Šéf NDS neodpovedá, odkiaľ má súkromné pôžičky. Jeho zástupc

Moderátor: Moderátori

Šéf NDS neodpovedá, odkiaľ má súkromné pôžičky. Jeho zástupc

Odoslaťod DrX » 07. Mar 2023 17:03

Šéf NDS neodpovedá, odkiaľ má súkromné pôžičky. Jeho zástupca má zasa dva príjmy

Nadácia Zastavme koupciu upozorňuje na rozpory s miliardovým diaľničným mýtom.

Xénia Makarová
Nadácia Zastavme korupciu
Xénia Makarová, Nadácia Zastavme korupciu
Externý prispievateľ
Minister dopravy Andrej Doležal a v pozadí generálny riaditeľ NDS a predseda predstavenstva Vladimír Jacko.
Minister dopravy Andrej Doležal a v pozadí generálny riaditeľ NDS a predseda predstavenstva Vladimír Jacko. (Zdroj: TASR)
Písmo:A-|A+
diskusia (1)
[ Dostávajte Ekonomické správy z Indexu e-mailom:
Prihláste sa na odber jedným klikom. ]

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) je de facto najväčším investorom štátu. Od minulého roka je predsedom jej predstavenstva Vladimír Jacko, ktorým minister dopravy Andrej Doležal (nominant Sme rodina) na prelome rokov 2021 a 2022 v tichosti nahradil predošlého šéfa Juraja Tlapu.

Jacko už predtým v NDS pôsobil ako generálny riaditeľ, a to od septembra 2021. V rovnakom čase si podľa zverejneného majetkového priznania vzal dve súkromné pôžičky. A to v priebehu jedného týždňa.
Z majetkového priznania 2021 Vladimíra Jacka
https://m.smedata.sk/api-media/media/im ... .png?rev=2
Z majetkového priznania 2021 Vladimíra Jacka (zdroj: NR SR)

Z majetkového priznania nie je jasné, v akej výške, ani od koho pôžičky sú. Okrem týchto pôžičiek priznal Jacko ešte starší hypotekárny úver a ďalšiu súkromnú pôžičku z konca roka 2020.

Nadácia Zastavme korupciu sa na pôvod pôžičiek najskôr spýtala NDS cez infožiadosť. Národnej diaľničnej sme adresovali otázku, či tieto pôžičky nejako súviseli s Jackovým vymenovaním na post generálneho riaditeľa, či nejako nesúvisia so stranou Sme rodina, ktorej patrí post ministra dopravy alebo či nejako nesúvisia so subjektami, ktoré majú biznisový vzťah k NDS.

Kliknite pre viac zistení nadácie.
Kliknite pre viac zistení nadácie.

Aj keď na prvý pohľad ide o súkromné finančné záležitosti šéfa NDS, ich upresnenie je podľa Nadácie legitímne. Diaľničiari zastrešujú zákazky za stovky miliónov eur ročne, je teda vo verejnom záujme vedieť, či dlhy ich šéfa môžu ovplyvniť jeho rozhodovanie voči dodávateľom.

NDS v odpovedi na infožiadosť uviedla, že uvedenými informáciami „týkajúcimi sa súkromných pôžičiek“ nedisponuje.

Nadácia sa preto s otázkami obrátila priamo na Jacka. „Nevidím dôvod, prečo by som mal svoje súkromné veci oznamovať firemnými linkami. Pani Xénia Makarová dostala odpoveď na dotaz v zmysle infožiadosti, a asi si neprečítala dôsledne odpoveď,“ znela reakcia.

Jacko v minulosti dlhé roky pôsobil ako viceprezident U. S. Steelu Košice. Pred príchodom do NDS bol rok a pol predsedom predstavenstva vranovského Bukoza Holdingu a niekoľko mesiacov splnomocnencom ministra životného prostredia.
Dve funkcie, dva platy

Súkromné pôžičky šéfa NDS nie sú jedinou zaujímavosťou, ktorú majetkové priznania ukázali. Podpredseda predstavenstva Jaroslav Ivanco ako príjem z verejnej funkcie za rok 2021 uviedol sumu 50-tisíc eur. No jeho majetkové priznanie obsahuje aj „iný príjem“ vo výške vyše 70-tisíc eur.

NDS v infoodpovedi vysvetlila, že ide o Ivancov príjem z ďalšej pozície v NDS. Od apríla 2020 totiž v Národnej diaľničnej pôsobí ako riaditeľ úseku informačných technológií a spoplatnenia. Tento post zastáva súčasne s funkciou podpredsedu predstavenstva.

