Andrej Doležal: Susedia sa nám za diaľnice smejú. Zrýchlenie

Moderátor: Moderátori

Andrej Doležal: Susedia sa nám za diaľnice smejú. Zrýchlenie

Odoslaťod jarino » 20. Apr 2023 10:32

Andrej Doležal: Susedia sa nám za diaľnice smejú. Zrýchlenie výstavby si pritom sami torpédujeme (komentár)

Keď sa stretávam so zahraničnými kolegami, niekedy som im až na smiech. Nielen v Poľsku a Maďarsku, ale aj v tom Česku, s ktorým sa tak radi porovnávame, stavajú rýchlejšie.

Už ani neviem, po koľký raz som si prečítal o tom, ako našou novelou zákona 669 obmedzujeme právomoci ÚHP, nebudeme stavať diaľnice efektívne a ešte budú vo výsledku aj drahšie. Samozrejme, nie je to pravda. Mrzí ma, že tieto lži šíria ľudia, ktorí celej problematike nerozumejú. Čo je však horšie, šíria ich aj tí, ktorí síce rozumejú, ale z nejakého dôvodu sa rozhodli pustiť do križiackej výpravy proti zákonu, po ktorom celá republika volá roky.

Keď sa stretávam so zahraničnými kolegami, niekedy som im až na smiech. Nielen v Poľsku a Maďarsku, ale aj v tom Česku, s ktorým sa tak radi porovnávame, stavajú rýchlejšie a krútia hlavou nad tým, že my dookola aktualizujeme štúdie a kadejaké dokumenty. Nuž, také sú naše zákony.

A tie treba rešpektovať. Bodka.

Na poslednom stretnutí vlád Slovenskej a Poľskej republiky som dostal od premiéra jasnú úlohu urýchliť výstavbu R4, lebo nám hrozí celkom pekná medzinárodná blamáž. Následne sme pripravili zákon, ktorý schválila vláda, ale akosi sa v tom predvianočnom chaose nedostal do NR SR. Tak tu máme zákon znovu, ako poslanecký návrh, pridali sme doň aj D3 na Kysuciach a, samozrejme, i D1, veď na spojnicu Bratislavy a Košíc sa pýta každý, koho stretnem.

O čo ide? Zákon hovorí jasnou rečou: pred každou investíciou treba spraviť kvalitnú štúdiu uskutočniteľnosti, ktorá odpovie na otázky, či vôbec, a ak, tak kadiaľ viesť trasovanie. Všetko fajn, toto dáva zmysel.

Čo však so stavbami, ktorých príprava je už rozpracovaná? Majú za sebou dvojročný proces EIA (posudzovanie vplyvu na životné prostredie), sčasti vykúpené pozemky, ba dokonca i dokumentáciu pre stavebné povolenie? Aj tu treba podľa zákona robiť štúdiu uskutočniteľnosti a my ju aj robíme.

Podstata novely zákona, o ktorom diskutujeme, je v tom, že nechceme čakať na výsledky štúdie ako doposiaľ a chceme sa posunúť v príprave ďalej, po územné rozhodnutie – niečo ako vytýčenie trasy v území. A hneď je oheň na streche...

Vôbec tomu nerozumiem. Výsledky štúdie a pripomienky ÚHP predsa zapracujeme do toho najdôležitejšieho – do dokumentácie k stavbe. A následne so zapracovanými pripomienkami spustíme obstarávanie stavby.

Kritici hovoria, že tým zmaríme možnosť iného trasovania. Ale akého? Aké iné trasovanie pripúšťame napríklad na D1 Turany – Hubová?! Na poslednom chýbajúcom úseku D1 medzi BA a KE, kde je každému jasné, že tam bude tunel?

Dobre, budem korektný, v prípade R4 zacitujem ÚHP: „Možno existuje lepšia a lacnejšia trasa.“ Pýtam sa o koľko? O milión? O desať miliónov? O päťdesiat? Možno. A nech. Ale vraciame sa na začiatok projektovej prípravy, čo znamená pre R4 odklad o ďalšie dva až tri roky. A viete, o koľko bude za tento čas táto povedzme miliardová stavba drahšia? O 100 až 200 miliónov. Minimálne. Lebo ceny nespia, ale rastú. A aj to, že občania nemajú to, čo potrebujú, má svoju cenu – volá sa to odložené benefity, odložené investície a tak ďalej.

Tak si to teda zhrňme na príklade R4. Ideme hľadať nové trasovanie a zdržíme túto stavbu o ďalšie roky? Kto to vysvetlí občanom severne od Prešova? Alebo zapracujeme na optimalizovaní toho, čo sa optimalizovať skutočne dá, a urýchlime výstavbu? Odpoveďou je novela zákona č. 669.

Krásny príklad z praxe je prepojenie diaľnic D1 a D4. Áno, to neexistujúce, na ktorom sa svojho času zabával celý internet. Predtým, ako sme ho mohli začať obstarávať, sme museli aktualizovať štúdiu, ktorá potvrdí, že tam tá križovatka má byť. Ako keby mohla byť aj niekde inde ako v mieste, kde sa tie diaľnice reálne križujú. Ale boli sme ticho a štúdiu sme spravili, lebo dodržiavame zákony. A štúdie budeme robiť aj v prípade R4 a aj v prípade D1 Turany – Hubová... Akokoľvek absurdne to vyznieva.

Teraz naozaj vážne. Štúdie robiť treba, veď história už ukázala, koľko nás stáli nesprávne rozhodnutia. Prosím však, sústreďme sa na stavby, ktoré sú na začiatku prípravy. Robme štúdie aj pre rozbehnuté projekty, ale zohľadnime ich rozpracovanosť, aby nás návrat na začiatok prípravy nestál viac ako želaná úspora.

V opačnom prípade sa ma už nikdy nepýtajte, ako urýchliť výstavbu diaľnic.

Komentár dočasne povereného ministra dopravy a výstavby Andreja Doležala.
jarino
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 988
Založený: 12. Sep 2011 12:49

Naspäť na 2023

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.