Zmena na najstaršej diaľnici na Slovensku. Kreslia na nej no

Moderátor: Moderátori

Zmena na najstaršej diaľnici na Slovensku. Kreslia na nej no

Odoslaťod RudoLM » 29. Jún 2022 06:38

Zmena na najstaršej diaľnici na Slovensku. Kreslia na nej nové križovatky
29.06.2022, 00:00
Tomáš Garai

Rohožník, Čunovo či Studienka. Vodiči by mohli mať v ďalších rokoch k dispozícii ďalšie zjazdy z vyťaženej autostrády D2 smerujúcej do Česka a Maďarska.
Diaľničiari tiež plánujú aj výmenu stredového pásu.
Otázku pridania ďalších jazdných pruhov má rozlúsknuť štúdia aglomerácie Bratislavy a nových koľají.
Viac ekonomického a politického spravodajstva nájdete na HNonline.sk.
Je to naša jediná v podstate dokončená diaľnica. Vedie od českých hraníc až po maďarské. Po väčšine úsekov 80-kilometrovej štvorprúdovky jazdia autá už celé desaťročia a poslednýkrát na nej prebiehali výrazné stavebné práce začiatkom tohto storočia, keď sa hĺbil tunel Sitina.

Vysoký vek cesty je však už dnes možné badať. Vlani diaľničiari napríklad opravovali a tento rok budú dokončovať rekonštrukciu mosta nad železnicou v Lamači. Plánovaných prác medzi Lamačom a štátnymi hranicami je však viac. Okrem zlepšenia stavu vozovky tu majú pribudnúť aj hustejšie prepojenia na okolité cesty. Väčšina križovatiek na komunikácii sa totiž nachádza v hlavnom meste, kým v jej ostatných častiach je ich výskyt už omnoho redší. To sa má zmeniť.

Tri nové križovatky
„Na diaľnici D2 aktuálne pripravujeme výstavbu dvoch nových križovatiek – Rohožník a Čunovo,“ uviedla hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti Eva Žgravčáková. Priblížila, že pri Rohožníku diaľničiari aktuálne kontrolujú predloženú dokumentáciu na územné rozhodnutie.

Križovatka na Záhorí by mala odkloniť najmä tranzitnú dopravu. Najmä nákladiaky, ktoré najčastejšie smerujú z cementárne v Rohožníku do okresného mesta Malacky. „Momentálne všetka doprava z tohto smeru, ktorá ide na D2, prechádza husto obývaným územím ulice Duklianskych hrdinov a dokonca aj tesne popred nemocnicu,“ tvrdí hovorkyňa Malaciek Ľubica Pilzová.


Ako ďalšiu z možných investícií spomína hovorkyňa diaľničnej spoločnosti križovatku na druhej strane metropoly – na juhu pred maďarskými hranicami. „Pri križovatke Čunovo pripravujeme súťažné podklady pre ďalšie stupne projektovej dokumentácie,“ dodala Žgravčáková. Cieľom stavby má byť zlepšenie dostupnosti práve do bratislavskej mestskej časti Čunovo.

Envirorezort ju však pripustil len pod podmienkou, že sa vybuduje zelený variant. Ten navrhuje prstencovú križovatku, ktorú má tvoriť kruhový objazd s priemerom až sto metrov. Okrem toho umožní v prípade havárie na D2 aj odklon dopravy na paralelnú cestu prvej triedy.

Pri ďalšej križovatke Studienka má stavba právoplatné rozhodnutie z envirorezortu. Vzniknúť má pri Moteli M. Malackám by výrazne pomohla, pretože momentálne ide doprava z oblasti Jakubova, Kostolišta a Veľkých Levár na D2 priamo cez stred okresného mesta. Denne tak cestu jeho centrom zaťaží vyše 15-tisíc áut.

Na to, aby sa však premávka zo smeru od Levár mohla odkloniť, je potrebné vybudovať ešte jednu spojnicu medzi Veľkými Levármi a Malackami. „Prípravu tejto komunikácie má v gescii Bratislavský samosprávny kraj. Mesto Malacky poskytuje diaľničnej spoločnosti a župe absolútnu súčinnosť,“ povedala hovorkyňa mesta Ľubica Pilzová.

