Prerazili aj druhú rúru tunela Čebrať

Moderátor: Moderátori

Prerazili aj druhú rúru tunela Čebrať

Odoslaťod kares » 15. Feb 2023 14:28

Prerazili aj druhú rúru tunela Čebrať

Stavbári môžu spustiť práce na sekundárnom ostení.

RUŽOMBEROK. Tunel Čebrať , ktorý je súčasťou diaľničného úseku Hubová – Ivachnová, dosiahol ďalší míľnik. Národná diaľničná spoločnosť oznámila, že došlo k prerazeniu druhej, severnej rúry.

Tunel Čebrať má odkloniť tranzitnú dopravu z mesta Ružomberok v smere západ - východ.


"Z hľadiska postupu prác ide o dôležitý moment, kedy každá tunelová rúra bude mať zabezpečený samostatný prístup z obidvoch portálov tunela, čím bude dosiahnutá zvýšená obsluha jednotlivých pracovísk v tuneli, čo v konečnom dôsledku prinesie urýchlenie prác najmä pri betonáži sekundárneho ostenia," informovala Eva Žgravčáková, hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS).

Ako ďalej vysvetlila, v súčasnosti sa už naplno rozbehli práce na betonáži sekundárneho ostenia v obidvoch tunelových rúrach. Prvú rúru tunela Čebrať prerazili v novembri minulého roka.

Po dokončení ostenia budú nasledovať práce na hĺbených častiach tunela, portálových objektoch, chodníkoch, odvodnení a položia aj samotnú vozovka tunela.

Okrem samotného tunela prebiehajú práce aj na ostatných častiach úseku, robia sa stabilitné opatrenia, realizujú sa práce na mostných príslušenstvách či na oporných múroch.
Očakávajú 20-tisíc áut denne

Z 3,6-kilometrového tunela, jeho oboch rúr, sa odťažilo takmer 380-tisíc kubických metrov zeminy. V tuneli budú môcť jazdiť autá rýchlosťou 100 kilometrov za hodinu.

"Tunel cez vrch Čebrať bude mať dve jednosmerné tunelové rúry, v každej z nich budú dva jazdné pruhy so šírkou 3,5 metra. Samozrejmou súčasťou budú aj núdzové chodníky lemujúce obe strany každej z rúr v šírke jedného metra. Výška tunela bude 4,8 metra, nad chodníkmi 2,2 metra. Dve rúry budú spájať priečne prepojenia, ktorých bude celkovo 14," doplnila Žgravčáková s tým, že očakávajú v ňom dopravnú intenzitu na úrovni približne 20-tisíc áut denne. "Z toho pätinu by mala tvoriť nákladná doprava," spresnila.

Razili rakúskou metódou

Pri razení tunela Čebrať použili cyklický spôsob razenia podľa rakúskej tunelovacej metódy s horizontálnym členením výrubu na kalotu, jadro a spodnú klenbu.

"Postup razenia vždy závisí od typu horniny. Pri pevnejšej hornine bol záber 2,5 metra a pracovníci stihli dva až tri zábery za deň. Pri menej stabilnej hornine bol záber jeden meter," opísala hovorkyňa NDS s tým, že pri Ružomberku sa priemere robilo jeden a pol záberu za deň.

"Charakteristickými horninami v razenom tuneli sú slienité vápence, ktoré tvorili dominantnú časť. Ďalej sa objavili aj slieňovce, bridlice, ílovce, siltovce a pieskovce," priblížila Žgravčáková.

Termín dokončenia výstavby liptovského úseku diaľnice D1 Hubová – Ivachnová s tunelom Čebrať by mal byť v druhej polovici roka 2024.

Kadiaľ pôjde diaľnica

Úsek liptovskej diaľnice D1, ktorej výstavba sa spustila ešte v roku 2014, začína mimoúrovňovou križovatkou Hubová, prostredníctvom ktorej bude napojený na I/18. Trasa križuje rieku Váh, vedie severným svahom údolia Váhu a obcou Hrboltová, za ktorou vchádza trasa diaľnice do tunela Čebrať a pred mimoúrovňovou križovatkou Likavka vychádza z tunela.

Odtiaľ pokračuje pod hradom Likavka, severným obchvatom obcí Martinček a Lisková a opätovne križuje rieku Váh. Po približne pätnástich kilometroch sa nový úsek D1 na svojom konci pri Ivachnovej plynule napojí na diaľnicu smerujúcu do Košíc.

Čítajte viac: https://myliptov.sme.sk/c/23134091/prer ... ml?ref=mnt
kares
diskutujúci
 
Príspevky: 74
Založený: 26. Sep 2013 09:08

Naspäť na 2023

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.