Termín dostavby diaľnice na Liptove s tunelom Čebrať sa posú

Moderátor: Moderátori

Termín dostavby diaľnice na Liptove s tunelom Čebrať sa posú

Odoslaťod MVO » 28. Sep 2022 12:54

Termín dostavby diaľnice na Liptove s tunelom Čebrať sa posúva
Dostavba bude trvať dlhšie a štát zaplatí viac.

Obrázok

LIPTOV. Pôvodný termín dostavby diaľničného úseku Hubová Ivachnová s tunelom Čebrať bol koniec roka 2023. Do úplneho prerazenia tunela pri Ružomberku chýbajú posledné metre. Termín spustenia sa presúva na druhú polovicu roku 2024.
O nevyhnutnosti oddialenia termínu dokončenia sa špekulovalo už vtedy, keď zhotoviteľ pre nezhody s diaľničiarmi takmer úplne pozastavil práce, alebo keď požiadal o predĺženie termínu dokončenia stavby na koniec júna 2024.
O oddialení termínu informovali minister dopravy Andrej Doležal s generálnym riaditeľom Národnej diaľničnej spoločnosti krátko po stretnutí s ružomberským primátorom Igorom Čomborom a starostami ružomberských obcí.
„Dnes je dôležité, že na stavbe sa opäť pracuje a nebude sa opakovať scenár tunela Višňové,“ povedal Doležal s tým, že denne je na stavbe viac ako tristo ľudí.
„Pracujú v oboch tunelových rúrach, na mostných konštrukciách, na niektorých úsekoch sa už asfaltuje a to je to najpodstatnejšie. Nie je tam ten čierny scenár, lebo ten by znamenal pre celý región a celé stredné Slovensko dopravnú katastrofu,“ povedal Doležal.

Stavajú komplikovanejšiu stavbu
Úsek stavia konzorcium firiem OHL ŽS a Váhostav. Tí vyhrali súťaž a podpísali zmluvu na stavbu v pôvodnej trase. Ukázalo sa, že podložie je pre navrhované trasovanie tunela nevhodné a tak museli trasu tunela Čebrať prekresliť. Zmenila sa trasa v úseku a tým narástla aj cena. K problémom v tuneli Čebrať sa pridali aj ďalšie zosuvy svahu pri Liskovej, ktoré museli odstrániť náročným technickým riešením.
„Problém vznikol v tom, že bola vysúťažená a zazmluvnená stavba s dĺžkou tunela x a realizuje sa stavba b s úplne inou dĺžkou tunela,“ vysvetlil Doležal s tým, že výstavba celého úseku bude vyššia ako tá, ktorá je na zmluve. Ako doplnil Vladimír Jacko, generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti, momentálne rokujú so zhotoviteľom o zastropovaní celkovej ceny diela a zároveň o pevnom termíne dokončenia úseku.

Cena porastie
Diaľničiari financujú výstavbu zo štátneho rozpočtu. Aktuálna cena je podľa zmlúv zverejnených v centrálnom registri takmer 305 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty. Vo finále to bude ale viac.
Dofinancovanie diaľničného úseku na Liptove pôjde podľa Doležala jednoznačne na úkor iných stavieb. „Máme schválený harmonogram ako chceme stavať cestnú infraštruktúru. Keď jedna stavba finančne narastie tak to bude musieť ísť na úkor druhej. Inak by to mohlo byť len v tom prípade, ak by sme dostali z ministerstva financií nejakú extra dotáciu, čo nepredpokladám."
Ružomberský primátor Igor Čombor pripomenul, že sa pripravuje aj prepojenie diaľnice D1 s rýchlostnou cestu vedúcou do Banskej Bystrice. „Mesto by malo dostať vypracovanú štúdiu, ktorá hovorí o výhode prepojenia diaľnice a rýchlostnej cesty medzi Ružomberkom a Banskou Bystricou.“
Ako spresnil, projekčne sa pripravuje do realizácie prepojenie diaľnice D1 s budúcou rýchlostnou cestou R1, tak, aby tranzitujúce nákladné vozidlá nemuseli prechádzať mestom.
„Bojujeme za rýchlostnú cestu R1. Ministerstvu dopravy predkladáme štúdiu porovnania koridorov R1 a R3, ktorú spracovala Slovenská akadémia vied, Geografický ústav," informovalo mesto Ružomberok.

Čítajte viac: https://myliptov.sme.sk/c/23019175/term ... osuva.html
MVO
diskutujúci
 
Príspevky: 186
Obrázky: 12
Založený: 20. Jún 2014 13:08

Naspäť na 2022

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.