Opravy ciest na Liptove sa komplikujú, stavebná firma na sta

Moderátor: Moderátori

Opravy ciest na Liptove sa komplikujú, stavebná firma na sta

Odoslaťod RudoLM » 25. Aug 2022 09:33

Opravy ciest na Liptove sa komplikujú, stavebná firma na stavby nenastupuje
Cestné stavby majú stotisícové dlhy na poistnom, zmenili si meno.

Nová okružná križovatka v Liptovskom Hrádku má byť pri tamojšom hrade. (Zdroj: (TASR))

LIPTOV. Na rekonštrukciu cesty prvej triedy medzi Ľubeľou a Liptovským Mikulášom čakajú domáci roky. Oprava zničeného úseku hlavného ťahu Ružomberkom mala byť už v plnom prúde. Rovnako aj výstavba okružnej križovatky v Liptovskom Hrádku. Všetky zákazky mali uskutočniť Cestné stavby LM. Spoločnosť sa dostala do finančných problémov a prichádza o zákazky. Na nedoplatkoch poistného dlhuje takmer 620-tisíc eur.

Stopercentným vlastníkom Cestných stavieb Liptovský Mikuláš je od konca roku 2014 Tubau. Kým v roku 2015 dosiahli liptovskomikulášske Cestné stavby zisk vo výške takmer 720-tisíc eur, vlani mali stratu mínus 35-tisíc eur.

Liptovský Hrádok musia súťažiť nanovo
Cestné stavby získali zákazku na výstavbu okružnej križovatky v Liptovskom Hrádku. Tá má nahradiť veľkú križovatku pri hrade na vstupe do mesta z diaľnice D1.

Zákazku za približne 360-tisíc eur vyhrali Cestné stavby. Tie ale predali časť podniku spoločnosti Zeda Banská Bystrica. Žilinská župa, investor výstavby, podpísala zmluvu s nástupníckou spoločnosťou vo viere, že práce začnú ešte tento rok. Nestane sa tak, Žilinský samosprávny kraj od zmluvy odstúpil a bude hľadať novú firmu, ktorá kruhový objazd postaví.

Aby sa mohla firma zapojiť do verejnej súťaže, musí preukázať, že nemá žiadne nedoplatky. Eva Lacová, hovorkyňa Žilinského samosprávneho kraja, tvrdí, že firma tak aj urobila. Župa nemala pri odovzdávaní staveniska žiadne indície o tom, že sa realizácia vôbec nezačne.

„Z dôvodu nových zistení, ktoré súvisia s kondíciou firmy, ako aj z dôvodu nárastu cien, ktoré sme nedokázali v zákonnej a zároveň vyhovujúcej miere pre zhotoviteľa nastaviť do dodatkov, sme boli nútení zmluvu so zhotoviteľom ukončiť," uzavrela Lacová.

Primátora Liptovského Hrádku informácia o odstúpení župy od zmluvy na výstavbu okružnej križovatky nepríjemne zaskočila. Čakajú na ňu, pretože výrazne pomôže zvýšiť dopravnú bezpečnosť v meste. „Vynaložili sme veľa úsilia, od administratívneho po projekčnú činnosť. Najväčšiu komplikáciu sme mali so súkromnými pozemkami z Vitálišovej vily. Časť sa zamieňala, časť sa musela odkupovať. Strácame čas, komodity rastú, ceny sa zvyšujú. Dnes sme mohli byť už pred ukončením, keby sa súťaž nemusela opakovať," povedal Branislav Tréger pre TASR.

Osemnástka pri Ľubeli pokročila
Jednou z najväčších investícií do ciest mala byť generálna rekonštrukcia cesty I/18 v úseku od Ľubele do Liptovského Mikuláša. Zákazku mali realizovať Cestné stavby Liptovský Mikuláš po tom, ako vyhrali na začiatku roka verejnú súťaž. S prácami mali začať ešte tento rok. Slovenská správa ciest, ktorá je investorom rekonštrukcie a správcom cesty, urobila nové vyhodnotenie verejnej súťaže, za výhercu označili pre najnižšiu ponúknutú sumu MBM-GROUP z Bratislavy. Zmluvu o dielo zatiaľ nepodpísali.

„Zmluva na predmetnú zákazku by sa mala podpísať do 30. septembra, kedy sa končí lehota viazanosti ponuky. Momentálne prebieha vyhodnocovanie tretieho uchádzača v poradí. Predpokladaná hodnota zákazky bola odhadovaná na 6,5 milióna eur bez DPH, ponuková cena uchádzača je stanovená na 4, 6 milióna eur eur bez DPH,. Zákazka bude financovaná zo zdrojov Európskej únie,“ spresnil Martin Guzi zo Slovenskej správy ciest s tým, že práce by mali trvať desať mesiacov. Pokiaľ sa jedná o dĺžku rekonštrukcie cesty I/18 Ľubeľa – Liptovský Mikuláš, táto je predpokladaná na obdobie 10 mesiacov.

