Rok 2023 na diaľniciach: Štát dokončí len 11 nových kilometr

Moderátor: Moderátori

Rok 2023 na diaľniciach: Štát dokončí len 11 nových kilometr

Odoslaťod Eternal » 27. Dec 2022 10:48

Rok 2023 na diaľniciach: Štát dokončí len 11 nových kilometrov, začnú však stavať kľúčové tepny

Autor: Tomáš Garai

• V budúcom roku pribudnú na diaľničnej mape Slovenska tri úseky. Z toho jeden je privádzač k budúcej diaľnici D3.
• Oproti tomuto roku bude rozsah odovzdaných kilometrov skromnejší.
• Súťažiť by sa mal začať aj úsek R1 pri Banskej Bystrici. Dôvodom je most v havarijnom stave.
Viac ekonomického a politického spravodajstva nájdete na HNonline.sk.

Ministerstvo dopravy tento rok na poslednú chvíľu stihlo otvoriť aspoň jedinú autostrádu – R2 medzi Mýtnou a Tomášovcami. Ide o takmer 14-kilometrovú štvorprúdovku. Pre problémy na miestnom moste však stále nie je plne prejazdná. Z hľadiska výstavby ciest bol rok 2022 jeden z najslabších za uplynulú dekádu. Budúci rok by mal byť z hľadiska otvorených diaľničných kilometrov menej štedrý, no vodiči sa prevezú po nových asfaltkách vo viacerých regiónoch.

Dokopy by sa pásky mali strihať na troch kratších úsekoch, na štvorkilometrovom obchvate Prešova, takmer šesťkilometrovom obchvate Tvrdošína a kilometrovom privádzači na diaľnicu D3 v Kysuckom Novom Meste. Ďalších zhruba 20 kilometrov diaľnic by diaľničiari mali začať stavať. HN prinášajú prehľad o tom, po ktorých nových cestách sa v budúcom roku preveziete a ktoré by sa mali začať stavať.

R4 Prešov – severný obchvat

Problémy s nadmerným tranzitom má často Prešov, tretie najväčšie mesto krajiny. Metropolou Šariša prechádza denne okolo 30-tisíc áut. Pred rokom sa tu otvoril diaľničný obchvat, ktorý mesto obchádza z juhozápadnej strany.

Ten síce sčasti odbremenil hustotu áut, kompletný odklon dopravy z centra však bude po dostavbe ďalších dvoch úsekov severného obchvatu. Prvá etapa, štvorkilometrový úsek R4 s tunelom Bikoš, sa začala stavať v roku 2019. Diaľničiari by túto časť chceli pre vodičov sprístupniť už v budúcom roku. Predpokladá sa, že to bude v lete. Spomínaný 1 200-metrový Bikoš sa prerazil vlani.

Spolu s hotovým tunelom Prešov a plánovaným Okruhliakom budú tvoriť trojicu tunelov v okolí mesta. Denne tu diaľničiari počítajú s prejazdom 12-tisíc vozidiel. Po dokončení nadväzujúcej druhej etapy severného obchvatu a otvorením spomínaného tunela Okruhliak by sa tu však doprava mala výrazne zahustiť, pribudnúť by mohlo o deväťtisíc áut denne viac.

Druhá etapa prešovskej R4 

Ide o najväčší diaľničný tender za éry súčasného ministra dopravy Andreja Doležala, ktorý diaľničiari odštartovali v marci. Dokončenie obchádzky krajského mesta na východe krajiny s dĺžkou desať kilometrov má aj s dvojkilometrovým tunelom Okruhliak stáť 263 miliónov eur.

Ani deväť mesiacov od vyhlásenia súťaže na zložitú stavbu to však nevyzerá ružovo a realizácia sa stále odďaľuje. Obálky mali diaľničiari otvárať už v máji, no aktuálne to vyzerá na jar budúceho roka.

Národná diaľničná spoločnosť musela dosiaľ odpovedať na stovky otázok od stavebných firiem. Na omeškaní má však podiel aj odvolanie jedného z uchádzačov. Jednou z dopytujúcich firiem je aj Váhostav, ktorý dnes robí aj na prvej etape tohto diela. „Zverejnených je k dnešnému dňu 237 strán formátu A4 otázok a odpovedí bez aktualizácie výkazu výmer, čo samo osebe čiastočne vypovedá o príprave verejného obstarávania,“ vyjadril sa pre HN prednedávnom riaditeľ spoločnosti Jiří Skuhra. Diaľničiari napriek problematickému tendru avizujú, že by sa výstavba tohto diela mohla začať už v budúcom roku. 

R3 Tvrdošín – Nižná 

Výstavba obchvatu Tvrdošína sa začala v marci 2021. Je to vyše päťkilometrový úsek rýchlostnej cesty v polovičnom profile. Viac než tretina autostrády ide po mostoch a estakádach. Diaľničiari dlhodobo avizujú, že na stavbe neevidujú komplikácie a lehota výstavby v budúcom roku ohrozená nie je. Ide pritom o úsek, ktorý sa takmer nezačal stavať. Po tom, čo ministerstvo na čele s Andrejom Doležalom zostavilo zoznam cestných priorít, totiž oravská R3 skončila na posledných priečkach.

