Vojna v tuneli Višňové. Lietajú v nej nezaplatené faktúry aj

Moderátor: Moderátori

Vojna v tuneli Višňové. Lietajú v nej nezaplatené faktúry aj

Odoslaťod RudoLM » 22. Sep 2022 06:30

Vojna v tuneli Višňové. Lietajú v nej nezaplatené faktúry aj hroziaci bankrot
Tubau tvrdí, že mu nezaplatili 15 miliónov eur. Porr reaguje, že nároky sú fiktívne.

Tomáš Vašuta reportér

Tunel Višňové počas kontrolného dňa v auguste 2021. (Zdroj: TASR/Erika Ďurčová)

Na diaľničnom úseku Lietavská Lúčka – Dubná Skala sa pracuje už vyše dvoch dekád. Základný kameň poklepal v roku 1998 ešte vtedajší premiér Vladimír Mečiar.

Časť dôležitej diaľnice, na ktorej je aj budúci najdlhší slovenský tunel Višňové, však stále nie je dokončený.

Najnovšie je problémom aj spor medzi stavebnými firmami Porr a Tubau, ktoré sú subdodávateľmi hlavného kontraktora Národnej diaľničnej, spoločnosti Skanska. Doplatiť naň môžu aj malí dodávatelia, ktorí na stavbe pracujú.

Vojna na stavbe
O tom, že na stavbe nie je všetko v poriadku, sa hovorí od jari. V apríli televízia Markíza priniesla reportáž o tom, že medzi spoločnosťami Skanska a Tubau panujú nezhody. V dôsledku nich sa malí živnostníci obávali o preplatenie faktúr.

O pár týždňov neskôr Aktuality.sk zverejnili príbeh jedného z nespokojných malých dodávateľov. Sťažoval sa, že Tubau neprepláca faktúry. „Od začiatku roka s nami nikto z tejto spoločnosti nekomunikuje. Nemáme uhradené faktúry spred piatich mesiacov. Ich platobná disciplína je mizerná,“ uviedol majiteľ eseročky, ktorý chcel zostať v anonymite.

Nespokojní dodávatelia hrozili štrajkom, do problému sa začal angažovať aj štát. Minister dopravy Andrej Doležal (nominant Sme rodina) koncom mája uviedol, že štát si cez Národnú diaľničnú spoločnosť (NDS) svoje povinnosti plní.

„Zmluvný partner NDS je spoločnosť Skanska. My si plníme záväzky voči Skanskej, Skanska si plní záväzky voči Pooru. Poor si podľa informácií, ktoré máme od Skanskej, plní záväzky voči spoločnosti Tubau,“ vysvetľoval Doležal, čím naznačil, kto za problémy môže.

Komplikované vzťahy
Projekt Višňové malo pôvodne realizovať konzorcium Salini Impregilo – Dúha, ktoré však z neho aj po tlaku vlády v marci 2019 odišlo. Štát neakceptoval jeho požiadavku na zvýšenie ceny.

O rok na to sa uskutočnila nová súťaž na dodávateľa. Zúčastnili sa jej traja uchádzači, za víťaznú bola označená ponuka stavebnej spoločnosti Skanska, ktorá sľúbila, že stavbu dokončí za necelých 255 miliónov eur.


Úsek Lietavská Lúčka-Višňové-Dubná Skala (zdroj: INEKO)
V takýchto veľkých projektoch je bežné, že hlavný zhotoviteľ zazmluvňuje subdodávateľov. V prípade Višňového sa hlavným partnerom Skansky stala spoločnosť Porr, ktorá si najala firmy Tubau a Cestné stavby Liptovský Mikuláš (obe patria jednému majiteľovi). Tie si zase zazmluvnili menšie firmy a živnostníkov.

Slabé miesto dvojúrovňovej subdodávateľskej schémy sa ukáže, že niektorý z jej účastníkov prestane platiť. Najviac na to doplatia tí na konci reťazca, teda menšie firmy a živnostníci. Aj v známej kauze Doprastavu a Váhostavu boli najviac postihnutí práve drobní podnikatelia.

Tubau: Amatérska organizácia stavby
V prípade Višňového má problémy s platením spoločnosť Tubau. Jej generálny riaditeľ Vladimír Ondriš v rozhovore pre INDEX potvrdil, že malým dodávateľom neplatia. Za hlavného vinníka vzniknutej situácie však označil firmy Skanska a Porr, ktoré nepreplácali faktúry spoločnosti Tubau.

„Koordinovanými krokmi zamedzili fakturáciu našich oprávnených zmluvných nárokov v enormnom rozsahu. V dôsledku toho sme vyprodukovali neúnosnú stratu. Preklenúť ju bolo a je nad naše možnosti,“ tvrdí Ondriš.

Skanska a Porr sa podľa neho snažili vytlačiť Tubau zo stavby a profitovať z prepadnutia bankových záruk, ktoré musel zložiť pred začiatkom stavebných prác.

Ondriš kritizuje aj organizáciu stavby, ktorá bola podľa neho „amatérska“, pričom hovorí o falšovaní stavebných denníkov s cieľom zbaviť sa zodpovednosti voči NDS a obchodným partnerom.

Šéf Tubau priznáva, že svojim dodávateľom - drobným živnostníkom nemajú z čoho zaplatiť. Myslí si, že jedinou cestou, ako to urobiť, je vyhrať súdny spor so Skanskou a Porrom. Tubau si podľa neho nárokuje preplatenie faktúr vo výške 15 miliónov eur.

Skanska: Pomáhali sme
Skanska aj Porr obvinenia spoločnosti Tubau odmietajú. Skanska poukazuje na to, že oproti pôvodným plánom musela na projekte pristúpiť k zmenám. Podľa pôvodných plánov mal Tubau u spoločnosti Porr zazmluvnenú zhruba polovicu prác na primárnom a sekundárnom ostení.

