Posun na R4. Štát pripravuje pôdu pre miliardovú zákazku

Moderátor: Moderátori

Posun na R4. Štát pripravuje pôdu pre miliardovú zákazku

Odoslaťod Eternal » 12. Mar 2023 15:42

Posun na autostráde pri Poľsku. Štát pripravuje pôdu pre miliardovú zákazku
Autor: Tomáš Garai

Obrázok

• Rýchlocestu, ktorá povedie z Prešova po poľské hranice musia diaľničiari pripraviť na budúci PPP projekt.
• Tendrovať začali dokumentáciu pre malý úsek pri hraniciach.
• Problémy môže robiť napríklad rozšírenie obchvatu Svidníka na štvorpruh, keďže je tu zatiaľ príprava na nule.
• Viac ekonomického a politického spravodajstva nájdete na HNonline.sk.

Rýchlostná cesta R1 do Banskej Bystrice či obchvat Bratislavy sú svojím spôsobom unikátne. Ich financovanie totiž štát zabezpečil prostredníctvom PPP projektu, čo znamená, že ešte desaťročia bude splácať každý rok sumu asi 200 miliónov eur.

O rovnaký postup hrá v budúcnosti aj rýchlocesta R4 od Prešova smerom na hranice, ktorá bude stáť podľa posledných odhadov dokopy zhruba miliardu eur. Štát chce autostrádu spojiť do jedného celku, keďže sa v minulosti o nej uvažovalo v ôsmich úsekoch. V ceste mu však stojí, že jednotlivé časti sú v inej fáze pripravenosti. Nateraz sa ukazuje, že dokumentáciu pre územné rozhodnutie musia diaľničiari dorobiť na iba kilometer dlhý úsek. Ten vedie od hraníc po budúcu križovatku Vyšný Komárnik. Projektanta začali súťažiť tento týždeň a dokumentácia bude stáť predpokladom 370-tisíc eur.

Prvá lastovička

„Rýchlostná cesta po dobudovaní v celej svojej dĺžke zabezpečí vylúčenie ťažkej nákladnej dopravy a ostatnej tranzitnej dopravy z priľahlých obcí a vytvorí predpoklady pre intenzívny ekonomický rozvoj územia,“ píše sa v tendrových podkladoch. Na to, prečo sa ide robiť dokumentácia, sme sa pýtali aj Národnej diaľničnej spoločnosti.

Diaľničiari vysvetľujú, že obstaranie dokumentácie je ďalším krokom v investičnom procese pri úseku rýchlostnej cesty. „Národná diaľničná spoločnosť chce nadviazať na realizačný projekt, ktorý už poľská strana vypracováva a preto sme sa rozhodli vypracovať projektovú dokumentáciu v tomto kilometrovom úseku. Práve tento úsek zabezpečí napojenie rýchlostnej cesty z poľskej strany,” povedala hovorkyńa Eva Žgravčáková.

Nejde však o posledný úsek, ktorý sa musí skompletizovať. Nedávno podpísali diaľničiari s poľským náprotivkom Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad dohodu o polmiliónovom príspevku z Bruselu na aktualizáciu starej štúdie realizovateľnosti na 60-kilometrovú rýchlocestu. Súťažiť ju začali ešte v novembri, víťaz zatiaľ nie je známy. Aktuálne sa vyhodnocujú ponuky. Dokument má okrem iného rozhodnúť aj o tom, ktorá časť diaľnice bude v dvojpruhu a ktorá v štvorpruhu.

Podľa stránky Národnej diaľničnej spoločnosti je aktuálne každý úsek R4 v štádiu vypracovania dokumentácie pre územné rozhodnutie a pre stavebný zámer. Pri jednej časti medzi Ladomirovou a Hunkovcami sa už vykupujú aj pozemky.

V príprave zatiaľ zaostáva rozšírenie obchvatu Svidníka, pri ktorom už R4 stojí v dvojpruhu od roku 2010. Pripravovať ho začal ešte minister dopravy za SDKÚ Pavol Prokopovič, ktorý pochádza z tohto regiónu. Nad ďalšími dvoma tu visí otáznik, a to či budú alebo nie, má rozlúsknuť štúdia. Minister dopravy Andrej Doležal sa však už vyjadril, že by celú rýchlocestu videl najradšej v štvorpruhu.

Podľa primátorky Svidníka Marcely Ivančovej je táto alternatíva v pláne, no príprava ešte nezačala. „Chceli sme vysadiť pri existujúcom obchvate stromy, aby sme znížili úroveň hluku, ale nedovolili nám to, lebo tam majú pribudnúť ďalšie dva pruhy,“ povedala.

