Úrad rozhodol o kľúčovej križovatke pri Bratislave. Riešil n

Moderátor: Moderátori

Úrad rozhodol o kľúčovej križovatke pri Bratislave. Riešil n

Odoslaťod aquila » 26. Aug 2022 11:02

Úrad rozhodol o kľúčovej križovatke pri Bratislave. Riešil námietku v tendri za vyše sto miliónov eur

26.08.2022, 11:40
Tomáš Garai
TOMÁŠ GARAI
Tender na kľúčovú križovatku beží už od jesene minulého roka. Obálky sa otvárali v decembri.
Následne sa pol roka vyhodnocovalo a výsledok napadol ďalší uchádzač. Nateraz to však vyzerá tak, že kľúčové prepojenie predsa len postavia Poliaci.
Diaľnica D4 medzi Račou a Jarovcami však nebude mať naplnený potenciál ešte roky.
Viac ekonomického a politického spravodajstva nájdete na HNonline.sk.


Kľúčová križovatka pri vstupe do hlavného mesta, ktorá by prepojila dve diaľnice D1 a D4, mala stáť už niekoľko rokov. Dopravný uzol pri Zlatých pieskoch však stále chýba. Vodičov tak na okraji hlavného mesta víta len skelet stavby, pričom šoféri sa nevedia dostať z jednej štvorprúdovky na druhú. Práve preto je aj využitie štvorprúdovky D4 zatiaľ slabé, len necelých 15 percent z plánovanej dopravy.

Národná diaľničná spoločnosť pritom už vlani vyhlásila súťaž na dostavbu križovatky a začiatkom minulého mesiaca oznámili aj víťaznú ponuku.

Rozhodnutie nie je právoplatné
Ako prvý sa umiestnil poľský Budimex s najnižšou cenovou ponukou 110 miliónov eur. Výsledok súťaže však ešte v júli napadol ďalší záujemca, spoločnosť Strabag. V tendri skončila na druhom mieste. „Úrad nevyhovel námietke neúspešného uchádzača, momentálne čakáme na právoplatnosť rozhodnutia. O ďalšom postupe budeme informovať po doručení právoplatného rozhodnutia,“ uviedlo pre HN komunikačné oddelenie ministerstva dopravy.

Námietku riešil Úrad pre verejné obstarávanie, ktorý potvrdil, že verdikt vydal 22. augusta, pričom rozhodnutie ešte nie je právoplatné. Aj ďalší účastníci súťaže ako Doprastav a Váhostav tvrdili, že za takú sumu sa pri súčasných cenách stavba nedá realizovať. „Uvidíme, ako sa víťaz dokáže vyrovnať s aktuálnym nárastom cien,“ uviedol v júli šéf Váhostavu Jiří Skuhra.

Za sebou má Španielov
Navyše súčasťou stavby bude aj rozšírenie a nadvihnutie diaľnice a výmena vozovky v oblasti križovatky Triblavina. Spoločnosť však musí zabezpečiť aj projekty pre konkrétne ponúkané riešenie. „S projekčnými prácami začneme ihneď po podpise zmluvy. Na cestu sa bude vzťahovať päťročná záručná lehota,“ dodal Wrzosek. Firma pôsobí na trhu už viac ako 50 rokov. U našich severných susedov stavia podľa Wrzoseka každý štvrtý kilometer diaľnic a rýchlostných ciest. Realizuje tiež najväčšie železničné a vodohospodárske stavby, pričom zamestnáva sedemtisíc ľudí.

image
Doprastav sa zo súťaže na kľúčovú križovatku vylúčil sám. Lacnú ponuku už nechcel vysvetliť

Poľský Budimex je dcérskou firmou španielskeho gigantu Ferrovial, ktorý u nás už má s výstavbou skúsenosti. Spolu s rakúskou firmou Porr stavali samotný nultý obchvat Bratislavy. V prípade Budimexu ide za posledný rok o tretiu zákazku, ktorú získali v zahraničí, pričom prvú na Slovensku.

„Pôsobíme mimo poľského trhu aktívne aj v Litve, Nemecku a Českej republike v oblasti energetiky, cestných a železničných stavieb,“ vysvetlil hovorca firmy Michał Wrzosek. Stavba má byť dokončená do troch rokov od podpisu zmluvy.

Novej valorizácie sa nedočkal
Pritom najnižšiu ponuku v tendri vlani ponúkla firma Doprastav. Tvrdila, že križovatku vie dodať aj so všetkými náležitosťami iba za 85 miliónov eur. Nakoniec sa však zo súťaže vylúčila sama, keďže by stavbu pri aktuálnych cenách na trhu nevedela zrealizovať.

„Ponuku sme počítali ešte pred začiatkom vojny na Ukrajine,“ povedal pre HN prednedávnom šéf spoločnosti Dušan Mráz. Nechceli riskovať, že pre infláciu a zvýšené náklady by stavbu nevedeli dokončiť. Keď sa ich diaľničiari pýtali, či križovatku vedia za sľubovanú sumu vybudovať, Doprastav sa už odmlčal. „Bolo by to pre nás veľké cenové riziko, radšej sme ani neodpovedali na otázky,“ vysvetlil dôvod vylúčenia Mráz.

image
Bratislavský kraj plánuje postaviť obchvat za 100 miliónov eur, stavať začnú pri Modre

Dodal, že firma sa spoliehala na zapracovanie nového inflačného vzorca do zmluvy. „Národná diaľničná spoločnosť odmieta valorizácu v tendrových podmienkach. Neviem, ako sa to s touto stavbou skončí. Poliakom držím palce,“ doplnil Mráz. Zdôraznil, že má pochybnosti, či aj Poliaci dokážu stavbu pri dnešných cenách za spomínanú sumu dokončiť.

Minister dopravy Andrej Doležal prišiel ešte v júni s novým valorizačným vzorcom, ktorý by sa mal zapracovať do prebiehajúcich tendrov. Odvtedy ho prijala aj vláda. V budúcnosti by mal umožniť preplatenie zvýšených nákladov pri stavebných prácach na základe preukázaných faktúr za materiály do výšky až 50 percent. To by napríklad v prípade Doprastavu vychádzalo paradoxne na predpokladanú hodnotu diela, ktorú určili diaľničiari, teda na 127 miliónov eur.

https://hnonline.sk/finweb/ekonomika/96 ... lionov-eur
Obrázok používateľa
aquila
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 577
Založený: 03. Feb 2005 18:08
Bydlisko: doma :)

Naspäť na 2022

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.

cron