Hranicu Poľska a Slovenska v zime vidieť jasne. Jedna cesta

Moderátor: Moderátori

Hranicu Poľska a Slovenska v zime vidieť jasne. Jedna cesta

Odoslaťod DrX » 23. Dec 2022 13:25

Hranicu Poľska a Slovenska v zime vidieť jasne. Jedna cesta je čistá, druhá zasnežená

Čo robia poľskí cestári inak ako naši?
Obrázok
Kristián Sabo
Kristián Sabo
redaktor
Odoberať autora
Hranica Slovensko - Poľsko. Akoby dve rôzne cesty počas dvoch ročných období.
Hranica Slovensko - Poľsko. Akoby dve rôzne cesty počas dvoch ročných období. (Zdroj: Dušan Kolcun)
Písmo:A-|A+
diskusia (37)
[ Dostávajte Denný newsletter Korzára e-mailom:
Prihláste sa na odber jedným klikom. ]

TATRANSKÁ JAVORINA. Pohľad na cestu vedúcu zo slovenskej strany do Poľska cez hraničný priechod smerom na Jurgow vyvolal v uplynulých dňoch rozporuplné reakcie ľudí.

Cesta na slovenskej strane je na fotografii, ktorú zhotovil jeden z vodičov, pokrytá vrstvou snehu.

Od hranice smerom do Poľska je už krásne vyčistená. Priechod do Poľska odfotil a na sociálnej sieti zdieľal Košičan Dušan Kolcun.

Záber na cestu budí dojem, že naši cestári v uplynulých dňoch jednoducho zaspali a zimnú údržbu, vrátanie očistenia cesty, neurobili tak kvalitne ako ich kolegovia za hranicami.
Diskutujúci: Nájdi pár rozdielov

Ľudia na sociálnej sieti začali okamžite tému rozoberať. Jaroslav situáciu zhodnotil, že Poliaci boli a sú vždy múdrejší.

Dávid mu kontroval príspevkom, že ani nie, keďže čistenie cesty ide na úkor životného prostredia.

Milan pohľad na dve rozdielne vyzerajúce cesty zhodnotil krátko: „Na Slovensku je to tak.“

Naopak Anton si myslí, že je otázne, či je pre prírodu lepší ekologický posyp, alebo ten, ktorý používajú v Poľsku.

„Ich solenie bude mať vplyv len na ich vodné toky a vegetáciu.“

Miroslava všetkým odkazuje, že na našej strane ide o Tatranský národný park a nesolenie nejaký význam v chránených oblastiach má.

„Netreba sa pozerať len sám na seba, ale aj na prírodu. A to, že Poliaci solia aj v Tatrách, je ich problém,“ dodáva Miroslava.

Naopak Marek zasneženú cestu na slovenskej strane chváli.

„Aspoň niekto má na Slovensku rozum. Také zasnežené cesty majú byť v zime na celom svete. Otrasná soľ, hnus a katastrofa,“ dôvodí Marek.
Analytik: Poliakom pomáha slnko

Na fotografiu sa pozrel aj dopravný analytik Jozef Drahovský, ktorého sme oslovili. Zanalyzoval fotografiu, miesto, smerové a výškové pomery cesty.

„Cesta ide zo slovenskej strany smerom na severozápad dole svahom a na poľskej strane ide hore svahom. To, že poľská časť cesty je bez snehu a námrazy, je dôsledok slnečného žiarenia, ktoré dopadá na ich časť cesty v priaznivejšom uhle. To má za následok zachytenie väčšieho množstva tepelnej energie. Preto na poľskej strane dôjde k roztopeniu snehu a námrazy na vozovke výrazne skôr, než na slovenskej,“ reagoval dopravný analytik.
Problémom sú aj širšie cesty

Starosta obce Tatranská Javorina (okres Poprad), ktorej miestnou časťou je prihraničná dedinka Podspády, Miroslav Michaľák (KDH) však s dopravným analytikom nesúhlasí.

„Rozdiel je v tom, že Poliaci solia a my nie. Jednoznačne. U nich jazdia dva pluhy za sebou a robia hlbšiu údržbu. Odkedy sa na Slovensku používa ekosoľ, ukázalo sa, že zrejme nie je taká účinná. Poliaci používajú normálnu soľ. Problém je však v tom, že máme oveľa širšie cesty, u nich je správa komunikácií jednoduchšia. Ale ja problém so snehom na našej strane nevidím,“ povedal nám Michaľák.

Doplnil, že sa mu nezdá, že by rozdiel v kvalite ciest robilo slnečné žiarenie kvôli terénnemu uhlu.

„Nehovorme si zase, že na jednom metri sa nám takto mení klíma. To je podľa mňa smiešne. Pripadá mi to, ako keby sme hovorili, že medveď žerie mrkvu. Jednoznačne sú naše cesty širšie. Nemôžeme porovnávať štáty. Na našej ceste zaparkuje lietadlo, na ich sa vedľa seba ledva zmestia dve motorky.“

Podľa Michaľáka vodiči s jazdou po slovenskej strane žiaden problém nemajú.

Nik sa mu nesťažoval.

