Trnkova štúdia diaľnice skončila v šuplíku, vymyslel inú. Št

Moderátor: Moderátori

Trnkova štúdia diaľnice skončila v šuplíku, vymyslel inú. Št

Odoslaťod DrX » 13. Mar 2023 12:50

Trnkova štúdia diaľnice skončila v šuplíku, vymyslel inú. Štát o takej ešte nepočul

Kraj chce analýzu, čo by bolo, ak by diaľnica nebola.

Katarína Gécziová
Katarína Gécziová
zástupkyňa šéfredaktora
Odoberať autora
Trnka sa takto prezentoval krajskou štúdiou, ktorá bude nakoniec iná, ako bolo pôvodne zamýšľané.
Trnka sa takto prezentoval krajskou štúdiou, ktorá bude nakoniec iná, ako bolo pôvodne zamýšľané. (Zdroj: FB Rasťo Trnka)
Písmo:A-|A+
diskusia (15)
[ Dostávajte Denný newsletter Korzára e-mailom:
Prihláste sa na odber jedným klikom. ]

KOŠICE. V oranžovej vetrovke s ukazovákom namiereným na diaľnicu v pozadí.

Takúto fotomontáž zverejnil vlani župan Rastislav Trnka (nezávislý) v sponzorovanom príspevku na facebooku.

Trnka takto prezentoval svoj záujem, aby sa veci pohli dopredu a vybudovala sa diaľnica na Zemplín.

Tento dopravný úsek označil za horúci zemiak, ktorý si už niekoľko rokov vlády pohadzujú.

„Nepáči sa nám postup ministerstva dopravy, z nášho pohľadu je to hľadanie výhovoriek, prečo diaľnicu na Zemplín nestavať," kritizoval predseda Košického samosprávneho kraja.

Prišiel s nápadom, že župa z vlastného rozpočtu zaplatí vlastnú štúdiu realizovateľnosti prepojenia diaľnice D1 a ťahu I/19 od Bidoviec po hranicu s Ukrajinou.

A to napriek tomu, že kraj nemá v správe diaľnice a cesty I. triedy, len II. a III. triedy.

Krajskí poslanci na štúdiu ešte v roku 2021 odsúhlasili 500-tisíc eur.
Súvisiaci článok Trnka sa štúdie o diaľnici na Ukrajinu nevzdáva, Doležalovi ju rád posunie Čítajte
Pol milióna a neziskovka

Zároveň vznikla krajská nezisková organizácia Dopravná infraštruktúra, ktorá mala zabezpečiť analýzu.

Chcela ju využiť na spoluprácu so štátnymi orgánmi, ako napríklad s Národnou diaľničnou spoločnosťou.

Riaditeľom neziskovky sa stal Matej Ovčiarka. Ten je zamestnancom krajského úradu, pracuje ako vedúci odboru regionálneho rozvoja.

Župa previedla pol milióna eur na účet neziskovej organizácie vlani v novembri.

Túto sumu možno podľa zmluvy o poskytnutí dotácie medzi neziskovkou a krajom použiť najneskôr do konca októbra 2023.

Župa sa pustila do príprav na obstaranie štúdie a pokračovala v nich aj po tom, ako rezort dopravy ohlásil, že obstaráva štúdiu realizovateľnosti s multimodálnym posúdením dopravy.

Župa chcela štúdiu zameranú len na diaľnicu.

Štát zase analýzu, ktorá má ukázať, či nie je možné riešiť dopravu aj inak ako výstavbou diaľnice, napríklad rozšírením cesty prvej triedy v niektorých častiach, posilnením vlakových alebo autobusových spojení.
Súvisiaci článok Z novej diaľnice na Ukrajinu vybrali úsek, ktorý má byť hotový prvý a čím skôr Čítajte
Nič nerušili, potom zrušili

Od vlaňajšieho novembra, kedy župa poslala na účet neziskovky peniaze, svoj názor otočila. Vlastnú štúdiu už nechce.

Odvoláva sa na to, čo predtým nepovažovala za smerodajné.

„Nič nerušíme, budeme v tom pokračovať,“ tvrdil pritom Trnka, keď sa ho Korzár v máji pýtal, či trvá na krajskej štúdii, keď už jednu chystá štát.

Teraz je situácia iná.

Krajskí poslanci vo februári aktualizovali svoje uznesenie o založení neziskovej organizácie. Analýza bude, ale iná.

Dôvodová správa predložená zastupiteľstvu sa odvoláva na skutočnosť, že diaľničiari už podpísali kontrakt na vypracovanie multimodálnej štúdie s firmou Dopravoprojekt, a. s.

