Doležal: Hrozí, že do súťaže na druhú etapu R4 sa nikto nepr

Moderátor: Moderátori

Doležal: Hrozí, že do súťaže na druhú etapu R4 sa nikto nepr

Odoslaťod DrX » 29. Apr 2022 15:20

Doležal: Hrozí, že do súťaže na druhú etapu R4 sa nikto neprihlási

Stavať sa bude menej, dlhšie a drahšie.

Michal Ivan
Michal Ivan
redaktor
Odoberať autora
Prezidentka Čaputová, minister Doležal, župan Trnka a primátor Polaček poklepali základný kameň obchvatu Košíc.
Prezidentka Čaputová, minister Doležal, župan Trnka a primátor Polaček poklepali základný kameň obchvatu Košíc. (Zdroj: TASR)
Písmo:A-|A+
diskusia (9)
[ Dostávajte Denný newsletter Korzára e-mailom:
Prihláste sa na odber jedným klikom. ]
Poklepanie základného kameňa obchvatu Košíc (18 fotografií)

VÝCHODNÉ SLOVENSKO. Rapídne zdražovanie cien stavebných materiálov môže zásadne ohroziť výstavbu na Slovensku.

Stavať sa bude pravdepodobne menej úsekov, dlhšie a za viac peňazí.

Ministerstvo dopravy musí upraviť podmienky, pretože hrozí, že sa do súťaže na dokončenie obchvatu Prešova nikto neprihlási.
Článok pokračuje pod video reklamou

O aktuálnych témach a plánoch o R4 hovoril vo štvrtok minister dopravy a výstavby Andrej Doležal (nominant Sme rodina).
Na R2 už pracujú. Poliaci sa extrémne zaujímajú aj o R4

Základný kameň stavby rýchlostnej cesty R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany v pondelok slávnostne poklepali v Košiciach aj za účasti prezidentky Zuzany Čaputovej.

„Zmluvu sme podpísali už dávnejšie. V kontexte konfliktu na Ukrajiny sme nerobili slávnostné poklepanie, ale urobili sme to až neskôr. Na R2 sa už pracuje. Zhotoviteľ stihol práce urobiť ešte pred začiatkom vegetačného obdobia. Odstraňovali sa dreviny a pripravovala sa budúca trasa koridoru,“ povedal Doležal.

Minister sa stretol počas minulého týždňa s poľským ministrom dopravy Andrzejom Adamczykom v rámci stretnutí vlád oboch krajín.
Súvisiaci článok Košický obchvat ešte len začínajú stavať a už vedia, že sa predraží Čítajte

Diskutovali aj o medzinárodnom koridore Via Carpatia.

Cez Slovensko má viesť trasa aj po nedostavanej rýchlostnej ceste R4. V Poľsku už svoje úseky pomaly dokončujú a hrozí, že u nás vznikne lievik.

„Poliakov bytostne zaujíma stav prípravy Via Carpatia. Preto aj bol poľský štátny tajomník na otvorení výstavby R2, ktorá je tiež súčasťou. Extrémne sa zaujímajú o stav príprav R4, ktorý je posledný chýbajúci kus celej Via Carpatia, ktorá vedie od Pobaltia až k Egejskému moru. Nielen pre Poliakov, ale aj pre nás je to veľmi dôležité. Ak by sme ten úsek nedokončili, tak celá nákladná doprava skončí v našich obciach,“ vysvetľuje minister.

Zaviazal sa pripraviť materiál, ktorý predloží vláde.

„Na spoločnom rokovaní pred premiérmi oboch krajín som povedal jasný status, že predložím na vládu materiál, ktorý bude tento úsek R4 na severe priorizovať politicky, finančne a procesne. Takýto materiál určite na vládu predložím. Ak nám celá nákladná doprava skončí na severovýchode Slovenska, tak to bude vážny problém,“ povedal.

V minulosti ministerstvo hovorilo, že posudzuje možnosť dostavať R4 prostredníctvom PPP projektu. Stavbu by tak zafinancoval súkromný sektor a štát by investíciu postupne splácal približne 20 až 30 rokov.
Súvisiaci článok Maďari a Poliaci úseky Via Carpatia rýchlo dokončujú. Na Slovensku vznikne lievik Čítajte
Hrozí, že do súťaže na II. etapu R4 sa nik neprihlási

V súvislosti so zdražovaním cien stavebných materiálov vznikli debaty aj o rozostavaných stavbách a diskusie aj o navyšovaní cien.

Pri nových zmluvách plánujú meniť valorizačný vzorec, ktorý umožňuje navýšenie cien. Aktuálne nastavenie nevedelo reagovať na súčasnú situáciu.