Novovybudovaným úsekom by malo denne prejsť 6 500 vozidiel, čo je pomerne málo. Do budúcnosti však očakáva Národná diaľničná spoločnosť zvýšenie intenzity až na takmer 9 500 vozidiel denne. Úsek odľahčí okresné mesto na Orave od tranzitnej dopravy. Výstavbu tu realizuje združenie Hochtief, Porr a Hydroekol Dolný Kubín. Štát zaplatí za dielo viac než 62 miliónov eur.

D3 Žilina-Brodno – Kysucké Nové Mesto

Deficit diaľnic trápi na Slovensku najmä Kysuce. Región, cez ktorý sa presúva tranzit smerom na Poľsko aj Česko, dostal od štátu prísľub, že tu bude diaľnicu D3 riešiť prioritne. Všetky prostriedky z nových eurofondov by z hľadiska ciest mala pohltiť práve táto diaľnica. Dovtedy však štát sanuje región aspoň privádzačom diaľnice v Kysuckom Novom Meste. Táto „náplasť“ odbremení okresné mesto najmä od kamiónov, ktoré jazdia do miestnej fabriky Schaeffler. Diaľničiari odkazujú, že úsek bude hotový do konca budúceho roka. Stavbu s dĺžkou vhejedného kilometra realizuje Metrostav a jej cena vychádza na 13,6 milióna eur. Konkrétna časť bola vyňatá z úseku Žilina-Brodno – Kysucké Nové Mesto. Ostatné úseky D3 by sa podľa Doležala mali začať tendrovať v roku 2024. Vo výstavbe pritom už mohli byť, keďže majú aj stavebné povolenie, lenže im exspirovali posúdenia vplyvov na životné prostredie, ktoré štát musí urobiť znovu. 

R1 Banská Bystrica – Slovenská Ľupča

Pokračovanie rýchlocesty R1 na sever od Banskej Bystrice je otázne. Štúdia má totiž rozhodnúť, či severojužné prepojenie pôjde cez Donovaly alebo R3 cez Turiec. Tieto dve trasy sú nateraz pre túto dilemu zamrazené. Už dnes je známe, že R1 pri Banskej Bystrici má predsa len k realizácii bližšie. Môže za to most za mestom, ktorý je v katastrofálnom stave. Minister Andrej Doležal naposledy avizoval, že s tendrovaním úseku po Slovenskú Ľupču chce začať na jeseň tohto roku. Diaľničiari teraz hovoria, že vytendrovať a začať stavať chcú na budúci rok. 

Bude to pravdepodobne posledná veľká diaľničná zákazka, ktorú má táto vláda ešte šancu odštartovať. Dokumentáciu na dielo však museli projektanti „prekresliť“ pre odporúčanie Útvaru hodnoty za peniaze. Výsledkom bolo, že projekt s dĺžkou približne osem kilometrov rozdelili na dve časti. Ako celok ho totiž analytici z Matovičovho rezortu považovali za málo prínosný. Segment totiž skončil v zozname dôležitosti ministerstva dopravy na menej prestížnom 60. mieste. Umiestnil sa tam pre zlý pomer ceny a prínosu. V prvom kole sa tak bude riešiť len problematická časť po ľupčiansky priemyselný park.

Práve tu je v rámci koridoru zaťaženie dopravou najkritickejšie. Denne prejde na súčasnej ceste prvej triedy číslo 66 vyše 18-tisíc áut. Asi desatinu počtu tvoria nákladiaky. Táto cesta by podľa posledných odhadov ministerstva mala stáť okolo 90 miliónov eur. Problémová časť úseku je veľký most nad železnicou, ktorý leží v katastri banskobystrickej štvrte Šalková. Po dvoch kilometroch za krajským mestom tu plynulú jazdu pribrzdí obmedzenie na rýchlosť 50 kilometrov za hodinu. Mostná stavba, na ktorej je vozovka zúžená pridanými zvodidlami, má hmotnostný limit znížený na 21 ton.

Križovatka D1/D4

Do výstavby v budúcom roku pôjde aj kontroverzná križovatka dvoch diaľnic pri hlavnom meste. V súťaži o realizáciu uspela poľská firma Budimex. Na vstupe do Bratislavy od východu tak má pribudnúť 3,6 diaľničného kilometra za 110 miliónov eur. Vetvy budúcej megakrižovatky sa budú spúšťať postupne. Všetko má byť hotové na prelome rokov 2025 a 2026.

Doležal nedávno informoval, že by sa Budimex mal pustiť do prác v jarných mesiacoch. Dovtedy bude zhotoviteľ riešiť potrebné povolenia a projekty. Najväčšie obmedzenia majú podľa šéfa rezortu prísť až po odklonení dopravy z D1 na obchádzkové trasy, čo je prvý míľnik stavby. Podľa aktuálneho harmonogramu sa tak má stať na jeseň 2024.

Malé obchvaty

Pásky by sa budúci rok mali strihať aj na malých obchvatoch Plavnice či Brezna. Stavebné práce sa majú zase naštartovať ešte na jar na obchvate Sabinova. Ak pôjde všetko ako po masle, rozbehnúť by sa mala aj výstavba obchvatu Šale. Najlepšiu ponuku v prípade tejto stavby vysúťažila poľská firma Budimex, ktorá stavia aj spomínanú križovatku D1/D4. Čo sa týka obstarávania ďalších jednotkových obchvatov, predo dvermi je obchádzka Stropkova, Prievidze či Holíča. 
Eternal
návštevník
 
Príspevky: 22
Obrázky: 0
Založený: 31. Júl 2022 19:40
Bydlisko: ZA-ZM-KE

Naspäť na 2022

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.