Česi a Poliaci za hranicami dokončujú diaľnice.

Moderátor: Moderátori

Česi a Poliaci za hranicami dokončujú diaľnice.

Odoslaťod rastislav5 » 06. Jan 2023 08:05

Česi a Poliaci za hranicami dokončujú diaľnice. Slovensko sa na severe nevie pripojiť

Česi a Poliaci dokončia cesty a diaľnice pri severnej hranici Slovenska v roku 2024. Na našej strane chýba dvadsaťkilometrový úsek D3, aby mohli vodiči plynule pokračovať.

KYSUCE: Trojuholník hraničných oblastí Ostravsko, Kysuce a južné Poľsko má dôležitý hospodársky význam. Kým v Žiline je automobilka KIA, v českých Nošoviciach je HYUNDAI a v poľskej Bielsko-Białej General Motors.

Len tieto podniky majú desiatky svojich dodávateľov, ktorí tranzitujú aj cez Kysuce. Dobudovanie diaľničnej siete všetky krajiny považujú za podmienku toho, aby sa v regiónoch rozvíjal priemysel. Slovensko na severe pri poľskej a českej hranici však výrazne mešká.

Kysucká diaľnica D3, ktorá nás má prepojiť na severe s Českom a Poľskom, je v nedohľadne. Rok 2022 vrátil jej plánovanie na úplný začiatok, kedy bola na stole dokonca úvaha o preprojektovaní, chýba štúdia uskutočniteľnosti aj posudzovanie vplyvov na životné prostredie.

D3 má byť pritom dôležitou súčasťou transeurópskeho koridoru TEN-T Baltica – Adria spájajúceho baltské námorné prístavy s jadranskými. A tak jedna z najdôležitejších cestných osí strednej Európy zatiaľ len v predstavách vodičov.

Situácia za hranicou Česka
Za českou hranicou je pre Slovensko významná prebiehajúca stavba cesty 1/68 Třanovice – Nebory, ktorá je súčasťou riešenia prepojenia českej diaľnice D48 (v Česku tiež R48, resp. rychlostní silnice) so Slovenskou republikou. Spojenie Slovenska v smere od Svrčinovca s českou diaľnicou D48 je možné po existujúcej ceste 1/11 a ceste vo výstavbe 1/68, ktorá má mať dĺžku päť a pol kilometra.


Úsek Třanovice – Nebory Česi budujú pre odklonenie čoraz hustejšej dopravy, vrátane tranzitnej, ktorá doteraz prechádzala husto zastavaným územím obcí Hnojník a Střítež. Táto cesta má pre rozsiahlu dopravu už nevyhovujúce parametre. Od dostavby rýchlostnej cesty si naši susedia sľubujú plynulý prejazd touto oblasťou – pre Slovákov to znamená zrýchlený dojazd áut z Čiech k našej hranici.

Význam ciest 1/11 a 1/68 je v súčasnosti znásobený v súvislosti s prevádzkou automobilky Hyundai v Nošoviciach a vzišla aj z potreby prepojenia Čiech s automobilkou KIA Motors na Slovensku v Tepličke nad Váhom. Česi kvalitné dopravné spojenie vnímajú ako nevyhnutné, aby sa región mohol hospodársky rozvíjať.

Lenže keď sa motoristi z Čiech dostanú cez D48 a 1/68 na cestu 1/11 na Slovensku, síce prejdú bez zdržaní spomínanou oblasťou obcí Hnojník či Střítež a od česko-slovenskej hranice sa napoja na slovenský úsek D3 Svrčinovec – Čadca, no tu ich plynulý prejazd skončí. Pre chýbajúci dvadsaťkilometrový úsek D3 Čadca – Žilina, skončia v dopravnom lieviku pri Kysuckom Novom Meste.

Riaditeľstvo ciest a diaľnic ČR chcelo v tomto roku odovzdať aspoň v obmedzenej prevádzke poslednú časť obchvatu Trinca. V starom roku sa to však nepodarilo, pretože stavbu cesty 1/68 medzi trineckou časťou Nebory a Tranovicami sprevádzajú ťažkosti, napríklad komplikované upevňovanie násypov, má preto oneskorenie.

Z hľadiska Hyundaia v Nošoviciach je pre motoristov dobou správou spustenie obchvatu Frýdku-Místku, ktorý Česi otvorili koncom decembra. Obchvat Trinca by mal byť dokončený do konca roka 2023.

Poliaci skoro na našej hranici
Podobne na tom budú vodiči smerujúci spoza poľskej hranice. Poľsko pripojenie ma Slovensko poňalo s veľkou dôležitosťou. Pravdepodobne v roku 2024 dokončia úsek S1 Milowka-Przybedza, ako obchádzku Wengierskej Górki. Ale čo je dôležitejšie, dokončia aj novú štvorprúdovú diaľnicu S1 v smere Bielsko-Biala – Katovice. Takže z Katovíc sa bude možné dostať po diaľnici až na Slovensko.

