Hranicu zväčší Ukrajina i Slovensko. Cez Vyšné Nemecké poved

Moderátor: Moderátori

Hranicu zväčší Ukrajina i Slovensko. Cez Vyšné Nemecké poved

Odoslaťod DrX » 25. Okt 2022 10:47

Hranicu zväčší Ukrajina i Slovensko. Cez Vyšné Nemecké povedie diaľnica

Vznikne napojenie Bidovce - Užhorod.

Jana Otriová
Jana Otriová
redaktorka
Odoberať autora
Hraničný priechod vo Vyšnom Nemeckom navštívila aj manželka prezidenta USA Jill Bidenová.
Hraničný priechod vo Vyšnom Nemeckom navštívila aj manželka prezidenta USA Jill Bidenová. (Zdroj: Korzár/Jana Otriová)
Písmo:A-|A+
diskusia (18)
Prvá dáma USA Jill Bidenová vo Vyšnom Nemeckom (36 fotografií)

VYŠNÉ NEMECKÉ. Diaľnica D1 od Bidoviec sa na ukrajinskej strane napojí na hraničnom priechode Vyšné Nemecké – Užhorod.

O diaľničnom spojení Slovenska s Ukrajinou sa intenzívnejšie hovorí od času, kedy k nášmu východného susedovi vtrhli ruské vojská.

Po ukončení vojnového konfliktu s Ruskom sa totiž očakáva masívna obnova Ukrajiny.
Súvisiaci článok Cez priechod vo Vyšnom Nemeckom prejdú už len autá. Vracia sa do režimu pred vojnou Čítajte

Nevyhnutná preto bude kvalitná cestná infraštruktúra pre kamiónovú dopravu v susediacich štátoch, vrátane Slovenska.

O napojení Vyšné Nemecké - Užhorod sa dohodla slovenská s ukrajinskou stranou v pondelok.

Diskutovalo sa najmä o tom, kde presne sa D1 napojí z ukrajinskej strany.
Stavať od Vyšného Nemeckého

Na Slovensku by sa mala diaľnica začínať pri Bidovciach, odtiaľ je už existujúce napojenie do Košíc, a ústiť na slovensko-ukrajinskej hranici vo Vyšnom Nemeckom.

V plánoch spred rokov sa uvažovalo o inom napojení.

„Zmluva z roku 2008 uvádza ako body napojenia obec Záhor – Storožnica, čo na ukrajinskej strane neprichádza do úvahy,“ informoval po stretnutí Eduard Buraš, poradca premiéra Slovenskej republiky pre cezhraničnú spoluprácu našej krajiny s Ukrajinou.

Zdôraznil, že zmluvné stanovenie bodov napojenia na diaľnicu na ukrajinskej strane v Užhorode je dôležité.

Len tak môže byť podľa jeho slov ukončená multimodálna štúdia tohto úseku diaľnice.

Podľa Buraša by malo „väčší zmysel“ začať stavať tento úsek diaľnice od hraničného priechodu vo Vyšnom Nemeckom.

„Okrem cestnej infraštruktúry tam chýbajú parkoviská, sociálne vybavenie," vysvetlil.
Súvisiaci článok V Užhorode vojnu nevidieť. Padlých tam však pochovávajú každý druhý až tretí deň Čítajte
Získali peniaze, priechod dokončia

Rokovalo sa aj o zvýšenom nápore nákladných áut na hraničný priechod, čo predlžuje čakacie doby.

Podľa Buraša jednou z príčin je dlhodobo nedokončený hraničný priechod pre osobnú dopravu na ukrajinskej strane.

„Ukrajinci nám potvrdili, že získali finančné prostriedky pre technickú pomoc vo výške 1,2 milióna eur. Do konca roka by mal byť hraničný priechod dokončený,“ povedal.

Priechod na ukrajinskej strane by sa teda mal najmä rozširovať a modernizovať.

Pomohlo by to odľahčiť nákladnú dopravu, pretože autobusy, ktoré sú teraz odklonené na nákladnú časť, by sa vrátili na pôvodné miesto.
Súvisiaci článok Nicholsonová: Kým vynovíme hranicu vo Vyšnom Nemeckom, Ukrajina postaví novú pri Rusku Čítajte
Pripravujú rekonštrukciu

Stále otvorenou je otázka, kedy sa hraničný priechod dočká rozšírenia na slovenskej strane.

„Do dvoch týždňov predložíme na rokovanie vlády materiál týkajúci sa zaistenia finančných prostriedkov na osobnú dopravu, do dvoch mesiacov na nákladnú dopravu. Do osobnej dopravy pridáme ďalšie jazdné pruhy a špeciálny vybavovací pruh pre autobusy. V nákladnej doprave očakávame vybudovanie veľkého terminálu a posilnenie priepustnosti až o dvesto kamiónov,“ spresnil Prezident Finančnej správy Jiří Žežulka.

