Šéf Volva pre HN: Chceme lákať ľudí späť na východ

Moderátor: Moderátori

Šéf Volva pre HN: Chceme lákať ľudí späť na východ

Odoslaťod DrX » 28. Nov 2022 01:47

Šéf Volva pre HN: Chceme lákať ľudí späť na východ
Dokážeme vyrobiť 250-tisíc áut ročne. Podľa budúcich plánov by sme mohli kapacitu rozšíriť, uviedol riaditeľ Volvo Car Košice Björn Helldén.

Hospodárske noviny28 Nov 2022Róbert Turza robert.turza@mafraslovakia.sk

Šéf Volvo Car Košice Björn Helldén (sediaci v strede) s primátorom Košíc Jaroslavom Polačekom (vľavo). FOTO: TASR/F. IVÁN

Bratislava – Slovensko a Švédsko majú prepojené kultúry a podobný spôsob myslenia, hodnotil v rozhovore pre HN riaditeľ Volvo Car Košice Björn Helldén. Aj preto im príchod na náš trh dáva zmysel. Ešte pred tým ako v roku 2026 spustí produkciu vo Valalikoch,

škandinávsku automobilku čaká výzva. Musí nájsť približne päťtisíc zamestnancov a jej dodávatelia budú zase potrebovať desiatky tisíc ľudí.

Ide tak o dobrú správu pre Košický kraj, kde miera nezamestnanosti bola v októbri druhá najvyššia na Slovensku, a to na úrovni 8,74 percenta. Inými slovami, tamojších uchádzačov o robotu je vyše 32-tisíc. „Veríme, že vďaka našim investíciám dokážeme zvýšiť konkurencieschopnosť a atraktivitu regiónu. Dúfame, že to bude motivovať aj niektorých ľudí k návratu na východ krajiny,“povedal v rozhovore pre HN riaditeľ Volvo Car Košice Björn Helldén.

Po obsadení všetkých potrebných pozícií a štarte liniek bude závod na východe schopný vyrábať až 250-tisíc áut ročne, čo je takmer štvrtina doterajšej slovenskej produkcie. Hoci šéf továrne konkrétne modely nechcel komentovať, spresnil, že všetky budú plne elektrické. Navyše to pre Volvo nemusí byť konečné číslo. „V závislosti od budúcich plánov by sme mohli kapacitu rozšíriť, ale to by si vyžadovalo dodatočné investície,“dodal Helldén.

1,2

Miliardy EUR

– taká je výška investície švédskej spoločnosti Volvo na

Slovensku.

Počas leta ste potvrdili veľkú investíciu za 1,2 miliardy eur. Výsledkom bude výrobná základňa na východe Slovenska v Košiciach. Prečo ste sa rozhodli pre náš trh a aké boli z vášho pohľadu jeho najväčšie výhody?

Veľkou výhodou bola, samozrejme, bohatá prítomnosť a rozvoj automobilového segmentu na Slovensku a vo východnej Európe ako celku. Zaujímala nás aj celková spolupráca s vládou Slovenskej republiky, ktorá bola pre nás priaznivá. Zistili sme tiež, že Slováci a Švédi majú podobný spôsob myslenia, podľa môjho názoru ide dokonca o podobné a prepojené kultúry.

Na odľahčenie, možno preto, že milujeme hokej.

Presne tak. To je jedna z podobností. Aby som sa však vrátil k výhodám trhu, tak ďalšou, ktorá rozhodla o expanzii na Slovensko, bola aj dostupnosť pracovnej sily a prítomnosť veľkej univerzity v Košiciach. To vždy príde vhod. Dúfame, že s ňou nadviažeme dlhodobú a úspešnú spoluprácu, budeme si môcť vymieňať poznatky a udržať tak našu konkurencieschopnosť na vysokej úrovni.

Na spustenie a udržiavanie prevádzky budete potrebovať približne päťtisíc ľudí. Vaši dodávatelia budú potrebovať ďalšie desiatky tisíc. Nebojíte sa možného nedostatku zamestnancov?

Je pravda, že ich na trhu budeme musieť nájsť pomerne veľké množstvo a potom si ich dlhodobo udržať. Veľa ľudí na východnom Slovensku zažíva ťažké časy, keďže v niektorých regiónoch absentuje ponuka pracovných príležitostí. Veríme však, že vďaka našim investíciám dokážeme zvýšiť konkurencieschopnosť a atraktivitu regiónu. Dúfame, že to bude motivovať aj niektorých ľudí k návratu na východ krajiny.

Bola výhodou aj pripravenosť strategického parku?

Jednoznačne. S infraštruktúrou, so železnicami a s cestami sme spokojní. Aj to bol jeden z hlavných atribútov, na ktorý sme pri rozhodovaní hľadeli.

Pre čoraz viac výrobcov v automobilovom segmente je zelená energia mimoriadne dôležitá pri budovaní uhlíkovo neutrálnej prevádzky. Bol to pre vás tiež dôležitý faktor?

Určite. Naším cieľom je, aby spoločnosť Volvo Cars Košice bola klimaticky neutrálnou továrňou. Je to zároveň tiež v súlade s plánom klimatickej neutrality pre celú našu spoločnosť do roku 2040. Dostupnosť zelenej energie je preto pre nás mimoriadne dôležitá. Tá síce je dobrej úrovni, aj keď musím povedať, že stále nejde o úroveň, akú by sme si predstavovali. Predpokladáme však, že náš príchod a dopyt po tejto energii dá priestor na investície v tejto oblasti.

