Otvorili novohradský úsek R2, od Lučenca smerom na východ za

Moderátor: Moderátori

Otvorili novohradský úsek R2, od Lučenca smerom na východ za

Odoslaťod DrX » 19. Dec 2022 20:43

Otvorili novohradský úsek R2, od Lučenca smerom na východ zatiaľ nič neplánujú

Vodiči na na úsek dlhý 13,5 kilometra čakali roky. Stavba sa predĺžila aj predražila.

Marcela Ballová, Aktualizované 19. 12. o 16.05 hod.
Redakcia, Externý prispievateľ
Úsek rýchlostnej cesty R2 Mýtna - Lovinobaňa, Tomášovce.
Úsek rýchlostnej cesty R2 Mýtna - Lovinobaňa, Tomášovce. (Zdroj: Marcela Ballová)
Písmo:A-|A+
diskusia (2)
[ Dostávajte Výber článkov z MY Novohrad e-mailom:
Prihláste sa na odber jedným klikom. ]

Úsek rýchlostnej cesty R2 Mýtna - Lovinobaňa, Tomášovce.
Otvorenie úseku R2 Mýtna - Lovinobaňa, Tomášovce (5 fotografií)

LUČENEC. Úsek rýchlostnej cesty R2 Mýtna – Lovinobaňa, Tomášovce v dĺžke 13,5 kilometra v pondelok 19. 12. oficiálne otvorili.

Jeho zhotoviteľom je združenie stavebných spoločností Metrostav, a. s., Praha, Hochtief SK, s.r.o., Bratislava a Hochtief CZ, a. s., Praha.

Pôvodne mal motoristom začať slúžiť už vlani v auguste. Práce však zdržali nesúhlasné stanoviská správcov prekládok nízkeho a vysokého napätia aj plynovodov.

Bolo potrebné vypracovať a zrealizovať nové technické riešenia.

Výstavbu pribrzdila tiež koronavírusová pandémia a podľa slov Andreja Doležala, šéfa rezortu dopravy a výstavby SR aj konflikt na Ukrajine, ktorý spôsobil značný nárast aj nedostatok stavebného materiálu.

Zdržanie priniesol aj nález munície z čias druhej svetovej vojny, kedy bolo potrebné vykonať pyrotechnický prieskum. Ten bežne nie je súčasťou projektovej prípravy.
Mohlo by vás zaujať Miesto, kde cvakajú mobily. Kaviareň v starom vagóne láka rovnako, ako Chmarošský viadukt Čítajte 

Minister priblížil aj ďalšie priority, týkajúce sa budovania diaľníc a rýchlostných ciest, avšak potvrdil aj fakt, že rýchlostnej spojnice na ťahu Lučenec – Košice sa motoristi zrejme v horizonte desiatich rokov nedočkajú.

„Kľúčovým dôvodom, prečo stavba meškala prakticky rok a pol bola zmena projektu preložiek inžinierskych sietí vysokého napätia a plynu, oneskorenie spôsobila aj covidová pandémia, kedy bol výpadok pracovníkov. Naposledy sa k tomu pridal konflikt na Ukrajine, ktorý spôsobil rast cien stavebných materiálov a tiež ich nedostatok. Čo sa týka kompenzácií rastu cien stavebných materiálov, tak na ministerstve dopravy a výstavby sme pripravili metodiku a očakávame, že aj zhotoviteľ úseku R2 sa bude o kompenzácie uchádzať,“ vyjadril sa Doležal.
Na Gemeri budú zrejme čakať ešte dlho

Na margo ďalšieho úseku, ktorý by mal od Lučenca smerovať na Gemer a ďalej na východ našej krajiny minister uviedol, že treba byť realistami.
Mohlo by vás zaujať Existencia unikátnej Čiernohronskej železnice je ohrozená, miestni organizujú petíciu Čítajte 

„Na žiadnu rýchlostnú cestu to tam zatiaľ nevyzerá. Príprava tam prakticky nenapreduje a na ministerstve dopravy a výstavby sme zverejnili jasnú koncepciu rozvoja diaľničnej siete na najbližších desať rokov. Pravidelne ju aktualizujeme, keďže každá stavba má svoju prioritu, hodnotu za peniaze a na našu krajinu sa musíme pozerať zhora. Musíme dokončiť D1, D3, ktorá je absolútne kritická na Kysuciach a rovnako medzinárodný ťah Via Carpatia. Toto sú úseky, ktoré vnímame prioritnejšia. Najbližších desať rokov nevidím nič reálne medzi Lučencom a Košicami. Skôr to vyzerá na obchvaty a cesty 1. triedy,“ ozrejmil Doležal.
Prioritou je aj Zvolen

Šéf rezortu dopravy a výstavby SR pripomenul, že prioritou je úsek Zvolen východ – Zvolen západ.

