Tender na kľúčový obchvat sa komplikuje.

Moderátor: Moderátori

Tender na kľúčový obchvat sa komplikuje.

Odoslaťod aquila » 07. Jún 2023 14:14

Tender na kľúčový obchvat sa komplikuje. Poliaci sa na prvej priečke udržali len vďaka ÚVO


Tender na kľúčový obchvat sa komplikuje. Poliaci sa na prvej priečke udržali len vďaka ÚVO
06.06.2023, 12:19
Tomáš Garai
TOMÁŠ GARAI
Prvý tender na obchvat Šale vyhlásil ešte exminister Árpád Érsek. Ten však stroskotal na stavebných povoleniach.
Na druhýkrát súťaženie tiež nejde ako po masle.
Najnižšiu ponuku zahraničného gigantu cestári vylúčili, následne ju však musia vrátiť.
Postup úrady vyhodnotili ako protiprávny.
Viac ekonomického a politického spravodajstva nájdete na HNonline.sk.

To, že sa chcú draví Poliaci presadiť na našom trhu, nie je novinka. Okrem toho, že expanziu za hranice zvažuje so svojimi lacnými potravinami diskontný reťazec Biedronka, susedia sa rozhliadajú aj v iných segmentoch, napríklad v stavebníctve.

image
Poliaci majú stavať na západnom Slovensku. Siahajú na 12-kilometrový obchvat

Ich prvý väčší úspech bolo získanie výstavby obrovskej diaľničnej križovatky pri vstupe do Bratislavy D1/D4 za 133 miliónov, ktoré dnes už realizuje poľská spoločnosť Budimex. Firma podala ponuku v združení s Váhostavom taktiež na 400-miliónový železničný projekt pri Poprade, avšak neuspela. Záujem prejavili aj o megatender Slovenskej správy ciest na obchvat Šale.

Ten sa najnovšie komplikuje. Hoci subjekt ponúkol najnižšiu cenu 77,5 milióna eur, cestári ho zo súťaže vylúčili. Nateraz však Úrad pre verejné obstarávanie rozhodol, že tak urobili neprávom, a tak sa bude vyhodnocovať súťaž znovu.

Podobné ponuky
Kontrolóri nariaďujú odstrániť protiprávny stav, a to konkrétne zrušiť rozhodnutie kontrolovaného o vylúčení ponuky. Cestári teda majú najnižšiu ponuku Poliakov vrátiť do tendra a do dvoch mesiacov ich znovu vyhodnotiť. Ak by nenastali ďalšie komplikácie, stavbu by mohol odštartovať ešte dočasne úradujúci minister dopravy Pavol Lančarič.


Ponuky v súťaži o obchvat Šale v miliónoch eur
Infogram
Dôvodom vylúčenia Budimexu má byť skutočnosť, že sa cestárom nepozdávalo nacenenie niektorých položiek. Kontrolný úrad však dostal v apríli od spoločnosti námietku a ich argumenty inštitúciu presvedčili. Podľa úradníkov bolo vylúčenie firmy zo súťaže príliš silnou reakciou. Ponuky ostatných uchádzačov boli totiž veľmi podobné a najvyššia ponuka bola len o 10 percent drahšia než ponuka Budimexu.

Obálky sa otvárali ešte v novembri. Okrem Budimexu podalo ponuky ďalších šesť subjektov. Druhá najnižšia suma bola predložená firmou Ava stav – 77,7 milióna eur, tretí bol nemecký Hochtief s ponukou 78,8 milióna eur a štvrtá švédska Skanska takmer s 80-miliónovým budgetom.

image
Pre Bratislavu sa začnú tri roky dopravných obmedzení. Poliaci podpísali zmluvu na križovatku D1/D4

Slovenská správa ciest musela predĺžiť termíny na predkladanie ponúk až šesťkrát. Počas tendra riešili aj námietky. Podnety od jednotlivých entít prichádzali tiež krátko pred otváraním ponúk, cestári sa však rozhodli lehoty ďalej nepredlžovať.

Pôvodný most chradne
Nováčik na Slovensku

Firma Budimex pri spomínanej diaľničnej križovatke D1 a D4 avizovala, že pôjde vôbec o jej prvú zákazku na slovenskom stavebnom trhu. V Poľsku má stavať každý štvrtý kilometer cestnej či diaľničnej infraštruktúry. Matka Budimexu, spoločnosť Ferrovial, bola hlavným zhotoviteľom nultého obchvatu Bratislavy.

Okresné mesto na západe krajiny bojuje o svoj obchvat už desaťročia. Jeden tender, ktorý vyhlásil ešte exminister Árpád Érsek z Mosta-Híd stroskotal na nedotiahnutých stavebných povoleniach a neusporiadaných pozemkoch. Zložité dielo by sa v tom čase už nestihlo postaviť z pôvodne plánovaných eurofondov, ktoré môžeme čerpať do konca roka 2023.
Pôjde o jeden z najdrahších obchvatov na cestách prvej triedy, keďže jeho súčasťou bude aj 700-metrový most cez Váh. Ten by mal odľahčiť od dopravy aj starý most v meste, ktorý je v čoraz horšom stave a cestári plánujú dopravu na ňom obmedziť.

Diagnostika z konca minulého roka totiž ukázala, že premostenie už ďalej nie je v piatom stupni stavebno-technického stavu „zlý“, ale prepadlo sa do kategórie „veľmi zlý“. Horšia trieda je už len siedmy stupeň označený ako „havarijný“, keď sa most musí uzavrieť úplne.

Prejazd tak zatiaľ nebude možný pre vozidlá s hmotnosťou viac než 17 ton. Rekonštrukcia mosta, po ktorom prejde denne priemerne 27-tisíc áut, sa má začať po tom, čo sa postaví obchvat mesta.

image
Cestári uzavreli kľúčový most z hodiny na hodinu, hrozilo zrútenie. Odseknutý zostal Amazon aj pečivárne

Nevydarený pokus
Celý projekt mohol vyjsť štát výrazne lacnejšie, ak by ho vysúťažil ešte pred kritickými rokmi v stavebníctve.

Prvýkrát sa obálky otvárali v januári 2020 a najnižšiu ponuku vtedy dalo združenie Cedis, Cesty SK a Hant – 55 miliónov eur. Víťaz súťaže však vtedy nebol vyhlásený. Miestni aktivisti žiadajú zlepšenie dopravnej situácie v meste už vyše 20 rokov. Región je známy najmä svojím priemyslom, keďže tam pôsobí naša najväčšia chemička Duslo.

Analytici Útvaru hodnoty za peniaze v roku 2019 vypočítali, že Šaľa je mestom so štvrtým najväčším dopravným zaťažením, ktoré ešte nemá svoj obchvat. Súčasťou plánovanej cesty s dĺžkou 12 kilometrov má byť 13 mostných objektov a nový 700-metrový most cez Váh. Výstavba by mala trvať tri roky.

https://hnonline.sk/finweb/ekonomika/96 ... -vdaka-uvo
Obrázok používateľa
aquila
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 577
Založený: 03. Feb 2005 18:08
Bydlisko: doma :)

Naspäť na 2023

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.