Do obchvatu sa čoskoro zahryznú bagre. Primátor: Rozviaže ná

Moderátor: Moderátori

Do obchvatu sa čoskoro zahryznú bagre. Primátor: Rozviaže ná

Odoslaťod svaco » 16. Jan 2023 12:54

Do obchvatu sa čoskoro zahryznú bagre. Primátor: Rozviaže nám to ruky

Čítajte viac: https://presov.korzar.sme.sk/c/23112506 ... -ruky.html

Obnovia aj ďalšie komunikácie a mosty.

SABINOV. Takmer desaťkilometrový obchvat Sabinova začne štát stavať tento rok.

Investorom je Slovenská správa ciest (SSC).

Jeho dokončenie je naplánované na tri roky od začiatku stavby.

Odľahčenie dopravy
„Výrazným spôsobom sa situácia zmení a zasiahne to do života občanov v Sabinove. V prvom rade odľahčí dopravu, lebo v súčasnosti je veľká intenzita dopravy osobných i nákladných vozidiel cez mesto,“ hovorí o chystanom obchvate primátor mesta Sabinov Michal Repaský (nezávislý).

Podľa jeho slov sa už samospráva dopredu pripravuje na ďalšie kroky. Či už vo vzťahu s riešením dopravnej situácie v centre mesta, alebo v priemyselnom parku.

Najväčším obmedzením v súčasnosti je to, že cesta prvej triedy prechádza priamo cez centrum Sabinova.

Začnú za Pečovskou Novou Vsou
Slovenská správa ciest potvrdila, že prioritou pre tento rok budú obchvaty Šale a Sabinova.

Obidva začne stavať a dokončiť ich má do 36 mesiacov.

„Sabinovský obchvat bude dlhý 9,8 kilometra. Začínať bude za obcou Pečovská Nová Ves a pokračovať severne od mesta Sabinov a jeho mestskej časti Orkucany. Za obcou Šarišské Michaľany sa napojí na súčasnú cestu v smere do Prešova,“ konštatuje hovorca SSC Martin Guzi.

Pre porovnanie, nový obchvat Šale bude mať dĺžku 11,8 kilometra a jeho súčasťou bude aj 705 metrov dlhý most cez rieku Váh.
Čo ešte chystá Slovenská správa ciest
Celkovo plánuje SSC tento rok preinvestovať do výstavby a opráv ciest vyše 150 miliónov eur, vrátane zdrojov z Európskej únie.

„Vyššia čiastka oproti roku 2022 (zhruba 80 miliónov eur - pozn. red.) súvisí najmä s ukončovaním viacerých verejných obstarávaní a začatím realizácie stavebných prác,“ uviedol Guzi.

Konkretizoval, že okrem obchvatov miest Sabinov a Šaľa ide o modernizáciu viacerých úsekov ciest. Vrátane úsekov cesty I/79 Slovenské Nové Mesto - Veľaty a Vranov nad Topľou - Parchovany.

„V rámci týchto projektov sa zmodernizuje viac ako 80 kilometrov ciest I. triedy. Zároveň budeme pokračovať v rekonštrukciách mostov na cestách I. triedy, pričom ich v budúcom roku plánujeme opraviť viac ako 30. Pokračovať budeme v rekonštrukciách križovatiek v Strážskom a v Leviciach,“ dopĺňa Guzi.

Medzi rekonštrukcie sa podľa jeho slov už dostane aj problematická križovatka v Rožkovanoch v Sabinovskom okrese.

Dočasné obmedzenia
Frekventovaná cesta medzi Sabinovom a Prešovom je v súčasnosti do značnej miery zaťažená, najmä v časti medzi Šarišskými Michaľanmi a Veľkým Šarišom.

V najbližších mesiacoch ju čaká ďalšia skúška, keďže cez ňu budú dovážať materiál na stavenisko.

Samotná stavba obchvatu by však vodičov obmedzovať nemala, keďže bude mimo terajšej cesty.

Dokončený obchvat by mal najmä odľahčiť dopravu v celom regióne.

Podľa sabinovského primátora sa navyše samospráve rozviažu ruky: „Chceme ísť do moderných alternatív. Chceme riešiť zachytávanie vody, zelenú infraštruktúru, aby mesto ekologicky ožilo, ale aj elektromobilitu. Máme už kolobežky, bicykle, nabíjačky... Budeme to môcť rozvinúť.“

Na jednotku sa napojiť nesmú
Repaský očakáva, že odľahčením terajšej cesty I. triedy sa po výstavbe obchvatu otvoria aj ďalšie možnosti. Napríklad investičná bytová výstavba v časti Orkucany, z ktorej momentálne nie je možný výjazd na terajšiu hlavnú komunikáciu.

„Preložkou cesty sa urýchli aj rozvoj mesta, pretože I/68 ako cesta I. triedy nám niektoré veci v investičných akciách komplikuje. Keď sa to preklasifikuje na cestu III. triedy, zmenia sa normy,“ hovorí primátor, podľa ktorého to ovplyvní parkovanie i ďalšie dopravné riešenia.

Na nový obchvat podľa neho čakajú aj investori v novom priemyselnom parku.

„Život v meste sa veľmi zmení, pretože my budeme mať také v úvodzovkách príjemné povinnosti, ako je rozširovanie technickej infraštruktúry, rozširovanie kapacity škôl, škôlok, individuálna bytová výstavba a podobne,“ vraví Repaský.

Verejná doprava do priemyselného parku
Primátor zároveň upozorňuje, že to dopravu smerom na priemyselný park zaťaží.

„Preto už teraz uvažujeme o hromadnej autobusovej doprave. Mali sme rokovanie s dopravcom SAD Prešov, aby sme objednali autobusy. Dôležité je hlavne to, aby sa diverzifikovala doprava a nebola zaťažená ako v Nitre v Land Roveri, kde je jedna cesta pre tridsaťtisíc ľudí na tri zmeny,“ zdôrazňuje.

Mesto preto rokovalo s investorským útvarom SSC o tom, aby smerom k priemyselnému parku išlo viac komunikácií. Pre kamióny, pre autobusy i pre osobnú dopravu.

Primátor konštatuje, že stavba nového obchvatu nebude jednoduchá, má ísť o vyše sedemdesiat stavebných objektov, ale očakáva, že SSC ju v stanovenom termíne zvládne a mestu to pomôže.

„Ubudnú otrasy domov, hluk, bude to mať vplyv na ekológiu. Toto sa výrazným spôsobom zmení a pre občanov to bude lepšie. Tým pádom my môžeme robiť revitalizáciu námestia a ďalšie veci v centre Sabinova,“ dodáva.

Čítajte viac: https://presov.korzar.sme.sk/c/23112506 ... -ruky.html
Obrázok používateľa
svaco
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 788
Obrázky: 14
Založený: 29. Jan 2008 11:16
Bydlisko: Presov

Naspäť na 2023

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.