Vlaky na Spiši zrýchlia na 160 km/h, v ícečku ušetríte 8 min

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

Vlaky na Spiši zrýchlia na 160 km/h, v ícečku ušetríte 8 min

Odoslaťod aquila » 10. Apr 2024 07:58

Vlaky na Spiši zrýchlia na 160 km/h, v ícečku ušetríte 8 minút, sľubujú železničiari

Železničiari na tri etapy modernizujú 50 kilometrov tratí na Spiši za 800 miliónov eur.
Popradský úsek dokončili, ďalší smerom na východ začali stavať a posledný chystajú.
V roku 2029 budú ľudia na Spiši jazdiť vlakmi rýchlosťou 160 km/h. Cestujúci v populárnych ícečkách tak ušetria 8 minút cesty.

Taký je aktuálny plán Železníc SR, ktoré postupne prerábajú takmer 50 kilometrov tratí v okresoch Poprad a Spišská Nová Ves. Najzápadnejší úsek už prakticky dokončili, prostredný začali stavať a na ten najvýchodnejší ešte len chystajú verejnú súťaž.

Modernizácia na Spiši je dôležitá aj preto, že patrí medzi posledné investície takéhoto rozsahu v tomto desaťročí. Veľká prestavba, po ktorej bude jazda vlakom výrazne rýchlejšia, pohodlnejšia a bezpečnejšia, sa robí ešte na Záhorí pri Bratislave. Predtým sa vyše 20 rokov postupne budovala rýchlotrať medzi Bratislavou a Žilinou, ktorá už je hotová, pracuje sa ešte v žilinskom uzle.



Prečítajte si
Prečo je prerazenie železničného tunela pri Váhu mimoriadna udalosť
Problém bol, že pri takýchto rozsiahlych investíciách za stovky miliónov eur železničiari zanedbali bežné opravy. Ďalšie rekonštrukcie by preto mali byť menej nákladné.

Výstavbu na Spiši rozdelili na tri etapy
Prvý úsek spišskej zrýchlenej trate od Lučivnej do Popradu dokončili v závere minulého roka – až na niektoré telekomunikačné technológie, ktoré sa omeškali, a tak naň ŽSR dočasne dosadili vlastné technológie.

Pôvodne mala byť stavba podľa zmluvy dokončená v druhej polovici roka 2022. Covid a vojna však stavbárom predĺžili dodacie lehoty niektorých materiálov.

Ešte predtým sa oneskoril aj začiatok výstavby. Súťaž sa natiahla až na tri roky – trvala teda zhruba rovnako dlho ako samotné práce.


Ads by FatChilli
Pohla sa aj cena: namiesto ponúkaných 97,5 milióna eur by malo víťazné konzorcium TSS Grade – Doprastav – Tempra zinkasovať okolo 114 miliónov eur bez DPH. Tak sa to píše v poslednom zázname z vestníka verejného obstarávania.

Prostredný úsek sa výrazne predražil
Ešte väčší cenový šok priniesla súťaž na modernizáciu nadväzujúceho úseku od Popradu do Vydrníka.

Železničiari ju objednali v decembri 2023 za 369 miliónov eur, hoci pôvodne rátali, že nemôže vyjsť na viac ako 239 miliónov eur. Nie je vylúčené, že sa cena ešte zvýši počas výstavby, ako to bolo v prípade úseku pri Lučivnej.

Podľa analytikov z Útvaru hodnoty za peniaze sa úsek od Popradu po Vydrník cenou z tendra dostal na hranicu spoločenskej návratnosti. Konštatovali, že iba 22 percent nárastu ceny sa dá pripísať inflácii, zvyšok rozdielu podľa nich železničiari dostatočne nezdôvodnili. Úsek sa mal pôvodne financovať z plánu obnovy, no pre finančné a časové riziká to nakoniec budú tradičné eurofondy.

Prísne termíny nadväzujúce na plán obnovy a odolnosti mohli byť pritom podľa Útvaru hodnoty za peniaze jedným z dôvodov vyšších cien v tendri. Medzi ďalšie dôvody zaradili analytici platobné podmienky, nižší stupeň projektovej prípravy a nízky počet uchádzačov v súťaži.

Železničiari zasa objednali posudok za 10-tisíc eur, z ktorého im vyšlo, že v porovnaní s databázou cien stavebných prác (Cenekon) je víťazná ponuka nižšia o viac než 30 miliónov eur.

Drahý bude aj posledný úsek
K odhadovaným nákladom na prvé dva úseky spišskej trate treba pripočítať predpokladanú cenu toho posledného – od Vydrníka po Markušovce. Podľa posledného odhadu z roku 2022 by mal celkovo vyjsť na 342 miliónov eur.

Dokopy by teda modernizácia 50-kilometrovej trate mohla stáť viac než 800 miliónov eur.

Najvýchodnejší úsek chcú železničiari dokončiť v roku 2029.

Zrýchlenie vlakov na 160-kilometrovú rýchlosť pravdepodobne bude aj na zvyšných dvoch úsekoch spišskej trate možné až po tomto termíne. Až s posledným úsekom sa totiž vybuduje aj európsky zabezpečovací systém (ETCS), ktorý je potrebný na to, aby vlaky jazdili nielen rýchlo, ale aj bezpečne.

Inak povedané, je jedno, že od Lučivnej do Popradu je trať už prerobená a do Vydrníka by mohla byť hotová v roku 2027. Vlaky zrejme výrazne zrýchlia, až keď bude hotovo aj pri Markušovciach, čo sa plánuje v roku 2029.

Tento postup železničiarov je logický, keďže ETCS je relatívne veľká investícia a vlakom sa aj tak neoplatí zrýchľovať na kratšej trase, keďže by vzápätí museli brzdiť.

Modernizácia tratí však bude mať pre cestujúcich predsa len prínosy aj pred zrýchlením vlakov na 160 km/h. Nové železnice spravidla znamenajú menej kolízií, meškaní a počas jazdy aj menej vibrácií.

Čo bude ďalej
Už dávnejšie bola urobená štúdia, podľa ktorej sa vzhľadom na náročnosť terénu na viacerých úsekoch východne od Žiliny neoplatí stavať trať na rýchlosť 160 km/h.

Bolo to aj tým, že železničiari navrhli veľmi drahé riešenia, ktoré pri relatívne nízkych dopravných intenzitách nedávali význam.

Prerobiť trať na vyššiu rýchlosť znamená, že sa z veľkej časti stavia nanovo. Tam, kde má ostré oblúky, sa dokonca mení aj trasa, lebo inak by vlaky nemohli veľmi zrýchliť. Čím vyššia rýchlosť, tým rovnejšiu trať treba, čo môže v náročnom teréne znamenať aj drahé tunely.

Takéto náročné investície by boli na východ od Žiliny rentabilné iba na úsekoch pri Poprade a Spišskej Novej Vsi, povedal v rozhovore pre Denník E v roku 2018 vtedajší šéf ŽSR Martin Erdössy.

K veľkým investíciám musia železničiari pristupovať opatrne aj pre zlý stav tratí. Investičný dlh na nich odhadli na takmer miliardu eur. Prioritou je tak dostať trate do bežného stavu, v ktorom sa na nich jazdí najviac 120 km/h. Dnes sú realitou časté obmedzenia traťovej rýchlosti, niekedy aj na 10 kilometrov za hodinu.

https://e.dennikn.sk/3931520/vlaky-na-s ... ezniciari/
Obrázok používateľa
aquila
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 577
Založený: 03. Feb 2005 18:08
Bydlisko: doma :)

Naspäť na Monitoring tlače

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 4 hostí.