Diaľnica okolo Prešova sa komplikuje. Hrozí, že súťaž na obc

Moderátor: Moderátori

Diaľnica okolo Prešova sa komplikuje. Hrozí, že súťaž na obc

Odoslaťod Eternal » 24. Okt 2022 14:40

Diaľnica okolo Prešova sa komplikuje. Hrozí, že súťaž na obchvat budú musieť vyhlásiť odznova

• Pri obchvate Prešova sa vynárajú nejasnosti. Zoznamy položiek sú podľa uchádzačov nekompletné a vynárajú sa otázniky nad valorizáciou cien materiálov.
• Tender sa tak natiahol už o pol roka. Stále to však nevyzerá, že by otázok ubúdalo.
• Podľa odborníka je rozsah nejasností extrémne veľký a nevylučuje, že sa to môže skončiť aj reštartom celej súťaže.
• Viac ekonomického a politického spravodajstva nájdete na HNonline.sk.

Najväčší diaľničný tender za éry súčasného ministra dopravy Andreja Doležala odštartovali v marci. Dokončenie obchádzky krajského mesta na východe krajiny s dĺžkou desať kilometrov má aj s dvojkilometrovým tunelom Okruhliak stáť 263 miliónov eur.

Ani sedem mesiacov od vyhlásenia súťaže na zložitú stavbu to však nevyzerá ružovo a realizácia sa stále odďaľuje. Obálky mali diaľničiari otvárať už v máji, no aktuálne to vyzerá na 16. novembra.

Národná diaľničná spoločnosť musela doposiaľ odpovedať v 15 kolách na viac než 350 otázok od stavebných firiem. Na omeškaní má však podiel aj odvolanie jedného z uchádzačov. Kvantá otázok hovoria najmä o nejasnostiach pri technických parametroch stavby.

HN v tejto súvislosti oslovili veľkých hráčov, ktorí majú o druhú etapu severného obchvatu Prešova záujem. Tí vyjadrujú pochybnosti o kvalite tendra.

Stovky strán otázok

Jedným z nich je Váhostav, ktorý dnes robí aj na prvej etape tohto diela. Tá by mala byť hotová nasledujúce leto. O nadväzujúci úsek sa firma podľa jej šéfa Jiřího Skuhru prirodzene zaujíma. V súťaži však vidí vážne nedostatky. Ide totiž o stavbu, kde má projektovú dokumentáciu na starosti obstarávateľ, teda Národná diaľničná spoločnosť.

„Zverejnených je k dnešnému dňu 237 strán formátu A4 otázok a odpovedí bez aktualizácie výkazu výmer, čo samo osebe čiastočne vypovedá o príprave verejného obstarávania,“ tvrdí Skuhra. Na vysvetlenie, výkaz výmer je položkovité vyjadrenie jednotlivých prác na stavbe v merných jednotkách. Takýto „telefónny zoznam“ je dôležitý pre vypracovanie rozpočtu stavby.

Ak cenu podseknú, prerobia

Šéf ďalšieho veľkého slovenského stavebníka Doprastav Dušan Mráz vysvetľuje, že firmy majú nejasnosti aj v aplikácii nového valorizačného mechanizmu. Dlho očakávaná schéma bola pilotne využitá práve pri tomto tendri. Vzorec má zhotoviteľom pri nakupovaní stavebných materiálov reflektovať na výkyvy ich cien, ktoré si potom budú môcť uplatniť na zmenu celkovej hodnoty diela.

„Je tam veľa otázok, pretože s tým nie je žiadna skúsenosť. Ja to síce kvitujem, no niektorí si neuvedomujú, že ak podáte ponuku v mesiaci s nízkou cenou, môžete aj prerobiť,“ hovorí Mráz. Valorizačný mechanizmus totiž funguje aj opačným smerom. Teda ak uchádzači výrazne podseknú cenu, môže sa im to vypomstiť. „Ak je dnes betonárska výstuž za tisíc eur na tonu a klesne na 900, tak budete peniaze vracať,“ vyťahuje príklad z praxe šéf Doprastavu. Vzápätí aj dodáva, že podľa neho je veľká šanca, že niektoré ceny, napríklad bitúmenov, pôjdu v budúcom roku dole.

Paralela s tunelom Soroška

V minulosti padlo takéto, respektíve ešte väčšie množstvo otázok pri plánovaní úseku rýchlocesty R2 s tunelom Soroška. Tender nakoniec diaľničiari museli zrušiť. Oficiálnymi dôvodmi boli pripomienky ochranárov a exspirované povolenia. Stavebný trh však aj v tomto prípade kritizoval nekvalitne vypísanú súťaž.

To, či môže dopadnúť tender na dokončenie severného obchvatu Prešova podobným fiaskom, komentoval Mráz vyhýbavo. „Otázok stále pribúda. Raz sa to možno skončí a bude každému všetko jasné,“ hovorí a jedným dychom zároveň spochybňuje relevantnosť niektorých otázok. „Mne to príde tak, že niekto ich dával len preto, aby to zdržiaval. Toto je nedostatok nášho systému obstarávania,“ uzatvára.

