Už potvrdené. Srdce mýta vyhotoví sestra Skytollu

Moderátor: Moderátori

Už potvrdené. Srdce mýta vyhotoví sestra Skytollu

Odoslaťod DrX » 27. Jan 2023 23:29

Už potvrdené. Srdce mýta vyhotoví sestra Skytollu
Czechtoll ponúkol, že vie IT systém dodať za 13,8 milióna eur, hoci diaľničiarmi odhadovaná cena zákazky bola až 42 miliónov.

Hospodárske noviny27 Jan 2023Tomáš Garai tomas.garai@mafraslovakia.sk

FOTO: NDS
Nový mýtny systém bude mať tri komponenty – IT, služby a vymáhanie. Diaľničiari majú po utorku bližšie k prvej časti.

Bratislava – Ambíciou nastupujúcej vlády v roku 2020 bola zmena pochybného mýtneho systému. O náprave krivdy, ktorá zostala z čias Ľubomíra Vážneho, svedčili najmä prejavy lídra OĽANO Igora Matoviča. Na poplatkoch za využívanie diaľnic štát v tom čase prichádzal zhruba o polovicu príjmov. To znamenalo desiatky miliónov eur ročne.

Nevýhodná zmluva so spoločnosťou Skytoll sa síce mala skončiť v minulom roku, no už teraz je známe, že sa minimálne o ďalší rok predlžuje. Minister dopravy Andrej Doležal stavil na rozdelenie nového výberu poplatkov do troch tendrov, pričom kompetenciu dostala Národná diaľničná spoločnosť. Prvá súťaž na srdce mýta – na nový systém informačných technológií – neprebiehala bez komplikácií a uchádzači sa odvolali. Až v utorok zverejnili výsledok znovu vyhodnoteného tendra, ktorý potvrdil pôvodného víťaza – spoločnosť Czechtoll, ktorá je sesterskou firmou Skytollu.

Víťaz v súťaži uviedol, že dokáže IT systém dodať za 13,8 milióna eur aj napriek tomu, že odhadovaná hodnota bola až 42 miliónov. „Czechtoll ponúkol v rámci otvorenej súťaže najnižšiu cenu. Zároveň však bola naša ponuka vyhodnotená ako najlepšia aj pri hodnotení kvalitatívnych parametrov,“povedal Petr Chvátal, generálny riaditeľ podniku. Ako druhé sa v súťaži umiestnilo združenie Vendeka Group. Ide o konzorcium filipínskej firmy Vendeka Information Technologies Trade, českej akciovky Optokon a tureckej Vendeka Bilgi Teknolojileri Ticaret. Produkt chceli dodať za 15,8 milióna eur. Na poslednom mieste sa umiestnila bratislavská eseročka Data System Soft 2, ktorá bola s 38,4 milióna eur k predpokladanej hodnote zákazky najbližšie.

Diaľničiari vyhlásili súťaž na konci roka 2020, no vyhodnotila sa až vlani v máji. Vtedy sa však následne jeden z uchádzačov proti rozhodnutiu odvolal a Úrad pre verejné obstarávanie vyhodnotenie ešte v auguste zrušil.

Kontrolóri videli problém v tom, že až 68 percent nového mýtneho systému nedodá víťaz Czechtoll, ale jeho subdodávateľ Tollnet. Ponúknuté sumy dvoch uchádzačov sa im zdali tiež príliš nízke.

Zvláštny tender kritizovali aj mimovládky

V minulosti tender kritizovali aj mimovládne organizácie ako Nadácia Zastavme korupciu či Slovensko Digital. Vyčítali mu prísne lehoty, ktoré mohli nahrávať práve Czechtollu. Uchádzačov mohli odradiť podľa tretieho sektora aj požiadavky na široké vymedzenie licencie a majetkové práva k IT riešeniu, ktoré boli nadštandardné.

Proces vyhodnocovania tak prebiehal nanovo a výsledok prišiel v tento utorok. Potvrdzuje víťazstvo českej firmy. „Úspešný uchádzač ponúkol najlepší pomer ceny a kvality,“píše sa v dokumente. Rozhodnúť sa malo aj na základe doručených dokumentov o ekonomickej, technickej či odbornej spôsobilosti a referencií.

Czechtoll podobne ako Skytoll či Tollnet patrí od minulého roka pod skupinu ITIS Holding. Tá dostala pred niekoľkými mesiacmi zelenú aj od Protimonopolného úradu. Ide teda o tri sesterské spoločnosti. Okrem súťaže na mozog systému prebieha aktuálne aj druhý tender na takzvané „mýtne služby“. Ide o zabezpečenie a distribúciu jednotiek OBU – teda zariadení, ktoré priamo vo vozidlách sčítavajú sumu za kilometre prejazdené po spoplatnených cestách.

Súťaž už raz prebiehala, avšak neúspešne. Podmienky totiž podľa Úradu pre verejné obstarávanie mali zvýhodňovať práve Skytoll. Namiesto štvrť miliardy, ktorá bola predpokladom v prvej súťaži, však bude po novom predpokladaná hodnota 49 miliónov eur. Ponuky tu môžu záujemcovia predkladať do konca februára. Vymáhanie poplatkov za používanie našich ciest je tretí komponent. Ide o mýtne brány, ktoré chcú diaľničiari kúpiť od Skytollu. Ani tu však zatiaľ k dohode nedošlo a rokovania naďalej prebiehajú.

Európsky systém bude platiť skôr

Ako žolíka si diaľničiari nechali európsky systém. Znamená to, že u nás palubné zariadenia kamionistov, ktoré fungujú vo viacerých krajinách Únie, môžu prevádzkovať súkromníci. Koncept, ktorý mohol aspoň sčasti nahradiť Skytoll, však stále nie je rozbehnutý. Chýbajú totiž poskytovatelia.

Rezort dopravy zatiaľ podpísal zmluvu s dvomi firmami. So spoločnosťou Telepass a Toll4europe, uviedol nedávno minister Andrej Doležal s tým, že vo vyhliadke je zmluva aj s českým Eurowagom. Ten už diaľničiarom mal predložiť prvú dokumentáciu. „Prví poskytovatelia EETS (Európska služba elektronického výberu mýta) by mohli fungovať v priebehu mesiacov máj až jún, pokiaľ splnia všetky náležitosti akreditácie,“povedala hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti Eva Žgravčáková.

O akreditáciu prevádzkovateľa sa zaujímala aj nová matka Skytollu a Czechtollu ITIS Holding. Tí však podľa Doležala nemôžu prevziať celú mýtnu prevádzku a kým nebude všetko vysúťažené, zostáva Skytoll so starým systémom. Zatiaľ s nimi podpísali diaľničiari dodatok do konca roka, po ročných intervaloch však môžu predlžovať zmluvu až do roku 2027.
Slovakia - the Bratislava-centric banana republic with the worst regional disparities in the EU and OECD (aktualizácia maj 2023)
DrX
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 11
Založený: 08. Feb 2005 19:45
Bydlisko: KE

Naspäť na 2023

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.