Spomínali ste, že jedným z cieľov košickej fabriky je aj flexi

250

-tisíc

áut ročne sa má vyrábať v košiciach podľa súčasných

plánov.

bilné riešenie expanzie, ktoré bude závisieť od dopytu. Povedali ste tiež, že potrebujete flexibilne riešiť aj rozvoj technológií. Znamená to, že sa závod bude v prípade priaznivej situácie na trhu rozširovať a kapacitne rásť?

Je to jedna z možností. Máme k dispozícii dostatok miesta. Ak ho budeme potrebovať, je tu priestor na expanziu. Čo sa týka technológií, hovoril som hlavne o tom, že tie súčasné v automotive sa menia extrémne rýchlo a na ich prípadnú zmenu budeme musieť vedieť reagovať. Ešte nedávno sme ani nesnívali o výrobe elektromobilov. Teraz sú realitou a ďalšia nová technológia môže byť hneď za rohom. To znamená, že musíme vybudovať prevádzku, ktorá je schopná na tieto zmeny reagovať a prispôsobiť sa im. Túto fabriku totiž nestaviame na jeden alebo dva roky, ale na oveľa dlhšie obdobie.

Je možné povedať, ako by ste boli schopní rozšíriť produkciu v budúcnosti? Dá sa hovoriť napríklad o zdvojnásobení jej kapacity?

So súčasnými plánmi dokážeme vyrobiť 250-tisíc áut ročne, čo je už teraz dosť. V závislosti od budúcich plánov by sme mohli túto kapacitu rozšíriť, ale to by si vyžadovalo dodatočné investície.

Netajíte sa tým, že chcete získať čo najviac dodávateľov. Tento rozhovor realizujeme na konferencii Slovenskej agentúry pre rozvoj investícií a obchodu a sme svedkami toho, že máte jedno stretnutie za druhým. Darí sa vám v tejto oblasti?

Áno, vidíme veľký záujem miestnych dodávateľov byť súčasťou nášho projektu. No v súčasnosti sa sústreďujeme hlavne na projektovanie a výstavbu závodu a získanie všetkých povolení, pričom ďalším krokom bude získanie a inštalácia všetkých potrebných výrobných technológií. Aj napriek tomu už dnes chceme dať najavo, že sme tu a máme čo ponúknuť.

Máte už uzatvorené zmluvy s niektorými dodávateľmi?

Vo fáze návrhu dizajnu sme už s niektorými začali spolupracovať. Ak sa však pýtate na tých, ktorí sú schopní dodávať materiál na výrobu vozidiel, v tejto oblasti sme v ranej fáze procesu získavania zdrojov.

Keď ste oznámili investíciu, veľa sa hovorilo o tom, že so sebou na náš trh prinesie aj výrobcu batérií. Hovorili o tom najmä predstavitelia našej vlády. Je možné, že táto investícia bude realizovaná, alebo budete odoberať batérie od partnera Northvolt, ktorý je na juhu Poľska?

Batériové články budeme kupovať. Kde, to zatiaľ nie je známe. Z článkov následne vyhotovíme batériové jednotky, ktoré budú určené na montáž do vyrábaných vozidiel.

Je však Northvolt vaším hlavným partnerom v tejto oblasti?

So spoločnosťou Northvolt máme takzvanú joint venture, teda partnerskú spoluprácu s názvom Novo Energy. V Göteborgu budujeme veľkú spoločnú továreň na výrobu batérií. Tá ich bude následne dodávať pre našu továreň v Torslande. Faktom však je, že Northvolt nebude môcť dodávať pre všetky naše závody. Zatiaľ môžem povedať, že stále nie je rozhodnuté, kde budeme kupovať batérie potrebné na výrobu v košickom závode.

Je teda stále možné, že vďaka vašej investícii na Slovensko výrobca batérií predsa len príde?

Pokiaľ ide o nás, zatiaľ žiadne takéto rozhodnutie nepadlo a plány expanzie našich dodávateľov batérií nemôžem komentovať.

Chápeme, že neviete špecifikovať, ktoré modely sa budú v Košiciach vyrábať. Volvo však len nedávno vstúpilo do segmentu crossoverov s modelom C40. Je možné, že sa u nás budú produkovať vozidlá tejto kategórie?

Nebudem komentovať, ktoré vozidlá sa budú vyrábať v košickom závode, okrem toho, že budú plne elektrické. Najrýchlejšie rastúcou časťou automobilového priemyslu je segment plne elektrických vozidiel a my chceme mať dobrú pozíciu, aby sme mohli ťažiť z tohto pokračujúceho posunu smerom k elektrickým SUV.

Existuje však aj možnosť, že v Košiciach uvidíme aj vodíkové technológie? Konkrétne elektromobily s palivovými článkami.

Našou stratégiou je byť do roku 2030 spoločnosťou vyrábajúcou výhradne elektrické autá. Veríme, že batériové elektrické vozidlá sú najlepším spôsobom, ako sa tam dostať. V Košiciach sa v dohľadnom čase zameriame výlučne na tento druh vozidiel.
Slovakia - the Bratislava-centric banana republic with the worst regional disparities in the EU and OECD (aktualizácia maj 2023)
DrX
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 11
Založený: 08. Feb 2005 19:45
Bydlisko: KE

Naspäť na 2022

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.

cron