Vodič príde na poľsko-slovenskú hranicu Zwardoň – Skalité, zo Skalitého sa odvezie po časti diaľnice D3 do Čadce a opäť skončí v kolóne, podobne ako vodič z Čiech, niekde pri Kysuckom Novom Meste.

Poliaci najskôr avizovali, že S1 k slovenskej hranici dokončia do roku 2023. Pravdepodobne však dôjde k predĺženiu termínu. Na trase ešte nie je prerazený jeden z tunelov, preto sa skloňuje rok 2024. Firma, ktorá úsek realizuje, má podobné problémy ako firmy na Slovensku – krachujúce subdodávateľské reťazce a hľadanie nových spôsobov, ako pokračovať.

Treba však povedať, že na meškanie Poliakov sa netreba spoliehať. Tunel Zakopianka pod horou Mały Luboń, na trase diaľnice S7, ktorá tiež smeruje k slovenským hraniciam Oravy, bol tiež v meškaní, napokon ho otvorili v novembri 2022.

Poliaci chcú v roku 2023 odovzdať motoristom 50 kilometrov diaľnic a takmer dvesto kilometrov rýchlostných ciest. Dokončenie S1 medzi nimi zatiaľ na rok 2023 nie je.

Spojenie so Žilinou v sieti chýba
Intenzita výstavby za hranicami v Čechách aj Poľsku svedčí o dôležitosti poľsko-česko-slovenského dopravného uzla.

K dôležitej križovatke poľských diaľnic A1/A4 sa pripája česká diaľnica D1. Poľská A4 spája Katovice a Krakov, cez poľskú A1 a českú D1 sa metropoly Poľska spájajú s Ostravou. Dopravný uzol Ostrava-Katovice je jeden z najvýznamnejších v tejto časti Európy. K diaľnici D1 sa v Čechách pripája diaľnica D48 a rýchlostná cesta E75, ktorá na Slovensku pokračuje ako 1/11.

Vzhľadom na intenzitu dopravy a význam priemyslu na Ostravsku a Sliezsku majú mimoriadny význam diaľnice D48 v Čechách, S52 a S1 v Poľsku. To sú zase spojnice Ostravy – Bielsko-Bialej – Krakova. Spojenie so Žilinou však chýba.

„Intenzita prác za hranicami je mimoriadne vysoká a svedčí o tom urýchlené dokončovanie úsekov na D48 v obchvate Frýdek-Místek a Třinec (Třanovice-Nebory). Obchvat Frýdku-Místku je hotový v polprofile, s celkovým dokončením v roku 2023. Obchvat Třinca má termín koniec roka 2023,“ hodnotí Ľubomír Jánoška z iniciatívy D3 pre Európu, ktorá bojuje za dokončenie kysuckej D3. Jánoška je zároveň poradcom Žilinského samosprávneho kraja pre mobilitu.

Intenzita výstavby svedčí o naliehavosti a význame prepravy v tejto časti Európy. Jánoška hovorí, že ide o industriálny trojuholník Žilina – Ostrava - Katovice/Krakov s takmer desiatimi miliónmi obyvateľov, automobilovým priemyslom, letiskami v Ostrave, Krakove, Katoviciach. Významné sú aj železničné terminály či riečne prístavy.

Hrozí nám blamáž
Aktivisti upozorňujú na to, že po tom, ako Česi a Poliaci úplne skompletizujú sieť ciest v smere k slovenským hraniciam, a to v rozhraní rokov 2023 a 2024, sever Slovenska tak v priebehu dvoch rokov čaká ešte väčší dopravný problém.

Ak sa pomyselné stavidlá otvoria a skompletizované cesty našich susedov umožnia lepší dojazd na slovenské hranice, na Kysuciach sa očakáva ešte väčší nápor dopravy. Treba spomenúť, že už dnes tu autá stoja v hodinových kolónach a akákoľvek nehoda alebo oprava na ceste túto situáciu ešte zhoršuje a zdržanie predlžuje.

Slovensko by malo na kysuckú D3 minúť viac ako 800-miliónov z eurofondov. Situácia je však taká, že by sme ju mali vybudovať do roku 2030, aby európske peniaze neprepadli. Aktivisti za dostavbu si myslia, že pri dnešnej rýchlosti to nie je možné stihnúť a Slovensko si koleduje o európsku blamáž.

Myslia si to napriek tomu, že D3 ako súčasť koridoru TEN-T sľubuje poverený minister dopravy Andrej Doležal (Sme rodina) stihnúť dobudovať do 2030. Do rovnakého dátumu by chcel rezort stihnúť sprejazdniť aj diaľnicu D1 teda spojenie Bratislavy a Košíc.

V rámci medzinárodnej cestnej siete nám treba dobudovať D1 až po ukrajinské hranice, či severo-južný koridor. V rozšírenej sieti TEN-T je aj rýchlostná cesta R4, ktorá bude súčasťou širšieho európskeho koridoru Via Carpathia.

https://www.aktuality.sk/clanok/z9x4Bcd ... -pripojit/
Originalny clanok obsahuje mapy
rastislav5
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 14
Založený: 25. Nov 2006 18:58

Naspäť na 2023

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.