Rýchlostná cesta R2 prichádza do úvahy až po roku 2030, samo

Moderátor: Moderátori

Rýchlostná cesta R2 prichádza do úvahy až po roku 2030, samo

Odoslaťod DrX » 16. Feb 2023 21:43

Rýchlostná cesta R2 prichádza do úvahy až po roku 2030, samosprávy dovtedy čakať nechcú

Tlačiť budú na opravy ciest prvej triedy, nespĺňajú štandardy.

Igor Roško
Redaktor
Odoberať autora
Starostovia z hornej Nitry na konferencii o doprave v Partizánskom.
Starostovia z hornej Nitry na konferencii o doprave v Partizánskom. (Zdroj: Igor Roško)
Písmo:A-|A+
diskusia (5)
[ Dostávajte Výber článkov z MY Horná Nitra e-mailom:
Prihláste sa na odber jedným klikom. ]
Valaská Belá
Horná Nitra objektívom čitateľov (64 fotografií)

HORNÁ NITRA. Marginalizovaný región z hľadiska dopravy. Takéto pomenovanie hornej Nitry odznelo na konferencii o doprave, ktorú zorganizovali v Partizánskom. Diskutovali na nej zástupcovia ministerstva dopravy, Národnej diaľničnej spoločnosti, Slovenskej správy ciest, primátori a starostovia okresov Prievidza a Partizánske a ďalší hostia. Hlavnou témou bola potreba kvalitných ciest, ktoré v regióne chýbajú.

Hornej Nitre chýbajú rýchlostné cesty, ktoré by ju spojili s ďalšími regiónmi. Už desiatky rokov sa hovorí o vybudovaní R2 a R8. Ich výstavba sa stále oddiaľuje.

„Dá sa povedať, že výstavba rýchlostných ciest je v nedohľadne. Je tam potrebných množstvo prípravných prác. Investične sú to veľmi náročné projekty,“ načrtol prednosta Mestského úradu v Prievidzi Alojz Vlčko
Súvisiaci článok Vo výstavbe obchvatu Prievidze nastal posun. Práce by mali začať ešte tento rok Čítajte

Štátny tajomník Ministerstva dopravy a výstavby SR Jaroslav Kmeť skonštatoval, že tieto veľké stavby sú nadlho. Štát je podľa neho pri svojom rozpočte schopný dať na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest ročne asi 800-miliónov eur.
V článku sa dozviete aj:

v čom existujúce cesty v niektorých úsekoch nespĺňajú štandardy cesty prvej triedy,
čo môže skvalitnenie ciest priniesť,
na aký rozdiel v kvalite ciest poukazujú samosprávy,
ako budú vo veci ďalej postupovať.

„Preto sme museli pripraviť harmonogram výstavby cestnej siete. R2 a R8 v tomto regióne sú na možno päťdesiatom a vyššom mieste. Čo znamená perspektívu po roku 2030 možno až 2035,“ informoval Kmeť.

„Trasovanie R2 a R8 v zmysle harmonogramu výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na Slovensku z hľadiska priorít by prišlo na rad niekedy po roku 2030-2035. Pre tento región to nie je výhodné,“ potvrdil Vladimír Jacko, generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti.

Riešenie dopravnej situácie okresov Prievidza a Partizánske presadzujú najmä primátori a starostovia z miest a obcí. „Som rád, že štátny tajomník aj s Národnou diaľničnou spoločnosťou to povedali napriamo, že R2 v nejakom dohľadnom čase asi očakávať nemôžeme,“ zhodnotil predseda Združenia miest a obcí hornej Nitry Vojtech Čičmanec.
Zamerajú sa na I/9 a I/64

Preto samosprávy už pred rokom začali premýšľať nad tým, že budú musieť poľaviť v ich požiadavkách. To znamená, že keď je rýchlostná cesta R2, tak ako si ju samosprávy predstavovali, v nedohľadne, musia prísť s riešením, ktoré by bolo dostupnejšie. Za najvhodnejšie považujú skvalitnenie už existujúcich ciest prvej triedy I/9 a I/64. Tieto komunikácie totiž v mnohých úsekoch nespĺňajú parametre ciest prvej triedy.