„Po päťročnom úsilí sa konečne dočkáme komplexnej rekonštrukcie spomínanej cesty, čo ma nesmierne teší. Ale čo ma hnevá je byrokratický systém pri verejnom obstarávaní, ktorý takmer úplne znemožnil na túto rekonštrukciu čerpať financie z eurofondov. Zdĺhavý proces verenej súťaže značne a časovo skomplikoval rekonštrukciu cesty. Veríme, že zmluva o dielo bude podpísaná v čo najrýchlejšom čase a práce sa začnú ešte v jeseni tohto roka,“ doplnil Erik Gemzický, starosta obce Ľubeľa.

Ružomberok aj vodnoslalomársky areál
Cestné stavby mali v tomto období finišovať s prácami na rekonštrukcii mimoriadne poškodeného úseku cesty 1/18 v Ružomberku. Aj túto zákazku vyhrali Cestné stavby Liptovský Mikuláš. Zmluvu o dielo nepodpísali, pretože Zeda, ako nástupnícka spoločnosť, mala preukázať svoje osobné a ekonomické postavenie.

Problémy majú Cestné stavby aj s dokončením rekonštrukcie vodnoslalomárskeho areálu Ondreja Cibáka v Liptovskom Mikuláši.

Odstúpili od ďalších zákaziek, napríklad opravy mosta v Radoli, či opravy ciest v Košiciach.

Cestné stavby ani Tubau sa k problémom na vysúťažených stavbách nevyjadrili.

Cestné stavby si zmenili meno
Od 10.augusta figurujú Cestné stavby pod novým menom. Zmenili si ho na Projekt Kanskasporr, s. r. o. Ide o slovnú hračku, odkazuje na spoločnosti Skanska a Porr. Práve s nimi sa Tubau, do ktorého portfólia patria Cestné stavby, dostali do sporov pre vyplácanie prác na tuneli Višňové.

Višňove stavia Skanska ako hlavný zhotoviteľ. Jej subdodávateľom je rakúsky Porr. Pre Poor pracovala na Višňovom spoločnosť Tubau a ďalší subdodávatelia. Tí tvrdili, že za svoju prácu nedostali od Tubau peniaze a nemôžu ďalej vyplácať svojich subdodávateľov. Tubau sa bráni s tým, že ich nevyplatil Porr.

Národná diaľničná spoločnosť reagovala, že si riadne a včas plnia svoje záväzky voči zhotoviteľovi diela, spoločnosti Skanska. Skanska zase doplnila, že aj oni svojim dodávateľom za práce platia.

„Vieme s istotou garantovať, že naša spoločnosť si plní a uhrádza všetky svoje záväzky k svojim partnerom a subdodávateľom, častokrát nad rámec svojich zmluvných povinností. Ak majú zástupcovia firmy Tubau podozrenia na protiprávne konanie, nikto a nič im nebráni obrátiť sa príslušné orgány polície,“ povedala Voskárová s tým, že práce na tuneli prebiehajú bez obmedzenia, postupuje sa podľa harmonogramu na cestných, mostných objektoch, tak isto i v tuneli, v ktorom sa pracuje 24 hodín a sedem dní v týždni.

Problém majú aj na iných stavbách
Minister dopravy Andrej Doležal reagoval, že problémy s vyplácaním svojich subdodávateľov má Tubau. Tie by mali byť, v prípade tunela Višňové, vo výške tri milióny eur.

„Problém vyzerá byť väčší, v rovnakej majetkovej štruktúre, ako je Tubau, sú aj Cestné stavby Liptovský Mikuláš a Zeda ako nástupca, ktorý kúpil časť podniku. Máme s nimi problémy na stavbách Slovenskej správy ciest, a mám informáciu, že s ňou majú problémy aj samosprávy, pretože spoločnosť nenastupuje na stavby, napriek tomu, že ich vysúťažila. Spoločnosť nevie zložiť zábezpeku, neposkytuje súčinnosť,“ povedal Doležal.

Okresný súd Bratislava I. začal 18. augusta v Tubau konkurzné konanie. Súd následne určí, či dôjde k vyhláseniu konkurzu alebo zastaveniu konkurzného konania.

viac na: https://myliptov.sme.sk/c/22992934/cest ... nkurz.html
RudoLM
diskutujúci
 
Príspevky: 212
Obrázky: 70
Založený: 09. Máj 2016 07:35

Naspäť na 2022

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.