Neziskovku ani pripravený balík peňazí však kraj neruší. Dôvodí, že pomôže štátu s prípravou podporných podkladov.
Súvisiaci článok Štát nekoná, my áno. Ako skončila Trnkova štúdia diaľnice na Zemplín v zásuvke Čítajte
Takú štúdiu ešte diaľničiari nemali

Z ministerstva dopravy konkretizujú, že mu kraj pripraví podpornú socio-ekonomickú analýzu dopadov nevybudovania diaľnice na tento kraj.

Nie je úplne jasné, ako a či vôbec štát túto analýzu nejako využije.

„Takáto štúdia ešte nebola použitá, ministerstvo dopravy ani Národná diaľničná spoločnosť totiž neanalyzujú dopady nevybudovania diaľnice alebo inej cestnej infraštruktúry a neevidujeme ani metodiku, ktorá by takýto typ štúdií upravovala,“ odpovedali z komunikačného oddelenia rezortu dopravy.

Pokračujú, že štandardne je súčasťou štúdie realizovateľnosti takzvaná cost-benefit analýza, kde sa okrem iného posudzuje socio-ekonomický dopad investície.

„Vyhodnocujú sa prínosy v prípade, že sa stavba postaví, či už je to úspora času, úspora pohonných hmôt a prevádzkových nákladov, zníženie nehodovosti, zníženie produkcie škodlivých látok či hluku.“
Súvisiaci článok Diaľnica na Ukrajinu má byť bez tunela Dargov, vyriešiť musia Michalovce Čítajte
Župan: Ukáže, o čo môže východ prísť

Trnka si myslí, že krajská analýza význam má.

Do štúdie, ktorú bude štát obstarávať, potrebujú podľa neho diaľničiari doplniť aj „iné kvalitatívne dôležité informácie na základe hodnoverných dokumentov, ktoré sa nenachádzajú v tzv. cost benefit analýze, t. j. analýze nákladov a prínosov.“

Župan hovorí o krajskej štúdii ako o erudovanom a hodnovernom dokumente.

Ten má preukázať, „o čo všetko môže východ Slovenska prísť v podobe premrhaných investícií a príležitostí, ak sa tento diaľničný úsek urýchlene nedobuduje.“

Trnka pokračuje, že neziskovka zatiaľ žiadne financie neminula. Nezamestnáva žiadnych zamestnancov.

Podľa župana Ovčiarka za funkciu riaditeľa nedostáva žiadnu odplatu.

„Funkciu vykonáva popri svojich pracovných úlohách zamestnania na úrade...“

Aby neziskovka mohla obstarať inú formu štúdie, ako bolo pôvodne naplánované, museli zmenu schváliť poslanci.

Rovnako sa aktualizuje znenie dotačnej zmluvy. Kraj podpíše s neziskovkou dodatok s doplnením účelu použitia dotácie.
Súvisiaci článok Trnka trvá na krajskej štúdii za 500-tisíc, hoci ju robia už aj diaľničiari Čítajte
Štvorpruhové úseky

Diaľnica má pretínať štátnu hranicu na hraničnom priechode Vyšné Nemecké.

Predpokladanú hodnotu na vypracovanie štúdie diaľničiari vyčíslili na 750-tisíc eur bez DPH.

Zmluva s Dopravoprojektom napokon obsahuje cifru niečo vyše 704-tisíc eur.

„Aktuálne sú už v rámci štúdie realizovateľnosti na úseky D1 Bidovce – štátna hranica Ukrajina ukončené všetky dopravné prieskumy v území, konkrétne profilový, smerový križovatkový, smerový kordónový a anketový,“ informuje hovorkyňa diaľničiarov Eva Žgravčáková.

Pokračuje, že sa uskutočňuje vyhodnocovanie úsekov, príprava trasovania a výsledného dopravného modelu.

Uvažuje sa, že by všetky boli vo verzii štvorpruhu.

„ Trasovanie D1 končí až pri ukrajinskej hranici a preto aktuálne robíme všetko pre to, aby sme tento ťah pripravili a vybudovali v rýchlejšom režime.“

Dopĺňa, že snahou je budovať D1 od východu na západ, teda prioritným úsekom by mal byť diaľničný privádzač od hraníc s Ukrajinou smerom k Sobranciam, prípadne k Michalovciam.

Čítajte viac: https://dolnyzemplin.korzar.sme.sk/c/23 ... pocul.html
Slovakia - the Bratislava-centric banana republic with the worst regional disparities in the EU and OECD (aktualizácia maj 2023)
DrX
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 11
Založený: 08. Feb 2005 19:45
Bydlisko: KE

Naspäť na 2023

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.