Spor ekonómovia vs. stavbári: Kto môže za nedostavané diaľni

Moderátor: Moderátori

Spor ekonómovia vs. stavbári: Kto môže za nedostavané diaľni

Odoslaťod RudoLM » 26. Apr 2023 05:32

Spor ekonómovia vs. stavbári: Kto môže za nedostavané diaľnice?
Rezort dopravy sa sporí s Útvarom hodnoty za peniaze, novela zákona má okresať ich vplyv.

Jozef Ryník
redaktor
Načo sú nám ekonómovia, len nás zdržujú pri výstavbe, tvrdia diaľničiari. Tak ich z procesu vyhoďme, alebo aspoň znížme ich vplyv. Analytici zasa poukazujú na zlyhania diaľničiarov pri tvorbe a zmenách projektov, ktoré stoja stovky miliónov eur z verejných peňazí.

Aj takto by sa dal zhodnotiť spor medzi ministerstvom dopravy a Útvarom hodnoty za peniaze (ÚHP) pri ministerstve financií. Spustila ho novela zákona o diaľniciach, ktorú parlament schválil koncom marca.

Cieľom novely je zrýchliť výstavbu niektorých úsekov. Hodnotenie veľkých cestných projektov analytikmi z ÚHP by sa malo obmedziť a posunúť na neskoršie fázy, keď už zmeny v projekte nie sú možné, respektíve by výstavbu priveľmi zdržali.

Zníženie kontroly stavieb ciest ekonómami sa nepozdáva prezidentke Zuzane Čaputovej, ktorá novelu vetovala. Ku kritikom sa pridal aj exminister financií Ivan Mikloš, podľa ktorého novela neurýchli výstavbu diaľnic, ale výrazne ju predraží.

V článku sa dozviete:
Prečo sa prijíma novela zákona o diaľniciach?
Aké zrýchlenia obsahuje nový zákon?
Je posunutie hodnotenie projektov analytikmi na neskôr problém?
Prečo hodnotia projekty ekonómovia z ÚHP?
Zdržiavajú aktualizácie hodnotenia projektov výstavbu?
Kto zlyháva pri stavbe diaľnic?

1. Prečo sa prijíma novela zákona o diaľniciach?
Diaľnice sa stavajú pomaly a politici potrebujú pred voľbami ukázať, že robia všetko preto, aby sa výstavba zrýchlila. Aj preto sa do novely dostalo oveľa viac úsekov, ako sa zamýšľalo.

Novela sa mala pôvodne týkať len štyroch úsekov, a to D1 Turany – Hubová, D3 na Kysuciach, R4 pri Prešove a D1 od Košíc na Ukrajinu.

Vďaka pozmeňovacím návrhom v parlamente by sa mal zrýchlený režim uplatniť aj pre úsek R2 od českých hraníc po Košice, R3 od Maďarska cez Zvolen a Oravu až do Poľska a R6 od hraníc s Českom na Púchov. Poslanci to zdôvodnili tým, že ide o medzinárodné cesty.

Minister dopravy Andrej Doležal (nominant Sme rodina) však priznal, že ide aj o politický marketing: „Vsunutie nových úsekov je politické PR, ktoré tým úsekom reálne nepomôže s urýchlením.“

Obdobne argumentuje aj Martin Haluš, poverený riaditeľ ÚHP. O výnimkách hovorí ako o „Pandorinej skrinke“ s tým, že v budúcnosti môžu ďalej pribúdať.

2. Aké zrýchlenia obsahuje nový zákon?
Analytici z ÚHP by po novom nemali posudzovať projekty diaľnic vo fáze pred územným konaním, čo je počiatočná fáza, ale až pred stavebným konaním, teda pred začatím stavby.

Podľa Doležala by sa tak dal ušetriť čas, ktorý zaberie obstaranie a vyhotovenie štúdie uskutočniteľnosti, ktorú hodnotí ÚHP: „Nebudeme 18 mesiacov čakať a budeme môcť pokračovať v príprave projektu.“

Fakt je, že rok a pol sa nečaká na analytikov ÚHP, ale na obstaranie a vyhotovenie štúdie.

Novela zákona obsahuje aj predĺženie platnosti územného rozhodnutia z troch na päť rokov. V minulosti sa stávalo, že kým sa projekt diaľnice dostal do fázy stavebného povolenia, vypršalo mu územné rozhodnutie, a tak sa musel vracať na začiatok povoľovania. Niekedy sa tým stratili aj celé roky.

Sieť diaľnic na Slovensku (existujúce úseky a v príprave) (zdroj: SME - NDS)
3. Je posun hodnotenia projektov analytikmi na neskôr problém?
Minister dopravy Doležal tvrdí, že nie. Názory analytikov budú podľa neho vypočuté a zapracované, hoci neskôr. Jeho ambíciou je, aby sa vypracovanie štúdie uskutočniteľnosti a územné konanie robili paralelne.

Hodnotenie štúdie od ÚHP by sa potom zapracovalo až v dokumentácii pre stavebné povolenie. Ako však naznačuje Doležal, úspory z odporúčaní analytikov by museli byť významné, aby nahradili stratu času a peňazí pri zmenách projektu.

Podľa Haluša sa posunutím hodnotenia do neskoršieho štádia prípravy stráca priestor na možné úspory. V etape stavebného konania už sa napríklad nedebatuje o trase diaľnice.

