Je známy najskorší možný termín začatia výstavby R4 na poľsk

Moderátor: Moderátori

Je známy najskorší možný termín začatia výstavby R4 na poľsk

Odoslaťod DrX » 23. Nov 2022 19:15

Je známy najskorší možný termín začatia výstavby R4 na poľskú hranicu

Pôjde to len cez PPP projekt a zmenu zákona.

Peter Jabrik
Peter Jabrik
vedúci redaktor spravodajstva
Odoberať autora
Plánovaná časť rýchlostnej cesty R4 sa má v smere od slovensko-poľskej hranice napojiť na práve súťaženú II. etapu severného obchvatu Prešova v Kapušanoch (miesto napojenia vpravo hore).
Plánovaná časť rýchlostnej cesty R4 sa má v smere od slovensko-poľskej hranice napojiť na práve súťaženú II. etapu severného obchvatu Prešova v Kapušanoch (miesto napojenia vpravo hore). (Zdroj: Vizualizácia NDS)
Písmo:A-|A+
diskusia (12)
Rýchlostná cesta R4 od Prešova po slovensko-poľskú hranicu.
Výstavba R4 a diaľnice D1 (17 fotografií)

KOŠICE. Ministerstvo dopravy a výstavby SR aj Národná diaľničná spoločnosť (NDS) chcú na východe urýchliť investičnú prípravu výstavby diaľnice D1 Bidovce – Vyšné Nemecké (štátna hranica s Ukrajinou), aj rýchlostnej cesty R4 Kapušany – Vyšný Komárnik (štátna hranica s Poľskom).

Ako informovali ich predstavitelia minulý týždeň v Košiciach, v prípade R4 je proces prípravy o niečo ďalej ako D1.

R4 je mimoriadne dôležitá pre zlepšenie dopravy v Prešovskom kraji a zároveň bude aj súčasťou medzinárodného cestného koridoru Via Carpatia, prepájajúceho Baltské more (litovská Klajpeda) s Egejským (grécky Solún).

Slovensko v medzinárodných dohodách deklarovalo zámer vyvinúť maximálne úsilie, aby sa tento úsek dobudoval do konca roku 2028. Až donedávna to však vyzeralo tak, že sa väčšina R4 dovtedy ani len nezačne stavať.

Rezort dopravy i NDS avizujú, že robia všetko preto, aby sa na stavbe R4 objavili stroje a robotníci skôr. Už majú aj konkrétny najoptimistickejší možný termín začiatku výstavby.
Súvisiaci článok Diaľnica na Ukrajinu má byť bez tunela Dargov, vyriešiť musia Michalovce Čítajte 
Termín z dohôd sa už určite nestihne

„Už teraz vieme, že pôvodne deklarovaný termín nedodržíme. Nehrozí nám síce blamáž, lebo o tom komunikujeme s poľskou stranou, ale čo nám hrozí, sú prechádzajúce kamióny cez naše územie zo severu Európy. A to, že obyvatelia, ktorí na tejto trase bývajú, budú zažívať nekomfort,“ konštatoval štátny tajomník ministerstva dopravy a výstavby Jaroslav Kmeť (nominant Sme rodina).

Cez poslanecký návrh Miloša Svrčeka (Sme rodina) chcú urýchlene presadiť v Národnej rade SR nejaké zmeny cez novelu zákona o mimoriadnych opatreniach na prípravu a výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest.

Jednou z takých zmien je predĺženie platnosti záverečného stanoviska EIA zo súčasných siedmich rokov bez možnosti predĺženia tak, aby sa mohla natiahnuť najviac o dva roky aj opakovane, ale s tým, že by celková dĺžka platnosti nepresiahla 10 rokov.
Súvisiaci článok Telenovela prešovský obchvat R4 graduje. Zmena termínu č. 6, hlásia diaľničiari Čítajte 

Má to zabrániť tomu, aby sa v prípade meškania s procesom prípravy projektov nemuselo po uplynutí platnosti riešiť záverečné stanovisko EIA odznova.

Z rovnakého dôvodu sa má predĺžiť i lehota platnosti rozhodnutia o umiestnení stavby z 3 na 5 rokov do podania žiadosti o stavebné povolenie.

Upraviť sa má aj frekvencia ekonomických hodnotení Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP) pri významných cestných projektoch len na dve, pričom aktuálne ich je až šesť.
Začať stavať by sa dalo najskôr v roku 2027

„Cestnú infraštruktúru už budeme musieť stavať zo štátneho rozpočtu alebo cez projekty verejno-súkromného partnerstva, teda PPP, lebo už na to nebudeme mať prostriedky z európskych zdrojov, pri ktorých je priorita daná na železnice,“ vysvetlil Kmeť.

Len tieto zmeny by podľa neho umožnili skrátiť aj proces prípravy výstavby R4 o 18 mesiacov až dva roky.

„Ak by sme to neurobili a navyše by sme išli súčasným procesom, bez PPP projektu by sme mali vysúťaženého dodávateľa v ideálnom stave v roku 2031. A potom by sa ešte stavalo 3 až 5 rokov, čiže možno až v roku 2036.“

Štátny tajomník pokračoval, že ak by sa išlo cestou PPP projektu a niektoré záležitosti by sa preniesli na dodávateľa alebo koncesionára, mohla by sa rýchlostná cesta Kapušany – štátna hranica s Poľskom začať stavať už v roku 2027.

