Posun pri tuneli Višňové: ÚVO vyriešil ďalšiu z námietok

Moderátor: Moderátori

Posun pri tuneli Višňové: ÚVO vyriešil ďalšiu z námietok

Odoslaťod aquila » 24. Apr 2023 10:44

Výstavba tunela Višňové. Archívne foto N – Tomáš Benedikovič
Úrad pre verejné obstarávanie vyriešil námietku v súťaži o dôležité technológie pre tunel Višňové.
Čaká sa, že diaľničiari teraz vyhodnotia ponuky od súťažiacich.
Potom však ešte môžu prísť ďalšie námietky, upozorňuje právnik.
Diaľničiari sa posunuli o krok bližšie k dostavbe tunela Višňové. Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) doriešil ďalšiu z námietok, ktorá sa objavila v súťaži o dodávku technológií pre problematický tunel. Ten bude súčasťou diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala medzi Žilinou a Martinom.


Čiernou sú hotové úseky diaľnic, červenou rozostavané, modrou plánované. Oranžovou farbou sú úseky dostavané od roku 2017.
Hladký priebeh súťaže o tunelové technológie, ako je napríklad osvetlenie, je pritom kľúčový. Ich dodávka a osadenie môže trvať aj dva roky a bez nich by sa šoféri na 7,5-kilometrový tunel mohli iba z diaľky pozerať, aj keby bola hrubá stavba hotová.

Preto je dôležité, že ÚVO už právoplatne rozhodol o námietke, ktorú mu poslal nespokojný záujemca o účasť v súťaži. Sťažoval sa, že mu diaľničiari neodpovedali na otázky o tom, ako si má vyložiť prísne nároky na autorské práva k objednávanej technológii. Meno firmy zverejnené nebolo.

Prečo ÚVO námietke nevyhovel
ÚVO konštatoval, že námietku poslal sťažujúci sa Úradu pre verejné obstarávanie po zákonnom termíne, a preto konanie zastavuje. Z argumentov ÚVO však zároveň vyplýva, že aj keby námietka prišla včas, nič by to na celej veci zrejme nezmenilo. Tú istú otázku totiž súťažiaci kládol aj v minulosti a vtedy na ňu odpoveď od diaľničiarov dostal.

ÚVO takisto zhodnotil, že sťažujúci mal zrejme jasno v tom, ako licenčné podmienky súťaže čítať – už sa na ne ponosoval úradu v námietke predtým.


Ten istý záujemca totiž poslal úradníkom na ÚVO ešte aj inú námietku. V nej vyjadril obavy, či diaľničiari nežiadajú také široké licenčné nároky, že zdrojové kódy a ďalšie práva k objednávaným technológiám by mohli ľubovoľne používať.

Úrad ich zmietol zo stola koncom marca s odôvodnením, že diaľničiari si môžu sami zadávať podmienky, aké chcú, podľa toho, aký cieľ sledujú. A neobstojí vraj ani argument, že ak by sa mali podmienky licencií vykladať prísne, môže to odradiť potenciálnych záujemcov a navýšiť ich cenové ponuky, keďže obchodné riziko z kopírovania softvéru by si museli zarátať do ceny.

V praxi to znamená, že diaľničiarov by už nič nemalo brzdiť v ďalšom pokračovaní súťaže. Teraz sa čaká na to, ako vyhodnotia dve ponuky, ktoré im prišli. Technicky námietky nebránili tomu, aby diaľničiari vyzbierali či dokonca vyhodnotili ponuky. Navyše druhá z nich prišla až po odovzdaní ponúk. Keďže ÚVO nevydal k námietkam predbežné opatrenie, ich nedoriešenie by bránilo iba podpísaniu finálneho kontraktu, myslí si Miroslav Cák z advokátskej kancelárie AGM.

Kedy bude tunel hotový
Ani vyriešenie týchto námietok zatiaľ nezaručuje, že sa diaľničiari hladko presunú k podpisu kontraktu. Aj keď už rozhodnú o víťazovi, neúspešní uchádzači to môžu napadnúť ďalšími námietkami.

Kým sa čaká na kontrakt na dodávku a osádzanie technológií, Skanska pokračuje v dostavbe hrubej stavby úseku D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala. Očakáva sa, že hotová so svojou časťou prác by mala byť koncom budúceho roka.

Rovnako sa však predpokladá, že v istom momente sa už bude musieť koordinovať s dodávateľom technológií. A jeho práce by mohli trvať aj dva roky, pokiaľ víťaz súťaže neponúkol, že práce urobí rýchlejšie. Rýchlosť je totiž jedným z kritérií v tendri o technológie.

Ani spoločnosti Skanska nejdú práce celkom hladko. Po bývalých staviteľoch tunela (konzorciu talianskej firmy Salini a slovenskej spoločnosti Dúha) zdedila stavbu s množstvom komplikácií. To je podľa hovorkyne Národnej diaľničnej spoločnosti Evy Žgravčákovej jeden z dôvodov, prečo sa cena zákazky medzičasom zvýšila na približne 270 miliónov eur z vysúťažených 255 miliónov eur.

„Hlavným dôvodom dodatočných prác v prípade stavby D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala vrátane tunela Višňové sú opravné práce po predchádzajúcom zhotoviteľovi,“ povedala Žgravčáková.

Skanska priebeh stavby nekomentuje, nedovoľuje jej to kontrakt s diaľničiarmi. Rýchly pohľad do doteraz podpísaných takzvaných pokynov na zmeny ukazuje, že časť navýšenia ceny spôsobila potreba väčšieho množstva materiálu na opravy tunela, ako napríklad betónu, než sa pôvodne očakávalo.

Prečo rastie cena
Opravuje a dopĺňa sa najmä takzvané primárne a sekundárne ostenie. Primárne ostenie je dočasná betónová klenba tunela – betónuje sa po razení a bráni degradácii vyrazenej časti. Sekundárne ostenie je finálna betónová klenba tunela, ktorú napokon uvidia šoféri, keď ním budú prechádzať.

Napríklad v septembri minulého roka sa takto k cene priúčtovalo 4,3 milióna eur preto, lebo na primárne ostenie bolo treba viac striekaného betónu.

V lete minulého roka to avizoval aj šéf spoločnosti Skanska Miroslav Potoč.

„Dnes už napríklad vieme, že množstvá betónu, ktoré boli použité na opravu primárneho ostenia, boli až trojnásobne vyššie než objemy odhadované v tendri. Bohužiaľ, táto pracovná operácia predchádza betonáži blokov a aj z tohto dôvodu sa práce natiahli o niekoľko mesiacov,“ hovoril Potoč v lete 2022.

Ďalšie navýšenie ceny sa dá očakávať v dôsledku rastu cien v stavebníctve.

https://e.dennikn.sk/3337315/posun-pri- ... chnologie/
Obrázok používateľa
aquila
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 577
Založený: 03. Feb 2005 18:08
Bydlisko: doma :)

Naspäť na 2023

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.