„Zmena počtu pruhov pred stavebným rozhodnutím už nemá význam, alebo sa musí projekt vrátiť späť do územného rozhodnutia. Vlak už je rozbehnutý, a už do neho nemôžeme naskočiť,“ vysvetľuje Haluš.

Keď napríklad analytici hodnotili alternatívy severného obchvatu Prešova, východný variant bez tunelov im vyšiel lacnejší o 250 až 340 miliónov eur. Lenže k hodnoteniu sa dostali neskoro, keď sa už nič nedalo zmeniť, a tak sa stavia drahší severný variant s tunelmi.

4. Prečo projekty hodnotia ekonómovia z ÚHP?
Ekonomickí analytici sú takzvané „ďalšie oči“. Pozerajú sa na to, či sa navrhovaná cesta nedá postaviť lacnejšie, napríklad s nižším počtom pruhov. Zameriavajú sa na možné plytvanie financií pri výstavbe diaľnic a na ekonomickú návratnosť. Pracujú s tvrdými dátami napríklad o vyťaženosti ciest v danom regióne.

Doležal však naznačuje, že analytici nemusia byť kompetentní: „Ekonomickí analytici sú bez hlbšej znalosti stavebnej problematiky.“

Podľa Haluša však ekonóm nemusí byť stavebným inžinierom, aby dokázal porovnať ceny podobnej stavby v minulosti a v súčasnosti a vyhodnotil alternatívy trás či počet pruhov na ceste.

Riaditeľ mimovládneho Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej tvrdí, že na pozadí sporu je snaha ÚHP o zmenu metodiky hodnotenia projektov.

Podotýka, že návrh vládneho nariadenia, ktorý je momentálne v medzirezortnom pripomienkovaní, má znížiť hranicu na nutnosť získať hodnotenie ÚHP z doterajších 40 miliónov na desať miliónov eur.

5. Zdržiavajú výstavbu aktualizácie hodnotenia projektov?
Nie veľmi. Aj Doležal uznáva, že má význam analyzovať projekty pred ich začatím, kritizuje však časté aktualizácie hodnotenia.

ÚHP hodnotí projekt diaľnice trikrát. Najdôležitejšie je prvé hodnotenie štúdie uskutočniteľnosti pred územným rozhodnutím. To trvá mesiac. Hodnotenie sa potom aktualizuje pred územným a pred stavebným konaním. To už je stavba pred podpisom zmluvy so stavebnou firmou a aktualizácia býva formalitou.

Aktualizácie trvajú asi týždeň a hodnotia napríklad to, ako sa zmenili ceny stavebných materiálov či náklady na prácu v čase prípravy projektu.

Postup pri hodnotení projektov diaľnic
Štúdia uskutočniteľnosti + hodnotenie ÚHP
Posudzovanie vplyvov na životné prostredie (EIA)
Územné rozhodnutie aktualizácia štúdie + hodnotenie ÚHP
Stavebné konanie, aktualizácia štúdie + hodnotenie ÚHP
Verejné obstarávanie stavby
Na vypracovanie štúdií uskutočniteľnosti si Národná diaľničná spoločnosť (NDS) zvyčajne najíma externistov, napríklad z mimovládneho Výskumného ústavu dopravného v Žiline.

Haluš tvrdí, že vypracovanie štúdie uskutočniteľnosti trvá dlho a proces výstavby zdržuje. Podľa neho ju možno za mesiac vypracovať internými kapacitami ministerstva dopravy alebo NDS.

Doležal oponuje, že za taký krátky čas sa to stihnúť nedá a okrem toho štátne inštitúcie na to nemajú potrebné kapacity. „Štúdie veľkých stavieb si vyžadujú odbornosť a nezávislosť,“ dodáva rezort dopravy.

Ondrej Matej si myslí, že externá zákazka na štúdiu má výhodu v tom, že je kvalitná a od dodávateľa možno vymáhať termíny: „To v prípade vypracovania interne je takmer nemožné.“

6. Kto zlyháva pri stavbe diaľnic?
Šéf ÚHP si myslí, že pri stavbe diaľnic zlyháva najmä projektový manažment v Národnej diaľničnej. Zdržanie podľa neho spôsobujú aj zmeny technického riešenia stavieb podľa preferencií politikov.

Príkladom je zrušenie tretieho balíka súkromno-verejného partnerstva (PPP) v roku 2010, ktorého súčasťou bol úsek D1 Lietavská Lúčka – Dubná skala s tunelom Višňové.

„Mohli sme ho mať už postavený za asi 600 miliónov eur. Dnes sme niekde na 900 miliónoch a náklady porastú,“ tvrdí Ondrej Matej.

Rezort dopravy a analytici z ÚHP sa zhodujú v tom, že príprava projektov bola v minulosti nekoncepčná, a tak sa rozpracovalo príliš veľa úsekov. Preto ministerstvo dopravy pripravilo harmonogram priorít pri výstavbe diaľnic.

Čítajte viac: https://index.sme.sk/c/23161077/ekonomo ... lnice.html
RudoLM
diskutujúci
 
Príspevky: 212
Obrázky: 70
Založený: 09. Máj 2016 07:35

Naspäť na 2023

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.