Višňové zrejme dokončí až budúca vláda

Moderátor: Moderátori

Višňové zrejme dokončí až budúca vláda

Odoslaťod aquila » 08. Nov 2022 16:07

05.11.2022, 11:41
Tomáš Garai
TOMÁŠ GARAI
Tunel Višňové komplikuje rozdelenie diela do viacerých menších tendrov.
Aj toto prinútilo projektanta požiadať štát o predĺženie lehôt.
Hrozí, že dokončenie diaľničného obchvatu bude neskôr, ako sa očakávalo.
Viac ekonomického a politického spravodajstva nájdete na HNonline.sk.
Náš budúci najväčší diaľničný tunel má bohatú históriu. Prvýkrát sa tu kameň poklepával ešte v roku 1998. Odvtedy sa dátum jeho dokončenia posunul niekoľkokrát. Po tom, čo sa v roku 2020 podpísala zmluva na dokončenie s novým staviteľom, firmou Skanska, sa avizoval termín dokončenia na koniec roka 2023. Lenže prišli problémy a po predchádzajúcom taliansko-slovenskom zhotoviteľovi musela Skanska robiť opravy. Do Višňového tak naliali betón za milióny navyše a odhadovaný termín sprejazdnenia sa posunul na jeseň 2024. Ani tento dátum však nemusí byť konečný. Projektant Amberg totiž dotknutý rezort požiadal listom o predĺženie výstavby do konca roka 2025.

To by znamenalo, že súčasný kabinet by už s určitosťou nebol pri otváraní diela a to by sa dokončovalo až za ďalšej vlády.

Dôvody na zmenu termínu
Dôvodom úpravy termínu dokončenia výstavby do konca roka 2025 je opakované verejné obstarávanie na výber zhotoviteľa stavebnej časti, realizácia opravných prác po predchádzajúcom zhotoviteľovi a zohľadnenie dostavby časti diela. Tieto okolnosti sú predmetom samostatných verejných obstarávaní.

Problémom už od spomínaného dobetónovania tunela je aj odtokový kanál na horninovú vodu, ktorý musí Skanska tiež opraviť. Potrubia sú totiž upchaté a polámané. Firma tiež pred rokom v decembri oznámila, že sa musí ostenie tunela kompletne preskenovať, na čo sa medzičasom vybrala tiež externá firma. Kameňom úrazu však môžu byť samostatné súťaže.

Skanska totiž vo výsledku odovzdá len hrubú stavbu, zatiaľ čo technológia tunela, stredisko údržby a odpočívadlo Turie sú predmetom ďalších tendrov. Zatiaľ beží len súťaž na technológie, ktoré sú pre sprejazdnenie autostrády bytostne potrebné. Obstarávanie sa tu vyhlásilo výrazne neskôr než diaľničiari avizovali a komplikuje ho množstvo otázok od uchádzačov.

image
Skanska naliala do Višňového trikrát viac betónu a pýta milióny navyše. Môže za to talianska metóda

Kolauduje sa zvyčajne neskôr
Spomínaná zmena termínu ukončenia stavby však nemusí znamenať, že šoféri sa na diaľnicu dostanú až v roku 2026. Sprejazdnenie diaľnice je pri väčšine stavieb skôr ako konečný dátum výstavby. Diaľnice sa totiž môžu dať do predčasného užívania a niektoré procesy potrebné pre kolaudáciu diela dobehnú až neskôr.

Súťaž na dostavbu úseku D1 od Lietavskej Lúčky po Dubnú Skalu predošlé vedenie Národnej diaľničnej spoločnosti rozdelilo na štyri tendre. Okrem hlavnej trasy sa má tendrovať aj technické vybavenie tunela, bez ktorého nie je možné diaľnicu spustiť. Tu sa čakalo na dokumentáciu, ktorú mala dodať práve Skanska.

image
Doležal chce zdražovať. Slovenské diaľnice majú vodičov stáť viac ako rakúske a české

Pred rokom zverejnili diaľničiari aktualizovanú štúdiu, v ktorej sa namiesto pôvodného odhadu 45 miliónov eur, uvádzala už suma 71,5 milióna eur.

Okrem technológie by mala prebehnúť aj súťaž na stredisko údržby či odpočívadlo Turie, ktorých predpokladané ceny boli v roku 2020 na úrovni 25 a 15 miliónov eur. Pri príprave strediska mala proces zdržať nevysporiadaná projektová dokumentácia po bývalom zhotoviteľovi. V prípade odpočívadiel chcú diaľničiari po konzultáciách s ministerstvom vnútra vytvoriť viac odstavných plôch. A to napríklad pre prípad krízovej situácie, akou je napríklad vážna dopravná nehoda.

https://hnonline.sk/finweb/ekonomika/96 ... duca-vlada
Obrázok používateľa
aquila
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 577
Založený: 03. Feb 2005 18:08
Bydlisko: doma :)

Naspäť na 2022

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.