„Finišujeme s posudzovaním vplyvov na životné prostredie. Keď budeme mať záverečnú správu EIA, budeme musieť aktualizovať štúdiu a komunikovať s Útvarom hodnoty za peniaze, pretože do úvahy prichádza viacero riešení. Budeme musieť zvážiť verejný záujem, ochranu životného prostredia, vrátane žriedla v Sliači,“ konkretizoval Doležal.

Tiež pripomenul, že v januári bude finišovať štúdia, ktorá má podľa jeho slov dať odpoveď na severo – južné prepojenie.
Mohlo by vás zaujať Najviac rómskych starostov je v okrese Rimavská Sobota. Podporu štátu necítia Čítajte 

„Či to bude R1 alebo R3, akokoľvek od Zvolena smerom na Krupinu a Šahy. Je to ťah 1/66. Tam návratne vychádza minimálne obchvat Krupiny. Pripomínam, že táto R3 zostala v základnej sieti európskych tranzitných ťahov a tam už nebudeme musieť diskutovať s Útvarom hodnoty za peniaze, pretože nariadenia Európskej rady aj parlamentu hovoria jasne. Musí byť v plnom profile a so stavebne oddelenými smermi. Samozrejme, sú možné aj výnimky, ale to je na ďalšiu diskusiu.“
Kraj zdedil investičný dlh

Hotové dielo po dlhých rokoch príprav a následne budovania, ocenil aj Ondrej Lunter, predseda Banskobystrického samosprávneho kraja.

V súvislosti s novým úsekom R2 vyzdvihol aj aktivity bývalého ministra dopravy Árpáda Érseka a exstarostu Mýtnej Pavla Grexu.
Moho by vás zaujať Hrozilo, že hotel v Dolnej Strehovej by elektrinou zásoboval spaľovací agregát Čítajte 

„My miestni vieme, že špeciálne Árpád Érsek sa zasadil o to, aby sa tento úsek dokončoval. Rovnako vieme, že tento úsek v takejto dĺžke je tu aj vďaka pričineniu bývalého starostu Mýtnej Pavla Grexu. Verím, že ministerstvo dopravy nezanevrie na tento kraj a pomôže nám s dobehnutím investičného dlhu, ktorý sme po štáte zdelili aj na cestách 2. a 3. triedy. Verím, že sa nám bude lepšie dariť nielen pri plánovaní cestnej, ale aj železničnej dopravy,“ povedal Lunter.

Podotkol, že prvé prípravné práce, kedy bola schválená technická štúdia, začali prebiehať už v roku 2003.

„Čakali sme dlhých 19 rokov, ale v Banskobystrickom kraji žijú trpezliví ľudia,“ dodal.

Alexandra Pivková, primátorka Lučenca a poslankyňa NR SR doplnila, že je dôležité s výstavbou pokračovať aj smerom na Košice a budovaní cestných komunikácií smerom k maďarským susedom.
Drahšie oproti plánu

Výstavba úseku R2 Mýtna – Lovinobaňa, Tomášovce sa nielen oneskorila, ale tiež vyšla drahšie.

„Zazmluvnená cena diela bola na úrovni 128 miliónov eur. Skončilo to okolo 136-miliónov eur. Najväčší vplyv na to mal v posledných rokoch nárast cien materiálov. Treba pripomenúť aj posuvy pôd. V našej krajine sú významné na každej jednej stavbe. Aj na tejto ich bolo dosť veľa. To sú tie geologické prieskumy,“ uviedol Vladimír Jacko, generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti.
Mohlo by vás zaujať Fiľakovo pokračuje v historicky najväčšej investícii. Časť areálu Kovosmalt bude revitalizovaná Čítajte 

Dodal, že momentálne prebiehajú intenzívne práce na úseku Kriváň – Mýtna, ktorý je však technický náročný.

Jeho výstavba prebieha od jari 2020. Súčasťou úseku bude aj vyše štyri kilometre dlhá mostná estakáda. Bude najdlhšou v krajine. Jacko predpokladá, že tento úsek by mohol byť otvorený v januári 2025.

Po dokončení úseku R2 Kriváň Mýtna bude k vodičom k dispozícii súvislá trasa, takmer 41-kilometrov dlhá rýchlostná cesta Zvolen – Tomášovce.



Čítajte viac: https://mynovohrad.sme.sk/c/23097883/ot ... ref=njctse
Slovakia - the Bratislava-centric banana republic with the worst regional disparities in the EU and OECD (aktualizácia maj 2023)
DrX
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 11
Založený: 08. Feb 2005 19:45
Bydlisko: KE

Naspäť na 2022

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.