Divadelnou inscenáciou roka: paródia príbehu nedostavanej D1

Moderátor: Moderátori

Divadelnou inscenáciou roka: paródia príbehu nedostavanej D1

Odoslaťod bzzi » 03. Máj 2022 17:29

Divadelnou inscenáciou roka je paródia príbehu nedostavanej diaľnice D1

https://dennikn.sk/2832427/divadelnou-inscenaciou-roka-je-parodia-pribehu-nedostavanej-dialnice-d1/

Cenu Akadémie divadelných tvorcov v SND prevzali zástupcovia Slovenského komorného divadla v Martine.

Tretí ročník cien Akadémie divadelných tvorcov za roky 2020/2021 by mohol dostať aj prívlastok pandemický. Za toto obdobie sa totiž stávalo, že tvorcovia uviedli hru na premiére a reprízy pre rôzne lockdowny mohli byť až o niekoľko mesiacov neskôr.

Aj preto sa Akadémia divadelných tvorcov tentoraz rozhodla zorganizovať prehliadku najlepších inscenácií z celého Slovenska v bratislavských divadlách. Diváci si ich mohli pozrieť prvýkrát na jednom mieste, bez toho, aby museli putovať po celom Slovensku. V priestoroch SND, Divadla Ticho a spol. Divadla LAB a A4ky nakoniec hostili deväť inscenácií, na prehliadke chýbala iba Záhada zlatého kufríka z Bábkového divadla v Košiciach.

Nominácie vyberala odborná porota podľa jednotlivých krajov. O víťazovi Ceny Akadémie rozhodla hlavná porota, ktorú tvorili režisér Juraj Nvota, teatrologička a vysokoškolská pedagogička Nadežda Lindovská, divadelná kritička Zuzana A. Ferusová, dramaturg a riaditeľ Centra experimentálneho divadla v Brne Miroslav Oščatka a scénograf Peter Čanecký.

,,S výberom som spokojná. Celkovo som prekvapená, že úroveň bola veľmi dobrá. Viacero titulov bolo vyrovnaných, mohli ašpirovať na prvé miesto. Aj z hľadiska pestrosti boli inscenácie z rôznych súdkov. Mali sme pokus o reinterpretáciu klasiky, nové dramaturgické poňatie dvoch hier rôznej proveniencie. Mali sme celkom nové texty. Čo sa týka javiskovej podoby, videli sme aj prvky bábkové vnášané do činohry, prácu s výtvarným objektom,“ zhodnotila nominácie porotkyňa Zuzana A. Ferusová.

Práve výrazný autorský vklad a aktuálnosť témy nakoniec zavážili v prospech inscenácie D1 ( pracovný názov) režiséra Lukáša Brutovského zo Slovenského komorného divadla v Martine, ktorý je aj autorom divadelného textu. Hra je o „nekonečnom príbehu“ dostavať diaľnicu naprieč Slovenskom, prepojiť Bratislavu s Košicami.

,,D1 je tvar, ktorý vo všetkých zložkách tvoriacich syntézu predstavenia veľmi po novom uchopil tému. Na počiatku stálo výborné slovo, elégie Lukáša Brutovského. K tomu pribudol projekt výtvarníka Juraja Poliaka, ktorý monológy zjednotil spoločným konaním práce hercov na scéne. Ak sa hovorí, že hranica medzi západom a Byzanciou je niekde na Morave, tak my Slováci máme talent žalostiť sami nad sebou, ktorý tak vypuklo vidíme u Rusov. Aj v tejto inscenácii sa to objavilo. Ale martinskí inscenátori preukázali zrelosť, lebo do toho vniesli humor, iróniu, dokonca až sarkazmus, a vlastne v očistnej forme. Vzniklo veľmi zmysluplné zamyslenie sa nad národom a nad našimi vlastnosťami,“ hodnotí Juraj Nvota.