Doležal ďalej tvrdí, že by sa tu výstavba mohla začať v roku 2027 a trvať by mala tri až päť rokov. Pre urýchlenie procesov predložil zákon, ktorý by ju mohol priblížiť aj o dva roky. „Do konca roka by sme chceli urobiť ešte súťaž na vypracovanie dokumentácie pre územné rozhodnutie pre celý úsek od Prešova až po hranice,“ prezradil.

Skrátenie procesov

Úprava legislatívy by umožnila dokumentáciu vypracovať aj bez toho, aby mal rezort v rukách potrebnú štúdiu realizovateľnosti. Dva prípravné procesy by tak mohli prebiehať naraz, čím by sa značne ušetril čas.

Dilema „dvojpruh alebo štvorpruh“ tu robila problémy aj v minulosti, keďže vyťaženosť asi 70-kilometrového úseku nie je rovnomerná.

Kým pri Lipníkoch je intenzita na základe posledných meraní z roku 2015 vyše 14-tisíc áut za deň, na hraniciach je to už sotva tritisíc. Na porovnanie, 14-tisíc áut denne prejde hlavným ťahom cez bratislavskú Vrakuňu. Doterajšie analýzy odporúčali dvojpruh od Lipníkov na sever, proti čomu sa obyvatelia z regiónu ohradili. Radšej by tam videli štvorprúdovku.

Takéto riešenie preferuje aj minister, keďže Maďari a Poliaci majú svoje časti v štyroch pruhoch. „Neviem si predstaviť, že by práve na Slovensku vyšiel polovičný profil,“ dodáva s tým, že dočasné dva pruhy a následné dorobenie zvyšných dvoch v budúcnosti vyjde štát drahšie než vybudovanie cesty naraz v plnej šírke.

Obchádzková trasa pre kamióny

Podľa šéfa Česmadu Pavla Piešťanského sú dnes intenzity na ceste vyššie než v minulosti, kamiónová doprava totiž obchádza Ukrajinu a Bielorusko. „Väčšina tranzitu ide v smeroch sever – juh. Všetky turecké srbské a iné mimoeurópske zásielky prúdia v tomto smere.

Nová diaľnica tu určite význam má, cesty na tento smer nie sú dobré, je tam veľké riziko nehôd,“ povedal Piešťanský a zároveň dodal, že Poliaci sú najväčší dopravcovia v Európe a kvôli dobrým legislatívnym podmienkam sem svoje kamióny presúvajú aj firmy z Balkánu či z Ruska. HN v tejto súvislosti pripravuje konferenciu v hoteli Devín, ktorá sa bude týkať práve dopravy a logistiky v tomto regióne.

Je to už viac než rok, čo Maďari dotiahli k našim hraniciam diaľnicu, ktorá spojila Bratislavu s Košicami. Splnili si tak aj svoju domácu úlohu v rámci výstavby medzinárodného koridoru Via Carpatia, ktorý má v budúcnosti spojiť Balkán s Pobaltím. Najväčšiu časť majú z hľadiska geografickej dispozície na krku Polici, ktorým pripadá v rámci koridoru viac než 500 kilometrov infraštruktúry. Na porovnanie je to zhruba o stovku kilometrov viac než naša budúca diaľnica do Košíc.

Tí avizujú, že diaľničnú os krajiny sfinalizujú do roka 2027. Dnes stojí približne 200 kilometrov autostrády S19, v procese výstavby je zhruba ďalších 200 a vyše 60 kilometrov sa tendruje. Treba však poznamenať, že výstavba diaľnic u nášho severného suseda je menej komplikovaná než v našich hornatých podmienkach, čo má vplyv aj na ceny či možné komplikácie pri stavbách.

Pri Prešove riešia povolenia

Diaľničiari nedávno postúpili aj pri obchvate Prešova. Ide o úsek R4, na ktorý má v budúcnosti nadviazať obrí PPP projekt smerom na hranice. Spomínaná časť, ktorá sa aktuálne súťaží a bude predstavovať druhú etapu severnej obchádzky mesta, mala donedávna problém so stavebným povolením.

Síce má na niektoré objekty diaľnice, ako technológie tunela Okruhliak vybaviť potrebné doklady budúci zhotoviteľ, na väčšinu stavby by mal o povolenie požiadať štát. Diaľničiarom vyčítal chýbajúce náležitosti ešte v roku 2021 aj Útvar hodnoty za peniaze, ktorý projekt kontroloval ešte pred vyhlásením tendra. Stavebné konanie sa tu začalo napokon až koncom februára.

Link: https://hnonline.sk/finweb/ekonomika/96071401-posun-na-autostrade-pri-polsku-stat-pripravuje-podu-pre-miliardovu-zakazku#&gid=1&pid=1
Eternal
návštevník
 
Príspevky: 22
Obrázky: 0
Založený: 31. Júl 2022 19:40
Bydlisko: ZA-ZM-KE

Naspäť na 2023

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.