O stavbu blízko štátnych hraníc sa zaujíma aj Budimex. Ten momentálne uspel v kontroverznom projekte pri Bratislave a dostal zelenú na dokončenie problémovej križovatky diaľnic D1 a D4. „Monitorujeme tendre na modernizáciu a rozširovanie infraštruktúry na Slovensku,“ odkazuje firma s koreňmi u našich severných susedov. Bližšie informácie vzhľadom na prebiehajúci tender však poskytnúť nechcela.

No spomínané valorizačné mechanizmy, ktorých význam vysoká inflácia znásobila, majú podľa nich v Poľsku veľké využitie. „Aktuálne skúmame valorizačné provízie aj v zmluvách so slovenským investorom,“ informuje Budimex.

Hrozí súťaž odznova?

Prešovský prípad je podľa šéfa Zväzu stavebných podnikateľov Pavla Kováčika pri diaľničných tendroch dlhotrvajúci jav. „Problém je neprofesionalita prípravy obstarávania. Situácia je taká, že Národná diaľničná spoločnosť je personálne a odborne vyprázdnená. R4 patrí k najťažším verejným obstarávaniam. Je to náročný projekt s rozsiahlou dokumentáciou, ktorá podľa mojich informácií nepodlieha žiadnej, respektíve len formálnej kontrole od projektanta,“ tvrdí odborník.

Podľa Kováčika sa preto môže stať, že sa obstarávanie zmení natoľko, že ho bude potrebné vypísať nanovo. „Otázok je extrémne veľa. Ak by ste si ich zlúčili, tak je pravdepodobné, že viacerí uchádzači sa pýtajú na to isté. Ale aj keby bolo problémov len sto, je to veľa,“ tvrdí prezident Zväzu stavebných podnikateľov.

Diaľničiari však tvrdia, že vzhľadom na predpokladanú hodnotu zákazky a jej rozsah nie je počet otázok od záujemcov neprimeraný. „Žiadosť o vysvetlenie je štandardný inštitút vo verejnom obstarávaní, pričom rovnako ako v prípade iných verejných obstarávaní, sa NDS s každou spomedzi nich riadne a zodpovedne vysporiada,“ uvádza hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti Eva Žgravčáková. Ako však dodáva, o konkrétnom termíne otvárania ponúk nie je v súčasnosti ešte možné informovať, keďže ďalší proces priamo závisí od rozhodnutia Úradu pre verejné obstarávanie.

Chýba stavebné povolenie

Problém vidí aj v tom, že diaľnica stále nemá stavebné povolenie a podľa jeho informácií diaľničiari o vydanie dodnes ani len nepožiadali. To môže znamenať problém, keďže samotná stavba okrem tunela Okruhliak je súťažená podľa štandardu „červený fidic“. Znamená to, že zhotoviteľ zodpovedá len za výstavbu a všetky dokumentácie, ako aj povoľovačky, majú na starosti diaľničiari. „Súťažiť to bez stavebného povolenia je takmer nezmysel. V drvivej väčšine prípadov totiž určí podmienky zhotovenia,“ dodáva Kováčik.

Hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti dopĺňa, že žiadosť o stavebné povolenie zatiaľ nebola podaná, keďže prebieha delimitácia pozemkov a dedičské konania. Chýbajúce povolenie diaľničiarom vyčítal ešte vlani aj Útvar hodnoty za peniaze, ktorý projekt kontroloval pred vyhlásením tendra.

Výstavba potrvá viac než štyri roky

Prešov je krajské mesto, v ktorom sa zbieha niekoľko dôležitých tranzitných smerov. Chýbajúci obchvat tu donedávna robil v doprave problémy, keďže sa na mestských cestách denne stretlo asi 30-tisíc áut, na čom má vysoký podiel aj tranzitná kamiónová doprava.

Čiastočnú úľavu od náporu priniesol juhozápadný obchvat, ktorý diaľničiari otvárali vlani. Poslednou časťou skladačky má byť práve súťažený úsek. Ten by sa na základe podkladov mal postaviť za štyri roky a štyri mesiace.

Prerazenie tunela Okruhliak má trvať 2,5 roka. Ten tvorí 19 percent celej stavby. Ďalších 14 percent štvorprúdovky pôjde po mostoch a estakádach. Pokračovanie na poľské hranice chce minister Doležal riešiť v celku a formou verejno-súkromného PPP projektu.


https://hnonline.sk/finweb/ekonomika/96047642-dialnica-okolo-presova-sa-komplikuje-hrozi-ze-sutaz-na-obchvat-budu-musiet-vyhlasit-odznova
Eternal
návštevník
 
Príspevky: 22
Obrázky: 0
Založený: 31. Júl 2022 19:40
Bydlisko: ZA-ZM-KE

Naspäť na 2022

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.