Mínus 5 minút, plus rok a pol a 9 miliónov. Čo prinesie nový

Moderátor: Moderátori

Mínus 5 minút, plus rok a pol a 9 miliónov. Čo prinesie nový

Odoslaťod aquila » 20. Dec 2022 18:40

Mínus päť minút, plus rok a pol a 9 miliónov. Čo prinesie nový úsek na R2?

Nová autostráda z Mýtnej do Tomášoviec pomôže najmä domácim a kamionistom.


Jozef Ryník
redaktor
ODOBERAŤ AUTORA

otvorenie úseku rýchlostnej cesty R2 Mýtna-Tomášovce (Zdroj: NDS)
Písmo:A-|A+ 
 DISKUSIA
 (0)
[ Nechajte si posielať Ekonomické správy z Indexu na e-mail. Aktivujte si odber jedným klikom. ]
Motoristi sa od pondelka dostanú zo Zvolena do Lučenca o niečo rýchlejšie. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) po triapolročnej výstavbe otvorila nový 13,5-kilometrový úsek rýchlostnej cesty R2 z Mýtnej do Tomášoviec. Podľa odhadov inštitútu INEKO prinesie časovú úsporu päť minút.

Plynule sa motoristi od Zvolena do Lučenca po novej autostráde dostanú najskôr o necelé dva roky. Úsek Kriváň – Mýtna by mohol byť dokončený na jar 2024. Po jeho dobudovaní ušetria šoféri na celej 20-kilometrovej trase zhruba osem minút.

Podľa odborníkov na dopravu nejde len o ušetrené minúty, ale aj o bezpečnosť. „Úsek cesty od Detvy do Lučenca bol dlhodobo vysoko nehodový. R2 obce obchádza, čo zvýši komfort obyvateľov,“ hovorí riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej.

Kamionisti ušetria
Okrem menej preplnenej existujúcej cesty 1. triedy prinesie nová autostráda v Novohrade tiež odklonenie nákladnej dopravy.

Prínosy otvoreného úseku pre nákladnú dopravu spomína NDS: „Kamióny budú môcť ísť oproti jazde na terajšej ceste 1. triedy plynulou rýchlosťou 90 kilometrov za hodinu, čo sa odrazí na zrýchlení dopravy.“

Nákladným dopravcom by to malo znížiť spotrebu pohonných látok, NDS hovorí o „teoretickej úspore“ počas 25-ročného obdobia na úrovni 12 miliónov eur.

Odklonenie kamiónov z obcí by mohlo znamenať aj čistejší vzduch. Už pred siedmimi rokmi podľa meraní v teréne po súčasnej ceste prvej triedy jazdilo 12-tisíc vozidiel denne.


Rýchlocesta Mýtna-Tomášovce (zdroj: NDS)
Meškalo sa najmä pre prekládky sietí
Nový úsek „er-dvojky“ v Novohrade mal byť pôvodne dokončený v auguste minulého roka. Mešká teda takmer jeden a pol roka.

Diaľničiari to zdôvodňujú najmä nesúhlasnými stanoviskami správcov elektrických vedení a plynovodov pri ich prekládkach. Preto bolo potrebné vypracovať nové technické riešenia.

Zdržanie podľa ministra dopravy Andreja Doležala (nominant Sme rodina) spôsobila tiež pandémia covidu a nedostatok pracovníkov na stavbe, ako aj rast cien a výpadky stavebných materiálov v dôsledku vojny na Ukrajine.

Ďalším faktorom bol nález munície z druhej svetovej vojny, vyžiadal si pyrotechnický prieskum, ktorý bežne nie je súčasťou projektovej prípravy.

Prekládky sietí elektriny a plynu sú bežným dôvodom zdržania cestných stavieb na Slovensku. „Firiem, ktoré robia prekládky, nie je veľa. Navyše, musia byť autorizované, takže majú v tejto brandži takmer monopol, ktorý zneužívajú,“ tvrdí Matej.

Jeden a pol ročné meškanie pri novom úseku R2 preto považuje v slovenských podmienkach za prijateľné: „Keby nebolo prekládok, mohlo to byť len okolo dvesto dní.“

Na porovnanie, úsek diaľnice D1 Hubová – Ivachnová, ktorý diaľničiari sľubujú sprejazdniť do konca roka 2023, mal byť hotový už pred piatimi rokmi.


výstavba úseku rýchlostnej cesty R2 (zdroj: TASR - Michal Svítok)
Cena sa zvýšila o deväť miliónov
Úsek R2 v Novohrade sa nielen omeškal, ale aj predražil. Zhotovitelia cesty, konzorcium firiem Metrostav a Hochtief, sa pôvodne zaviazali postaviť cestu za 128 miliónov eur (bez DPH). Finálna cena postupne vzrástla na 137 miliónov eur.

Podľa NDS sa pod to sčasti podpísala inflácia, ktorá výrazne zdvihla ceny stavebných materiálov. Dodatočných takmer 600-tisíc eur stál prevoz zeminy po obchádzkových cestách.

Predraženie však spôsobila aj nepripravenosť NDS pri príprave pozemkov na výstavbu. V čase odovzdania staveniska nemala vlastnícke právo na parcely v katastri obce Tomášovce.

Podľa Mateja je zvýšenie takejto stavby o menej ako osem percent akceptovateľné: "Pri cestných projektoch sú zvýšenia do desiatich percent bežné." NDS financovala výstavbu rýchlocesty zo štátneho rozpočtu.

Úsek Mýtna-Tomášovce v číslach
Celková dĺžka: 13,5 kilometra
Počet objektov stavby: 148
Zmluvná cena: 127 705 627 eur
Počet mostných objektov: 11
Dĺžka mostov: 1,6 km
Počet protihlukových stien: 6
Celková dĺžka protihlukových stien: 3,9 km
Prameň: NDS

Ďalej za Lučenec sa tak skoro nepôjde
Po dokončení susedného rozostavaného úseku R2 Kriváň – Mýtna povedie súvislá trasa rýchlocesty od križovatky Zvolen-východ po Tomášovce, čo je dedina v tesnej blízkosti Lučenca, v dĺžke takmer 41 kilometrov.

Podľa plánov by ju stavbári mali dokončiť v marci 2024. Pravdepodobne to však bude až v roku 2025, uviedol v rozhovore pre Hospodárske noviny Dušan Mráz, šéf Doprastavu, ktorý vedie konzorcium firiem, stavajúcich úsek Kriváň – Mýtna.

Kedy bude rýchlocesta pokračovať ďalej na východ Slovenska, je otázne. Diaľničiari majú v príprave ďalšie úseky R2 z Lučenca do Rimavskej Soboty a v okolí Rožňavy. Medzi top priority NDS a štátu však nepatria.

Napríklad na trase z Rožňavy do Košíc treba prekonať horský priesmyk Soroška.

Napríklad úsek Rožňava – Jablonov nad Turňou s horským priesmykom Soroška sa aktuálne nachádza z pohľadu priorít až na 56. mieste. Pôvodne sa tam uvažovalo nad postavením tunela, čo v minulosti kritizovali analytici Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP).

Ani podľa Mateja nie je ekonomicky návratné stavať plnohodnotnú štvorprúdovú R2 až do Košíc. Od Lučenca podľa neho stačí jednoprofilová rýchlostná cesta, prípadne obchvaty problémových obcí. Na tejto trase sú už tri, pri Ožďanoch, Fige a Tornali.

https://index.sme.sk/c/23098830/dialnic ... prava.html
Obrázok používateľa
aquila
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 577
Založený: 03. Feb 2005 18:08
Bydlisko: doma :)

Naspäť na 2022

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.