Tunel Čebrať na rozostavanom obchvate Ružomberka sa nerazí,

Moderátor: Moderátori

Tunel Čebrať na rozostavanom obchvate Ružomberka sa nerazí,

Odoslaťod bzzi » 03. Máj 2022 14:14

Tunel Čebrať na rozostavanom obchvate Ružomberka sa nerazí, priznal štát.

https://e.dennikn.sk/minuta/2832278

„Práce boli nateraz pozastavené,“ povedal na rokovaní parlamentného výboru pre hospodárstvo šéf Národnej diaľničnej spoločnosti Vladimír Jacko.

Jacko hovorí, že ide o pozastavenie a nie zastavenie a že na iných častiach obchvatu Ružomberka (D1 Hubová – Ivachnová) sú práce čulejšie.

„Intenzita bola znížená a na jednom stavebnom objekte, a to je tunel Čebrať, práce boli nateraz pozastavené,“ hovoril Jacko.

Obchvat Ružomberka je jedna z kľúčových častí D1, ktorú štát objednal ešte v roku 2013. Ukázalo sa však, že trasu tunela treba zmeniť pre hroziace zosuvy. Tento rok sa však práce na úseku spomalili pre spor o peniaze.

Detaily sporu nechce štát zverejniť, kým nebudú na stole riešenia. Minister dopravy Andrej Doležal povedal, že sa na tom dohodli so staviteľmi (OHL v spolupráci s Váhostavom). Minister len načrtol, že problémy na komplikovaných stavbách sú často dôsledkom zlyhaní v minulosti.

„My sa tým zlyhaniam chceme vyhýbať, a preto k tým riešeniam chceme pristupovať tak, aby boli právne čisté a rozpočtovo zodpovedné, to sa volá odborná starostlivosť, a to tak, aby štatutári Národnej diaľničnej neniesli v budúcnosti možno až trestnoprávnu zodpovednosť,“ vysvetľoval minister v parlamentnom výbore.

Výbor zvolal jeho predseda Peter Kremský (OĽaNO) nielen na tému obchvatu Ružomberka, ale aj tunela Višňové.

Na úseku Lietavská Lúčka – Dubná Skala s tunelom Višňové sú ďalšie komplikácie. Tie sú v tunelovej časti a pochádzajú podľa vyjadrení Jacka z éry bývalého zhotoviteľa úseku D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala. Po tandeme Salini – Dúha dostavbu úseku Lietavská Lúčka – Dubná Skala s tunelom Višňové prevzala minulý rok spoločnosť Skanska. Vtedy sa urobili skeny 69 blokov tunela.

„Z týchto skenov vyšlo, že naozaj niektoré (bloky) majú charakter až kritického bodu. V súlade so spoločnosťou Skanska sme povedali, že budeme musieť urobiť opravu sekundárneho ostenia práve týchto častí týchto blokov,“ vysvetľoval Jacko. Problémy nie sú vo všetkých kontrolovaných blokoch (69), no niekde sa našli problémy s hrúbkou takzvaného sekundárneho ostenia.

Sekundárne ostenie je prakticky finálna výstuž, ktorú uvidia šoféri, keď budú prechádzať tunelom. Pred tým sa robí ešte takzvané primárne ostenie, teda výstuž, ktorá sa robí pri razení tunela, aby vyrazená klenba nepovolila.

Jacko vysvetlil, že sekundárne ostenie má mať 30-centimetrovú hrúbku, ale na niektorých skenovaných častiach Višňového to bolo aj 10 až 15 centimetrov.

Nový harmonogram dostavby D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala, ktorý počíta aj s vyvolanými prácami, hovorí o posune termínu dokončenia stavby na september až október 2024, píše agentúra TASR.

Odborníci z STU teraz podľa Jacka odporúčajú Národnej diaľničnej doskenovať celý tunel.

„Teraz sa táto štúdia vyhodnocuje a s najväčšou pravdepodobnosťou pôjdeme do skenovania celého tunela,“ rečnil Jacko.
bzzi
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 549
Obrázky: 30
Založený: 13. Máj 2010 16:35

Naspäť na 2022

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.