Diaľnica na Ukrajinu bez tunela Dargov, vyriešiť musia MI

Moderátor: Moderátori

Diaľnica na Ukrajinu bez tunela Dargov, vyriešiť musia MI

Odoslaťod DrX » 20. Nov 2022 12:12

Diaľnica na Ukrajinu má byť bez tunela Dargov, vyriešiť musia Michalovce

Okrem jedného zostávajú termíny nejasné.

Peter Jabrik
Peter Jabrik
vedúci redaktor spravodajstva
Odoberať autora
Diaľnica D1 medzi Bidovcami a hranicou s Ukrajinou sa má stavať z východu na západ. Prvý úsek bude tvoriť nový diaľničný obchvat vo Vyšnom Nemeckom s pokračovaním do Sobraniec, prípadne až do Michaloviec.
Diaľnica D1 medzi Bidovcami a hranicou s Ukrajinou sa má stavať z východu na západ. Prvý úsek bude tvoriť nový diaľničný obchvat vo Vyšnom Nemeckom s pokračovaním do Sobraniec, prípadne až do Michaloviec. (Zdroj: TASR)
Písmo:A-|A+
diskusia (57)
Výstavba novej diaľnice medzi Bidovcami a Vyšným Nemeckým (16 fotografií)

KOŠICE. Slovensko chce zásadným spôsobom urýchliť výstavbu už desaťročia uvažovanej diaľnice D1 od Bidoviec až po hranicu s Ukrajinou.

O stave príprav obšírne informovali štátny tajomník Ministerstva dopravy a výstavby SR Jaroslav Kmeť (nominant Sme rodina), generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Vladimír Jacko a ďalší zainteresovaní predstavitelia.

Pred rokmi zverejnená predpokladaná trasa tejto časti diaľnice by sa mohla na niektorých miestach zmeniť.

Isté už je, že ukrajinskú hranicu pretne D1 inde, ako sa pôvodne predpokladalo.

Možno aj pod dojmom dlhoročných verejných posmeškov na adresu niekdajšieho premiéra Roberta Fica (Smer) kvôli jeho sľubu o „diaľnici z Bratislavy do Košíc do roka 2010“ sa nám od nich nepodarilo vymámiť ani orientačný možný termín začatia výstavby a ani dokončenia celej D1 na východe.

Jeden z prítomných Korzáru prezradil aspoň svoj najoptimistickejší odhad, kedy najskôr by mohol byť hotový prvý úsek.
Zmenili miesto, kde diaľnica pretne hranicu

Štátny tajomník Kmeť informoval, že na nedávnom rokovaní v ukrajinskom Užhorode sa dohodli na novom bode napojenia D1 na Ukrajinu.

Podľa zmluvy z roku 2008 mala diaľnica preťať hranicu medzi našou obcou Záhor a Storožnicou na ukrajinskej strane.

V závere októbra sa medializovalo, že budúca dopravná tepna nakoniec povedie o niekoľko kilometrov vyššie na sever cez hraničný priechod Vyšné Nemecké do Užhorodu.

Poradca premiéra Eduarda Hegera (OĽaNO) pre cezhraničnú spoluprácu Eduard Buraš poznamenal, že ukrajinská strana by mala definitívne oficiálne potvrdiť tento nový bod napojenia na zasadaní medzivládnej komisie koncom novembra.

Dodal, že je to veľmi dôležité, aby „sa mohla ukončiť multimodálna štúdia, ktorá sa pripravuje pre tento úsek diaľnice“.
Súvisiaci článok Hranicu zväčší Ukrajina i Slovensko. Cez Vyšné Nemecké povedie diaľnica Čítajte 

Štúdia pre projekt D1 Bidovce – štátna hranica SR/UA v celkovej dĺžke vyše 75 kilometrov posudzuje úseky Bidovce – Dargov (12,6 km), Dargov – Pozdišovce (18,18 km), Pozdišovce – Michalovce (10,05 km), Michalovce – Sobrance (15,81 km) a Sobrance – štátna hranica SR/UA (15,48 km).

Všetky úseky by chceli zástupcovia ministerstva dopravy i NDS nakoniec vo verzii štyroch pruhov, hoci sa predtým objavovali aj protinávrhy na lacnejšie varianty, teda aby sa v takom profile urobili len niektoré kľúčové miesta a iné sa zas riešili napríklad obchvatmi.
Stavať sa začne smerom od hranice

Zámerom a snahou je budovať D1 od východu na západ.

Prioritnou by mala byť samostatná príprava osobitne vyčlenenej prvej časti z celej plánovanej komunikácie - diaľničného privádzača od hraníc smerom k Sobranciam, prípadne až k Michalovciam, aby sa už aspoň začalo stavať čo najskôr.
Súvisiaci článok Výstavba diaľnice z Košíc na Ukrajinu by sa mohla stať prioritou Čítajte 

Zároveň by sa vybudoval na hraničnom priechode Vyšné Nemecké nový terminál pre medzinárodnú tranzitnú dopravu, aby sa skrátili čakacie doby a urýchlil sa prejazd kamiónov aj kvôli povojnovej obnove Ukrajiny či preprave obilia, strukovín, pohonných hmôt a humanitárnej pomoci.