„Normálne jazdia. Kto vie jazdiť, prejde. Tu nik nemá reťaze a ešte polovica vodičov jazdí na letných gumách. A prejdú. Normálne som pobavený, čo ľudia riešia. Ja si myslím, že je iná zmes soli, možno častejšie odpratávajú. Tu je veľa premenných, ale problém v tom nehľadajte,“ uzavrel starosta Tatranskej Javoriny.
Súvisiaci článok Tatranský primátor poradí Košiciam a Prešovu, ako bojovať so snehom. Stačí sa mu ozvať Čítajte 
Starosta: Cesty sú v poriadku, problém majú turisti

Starosta obce Ždiar (okres Poprad) Pavel Bekeš (nezávislý) tvrdí, že Poliaci nie sú "v klasických Tatrách". Nowy Targ je ďalej od Tatier a podľa neho sú komunikácie v okolí Ždiaru, ale aj cesta na Jurgow, v zime udržiavané nadštandardne.

„Nikde nie sú na Slovensku cesty tak udržiavané ako v Tatrách. Stane sa, že ak príde fujavica, nastane krátky výpadok. To patrí k životu, nikdy sa nič na sto percent zabezpečiť nedá. My však nepociťujeme nijaký problém, lebo sme zvyknutí na stav vozoviek. Tí, čo prídu na všelijakých autách a gumách, potom majú problémy. Poliaci solia, u nás je iná legislatíva. Sme v Tatrách, oni sú mimo Tatier. Solíme ekologicky. Ja problém nevidím,“ vraví Bekeš.

Hovorí, že majú aj odľahlé časti, Bachledovu dolinu i Antošovský vrch, a ľudia tam chodia autami bez problémov.

„Keď príde niekto cudzí, tak má problém? Komu sa nepáči, nech nechodí. Nech si jazdí po Bratislave. My sa vieme poveternostným podmienkam prispôsobiť a tí, čo nevedia, nech sedia doma. Sme za Tatrami, veľa slnka nemáme, teraz od 9.30 do 13.30 hodiny. Jeho intenzita je slabá a nemá silu, aby rozpustilo sneh či ľad."

Aj on tvrdí, že Poliaci majú iný terén, solia inou soľou. Cesty sú však podľa neho zjazdné, len treba vedieť jazdiť.

„To je, ako keď prídu všelijakí horolezci z Česka a padajú. Cez leto sedia doma. U nás, keď je zlé počasie, tak ani do kostola ľudia nejdú. Nieto do Tatier. Od roku 1939 žiaden našinec nezamrzol, ani nespadol v Tatrách. A všelijakí dobrodruhovia, čo sem prídu v otepľovačkách, padajú ako hrušky. Podobne je to aj s cestami,“ dodal Bekeš.
Súvisiaci článok Košice ohlásili kalamitu. Električky nepremávali, autobusy obmedzene Čítajte 
Poliaci: Pluhujeme a solíme

Na zimnú údržbu sme sa opýtali aj Generálneho riaditeľstva Štátnych ciest a diaľnic so sídlom vo Varšave.

Odvetili, že práca počas zimnej údržby ciest závisí od očakávaných a pretrvávajúcich poveternostných podmienok, nielen od sneženia alebo mrznúceho dažďa, ale aj od rosného bodu a teploty.

„Cesty u nás sú posýpané soľou napríklad pri vysokej vlhkosti, či pred napadnutím mokrého snehu. Ak máme suchý, mrazivý vzduch a sneženie, ktoré sa nelepí na povrch vozovky, používajú sa pluhy. V takýchto podmienkach sa soľ používa, ak je na ceste sneh. Pri nižších teplotách (pod -5 stupňov Celzia) sa namiesto cestnej soli používa chlorid vápenatý,“ tvrdí poľská strana.

Počas sneženia môžu len zmierniť účinky snehu a námrazy na cestách.

Po ustálení zrážok môže úplné odstránenie sypkého snehu trvať až 4 hodiny a kašovitého až 6 hodín.

„Veľmi často na diaľniciach a rýchlostných cestách, kde máme viac ako jeden jazdný pruh, vodiči používajú na jazdu hlavne pravý jazdný pruh, čím sa zvyšuje účinnosť pluhov,“ reagovala Správa ciest Poľskej republiky, pričom neodpovedala na otázku, či používajú ekologický posyp.
Cestu k hraniciam len pluhujú

Hovorca Slovenskej správy ciest Martin Guzi spresnil, že úsek cesty Podspády -Vojtasová (Jurgow) bol rozhodnutím ministerstva dopravy v roku 2019 preradený z tretej triedy ciest do prvej.

Naopak, úsek cesty Podspády – Lysá Poľana bol zaradený do siete ciest tretej triedy.

Obe cesty sa v zime upravujú rozdielne.

Od Podspádov do Vojtasovej sa cesta udržiava bez chemických posypov. Teda len pluhovaním a inertným materiálom.

Guzi to zdôvodňuje tým, že predchádzajúci správca cesty nemá vydané povolenie na použitie alternatívneho chemického posypového materiálu Solmag S.

Doplnil, že práve preto je povrch tejto vozovky v čase snehových zrážok s vrstvou ujazdeného snehu.

Rovnaký chemický posyp pritom využívajú v úseku Šarpanec - Lysá Poľana (štátna hranica).

Guzi vraví, že pre tento úsek majú vydané právoplatné rozhodnutie od Okresného úradu v Poprade od roku 2019 s platnosťou do konca apríla 2023 na použitie Solmag S.

Čítajte viac: https://spis.korzar.sme.sk/c/23099842/h ... l?ref=njct
Slovakia - the Bratislava-centric banana republic with the worst regional disparities in the EU and OECD (aktualizácia maj 2023)
DrX
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 11
Založený: 08. Feb 2005 19:45
Bydlisko: KE

Naspäť na 2022

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.