„R2 a R8 môžu byť našou prioritou, môžeme o tom rozprávať, ale sú to priority nereálne. To, čo reálne je, že poďme sa baviť o I/9 a I/64, o šírkových pomeroch, o kvalite asfaltového krytu. Poďme hovoriť o tom, že to musia byť štandardné štátne cesty,“ uviedol primátor Partizánskeho Jozef Božik. Podotkol, že to síce nebudú rýchlostné cesty, ale keď sa obnovia a vodič po nich pôjde, bude môcť ísť medzi obcami rýchlosťou 90 kilometrov za hodinu. V súčasnosti sa stáva, že v niektorých úsekoch to pre kvalitu cesty a dopravnú situáciu na nej nie je možné.
Môže vás zaujať V Prievidzi budú prehľadnejšie cesty. Začali s odstraňovaním zbytočných značiek Čítajte

So zameraním sa na skvalitnenie existujúcich ciest súhlasila väčšina prítomných zástupcov samospráv.

„Je to riešenie, ktoré plne podporujeme,“ potvrdil Vlčko. Rovnakého názoru bol aj zástupca primátorky Handlovej Radoslav Iždinský. „Z krátkodobého a strednodobého hľadiska sa oveľa efektívnejšie javí venovať pozornosť, financie a energiu práve rekonštrukcii existujúcej I/9 v úseku od Trenčína až po Žiar nad Hronom,“ uviedol Iždinský.

Poukázal na okatý rozdiel danej cesty na prelome Banskobystrického a Trenčianskeho kraja. Po rekonštrukcii by chceli dosiahnuť štandard, aký má cesta od hranice kraja.
Rozhodnutie vnímajú pozitívne

Slovenská správa ciest podľa riaditeľ úseku investičných projektov a prevádzky Františka Dorocáka vníma rozhodnutie zamerať sa na cesty prvej triedy pozitívne. Rovnako poukázal na to, že rekonštrukcia nebude z roka na rok. „Treba si uvedomiť, že aj pri rozšírení ciest sú potrebné majetko-právne vysporiadania, získania stavebných povolení. Vstupuje do toho ministerstvo životného prostredia, budú tam musieť byť rôzne posúdenia,“ priblížil Dorocák.

Potvrdil, že určite je to však rýchlejšia cesta, ako stavať rýchlostnú cestu. „Ktorá je ešte stále, dá sa povedať, v plienkach,“ skonštatoval Dorocák.

Dostať spomínané dve cesty prvej triedy do takého stavu, aby spĺňali štandardy, považuje za časovo a finančne menej náročnejšie aj štátny tajomník Ministerstva dopravy a výstavby SR. „Táto cesta tu je, treba ju len rozšíriť. Myslím si, že štát, budúca vláda, by mala nájsť peniaze na to, aby túto úzku šesťmetrovú cestu dostali do normálnych parametrov tak, aby mohli po nej jazdiť osobné aj nákladné autá,“ uviedol Kmeť.
Môže vás zaujať Niektoré chodníky sa premenili na ľad. Ak vám pri páde vznikne ujma, môžete žiadať odškodné Čítajte

Svoje zámery si chcú zástupcovia samospráv prejsť so všetkými starostami a primátormi na sneme Združenia miest a obcí hornej Nitry a následne aj na rokovaní spolu s kolegami z okresu Partizánske. Následne ich budú tlmočiť ministerstvu. Dôležitá bude aj štúdia dopravnej situácie hornej Nitry, od Trenčína cez Nováky, Prievidzu, Handlovú až po hranicu Banskobystrického kraja.

„Nebude to potvrdenie nejakého konkrétneho typu komunikácie, cesty prvej triedy alebo diaľnice, ale bude to hľadanie najvhodnejšieho riešenia prostredníctvom tej štúdie,“ ozrejmil Vlčko. Spracovateľom takejto štúdie by mala byť Národná diaľničná spoločnosť. „Veríme, že sa túto iniciatívu podarí rozpracovať a dotiahnuť dokonca,“ uzavrel Alojz Vlčko.

Čítajte viac: https://myhornanitra.sme.sk/c/23134503/ ... echcu.html
Slovakia - the Bratislava-centric banana republic with the worst regional disparities in the EU and OECD (aktualizácia maj 2023)
DrX
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 11
Založený: 08. Feb 2005 19:45
Bydlisko: KE

Naspäť na 2023

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.