Doležal: Smejú sa z nás Poliaci aj Česi.

Moderátor: Moderátori

Doležal: Smejú sa z nás Poliaci aj Česi.

Odoslaťod aquila » 26. Apr 2023 12:35

Poliaci majú rozostavaných 700 kilometrov diaľnic
V roku 2020 boli naštrbené vzťahy medzi ministerstvom dopravy a ÚHP, tvrdí.


Zuzana Kovačič Hanzelová, Kamila Sopková
Redakcia

Andrej Doležal. (Zdroj: SME/Jozef Jakubčo)
Písmo:A-|A+ 
 DISKUSIA
 (21)
[ Nechajte si posielať Výber rozhovorov na e-mail. Aktivujte si odber jedným klikom. ]
Text je prepisom z relácie Rozhovory ZKH, ktorá vznikla pre video.sme.sk. Prepísala ho Kamila Sopková.

Prezidentka Čaputová vetovala zákon z dielne Sme rodina, ktorý mal podľa ministra dopravy zrýchľovať výstavbu diaľnic. Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP) naopak hovorí, že ich chce ministerstvo dopravy vylúčiť z projektov za miliardy eur a ich tridsaťdňová analýza žiadne diaľnice nespomaľuje.

Zákon síce pripravilo ministerstvo dopravy, no predkladal ho poslanec Miloš Svrček (Sme rodina). V druhom čítaní prešiel aj pozmeňujúci návrh poslankyne Petry Hajšelovej (Sme rodina), ktorý prezidentka namietala.

V rozhovore minister dopravy ANDREJ DOLEŽAL vysvetľuje, o čom je konflikt s ÚHP a prečo predkladal zákon cez poslanca Svrčeka. Rovnako odpovedá aj na otázku, či bude ešte pokračovať v politike.

Andrej Doležal
od 21. marca 2020 pôsobí ako minister dopravy SR,
vyštudoval Fakultu elektrotechniky a informatiky – automatizácia STU,
od roku 2018 do roku 2020 bol riaditeľom sekcie inovácií Towercom.
Prečo obchádzate ako minister normálny legislatívny proces a predkladáte zákon cez poslanecký návrh?

Prvú novelu zákona č. 669 som predložil ako vládny návrh zákona. V predvianočnom vládnom chaose sa ho nedalo predložiť cez vládu, tak som využil legislatívny proces cez poslanecký návrh, ktorý prešiel rovnako ako vládny návrh zákona cez medzirezortné pripomienkové konanie.

Petra Hajšelová to doplnila pozmeňovacím návrhom. V rádiu Expres ste povedali, že do návrhu doplnila aj úseky diaľnic, ktoré sa ešte nezačali pripravovať. Ako sa tvoril tento pozmeňovací návrh?

Právo poslancov je v druhom čítaní dávať pozmeňujúce návrhy. Predpokladám, že sú za tým poslanci aj za regióny. Pani Hajšelová sa aktivizuje v Prievidzi. Myslím, že tam boli poslanci, ktorí do pozmeňovacieho návrhu dali R3 z Oravy a snažili sa pomôcť svojmu regiónu.

Na konci tomu možno aj uškodili, ale hlavne som im hovoril, že aj keď sa do tej prílohy dostanú ich úseky diaľnic, tak 669 im nijako nepomôže. Tá pomáha iba diaľniciam a úsekom, ktoré sú v istom štádiu prípravy a nie na začiatku.

Len sa pýtam, čo vie poslankyňa Hajšelová o diaľniciach, lebo je v ústavnoprávnom výbore a je právnička. Nijako zásadne som nezachytila, že by sa predtým zaujímala o diaľnice.

Ale áno, chodí dosť pravidelne na ministerstvo dopravy a rieši stav prípravy R2 okolo Prievidze. V tomto by sme jej naozaj krivdili.

Len ma zaujíma, že čo za pozmeňovací návrh sa takto prilepil k vášmu návrhu.

Ten pozmeňovací návrh bol o troch písmenkách. Doplnili tam tri úseky - R6, R3 a R2.

Tento pozmeňovací návrh bol hlavnou výhradou prezidentky.

Áno, hovoril som s ňou o tom. Pani prezidentka veľmi dobre chápe zámer zákona, ktorý som predložil. Ja som sa k tomu zákonu prihlásil, aj keď ho predložil pán poslanec Svrček. Povedala, že ju vyrušuje, že tam poslanci doplnili iné rýchlostné cesty. Vysvetľoval som jej, že to vo výsledku nič nemení na tom, že to nijako nepomôže urýchliť týmto úsekom, lebo v prípade všetkých nových úsekov sa začína vždy štúdia uskutočniteľnosti, ktorú hodnotí ÚHP.