„Historicky tam bol jeden valorizačný vzorec, ktorý sa opieral o jednu valorizáciu ceny. V súčasnosti však extrémne vyleteli ceny špecifických materiálov, ako je stavebná oceľ, železo, drevo, betóny, a to aj o 200 percent. Jeden valorizačný vzorec nepracoval s jednotlivými komoditami. Ideme zmeniť valorizačný vzorec tak, aby lepšie zohľadňoval rast konkrétnych komodít,“ povedal minister dopravy.

Zároveň upozornil, že súčasný stav musia napraviť v krátkom čase.

Dokončenie severného obchvatu Prešova by sa mohlo opäť oddialiť a skomplikovať.

„Máme rozbehnuté obstarávania, medzi nimi aj na druhú etapu R4 Prešov, kde by sme nový valorizačný vzorec mali v súťažných podkladoch aktualizovať. Dôvodom je, že sa môže stať to, že sa nám do súťaže nikto neprihlási. Rast cien je tak dramatický, že zhotoviteľ si nevie naceniť tak veľké nepredvídateľné riziko, ako je budúci rast cien. Ak má predložiť ponuku do obstarávania, ktoré bude trvať možno tri alebo šesť mesiacov, tak je ťažké s tým pracovať. Práve takýto valorizačný vzorec by ho mohol ochrániť pred rizikom rastu cien.“
Súvisiaci článok Celý severný obchvat Prešova dokončia najskôr v roku 2027 Čítajte
Chcú riešiť aj uzatvorené zmluvy

Komplikovanejšia zmena bude pri uzatvorených zmluvách. Mnohé firmy už preto odstúpili od zákaziek.

„Často tieto zmluvy vylučujú akékoľvek navyšovanie ceny. Rast cien materiálov je bezprecedentný a je spôsobený kombináciou faktorov pandémie a vojny na Ukrajine. Preto ma teší, že aj Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) sa chopil iniciatívy,“ povedal minister.

V piatok majú stretnutie s ÚVO, kde by mali byť prezentované konkrétne kroky ministerstva a úradu.

„Na otvorení R2 som hovoril o spolupráci a myslím, že by sme si mali pomáhať aj naďalej. Očakávam, že stretnutie bude konštruktívne a donesieme na stôl konkrétne návrhy riešení. Čo netreba čakať je to, že príde univerzálne riešenie navyšovania cien. Potrebujeme ku každej stavbe pristupovať individuálne,“ povedal.

Podľa ministra musí byť každý nárok byť veľmi dobre zdôvodnený objednávkami alebo faktúrami.

„Musíme mať niečo, čo sa volá referencia a o čo sa oprieme pri posudzovaní rastu cien.“

Doležal verí, že čoskoro budú môcť informovať o nových zmenách a postupoch.
Súvisiaci článok Tretia firma odstúpila Prešovu od zmluvy. Hrozí, že odídu ďalšie Čítajte
Stavať sa bude zrejme menej, dlhšie a za viac peňazí

„Ak nájdeme spôsob, ako dodatkovať zmluvy v kontexte zvyšujúcich sa cien stavebných materiálov, tak musíme povedať aj to, kto to zaplatí. Pri štátnych zákazkách to logicky zaplatí štát,“ načrtol aj nové problémy minister.

Podľa Doležala sa pracuje i na tom, aby bolo možné dodatkovať aj eurofondové zákazky s tým, aby navýšenie nákladov bolo posudzované ako oprávnené.

Vyhnúť sa tak chcú prípadným korekciám.

Samosprávy by sa mali inšpirovať rovnakým postupom pri nových alebo súčasných zákazkách ako štát.

Aj keď štát vyrieši možnosti objektívneho navýšenia cien, na rad prídu ďalšie problémy, ktoré budú mať vplyv na výstavbu ďalších úsekov ciest.

„Hovorili sme, že máme harmonogram, zoznam priorít a balík peňazí na výstavbu. Ak sa nám stavby predražia, bude to znamenať, že ostatné stavby sa budú musieť v čase odsúvať na neskôr, lebo nebudeme mať peniaze,“ vysvetľuje.

Samotné stavby by sa mohli aj spomaliť.

„O tom sa málo hovorí, ale ak aj budeme dodatkovať zmluvy, budeme mať peniaze, často sa predĺži aj samotná lehota výstavby. Nie je to len o raste cien, ale aj o nedostatku stavebných materiálov. Stavby sa budú pravdepodobne predražovať a hrozí, že v kontexte nedostatku stavebných materiálov sa budú posúvať, alebo sa na istý čas prerušia. Je to bezprecedentná kríza v stavebnom priemysle,“ dodal Doležal.

Čítajte viac: https://presov.korzar.sme.sk/c/22896236 ... hlasi.html
Slovakia - the Bratislava-centric banana republic with the worst regional disparities in the EU and OECD (aktualizácia maj 2023)
DrX
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 11
Založený: 08. Feb 2005 19:45
Bydlisko: KE

Naspäť na 2022

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.