Práce na diaľničnom privádzači zima neprerušila, rastú mosty

Moderátor: Moderátori

Práce na diaľničnom privádzači zima neprerušila, rastú mosty

Odoslaťod RudoLM » 03. Mar 2023 18:17

Práce na diaľničnom privádzači zima neprerušila, rastú mosty cez rieku aj železnicu
Stavbu odovzdajú diaľničiari vodičom do užívania koncom tohto roka.

Pavol Stolárik
Redaktor

KYSUCKÉ NOVÉ MESTO. Zima bola tento rok na Kysuciach poväčšine mierna, niekoľko mrazivých dní však zažili stavbári aj na privádzači, ktorý má byť súčasťou toľko sľubovaného úseku diaľnice D3 Žilina (Brodno) – Kysucké Nové Mesto.

0 seconds of 0 secondsVolume 0%
Ako uviedla hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Eva Žgravčáková, v zime síce treba sprísniť dohľad nad technológiou vykonávania prác, počasie však výstavbu výrazne nezabrzdilo.

Rastú mosty cez rieku aj železnicu
"Práce na stavbe D3 Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto, privádzač, prebiehajú podľa časového harmonogramu. Na stavbe sú hotové preložky plynovodu a káblov, hotové je dočasné mostné provizórium cez rieku Kysuca a vodovodné preložky sú takisto takmer úplne hotové," informovala Žgravčáková.

"Odstránená je aj ornica z celej trasy výrubu a hotové sú niektoré práce na zakladaní mostov,“ dodala s tým, že Ornica z trvalých a dočasných záberov v obvode staveniska je uložená na vopred určených skládkach.

Po ukončení stavebných prác ju použijú na spätné rekultivácie plôch dočasných záberov stavby a na zahumusovanie svahov trvalých násypových telies.

Hovorkyňa tiež doplnila, že v týchto dňoch sa práce sústreďujú najmä na mostných objektoch, pričom práce na jednotlivých z nich sú v rôznom štádiu.

„Na niektorých sa realizuje debnenie, viazanie armatúry a betonáž na spodnej stavbe a na moste ponad železnicu sa už viaže armatúra pred betonážou mostovky,“ upresnila hovorkyňa NDS.

Betónuje sa aj v zime
Ako uviedla NDS, zima výstavbu výrazne nebrzdí nielen pre to, že je zväčša mierna, ale aj pre používanie špeciálnych opatrení na rozostavaných úsekoch diaľnic a rýchlostných ciest.

Hovorkyňa NDS vysvetlila, že v zime sa betónovať môže pri dodržiavaní osobitných opatrení a nie pri dlhotrvajúcich mrazoch.

Teplota povrchu betónu nesmie klesnúť pod bod mrazu, kým povrch betónu nedosiahne minimálnu pevnosť v tlaku päť megapascalov.

„Optimálne podmienky pre betónovanie sú od 5 do 25 stupňov Celzia pri relatívnej vlhkosti viac než 70 percent a pri rozdiele najvhej a najnižšej dennej teploty menej než desať stupňov Celzia,“ ozrejmila Žgravčáková.

Ak je teplota vzduchu menej ako plus päť stupňov a teplota betónovej zmesi v rozmedzí 5 až 30 stupňov, stavbári zvýšia množstvo cementu s vyššou triedou, používajú prísady urýchľujúce tuhnutie, ohrievajú kamenivo, zámesovú vodu a prostredie konštrukcie.

Dbajú tiež na to, aby teplota povrchu pracovnej škáry bola v čase betónovania vyššia než bod mrazu.

„Debnenie, podkladová zemina alebo hornina a iné časti konštrukcie, ktoré prídu do styku s betónom pri jeho ukladaní, musia mať takú teplotu, ktorá nespôsobí zmrznutie čerstvého betónu skôr, ako dosiahne dostatočnú pevnosť, preto ho temperujú,“ priblížila Žgravčáková.

Ako dodala, debnenie musí byť pred betonážou zbavené nielen nečistôt a stojacej vody, ale aj ľadu a snehu pri betonáži pri nízkych teplotách. Po začiatku tuhnutia betónu je nevyhnutné celú konštrukciu chrániť napríklad zaplachtovaním a teplovzdušným ohrevom tak, že teplota povrchu betónu neklesne pod päť stupňov.

Privádzač odbremení Kysucké Nové Mesto od nákladnej dopravy
Na Kysuciach ide o jednu z ďalších významných stavieb. Denne je Kysucké Nové Mesto doslova upchaté osobnými i nákladnými vozidlami.

Z dôvodu polohy priemyselnej zóny prechádza celá nákladná, ale aj osobná doprava, stredom mesta, uličkami postavenými v 50. rokoch minulého storočia.

Prísľuby riešiť túto situáciu vybudovaním D3 a privádzača do priemyselnej zóny trvali od roku 1999, kedy sa v meste etablovala firma INA, v súčasnosti je to spoločnosť Schaeffler zamestnávajúca okolo päťtisíc ľudí. Aj keď privádzač zúfalú situáciu na frekventovanej ceste I/11 nezmení, odbremení centrum mesta.

Výstavbu diaľničného privádzača realizuje spoločnosť Metrostav, jeho cena je približne 13,7 milióna eur a financuje sa zo štátneho rozpočtu.

Celková dĺžka privádzača bude 1,3 kilometra, pričom takmer 380 metrov budú tvoriť mosty, postaví sa aj jedna križovatka s budúcou diaľnicou D3 a k tomu takmer 600 metrov dlhá protihluková stena. Privádzač by mali diaľničiari odovzdať do užívania v decembri tohto roku.


Čítajte viac: https://mykysuce.sme.sk/c/23141636/prac ... =najcpodcl
RudoLM
diskutujúci
 
Príspevky: 214
Obrázky: 71
Založený: 09. Máj 2016 07:35

Naspäť na 2023

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.