Ak k tomu pripočítate 3 až 5 rokov výstavby, hotová by mohla byť v takom prípade najneskôr v roku 2032, teda o štyri roky skôr.
Po celej dĺžke chcú štyri pruhy

„Vláda už tiež schválila, že sa má budovať R4 nie ako dvojpruh, ale ako štvorpruh,“ doplnil Kmeť.

Spokojný s tým, že by sa mala R4 postaviť v plnom profile, je aj generálny riaditeľ a predseda predstavenstva NDS Vladimír Jacko.

„Predstavte si, že by mali všetci od severu po juh štvorpruh, len tento úsek by bol dvojpruh. Nemôžeme sa už hrať na vlastnom piesku, ale musíme byť európski, a tak aj vnímať tieto veci. V zmysle našej metodiky na ekonomické posúdenie, či nám treba ešte diaľnice, nám to vychádza tak, že by sme už nemali na Slovensku stavať žiadnu. Tak buď zmeňme metodiku a ideme stavať alebo nebudeme stavať.“

Pokračoval, že na ministerstve dopravy sa preto pracuje na odstraňovaní a zjednodušení niektorých administratívnych bariér, ktoré vyplývajú z rôznych predpisov, súvisiacich s prípravou výstavby cestnej infraštruktúry.
Chystaná časť R4 má stať 1,7 miliardy

„Súťaž na koncesionára výstavby R4 by sme chceli mať pripravenú na konci roka 2024 a uzavretú v roku 2026,“ doplnil štátny tajomník rezortu dopravy.

Vysúťaží sa jeden koncesionár pre všetkých osem úsekov od Kapušian (okres Prešov) po Vyšný Komárnik (štátna hranica s Poľskom). V celom diele sú zahrnuté aj preložka cesty a dobudovanie dvoch pruhov na existujúcom obchvate Svidníka.

Táto časť R4 bude mať dĺžku zhruba 70 kilometrov s týmito úsekmi: Kapušany – Lipníky (4 kilometre), Lipníky – Kuková (8 km), Kuková - Giraltovce (6,5 km), Giraltovce – Radoma (7,5 km), Radoma – Rakovčík (7 km), Rakovčík – Svidník (6 km), samotný Svidník s preložkou cesty a rozšírením na štvorpruh (4,5 km), Ladomírová – Hunkovce (18,18 km) a Hunkovce – štátna hranica vo Vyšnom Komárniku (1 + 6,9 km).

„S majetkovoprávnym vysporiadaním i všetkou dokumentáciou bude stáť táto časť rýchlostnej cesty 1,7 miliardy eur. Profil je dosť členitý, preto je aj výstavba dosť drahá a potrvá 3 až 5 rokov,“ spresnil Kmeť.
Severný obchvat Prešova - II. etapa R4 (13 fotografií)
Ako sú na tom naše úseky Via Carpatia

Vybudovaním časti R4 z Kapušian do Vyšného Komárnika sa na slovenskom území plynulo prepojí diaľničná sieť medzi Maďarskom a Poľskom v rámci medzinárodného koridoru Via Carpatia.

V smere od slovensko-maďarského hraničného priechodu v Milhosti až po križovatku Košice, Juh (pri mestskej časti Šebastovce) je už úsek R4 niekoľko rokov v prevádzke.

Na jar tohto roka sa začala trojročná výstavba juhovýchodného obchvatu Košíc ako súčasti rýchlostnej cesty R2 od križovatky Košice, Juh až po Košické Oľšany, kde sa napojí na už existujúcu diaľnicu D1 z Bidoviec do Prešova. Táto časť košického obchvatu bude spoločným úsekom R2 a R4.

Súčasťou R4 sa stane aj severný obchvat Prešova. Jeho I. etapa medzi križovatkami Prešov, západ (napojenie na D1) – Prešov, sever (pri Veľkom Šariši) sa už stavia a má byť hotová do júla 2023.

Prebiehajúca súťaž na zhotoviteľa II. etapy (úsek medzi križovatkami Prešov, sever a Kapušany) sa neustále naťahuje i pre námietky uchádzačov a odvolacie konania na Úrade pre verejné obstarávanie.

Len pred niekoľkými dňami sa stanovil už šiesty termín na predkladanie ponúk – aktuálne je posunutý zo 16. novembra tohto roka až na 1. marca 2023.

Samotná výstavba II. etapy severného obchvatu s dvanástimi mostami a 1,9 kilometra dlhým tunelom Okruhliak je plánovaná na takmer štyri a pol roka.

Pri vyhlásení tendra pôvodne diaľničiari predpokladali, že sa s prácami začne už v októbri tohto roka.

Čítajte viac: https://kosice.korzar.sme.sk/c/23075885 ... anicu.html
Slovakia - the Bratislava-centric banana republic with the worst regional disparities in the EU and OECD (aktualizácia maj 2023)
DrX
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 11
Založený: 08. Feb 2005 19:45
Bydlisko: KE

Naspäť na 2022

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.