Viac než sto miliónov
Nedávno predložilo ministerstvo dopravy na zasadaní vlády materiál, v ktorom informuje o tom, ako sú na tom jednotlivé projekty. Križovatky Rohožník, Čunovo a Studienka by podľa neho mohli stáť do roku 2031.

Na prvú počíta štát so sumou 13 miliónov eur, na druhú s 58 miliónmi a pri tretej by mal byť rozpočet vo výške 17,7 milióna eur. Celkovo by tak nové prepojenia D2 mohli zhltnúť aj 90 miliónov eur. Ich možné financovanie zatiaľ známe nie je.

Ako ďalšia možnosť sa na južnom Záhorí rysovala aj križovatka Stupava – Sever, ktorá mala byť naprojektovaná a postavená zo súkromného kapitálu.

Záujem mal v tejto oblasti developer Belhouse, ktorý plánuje postaviť projekt obytnej štvrte Habánky. Tá však obyvateľov mesta rozdeľuje a s blížiacim sa termínom volieb do samospráv je okolo projektu ticho.

Ďalšou veľkou investíciou má byť podľa diaľničiarov výmena stredového pásu, ktorá bude stáť okolo 40 miliónov eur. „Aktuálne riešime spôsob a rozsah spracovania štúdie realizovateľnosti,“ dodala Žgravčáková. S touto sumou sa už investície do diaľnice na úplnom západe krajiny pohybujú na úrovni 130 miliónov eur.

Pol miliardy na starú D2 nechystajú
To však nie je nič oproti tomu, čo tu diaľničiari plánovali ešte pred ostatným vystriedaním vládnych garnitúr. V roku 2016 totiž dali vypracovať štúdiu, v ktorej počítali s piatimi verziami rekonštrukcie našej najstaršej diaľnice.

Tie mali predpokladanú hodnotu na úrovni približne 450 až 540 miliónov eur. Jedna alternatíva počítala s realizáciou Studienky, niektorá s Rohožníkom, iná s oboma. V hre boli podobne ako pri D1 aj kolektory, teda pridanie ďalšieho oddeleného pruhu na vybraných úsekoch.

Okrem toho sa mala vynoviť celá diaľnica. Teraz však tieto investície podľa oficiálnych priorít nevyzerajú byť urgentné. Na otázku, či sa s nimi naďalej počíta, nás odkázala štátna akciovka na ministerstvo. To plánuje posúdiť, či je takéto riešenie nevyhnutné. Rozhodnúť má analýza, ktorá bude skúmať vývoj aglomerácie hlavného mesta, ako aj iný mód dopravy, teda vlaky.

„Na zadaní multimodálnej štúdie pre Bratislavu pracujeme. Zaoberať sa ňou bude pracovná skupina,“ povedal hovorca ministerstva Ivan Rudolf.

Radca na ministerstve Ján Kušnír pre HN povedal, že štúdia by mala skúmať ako alternatívu aj novú železničnú trať do Stupavy a tak by šesť pruhov či alternatíva s kolektormi už nemuseli vyjsť ako najlepšie riešenie.

Na hranici životnosti

Podľa bývalého investičného riaditeľa Národnej diaľničnej spoločnosti je pritom naša najstaršia diaľnica na hranici životnosti a jej podložie už nie je to čo bývalo. Kým intravilánom mesta prejde v určitých úsekoch až 80-tisíc áut denne, mimo Bratislavy sa počty pohybujú medzi 20- až 30-tisíc. To je však na niektorých úsekoch nutné vynásobiť aj 50-mi rokmi. Podľa Čermáka je minimálne oprava diaľnice v blízkom čase nevyhnutná. „Je to ideálny projekt na financovanie formou PPP,“ dodal. Do opráv tu diaľničiari v blízkej dobe masívne investovať nechcú. Na D2 a D1 plánujú menšie úkony, čo bude znamenať v najbližšom čase zhruba 4,5 milióna eur, ktoré sa budú týkať zhruba 36 kilometrov úsekov.

https://hnonline.sk/slovensko/96027554- ... krizovatky
RudoLM
diskutujúci
 
Príspevky: 212
Obrázky: 70
Založený: 09. Máj 2016 07:35

Naspäť na 2022

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.