Branisko treba rozšíriť, tvrdí NDS. Kedy začnú stavať druhú

Moderátor: Moderátori

Branisko treba rozšíriť, tvrdí NDS. Kedy začnú stavať druhú

Odoslaťod mirecko255 » 11. Máj 2023 08:22

Branisko treba rozšíriť, tvrdí NDS. Kedy začnú stavať druhú rúru tunela?

Rýchlosť výstavby určí aj štýl jej razenia.

Po dvadsiatich rokoch chce Národná diaľničná spoločnosť (NDS) stavať druhú rúru tunela Branisko. Koncom apríla vyhlásila verejnú súťaž na vypracovanie štúdie realizovateľnosti na jeho rozšírenie. Štúdia má stáť 235-tisíc eur bez DPH.

Tento úsek diaľnice D1 zatiaľ nepatrí medzi priority harmonogramu diaľničiarov z roku 2021. Minister dopravy Andrej Doležal (nominant Sme rodina) už avizoval, že druhú rúru Braniska do nich časom zaradia. Prednosť majú najmä úseky D3 na Kysuciach a R4 severne od Prešova, ktoré prepoja Slovensko s Poľskom.

NDS tvrdí, že takmer päťkilometrový tunel treba rozšíriť, aby bola zabezpečená bezpečnosť dopravy, ktorej intenzita na tomto úseku rastie. Ak by sa v tuneli niečo stalo (napríklad preto, že terajšia rúra je obojsmerná), musí sa zavrieť. Obchádzka cez horský priesmyk Branisko je pomalá, rozbitá a nebezpečná.

Ďalším dôvodom na razenie novej rúry je zlý stav tej pôvodnej. Už dlhšie sa v nej vyskytujú problémy s praskajúcou vozovkou. NDS sa okolo jej opravy naťahuje so zhotoviteľom a pripravuje veľkú rekonštrukciu.

V článku sa dozviete:
- Koľko áut prejde cez tunel Branisko?
- Kedy by sa mohla začať stavať druhá rúra?
- Koľko môže tunel stáť?
- Aká je alternatíva k tejto stavbe?

Kedy sa začne stavať
Áut v Branisku pribúda, hoci nie tak rýchlo, ako to diaľničiari v minulosti predpokladali. V roku 2016 odhadli, že cez tunel bude do roku 2022 jazdiť 20-tisíc vozidiel denne, čo mala byť hranica, keď je potrebná druhá rúra.

Vlani priemerná denná intenzita presiahla 16-tisíc áut. Z hľadiska intenzity dopravy sú aj oveľa vyťaženejšie cestné úseky, napríklad na D3, R2 a R4.

NDS sa obáva, že v budúcnosti sa v tomto úseku déjednotky vytvorí lievik.

„O sedem až osem rokov sa bude končiť životnosť technológií v jednej rúre Braniska. Ak budeme musieť urobiť generálnu opravu alebo výmenu technológie, bude to znamenať odstávku na niekoľko mesiacov,“ povedal začiatkom tohto roka generálny riaditeľ spoločnosti Vladimír Jacko.

Minister dopravy Andrej Doležal hovorí, že druhá rúra sa začne stavať najskôr v roku 2025. To však už nie je reálne, lebo len vyhotovenie štúdie realizovateľnosti trvá bežne rok a pol. Nasleduje posúdenie vplyvov na životné prostredie (EIA), územné a stavebné konanie a súťaž na zhotoviteľa.

Aj podľa NDS môže proces prípravy a výstavby diaľnice trvať viac ako 14 rokov. Pri rozšírení už existujúceho tunela to môže byť o čosi menej.

Podľa portálu o diaľniciach, ktorý spravuje neziskovka INEKO, diaľničiari posunuli začiatok výstavby na rok 2029 a ukončenie na jeseň 2033. Aj to je optimistický scenár, ak pri výstavbe pôjde všetko hladko.