„Po prevzatí staveniska a zdokumentovaní rozsahu opráv primárneho ostenia, ktoré bolo v skutočnosti o takmer 260 percent väčšie, ako bolo deklarované v súťaži, sa museli urýchlene prijať opatrenia, aby sa predišlo akýmkoľvek nežiaducim prestojom, aj keď tak rozsiahly nárast profilácie určite výrazne zasiahol do organizácie prác,“ vysvetľuje podpredsedníčka predstavenstva Skanska SK Magdaléna Dobišová.

Skanska podľa nej na situáciu reagovala promptne, keď poskytla chýbajúce zdroje pre Tubau a zazmluvnila aj ďalšieho dodávateľa. Tubau dostal na starosť tri úseky tunela s tým, že si mohol sám koordinovať práce.


Výstavba tunela Višňové. (zdroj: TASR)
„Tvrdenia o prestojoch a nečinnom čakaní, ak sú pravdivé, sú s najväčšou pravdepodobnosťou výsledkom zlej koordinácie vlastných zdrojov Tubau na jeho vlastných pracoviskách,“ reaguje Dobišová.

Ondrišovo tvrdenie, že pracovníci Skanskej falšovali stavebné denníky, označila za nezmysel: „Ak viete uviesť dôveryhodný zdroj, kde a kto to tvrdí, zvážime právny postup pre poškodzovanie mena osôb alebo spoločnosti.“

Dobišová tvrdá, že Skanska mala s Tubau v minulosti dobré skúsenosti, no pri projekte Višňové to neplatí, hoci sa mu snažila pomôcť: „Keď Tubau nemal kapacity na realizáciu zazmluvnených prác, Skanska stiahla vlastné kapacity z Fínska a poskytla pomoc, keď chýbali striekacie mašiny Skanska ich poskytla, dokonca aj spoločnosť Porr dotiahla stroje pre Tubau z Rakúska.“

Skanska podľa Dobišovej financovala aj nákup materiálu, ktorý Tubau nevedel kúpiť a spravila mu aj ďalšie ústupky. „Keď bolo potrebné zmeniť postup prác v prospech čo najväčších výkonov spoločnosti Tubau, Skanska takéto postupy umožnila, aj keď to spôsobilo množstvo nákladov navyše na našej strane,“ konštatuje s tým, že v prvom rade ide o spor medzi spoločnosťami Porr a Tubau.

Porr: Chyba je na ich strane
Porr vo svojom vyjadrení poukazuje na to, že faktúry, ktoré boli odsúhlasené nimi a spoločnosťou Skanska, boli vždy preplatené. Problémom podľa neho bolo, že Tubau a Cestné stavby Liptovský Mikuláš si uplatňovali fiktívne nároky.

„Takéto domnelé nároky nemajú právnu oporu v žiadnej zo Zmlúv, a preto neboli zástupcami Porr, Skanska a stavebného dozoru odsúhlasené. Mediálne prezentované dlžné sumy v miliónových výškach nemajú žiaden reálny základ,“ tvrdí Porr.

Vedenie firmy tiež uvádza, že s prácou svojich partnerov neboli spokojní. Podľa neho si Tubau a Cestné stavby Liptovský Mikuláš neplnili riadne a načas svoje zmluvné záväzky: „Rovnako vieme preukázať, že neplnili ani záväzky voči svojim subdodávateľom z dodávateľského reťazca projektu.“

Aj preto sa Porr rozhodol zmluvu so spoločnosťou Tubau zrušiť. Udialo sa tak začiatkom mája z dôvodu „zabránenia vzniku škôd veľkého rozsahu vyplývajúcich z neplnenia zmluvných záväzkov v dodávateľských reťazcoch, pokút a sankcií za neplnenie termínov výstavby štátom sledovaného diela“.

Nastupovali zadlžení
O zlých skúsenostiach s Tubau hovoria aj niektorí menší dodávatelia. Jedným z nich je vranovská stavebná firma Alda. „Dohodli sme sa na päťmesačnej spolupráci s tým, že nám zaplatia starý dlh z roku 2019 na tuneli Diel. Bola to suma 52-tisíc. Tešil som sa, že ma oslovili, že dostanem peniaze spred troch rokov,“ uviedol v júni pre My Žilina riaditeľ spoločnosti Ján Jurko.

„ Pri rokovaniach, keď sme sa dohadovali o prácach, sme ich prosili, dajte nám záruky, lebo vám neveríme. Výsledok zostal taký, že namiesto 52-tisíc, ktoré mi nezaplatili za tunel Diel, mi dnes dlhujú 92-tisíc,“ povedal Jurko.

Pohľadávky voči Tubau, respektíve Cestným stavbám má aj stropkovská firma JHS Slovakia. Jej konateľ Slavomír Juhas vyčíslil dlžnú sumu na pol milióna eur. Niektoré menšie firmy už podali trestné oznámenia. Šanca, že uvidia svoje peniaze, je však malá.

Pôvodne mal byť diaľničný úsek Lietavská Lúčka – Dubná Skala dokončený do konca roka 2023. Motiváciou mali byť hlavne eurofondy, ktoré štát na jeho realizáciu použil.

Tento termín je nateraz nereálny. V máji Skanska informovala, že stavbu dokončia na jeseň 2024. Spory jeho dodávateľov by postup prác podľa nej nemali ohroziť.

Čítajte viac: https://index.sme.sk/c/23011685/vojna-v ... nkrot.html
RudoLM
diskutujúci
 
Príspevky: 212
Obrázky: 70
Založený: 09. Máj 2016 07:35

Naspäť na 2022

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.