Martin Haluš z ÚHP hovorí, že vám argumentovali, aby ste nerobili výnimky do zákona, ale radšej urobili štúdiu uskutočniteľnosti, ako to káže zákon, a vyhodnotili ju. Hovoril, že sa dala spracovať relatívne rýchlo, približne za mesiac, ak by sa využili interné kapacity ministerstva dopravy a ÚHP. Povedal, že následne by sa mohlo vyhlásiť verejné obstarávanie na dokumentáciu pre územné rozhodnutie. Dodal, že tá súťaž mohla byť už dnes vyhlásená.

Tridsať dní netrvá ani verejné obstarávanie štúdie.

Čiže to, čo hovorí, je nereálne?

Asi je pán Haluš totálne mimo vo verejnom obstarávaní, lebo Národná diaľničná spoločnosť si tieto štúdie nedokáže urobiť. Nie je to jednoduchá technická štúdia, ktorá má posudzovať alternatívne varianty. Nie je to otázka tridsiatich dní.

Za 30 dní ani neobstarám štúdiu, nieto ešte budem mať výsledky. Hovoril som o osemnástich mesiacoch celého procesu od momentu, keď zadám štúdiu do momentu, keď budem mať výsledky. Poukazujem na to, že budem 18 mesiacov čakať so založenými rukami a hovoriť o tom, že sa snažím nájsť nejaké úspory, ktoré nás nakoniec vrátia o päť rokov naspäť a stratíme 500 – 600 miliónov na stavbe. Ten, kto staval dom, vie, že je v čase len drahší.

Áno, ale ten, kto staval dom, si to aj naplánoval. To, čo hovorí ÚHP, je, že ak chceme zrýchľovať diaľnice, dá sa to urobiť lepšou prípravou. Tvrdí to Martin Haluš. To sú veci, ktoré zdržiavajú diaľnice.

Presne tak a do toho vlaku sme nastúpili ešte v roku 2020. Boli tam naštrbené vzťahy medzi ministerstvom dopravy a ÚHP. Ja som im ruku dal a spolu sme pripravili jasnú stratégiu pre výstavbu ciest aj železníc. Spolu s ÚHP sme stanovili metodiku. Ja som bol ten, ktorý využíva ÚHP a nastavil jasnú stratégiu.

Ale hovorím, najmä minister dopravy má nevďačnú robotu v tom, že preberá množstvo projektov, ktoré sú v nejakom procese. Čo má urobiť každý minister? Zastaviť tie procesy a analyzovať, či to predchádzajúci minister spravil dobre? Hovorím, že nás to v čase stojí viac peňazí ako potenciálna úspora pri ich analýzach.

V tomto kontexte chce Štefan Holý (Sme rodina) komplikovať hromadné pripomienkovanie zákonov. Chcel vyradiť verejnosť zo stavebného konania. Teraz chcete vy vyradiť z nejakej časti diaľnic ÚHP. Ako do tohto vstupuje to, že ľudia možno aj z ÚHP, možno aj prezidentka a možno aj Nadácia Zastavme korupciu a ďalší nemajú dôveru v Sme rodina, že robí veci vo verejnom záujme?

O dôvere a konkrétne zo strany Nadácie Zastavme korupciu by som mohol rozprávať. Je tam obrovská prezumpcia viny. To si neklamme. Od prvého dňa sme podozriví vo všetkom, čiže mojou úlohou je pracovať a moje výsledky...

Snažím sa nájsť odpoveď, prečo vám nedôverujú.

Neviem, prečo mi nedôverujú. Asi preto, že som nominant Sme rodina. Táto zaujatá predpojatosť bez štipky kritického myslenia ma uráža, a preto sa potom rozhorčujem v reláciách a snažím sa obhájiť samého seba, lebo to nie je konflikt ja a ÚHP. To nie je konflikt ja alebo Sme rodina. Mojou úlohou ako ministra dopravy, áno, nominanta Sme rodina, je urýchliť výstavbu diaľnic, po ktorej všetci volajú.

Kde nastal problém, že sa s vami ÚHP v tomto akosi nezhodne?

Neviem, môže tam byť aj nejaká urazená samoľúbosť nejakého bývalého pracovníka ÚHP, napríklad možno Štefana Kišša. Trochu ma to hnevá, lebo som s pánom Kiššom mal veľmi korektnú spoluprácu. Boli sme to práve my dvaja, ktorí tú pomyselnú vojnovú sekeru zakopali a začali sme spolupracovať.

Ide do toho trochu politika a do nominanta Sme rodina si treba trochu kopnúť, ale vy ste mi to sami povedali, že som vo verejnom priestore, tak niečo musím zniesť. Takže to nestavajme do „ja verzus ÚHP“.

Snažím sa urýchliť prípravu diaľnic. ÚHP je ekonomický poradný orgán, žiaľ, bez znalosti konkrétnej problematiky výstavby. Moja úloha, kým prídeme do hlasovania o prelomení veta pani prezidentky, je využiť čas na to, aby som ekonomických analytikov presvedčil, aby sa išli pozrieť aj na našu stranu, na kontext celej stavebnej problematiky.

Prelomiť veto prezidentky?

Ja nie, budú to robiť poslanci.