„Trasovanie D1 končí až pri ukrajinskej hranici, preto aktuálne robíme všetko pre to, aby sme tento ťah pripravili a vybudovali v rýchlejšom režime. Aj konfliktná situácia na Ukrajine dáva našej republike obrovskú šancu na dokončenie D1,“ poznamenal šéf NDS Jacko.

Zdôraznil, že taká šanca sa už nemusí nikdy naskytnúť.

„Chytáme mačku za chvost,“ charakterizoval aktuálnu situáciu.

„Projekt by mal peňažné krytie z finančných zdrojov CEF, Nástroja na prepájanie Európy,“ konkretizoval Kmeť.

Buraš doplnil, že ak chcú Slovensko a Ukrajina tento spoločný projekt prefinancovať z tohto zdroja, musí byť predložený na schválenie do 18. januára 2023.
Prvý úsek ako priorita by mohol byť do 8 rokov

Nikto z kompetentných si netrúfol odpovedať na otázku Korzára, kedy najskôr by sa mohol pri najoptimálnejšom procese prípravy začať stavať privádzač i s prvým úsekom diaľnice smerom od hranice a kedy najneskôr by mali robotníci skončiť práce na opačnom konci pri Bidovciach.

Poradca ministra dopravy Andreja Doležala (nominant Sme rodina) a jeho splnomocnenec pre výstavbu diaľnice na Zemplín Jaroslav Greguš nám neskôr pri neformálnom rozhovore po skončení oficiálneho programu stretnutia s novinármi ponúkol svoju predstavu aspoň o jednom termíne.

Ak by sa podľa neho stalo diaľničné napojenie na ukrajinskú hranicu absolútnou prioritou našej vlády a prijal by sa špeciálny zákon, trebárs ako tzv. lex diaľnica na Ukrajinu, vedel by si predstaviť, že „by mohol byť prvý úsek od Vyšného Nemeckého po Sobrance, prípadne až po Michalovce vybudovaný do ôsmich rokov“.
Štúdia má byť hotová do roka

Kľúčovým pre ďalší proces prípravy a následnej výstavby D1 Bidovce – Vyšné Nemecké je vypracovanie multimodálnej štúdie realizovateľnosti.

Aktuálne sa nachádza v štádiu, že v septembri sa urobili všetky požadované dopravné prieskumy.

Konštatoval to Dušan Skuban, riaditeľ prešovskej divízie spoločnosti Dopravoprojekt, ktorá ako víťaz súťaže podpísala v júli s diaľničiarmi zmluvu v hodnote 700-tisíc eur, hradených prevažne z eurofondov.

Nasledovať bude podľa neho do konca apríla vypracovanie dopravného modelu celej trasy.

„Súbežne s vyhodnocovaním dopravných prieskumov sa tvoria návrhy rôznych variantov trasovania diaľnice, ktoré sa budú následne porovnávať z rôznych hľadísk – technických, ekonomických, environmentálnych či prínosov,“ doplnil Skuban.

Pokračoval, že výsledná štúdia aj s odporúčaniami jednotlivých variantov by mala byť hotová približne o rok.
Hľadajú variant, aby sa nezahltili Michalovce

Na stretnutí tiež odznelo, že kvôli finančnej i časovej úspore bude snaha, aby sa nemusel stavať tunel Dargov.

Útvar hodnoty za peniaze z ministerstva financií ocenil v roku 2020 celú stavbu z Bidoviec po hranicu na 1 miliardu eur, pričom z tejto sumy len samotný tunel vychádzal na 460 miliónov.

Šéf diaľničiarov spomenul aj ďalšie možné úpravy trasy oproti dosiaľ medializovanej mape.

V nej je budúca komunikácia vyznačená tak, že bude obchádzať Michalovce z juhu.

„Keby sa to takto zrealizovalo, všetky vozidlá, ktoré by zišli z diaľnice a smerovali by na sever do Humenného, Sniny a Vranova nad Topľou, by prechádzali cez Michalovce, takže by sme toto mesto zahltili napriek diaľnici. A potom by sa nás mohol niekto pýtať, prečo sa to takto zle naprojektovalo,“ ozrejmil Jacko jeden z príkladov zvažovaných zmien trasovania oproti poslednému zverejnenému návrhu.

Ak by diaľnica namiesto toho prechádzala severne nad Michalovcami, tento problém by sa odstránil. Smerom na juh by z nej schádzali len autá, ktoré by mali namierené do tohto mesta.

Z diaľnice na sever by zas putovali autá v smere na Humenné, Sninu a Vranov, takže by sa odstránila nutnosť prejazdu Michalovcami.

Konkrétne trasovanie okolo tejto metropoly Zemplína však musí navrhnúť Dopravoprojekt v štúdii a to aj s ohľadom na územné plány okolitých obcí i Košického samosprávneho kraja.

Reálnou možnosťou je tiež, že by D1 zostala južne od Michaloviec a len by sa postavil obchvat mesta.

Čítajte viac: https://kosice.korzar.sme.sk/c/23073418 ... lovce.html
Slovakia - the Bratislava-centric banana republic with the worst regional disparities in the EU and OECD (aktualizácia maj 2023)
DrX
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 11
Založený: 08. Feb 2005 19:45
Bydlisko: KE

Naspäť na 2022

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.