„Vzhľadom na to, že projekt je na začiatku prípravy a nemá ani platné EIA, je otvorenie tunela v roku 2033 málo pravdepodobné,“ mieni riaditeľ investícií v Útvare hodnoty za peniaze (ÚHP) Martin Kmeťko.

Višňové varuje
Dĺžku výstavby ovplyvní aj výber technológie. „Ak použijeme razenie strojom, dá sa to stihnúť do roku 2033, nie však razením za použitia trhavín,“ tvrdí špecialista na tunely a poradca ministerstva dopravy Ján Kušnír. Aj o technológii razenia rozhodne štúdia realizovateľnosti.

Varovaním môže byť tunel Višňové, ktorý sa stavia viac ako dve dekády s pomocou výbušnín. Na porovnanie, výstavba prvej rúry Braniska trvala takmer sedem rokov, tunel bol otvorený v roku 2003.

O veľkých nerealizovaných plánoch s rozšírením Braniska svedčí aj to, že v roku 2016 vtedajší generálny riaditeľ NDS Róbert Auxt odhadoval, že motoristi by mohli druhou rúrou tunela jazdiť už v roku 2022.

Urýchliť výstavbu tunela by mohla nedávno prijatá novela zákona o diaľniciach. Na jej základe sa hodnotenie viacerých veľkých cestných projektov analytikmi z ÚHP obmedzí a posunie na neskoršie fázy projektovania.

Výdavky budú stúpať
Pred siedmimi rokmi NDS vyčíslila investíciu do rozšírenia Braniska na 350 miliónov eur. Jej súčasné odhady už prekračujú 400 miliónov eur, v čom sa zhruba zhoduje s analytikmi ÚHP.

„Presnejšiu výšku nákladov bude možné vyčísliť až po štúdii uskutočniteľnosti, pretože okrem tunela bude treba postaviť aj náročný most ponad obec Korytné,“ dodáva Kmeťko.

Ak štúdia potvrdí trasovanie tunela spolu s nutnosťou postaviť most, náklady sa môžu v čase výstavby vyšplhať až na 550 miliónov eur, mieni riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej.

Opäť na porovnanie, prvá rúra Braniska stála dvojnásobok pôvodného rozpočtu, náklady sa nakoniec vyšplhali na 7,5 miliardy korún (250 miliónov eur).

Predražením stavby sa zaoberala aj polícia, médiá písali o tunelovaní tunela. Branisko sa stalo aj predmetom predvolebného boja medzi SDKÚ a Smerom v roku 2006. Kauza sa na súdoch ťahá dodnes.

Kadiaľ viesť novú rúru
Pokiaľ ide o samotnú výstavbu, odborníci sa zhodujú, že je nereálne odstaviť prvú rúru na niekoľko rokov a nechať autá jazdiť cez horský prechod Branisko. Preto Kušnír presadzuje razenie pomocou stroja, teda bez výbušnín a otrasov okolitého prostredia a v dostatočnej vzdialenosti od prvej rúry.

Analýzy, ktoré si už NDS dala vypracovať, potvrdili, že výstavba ľavej rúry je technicky možná aj počas prevádzky pravej rúry.

„To by znamenalo upustiť od myšlienky realizovať druhú rúru v mieste únikovej štôlne,“ dodáva Kmeťko. Podľa neho by sa úniková štôlňa mala ponechať v strede a nový tunel by sa mal raziť na opačnej strane.

Samozrejme, pri výstavbe tunela môžu nastať rôzne problémy, či v súvislosti s geológiou, alebo technikou. S tým by sa však v projekte malo počítať. A napokon, počas stavby bude obmedzená premávka, pretože sa bude odvážať rúbanina z tunela.

https://index.sme.sk/c/23165355/nds-bra ... unela.html
mirecko255
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 412
Založený: 02. Dec 2015 07:38

Naspäť na 2023

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.