D1xR1 oprava mosta - Najdôležitejšiu diaľnicu pribrzdí ďalši

Moderátor: Moderátori

D1xR1 oprava mosta - Najdôležitejšiu diaľnicu pribrzdí ďalši

Odoslaťod Sentilj » 23. Feb 2023 09:37

Najdôležitejšiu diaľnicu pribrzdí ďalšia križovatka. Budú na nej robiť nonstop, no aj tak to potrvá mesiace
22.02.2023, 19:30

TOMÁŠ GARAI

Diaľničiari idú sanovať vyťažený most pri Trnave. V takmer trojmiliónovej súťaži je dôležitým aspektom aj trvanie prác.
Tie budú komplikovať premávku nielen na rýchloceste R1, ale aj na diaľnici D1. Pri nej sa musí vyriešiť ochrana pred padajúcou sutinou.
Projekt počíta aj s budúcim rozšírením D1 na šesťpruh.
Viac ekonomického a politického spravodajstva nájdete na HNonline.sk.

Na východnom prahu hlavného mesta dnes vodiči registrujú skelet budúcej obrej križovatky dvoch diaľnic D1 a D4. Výstavba megaprojektu by sa mala začať už čoskoro a v najbližších rokoch prinesie pre aj tak vyťaženú autostrádu dopravné komplikácie. Po nich očakáva metropola od nového prepojenia veľké benefity.

Pre Bratislavu sa začnú tri roky dopravných obmedzení. Poliaci podpísali zmluvu na križovatku D1/D4

Približne 30 kilometrov na severovýchod od tohto bodu je ďalší dôležitý dopravný uzol, ktorý šoféri môžu využívať už od roku 2000. Na križovatke rýchlostnej cesty R1 a diaľnice D1 sa prerozdeľuje doprava do všetkých kútov republiky.

Aj tu však v blízkej dobe skomplikuje dopravu stavebný ruch. Diaľničiari totiž vyhlásili tender, ktorý rieši opravu kľúčového premostenia v tomto vyťaženom bode za 2,8 milióna eur.

Sedem dní v týždni, 24 hodín denne
Križovatkou dvoch autostrád sa denne premelie podľa posledného sčítania dopravy 34-tisíc vozidiel. Najviac exponovaná je tu premávka najmä z nitrianskeho smeru, a to v podvečerných hodinách v nedeľu, keď sa obyvatelia z celého Slovenska vracajú do Bratislavy. Pred mostom sa často tvoria kolóny. Nešťastné dopravné riešenie spôsobuje, že sa úsek radí medzi tie s vysokým počtom škodových udalostí.

Mosty v žalostnom stave má na strednom Slovensku vyriešiť nová diaľnica. Niektoré však prischnú cestárom

Približne 100 metrov dlhý most nad diaľnicou by mal budúci zhotoviteľ opravovať najmenej 140, najviac 168 dní, a to sedem dní v týždni a 24 hodín denne. S premostením sa opraví aj vozovka a vymenia zvodidlá na krátkej časti pred a za mostom.

Zložitá križovatka štvorlístkového typu neumožňuje riešiť opravu uzavretím celého jazdného pásu. Doprava tak bude počas opráv vedená v pravej aj ľavej časti mosta v dvoch jazdných pruhoch, čo môže prejazd cez vyťažený úsek skomplikovať. Dnes sú v oboch smeroch šoférom dostupné štyri pruhy, z ktorých dva a dva slúžia ako odbočovacie.

Vynovenie bude prebiehať podľa súťažných podkladov v dvoch etapách súčasne v oboch jazdných pásoch, teda na ľavom aj pravom moste. V prvej etape začnú práce na vonkajších častiach mosta a v druhej na vnútorných častiach.

Obmedzenia aj na D1
Odstraňovať sa bude zvršok mosta, vrstvy vozovky, ako aj staré odvodňovacie žľaby. Búranie nad diaľnicou D1 bude podľa dokumentácie prebiehať za prísnych bezpečnostných opatrení a podľa potreby si vyžiada aj obmedzenia na našej diaľničnej chrbtovej kosti. „Je potrebné v predstihu osadiť na nosnú konštrukciu mechanickú ochranu na zabezpečenie priestoru pod mostom pred padaním búranej sutiny,“ píše sa v dokumentácii.

Diaľničiarov stojí problémová križovatka pri Bratislave milióny navyše, stavebník žaloval štát za nedoplatky

Oprava počíta aj budúcim s rozšírením D1 na šesťpruh. Súčasťou pridávania pruhov je aj úprava križovatky diaľnice D1 a rýchlocesty na Banskú Bystricu. Počíta sa tu aj s budúcim osadením štvormetrovej protihlukovej steny.

Šéf Zväzu stavebných podnikateľov Pavol Kováčik si nemyslí, že by pri realizácii opráv došlo k veľkým technickým či dopravným zádrhom. „Nepredpokladám, že je most v havarijnom stave a musela by sa tu vymieňať mostovka, čo by situáciu skomplikovalo. Oprava zahŕňa opravy výstuže a výmenu izolácie. Dá sa to urobiť za prevádzky tak, že budú obmedzenia aj na D1 aj na R1. Vozovka je tam dosť široká aj na jednej aj na druhej autostráde,“ povedal odborník.

Búračky sú tu časté
Cesta zo smeru od Nitry na metropolu znamená pre šoférov v nedeľnej špičke často už dnes nočnú moru. Na R1 pri Vlčkovciach sa tvoria kolóny, v ktorých šoféri kľučkujú a vznikajú tu nepríjemné až nebezpečné situácie.

Podľa hovorkyne trnavskej krajskej polície Zlatice Antalovej ide o jeden z najrizikovejších úsekov R1, kde evidujú najviac škôd na autách. „Vodiči najmä nerešpektujú dopravné značenie, medzi sebou majú krátke rozstupy a pri jazde sa dostatočne nesústredia. Policajné hliadky vykonávajú počas takzvanej dopravnej špičky zvýšený dohľad nad bezpečnosťou a plynulosťou cestnej premávky v úzkej spolupráci s Národnou diaľničnou spoločnosťou,“ povedala hovorkyňa. HN už križovatku riešili v roku 2021. Len za prvých sedem mesiacov tohto roka tu došlo až k 13 škodovým udalostiam.

Koniec „diaľnice duchov“. Obchvat Bratislavy ožil, vznikol už aj lievik so 45-tisíc autami denne

Niektorí si cestu na základe odporúčania navigácie skracujú cez obce a neďaleký priemyselný park. Prevádzkový riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Peter Peťko v minulosti pre HN prezradil, že už majú naplánovaný projekt na vybudovanie informačného systému diaľnice, čo by dopravnú situáciu na problematickom úseku malo upokojiť. Ten by sa mal realizovať v blízkej budúcnosti.
Sentilj
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 492
Obrázky: 165
Založený: 06. Jún 2010 10:38

Naspäť na 2023

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.