Na cestu pod Strečnom opäť padali skaly. Poškodené autá

Moderátor: Moderátori

Na cestu pod Strečnom opäť padali skaly. Poškodené autá

Odoslaťod jozin z bazin » 16. Aug 2022 15:42

Na cestu pod Strečnom opäť padali skaly. Poškodené sú viaceré autá
Odborníci žiadajú výstavbu galérie.

16. aug 2022 o 10:34

STREČNO. Skalné bralá na ceste okolo Strečna opäť ukázali, aké nebezpečenstvo predstavujú pre dopravu na mimoriadne zaťaženej komunikácii.
Žilinská polícia informovala, že pri Starhrade sa uvoľnili kamene, zasypali cestu a poškodili vozidlá.
"Oba jazdné pruhy sú prejazdné s obmedzením. Žiadame vodičov o zvýšenú opatrnosť v tomto úseku," vyzvala vodičov polícia.
Na miesto povolali aj hasičov. Podľa informácie Michala Kypusa z Krajského riaditeľstva Hasičského a záchranného zboru v Žiline, k zraneniu osôb nedošlo.
"Hasiči zasahovali pri dopravnej nehode jedného osobného vozidla, ktoré zišlo mimo komunikáciu, a pri úniku oleja z poškodenej olejovej vane jedného dodávkového vozidla, ktorá bola poškodená spadnutými kameňmi na ceste I/18 v úseku medzi Strečnom a Vrútkami."

Strečno predstavuje riziko
Rozpadávajúce sa bralá sú rizikom pre dopravu na celej ceste medzi Žilinou a Vrútkami. Skaly sa zvyknú uvoľniť na viacerých úsekoch.
Kritická situácia je pod hradom Strečno. Už pred časom upozornili geológovia z Geologického ústavu Dionýza Štúra na pohyb skalného masívu priamo nad frekventovanou komunikáciou pod Strečnom.
Hoci sa skala hýbe rádovo v milimetroch, vápencový masív pri hrade je podľa odborníkov silne tektonicky narušený s viacerými zlomami a horniny sú zvetrané.
Riziko zosuvu skál je veľké. Upozorňuje vedúca Katedry geotechniky na Stavebnej fakulte Žilinskej univerzity v Žiline Dana Sitányiová.
„Na brale boli realizované viaceré sanačné opatrenia a prebieha tam aj geotechnický monitoring, ktorý sleduje rozvoľňovanie masívu a posun horninových blokov. Napriek týmto opatreniam nie je možné zastaviť prírodné procesy, ktoré na lokalite prebiehajú, ani dokonale zabezpečiť bezpečnosť premávky na ceste pod bralom. Samozrejme každé vhodné opatrenie znižuje existujúce riziko,“ poznamenala.
Poslednú sanáciu hradného brala dokončili v októbri 2017. Vodiči si vtedy užili pravidelné uzávierky cesty.
Pracovníci vybranej firmy ukotvili nestabilné bloky, aplikovali striekaný betón, vybudovali dva železobetónové piliere na podchytenie previsu a upevnili siete a deväť lanových kotiev.
Zásah za vyše milión eur pomohol len čiastočne. Ministerstvo životného prostredia krátko na to žiadalo financovanie aj druhej etapy sanácie skalného brala. Jej súčasťou malo byť aj vybudovanie dynamických bariér v kritických miestach, tak aby padajúce kamene nepredstavovali hrozbu pre dopravu či ľudské životy.

Odborníci chcú galériu
Pod stredovekým hradom prejde každý deň až 30-tisíc vozidiel. Pôvodné plány rátali s vybudovaním asi 180 metrov dlhej železobetónovej galérie priamo nad cestou.
Stálo by to takmer sedem miliónov eur, no doprava by tak výrazne netrpela. Tento variant neprešiel. Vtedajší vládny kabinet sa priklonil k lacnejšiemu riešeniu. Daňou zaň bola odstavená cesta.
Expert na dopravu Ľubomír Palčák pred časom pripomenul, že takéto riešenie ochrany cesty pred padajúcimi skalami alebo zosuvmi hornín je bežné vo viacerých európskych krajinách, napríklad v Taliansku alebo Rakúsku.
„Na ceste I/18 pod Strečnom je situácia vzhľadom na eróziu skalného brala a časté pády uvoľnených skál dlhodobo kritická. Poslednou sanáciou hradného brala, ktorá bola ukončená v októbri 2017, bola situácia čiastočne eliminovaná, avšak naďalej pretrváva riziko pádu uvoľnených skál na vozovku, čo môže mať za následok nielen ovplyvnenie plynulosti cestnej premávky ale aj ohrozenie života a zdravia jej účastníkov. Jedným z vhodných stavebných riešení, ktoré eliminuje dôsledky erózie je vybudovanie galérie ponad cestu I/18 v kritickom úseku.“

Kombinácia riešení
Branislav Prelovský zo spoločnosti, ktorá robila práce na prvej etape sanácie brala upozorňuje, že riešením je kombinácia vybudovania galérie, ale aj dokončenie sanácie brala.
„Pretože galéria nie je absolútne riešenie, pri dopade veľkého skalného bloku ani tá galéria nebude schopná to absorbovať. Musí to byť kombinácia nejakých sanačných metód a galérie. Čiže nejaké dynamické bariéry, sieťovanie a galéria," zdôraznil Prelovský.

https://myzilina.sme.sk/c/22985577/na-cestu-pod-strecnom-opat-padali-skaly-poskodene-su-viacere-vozidla.html
jozin z bazin
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 470
Obrázky: 30
Založený: 14. Dec 2009 14:57

Naspäť na 2022

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.