Diaľnice zas nafukujú ceny bytov

Moderátor: Moderátori

Diaľnice zas nafukujú ceny bytov

Odoslaťod DrX » 04. Nov 2022 17:39

Diaľnice zas nafukujú ceny bytov
Nová rýchlostná cesta ponúka možnosti pre investorov, ktorí do Podpoľania a Novohradu môžu prilákať nových záujemcov o bývanie.

Hospodárske noviny4 Nov 2022Petra Uhráková ©hn petra.uhrakova@mafraslovakia.sk

Takto sa ešte v septembri 2014 poklepaním základného kameňa začala výstavba 7,8-kilometrového úseku rýchlostnej cesty R2 Zvolen východ – Pstruša. FOTO: TASR/D. HEIN

Bratislava – Keď v roku 2015 otvorili rýchlostnú cestu R2 Pstruša – Kriváň, ľudia v regióne mali veľké očakávania. Okrem skrátenia a zrýchlenia cesty z Podpoľania do blízkeho Zvolena tu bol aj ďalší aspekt. Voľné plochy čakali na budúcich investorov, ktorí okrem lacnej pracovnej sily dostali aj možnosť rýchlej logistiky. V roku 2019 sa do Detvy nasťahoval belgický investor PUNCH Precision Detva, ktorý prišiel s výrobou automatických prevodoviek. Znamenalo to vznik stoviek pracovných miest a tiež možnosť zárobku. Aj aktuálne spoločnosť hľadá operátorov výroby s ponúkaným platom 834 eur za mesiac, ale aj mechanika s možnosťou príjmu vyše 1 200 eur či senior účtovníka s ohodnotením až 2 300 eur.

Noví zamestnanci zároveň zvýšili tlak aj na realitnom trhu. Tak ako v tomto kontexte najprv Nitru obišla v roku 2011 nová štvorprúdovka R1, po nej prišla do mesta automobilka Jaguar Land Rover a následne nastal boom na realitnom trhu, podobné znaky je možné sledovať aj v Podpoľaní. Aj napriek tomu, že závod v Nitre Briti otvorili až v roku 2018, už dva roky predtým dosiahol nárast cien nehnuteľností v lokalite úroveň až 30 percent.

Od Detvy až po Lučenec

V prípade regiónu južne od Zvolena je plošný. A to z dôvodu, že R2 sa ťahá ďalej na juh a čoskoro sa vodiči po nej dostanú k ďalšiemu dôležitému mestu v tomto regióne. „Lučenec čaká v blízkej budúcnosti napojenie na diaľnicu, takže predpokladám, že v momente dokončenia prác na diaľničnom privádzači ceny nehnuteľností skokovo porastú o 10 až 20 percent podobne, ako to bolo v Detve či Hriňovej po otvorení úseku diaľnice medzi Kriváňom a Zvolenom,“hovorí pre HN Matej Telek z realitnej kancelárie Quickreal v Lučenci.

Nová diaľnica nadviaže na predchádzajúci úsek R2 Pstruša – Kriváň. Pred obcou Mýtna sa R2 napojí na trasu Mýtna – Lovinobaňa, Tomášovce. Podľa údajov Národnej diaľničnej spoločnosti k dokončeniu dôjde v marci 2024.

Aký rozdiel môže vybudovaná infraštruktúra spôsobiť v cenách realít, je podľa maklérov otázne. Na porovnanie, z Detvy je približne 30 kilometrov do Zvolena a podobnú vzdialenosť merajú do mesta pod Pustým hradom aj obyvatelia Krupiny. HN preverili ponuky dvojizbových bytov na portáli nehnutelnosti.sk a Detva z nich vychádza mierne drahšie. Kým v tomto meste sa dané reality predávajú okolo úrovne 80až 90-tisíc eur, v Krupine sa pohybujú bližšie k spomínanej nižšej úrovni. Krupina na rozdiel od Detvy nateraz rýchlostnú cestu nemá. Plánovaná je tam autostráda R3, ktorá má byť súčasťou medzinárodného koridoru, zatiaľ je však ešte len na papieri.

Práca podporí aj ceny bytov

Podľa Michala Pružinského, analytika portálu Nehnuteľnosti.sk, je efekt zvyšovania cien realít s diaľnicou pravdepodobný. „Určite to môže pomôcť zvýšiť ceny všetkých nehnuteľností v oblasti. Hlavne záleží, či nová diaľnica priláka aj investorov, ktorí vytvoria v týchto lokalitách nové pracovné príležitosti, ktorých je tu, žiaľ, veľmi málo. Následne by mohli ceny nehnuteľností vzrásť o desať až 30 percent,“tvrdí Pružinský. Aj keď zvyšovaniu cien praje okrem investícií do rozvoja aj dopravná dostupnosť, Pružinský upozorňuje, že primárnym ukazovateľom bývania je najmä výška miezd. „Dobrá dopravná dostupnosť je, samozrejme, veľkou výhodou, no v týchto lokalitách je veľmi dôležitá aj samotná cena, keďže sú v nich aj nižšie príjmy,“vysvetlil.

Ceny rastú aj bez diaľnice

Do budúcnosti sa črtá aj otázka, nakoľko by dokázali výstavby ďalších diaľnic ovplyvniť ceny okolitých nehnuteľností. Ivo Tomášovič, poradca realitnej kancelárie MAKRO REALITY, ktorá pôsobí v Lučenci, efekt autostrád nepovažuje za prioritný. „Byty draželi na celom Slovensku v minulom roku takmer o 30 percent, ale čo sa týka diaľnice, tam je vplyv možno tak päťpercentný. Určite to dopomôže k ľahšiemu a rýchlejšiemu predaju, ale zdražovanie nie je výrazné,“vysvetlil. Odborník ako príklady uvádza aj iné mestá, ktoré diaľnicou nedisponujú, no ceny v nich rástli rovnako. „Aktuálne stojí trojizbový byt v Detve 120-tisíc, čo je neskutočne veľa, keďže pred piatimi rokmi stál okolo 70-tisíc. Nemožno však povedať, či bola dôvodom diaľnica. Ak to porovnáte s Novými Zámkami či Levicami, kde diaľnica nie je, tak aj tam vzrástli ceny enormne bez ohľadu na cestu,“hovorí Tomášovič.

Zároveň však uznáva, že ak okolie diaľnice zaplnia fabriky, cenový efekt sa dostaví zaručene. „Byty sa budú predávať rýchlejšie, dostupnosť je predsa pozitívom, ale enormne to ceny nezdvihne,“dodal.

Aj keď výber bývania okrem ceny či lokality ovplyvňuje viacero faktorov, dopravná dostupnosť patrí medzi kľúčové. Ešte v auguste minulého roka sa portál Nehnuteľnosti.sk rozhodol v spolupráci so slovenským startupom ponúknuť v rámci každého inzerátu záujemcom aj takzvaný index bývania. Hodnotenie, ktoré pozostáva zo šiestich kategórií vrátane životného prostredia, kvality bývania, bezpečnosti, služieb a relaxu, pozostáva aj z kategórie prepravy. Jej úroveň je hodnotená podľa verejnej dopravy, parkovania a dostupnosti vybraných bodov záujmu z konkrétnej lokality.
Slovakia - the Bratislava-centric banana republic with the worst regional disparities in the EU and OECD (aktualizácia maj 2023)
DrX
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 11
Založený: 08. Feb 2005 19:45
Bydlisko: KE

Naspäť na 2022

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.