Financovanie by nemalo plynúť len zo štátneho rozpočtu, ale najmä zo zdrojov Európskej únie.

Práce na rozšírení pracoviska osobnej dopravy by mali byť ukončené do mája budúceho roku.

V prípade nákladnej dopravy to už také jednoznačné nie je.

„Netrúfnem si to ani len odhadnúť, keďže situácia na trhu stavebných prác je kritická. Je otázka, či sa nám vzhľadom na rozpočet podarí vysúťažiť nejakého dodávateľa,“ uzavrel Žežulka.
Súvisiaci článok Poradca premiéra: Ukrajina chce voziť obilie cez našu hranicu, nie je na to stavaná Čítajte
Za 24 hodín vybavia 120 kamiónov

Žežulka prízvukuje, že popri modernom hraničnom priechode je dôležitá okolitá infraštruktúra.

„Môžeme vybudovať krásny hraničný priechod pre 300 kamiónov denne, ale ak nebude naň nadväzovať infraštruktúra, potom problém len presunieme na priľahlé cesty a do miestnych obcí, a to určite nie je riešenie, ktoré by sme preferovali,“ povedal.

Na našom najväčšom priechode s Ukrajinou aktuálne zvládajú spracovať 120 kamiónov za 24 hodín, čo bola nedostatočná kapacita už pred vojnou na Ukrajine.

„Hľadáme preto možnosti, ako posilniť technický výkon, personálny výkon, ale budeme narážať na kapacitu priľahlých ciest,“ dodal.
Súvisiaci článok Vo Vyšnom Nemeckom sa tvoria kolóny. Zo Slovenska na Ukrajinu Čítajte
Zastavená migrácia

Podľa Buraša vydávajú Ukrajinci povolenie na vstup na hraničnom priechode elektronicky, čo "predstavuje isté komplikácie".

„Treba však povedať, že počas víkendových dní sa v Zakarpatsku dvakrát rozozvučali sirény. Znamená to, že zamestnanci musia prerušiť prácu a opustiť administratívne budovy. Aj preto je proces vybavovania povolení pre nákladnú dopravu zdĺhavejší,“ doplnil.

Migrácia osobnou dopravou z Ukrajiny sa prakticky zastavila. Čaká sa, čo prinesú zimné mesiace, keďže v mnohých ukrajinských obciach a mestách si teplo či elektrinu budú musieť zabezpečiť sami.

Podľa Žežulku by migračná vlna nemala stúpnuť. Ak by aj nastala opačná situácia, na hranici sú pripravení ju zvládnuť.

„Sme schopní v priebehu 24 hodín posilniť výkon ozbrojených príslušníkov finančnej správy o ďalších 50,“ doplnil.

Od 15. septembra slúži hraničný priechod len pre motorové vozidlá. V prípade potreby ho opäť otvoria aj pre peších.
Súvisiaci článok Nicholsonová: Kým vynovíme hranicu vo Vyšnom Nemeckom, Ukrajina postaví novú pri Rusku Čítajte
Podpora Únie

Slovenskí europoslanci pred časom Korzáru potvrdili, že rozšírenie hraničného priechodu vo Vyšnom Nemeckom podporujú.

Europoslanec Ivan Štefanec (KDH) uviedol, že Európska komisia si uvedomuje vážnosť situáci.

"Je naklonená rýchlo a efektívne riešiť situáciu v Európskej únii v súvislosti s ruskou agresiou na Ukrajine, vrátane zabezpečenia potravinovej bezpečnosti v Únii."

Europoslankyňa Lucia Ďuriš Nicholsonová (SaS) v tom čase vyjadrila obavy, či príprava projektov a schválenie čerpania nepotrvajú tak dlho, až Slovensko schengenskú hranicu ani nebude mať.

"Ukrajina totiž získala status kandidátskej krajiny a s naším tempom čerpania eurofondov sa môže pokojne stať, že skôr ako hranicu zrekonštruujeme, ju naši susedia začnú stavať tam, kde končí ich krajina a začína Rusko či Bielorusko,“ kritizovala europoslankyňa.

Čítajte viac: https://dolnyzemplin.korzar.sme.sk/c/23 ... lnica.html
Slovakia - the Bratislava-centric banana republic with the worst regional disparities in the EU and OECD (aktualizácia maj 2023)
DrX
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 11
Založený: 08. Feb 2005 19:45
Bydlisko: KE

Naspäť na 2022

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.