Už som chcela povedať, že ste v koalícii, ale už ani v koalícii nie ste. Ale tak teda máte nejaké zoskupenie priateľov, ktorí sú v parlamente v jednom klube?

Zoskupenie priateľov je veľmi silné slovo. Učili ma poučku, ako sa stupňuje slovo priateľ alebo teda nepriateľ. Nepriateľ, úhlavný nepriateľ, koaličný partner. To už som pochopil.

Nemáme už ani klub priateľov, čiže určite využijem možnosť vystúpiť v parlamente a komunikovať s ÚHP aj s Klubom ekonomických analytikov. S pánom Ódorom, ktorý ma tiež kritizoval, mám naplánované stretnutie na budúci týždeň v stredu. Ide aj o profesionálnu česť. Určite si so sebou zoberiem projektantov, inžinierov a našich analytikov, ktorí pochádzajú z ÚHP. Teším sa na tú diskusiu.

Hovorili ste, že všetci prebrali nejaký naratív, ale vás kritizovali prezidentka Čaputová, Ivan Mikloš (SDKÚ), Ľudovít Ódor. To sú všetko kapacity, to nie je hocikto.

Všetko to ide z ÚHP. Aj pán Mikloš mi to povedal, lebo som mu telefonoval po uverejnení komentára v denníku SME. Ivana Mikloša si vážim ako ekonomického experta, autora mnohých reforiem. Kontaktoval som ho však s tým, že to nie je pravda. On povedal, že mu to z ÚHP takto povedali.

Čiže tento názorový prúd z ÚHP prebrali viacerí bez základného kritického myslenia, žiaľ, aj viaceré médiá. Tie to hyperbolizujú, že si Sme rodina pripravuje biznis za miliardy eur na budúce volebné obdobie. To je hlúposť.

Nerozumiete týmto obavám?

Nerozumiem týmto obavám, lebo keby si prečítali zákon alebo novelu zákona č. 669, tak pochopia, že to je absurdné, lebo hovorím o dvoch konkrétnych stavbách, ktorým viem konkrétne pomôcť.

Ešte som nedopovedal o úseku Turany - Hubová. Viete si predstaviť, že sa teraz skončí vodná Environmental Impact Assessment (EIA), ktorá nám hovorí, akú technológiu razenia tunela máme použiť, aby v masíve zostalo čo najviac vody? Poviem len, že ďakujem pekne za EIA, ktorá stála čas a peniaze.

Teraz spustím štúdiu uskutočniteľnosti, ktorá má preveriť, či to je správny krok. Je niekto zmysluplný na Slovensku, kto pripúšťa iné riešenie posledného úseku D1, ktorým chodia pri Šútove okolo Váhu v meandri? Povrchové riešenie nie je možné, lebo tam je Natura 2000. To tiež každý normálny človek vie. Všetci vedia, že tam má byť tunel. Tak čo tam mám študovať?

Smejú sa z nás Poliaci, Česi. Laická verejnosť mi ukazuje príklad, že v Poľsku majú rozostavaných 700 kilometrov diaľnic. Dávajú mi za príklad Chorvátsko, kde za jednu sezónu postavili diaľnicu pomaly na Makarskú. Keď chcem zrýchliť prípravu, tak som za to kritizovaný? Tak potom volajme po zrýchlení diaľnic, ale zmysluplnom. Odmietam akékoľvek obmedzovanie kompetencií ÚHP, alebo mi potom dajte pokoj s tým, že treba urýchliť výstavbu diaľnic.

Kedy bude ten úsek Turany - Hubová?

Neviem, či vôbec bude. Musím robiť štúdiu uskutočniteľnosti. Čo keď mi štúdia povie, že zabudni na tunel a rozšír cestu prvej triedy pri Váhu? Neviem.

Aká je vaša politická budúcnosť?

Nijaká.

Odchádzate z politiky?

Áno.

Naspäť do komerčného sektora?

Dúfam. Ale ako sa hovorí, nikdy nehovor nikdy. Teraz som nastavený takto. Nejdem kandidovať. Potrebujem si vyčistiť hlavu a oddýchnuť si. Dávam si tam však zadné dvere, že nikdy nehovor nikdy. Keď sa pozerám na to, ako to možno bude vyzerať po voľbách, tak si neviem celkom dobre predstaviť, že by som do toho znovu naskočil.

Akože vo vláde napríklad so Smerom alebo s Hlasom?

Nevychádza mi tam nič normálne a zmysluplné, kde by som si možno vedel predstaviť, že budem fungovať. Ale hovorím, nikdy nehovor nikdy. Chcem všetkých ubezpečiť, že budem pracovať. Výhodou nepolitika je, že budem naozaj pracovať do posledného dňa svojho mandátu.

Tá dezilúzia vo vás ešte pretrváva?

Ale áno.

https://index.sme.sk/c/23161305/andrej- ... hovor.html
Obrázok používateľa
aquila
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 577
Založený: 03. Feb 2005 18:08
Bydlisko: doma :)

Naspäť na 2023

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.