Pôvodný scenár inscenácie D1 (pracovný názov) vyzdvihuje aj český člen poroty Miroslav Oščatka. ,,Veľmi si cením, keď sa autori nesnažia spracovať len novú tému, ale napíšu pôvodný scenár. Málokedy má však už textová podoba nejakú vyššiu kvalitu. Tu sa to, myslím si, šťastne stretlo aj s výbornou scénografiou. Zároveň sa mi páčil vystihnutý žáner. Brutovský to uchopil ako mýtus. Text staval skoro ako biblický epos, čím hra dostávala inú dimenziu, ďalší rozmer, čo udávalo dobrý rytmus celému predstaveniu. Veľký žalospev nad nešťastným osudom národa. Veľký žalm. Keď do toho na javisku vložili folklórne prvky, hra získala nadhľad a zároveň sa z folklóru nevytratili emotívne veci. To, že folklór stelesňoval dušu národa.“

Autorský výskum k téme sa začal dlhší čas pred písaním textu. Jednotliví herci ako postavy na scéne nemajú mená. Predstupujú pred divákov v monológoch. Výstupy oddeľujú hudobné úseky s citátmi z diel Eugena Suchoňa Žalm zeme podkarpatskej, Ilju Zeljenku Musica Slovaca či spevy Dariny Laščiakovej Lúka, moja lúka/ Večeríček ide/ Poludnie, poludnie. Herci majú robotnícky odev a na hlavách žlté prilby. Počas samostatných monológov ostatní aktéri odlievajú priamo na scéne písmená, z ktorých tvoria nadpisy oddeľujúce výstupy. V závere inscenácie herci doplnia na visiace tyče s textovým nápisom „Inscenácia bude hotová v roku 20..“ čísla 3 a 5, ale potom ich otočia na 53.

,,Mal som pocit, že neschopnosť postaviť diaľnicu a celý politický cirkus okolo, ktorý sa často účelovo vyrába, je v podstate veľmi presným obrazom Slovenského mýtu. Je to také malé a zároveň také veľké, až je to nedostižné. Je to, ironicky povedané, taký kríž, čo si nesieme stále so sebou,“ približuje autorský zámer režisér Lukáš Brutovský. Námet mu priniesol dramaturg Miroslav Dacho.

Brutovský prevzal ocenenie v Modrom salóne SND od režiséra Romana Poláka, predchádzajúceho držiteľa ceny za inscenáciu Ruské denníky. Je rád, že inscenácia D1 (pracovný názov) rezonuje aj mimo martinského divadla. „Hosťovali sme v Plzni, vo Zvolenskom divadle, na festivale Nová dráma. Pre súbor je to dôležitý signál, že tú prácu zvonku si niekto všíma. Ľudia v Martine, dúfam, budú na hru dostatočne dlho chodiť.“

Z ďalších nominovaných inscenácií o priazeň divákov a poroty bojovali Činohra Štátneho divadla v Košiciach s hrou Borodáč alebo Tri sestry, Čepiec Divadla J. G. Tajovského zo Zvolena, Svetlonos Divadla Odivo z Banskej Bystrice, Činohra SND s hrou Hriech/ Její pastorkyňa, Dukla, údolie smrti z Dezorzovho lútkového divadla v Bratislave, Divadlo Pôtoň a Horácke divadlo Jihlava s hrou SWING Heil!, Milada Činohry SND a KADU a Druhá smrť Jany z Arcu z Nového divadla v Nitre.

Ďalší ročník Ceny akadémie divadelných tvorcov sa začína na jeseň, keď budú môcť divadlá opäť prihlasovať svoje hry. Organizátori udelili prvýkrát aj Cenu Akadémie divadelných tvorcov za mimoriadny aktuálny počin. Držiteľom sa stal hudobný manažér Lumír Mati, spoluzakladateľ Hudobnej únie Slovenska. Ocenili ho za to, že sa počas pandémie venoval dosahu protipandemických opatrení na kultúru v komunikácii s konzíliom odborníkov aj ministerstvom kultúry, aj za to, že sa mu podarilo „historicky prvýkrát štruktúrovane spojiť celú živú kultúru – zriaďovanú aj nezávislú, a to naprieč všetkými druhmi umenia.“
bzzi
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 549
Obrázky: 30
Založený: 13. Máj 2010 16:35

Naspäť na 2022

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.