Ivanco tak za rok 2021 za pôsobenie v dvoch riadiacich postoch NDS dostal celkovo vyše 120-tisíc eur. To ho radí medzi najlepšie zarábajúcich funkcionárov z verejnej sféry.
Životopis Jaroslava Ivanca zo stránky ministerstva dopravy
https://m.smedata.sk/api-media/media/im ... .png?rev=2
Životopis Jaroslava Ivanca zo stránky ministerstva dopravy
Zľava? Cena sa v podstate nezmenila

Práve Ivanco je hlavným zástupcom NDS, ktorý rieši miliardovú mýtnu zmluvu so SkyTollom. Zastrešuje doterajšie dodatky k starej zmluve ešte z roku 2009, ale aj novú súťaž na dodávateľa elektronického výberu mýta.

Aj keď sa súťaž rozbehla už pred tromi rokmi, stále nie je definitívne uzatvorená. Preto koncom vlaňajška NDS aj s požehnaním ministra dopravy Andreja Doležala doterajšiu nevýhodnú mýtnu zmluvu predĺžila. Minimálne o tento rok.

Zmluvu so SkyTollom dávnejšie kritizoval Najvyšší kontrolný úrad, negatívne sa o nej opakovane vyjadril aj minister Doležal.

Pred predĺžením zmluvy sa vedenie diaľničiarov aj rezort dopravy pochválili tým, že vyjednali výhodnejšie podmienky oproti minulosti a výraznú zľavu na ročnej odmene pre SkyToll za prevádzku systému.

Nie je to pravda. Podľa dodatku z decembra 2022 síce na prvý pohľad došlo k vyjednaniu zľavy 40 percent oproti „pôvodnej cene ročnej služby“, a to z vyše 100 miliónov na 63 miliónov eur (bez DPH), avšak pôvodné ceny vychádzajú z úrovne roku 2009, kedy sa zmluva uzatvárala. Vtedy boli náklady za mýto najvyššie.
Dodatok k zmluve so SkyTollom
https://m.smedata.sk/api-media/media/im ... .png?rev=2
Dodatok k zmluve so SkyTollom (zdroj: crz.sk)

Ako vyplýva z dávnejšej analýzy Najvyššieho kontrolného úradu, od roku 2014 náklady na mýto viditeľne klesli, najmä pre zníženie výdavkov na vybudovanie mýta. Na nezrovnalosť upozornil Útvar hodnoty za peniaze.

Preto sa v posledných rokoch náklady na mýto pohybovali ročne už okolo 70-80 miliónov eur (bez DPH). V skutočnosti tak je dohodnutá zľava na mýte rádovo v percentách.

Červeným sú znázornené ročné náklady na mýto. Od roku 2014 výrazne klesli.
https://m.smedata.sk/api-media/media/im ... .png?rev=2

Z rovnakého holdingu

Skytoll a jeho biznis partneri sa vynárajú aj pri ďalšom nedávnom dodatku z dielne NDS. Tentoraz ide o platby za mýto.

Dodatok uzatvorili diaľničiari len pár dní pred vlaňajšími Vianocami s firmou Paywell. Zmluva s firmou trvá od roku 2014 a jej podstatou je, že Paywell spracováva pre NDS platové transakcie palivovými kartami za mýto.

Na prvý pohľad NDS cez dodatok vyjednala s Paywellom nižšiu odmenu za jeho služby oproti minulosti. Problém je, že dohodnutá odmena je zhruba dvojnásobná oproti cene, ktorú žiada NDS od poskytovateľa v novej súťaži. A dvojnásobná je aj oproti českým podmienkam, kde platby kartami spracováva CzechToll, spriaznená firma Paywellu.

Paywell vlastní cyperská schránková spoločnosť. Podľa dokumentov z takzvaného protischránkového registra, ktoré tam dodal samotný Paywell, ale hospodársky prospech z podnikania firmy a „právo na plnenie vo forme časti z obratu“ má česká firma TollNet.

A práve ten sa vlani spojil v spoločnom holdingu so SkyTollom a CzechTollom, ktorý zastrešuje nevýhodný mýtny systém na Slovensku.

Inými slovami, tesne pred Vianocami NDS cez dodatok predĺžila biznis firme s prepojením na SkyToll.

Na pripomenutie, Nadácia pred pár mesiacmi upozornila, že NDS za zaujímavých okolností dodatkovala a predĺžila Skytollu ešte inú zmluvu. A to na diaľničné známky.

Znamená to, že biznisové rozhodnutia NDS a ministerstva dopravy sú tak v rozpore s ich slovami o tom, ako sa nevýhodných zmlúv so SkyTollom chcú čo najskôr zbaviť.

Čítajte viac: https://index.sme.sk/c/23143669/nadacia ... ml?ref=mnt
Slovakia - the Bratislava-centric banana republic with the worst regional disparities in the EU and OECD (aktualizácia maj 2023)
DrX
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 11
Založený: 08. Feb 2005 19:45
Bydlisko: KE

Naspäť na 2023

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.