Čaputová, Doležal, Trnka a Polaček odštartovali výstavbu obc

Moderátor: Moderátori

Čaputová, Doležal, Trnka a Polaček odštartovali výstavbu obc

Odoslaťod DrX » 26. Apr 2022 09:18

Čaputová, Doležal, Trnka a Polaček odštartovali výstavbu obchvatu Košíc

Podľa ministra má byť v roku 2025.

Peter Jabrik
Judita Čermáková
Peter Jabrik, Judita Čermáková, TASR, SITA
Redakcia, Externý prispievateľ
Prezidentka Čaputová, minister Doležal, župan Trnka a primátor Polaček poklepali základný kameň obchvatu Košíc.
Prezidentka Čaputová, minister Doležal, župan Trnka a primátor Polaček poklepali základný kameň obchvatu Košíc. (Zdroj: TASR)
Písmo:A-|A+
diskusia (21)
[ Dostávajte Denný newsletter Korzára e-mailom:
Prihláste sa na odber jedným klikom. ]
Poklepanie základného kameňa obchvatu Košíc (18 fotografií)

KOŠICE. Základný kameň stavby rýchlostnej cesty R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany v pondelok slávnostne poklepali v Košiciach.

Nový 14-kilometrový II. úsek R2 Križovatka Košice, juh (pri Šebastovciach) - Košické Oľšany bude súčasťou juhovýchodného obchvatu krajského mesta, prepojí diaľnicu D1 Budimír - Bidovce s rýchlostnou cestou R4 Košice - hraničný priechod Milhosť a bude tiež súčasťou medzinárodného koridoru Via Carpatia.
Súvisiaci článok Začínajú stavať obchvat Košíc. Mestu pomôže iba na chvíľu (otázky a odpovede) Čítajte
Čaputová: Dva roky ani kilometer

Výstavba II. úseku košickej R2 bude stáť 132,6 milióna eur, financovanie je zabezpečené z prostriedkov Európskej únie.

Hotový by mal byť v roku 2025, potvrdil minister dopravy a výstavby SR Andrej Doležal (nominant Sme rodina).

Pre Národnú diaľničnú spoločnosť (NDS) dielo realizuje spoločnosť Eurovia SK.
Mapa budúcej R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany. Plnou červenou čiarou je vyznačený II. úsek (Košické Oľšany – mimoúrovňová križovatka Košice-juh), ktorý sa teraz začína stavať. Naň nadväzuje bledočervený už existujúci spoločný úsek R2/R4 po plánovanú MÚK Haniska a odtiaľ nasleduje až po Šacu prerušovanou červenou vyznačený I. úsek, ktorý sa projektuje.
Mimoúrovňová križovatka Košice-juh. Vľavo na snímke príjazd po R2/R4 od Hanisky, hore Šebastovce a Košice, vpravo budované pokračovanie R2 smerom na Valaliky a Košické Oľšany, dole cesta I/17 Košice – Milhosť (hraničný priechod s Maďarskom).
Juhovýchodný obchvat Košíc (9 fotografií)

Základný kameň stavby poklepali v pondelok v košickom Kulturparku.

Výstavbu privítali aj prezidentka SR Zuzana Čaputová, predseda Košického samosprávneho kraja (KSK) Rastislav Trnka či primátor Košíc Jaroslav Polaček (obaja nezávislí).

„Za dva roky sa nepostavil ani kilometer rýchlostnej cesty alebo diaľnic. O to radšej som, že dnes môžem byť symbolicky pri poklepaní základného kameňa a spustení výstavby tejto cesty. Samozrejme, tou najdôležitejšou udalosťou bude prestrihnutie pásky, a teda realizácia samotnej stavby, aby čo najskôr mohla slúžiť obyvateľom regiónu,“ uviedla prezidentka SR Zuzana Čaputová.
Súvisiaci článok Expert kritizuje budúci košický obchvat: Chýbajú niektoré napojenia Čítajte
S prácami už začali

S prípravnými prácami na výstavbe sa už začalo skôr vytýčením obvodu staveniska, vrátane inžinierskych sietí.

Následne upravia plochy stavebných dvorov, pripraví sa stavenisko, odlesnenie, odstránenie ornice a mačiny a zdemolujú sa spevnené plochy a oplotenie.

Preložia existujúce inžinierske siete a začne sa so zemnými prácami.

Na rade bude stavba mostov, odvodnenie, inštalácia verejného osvetlenia či protihlukovej steny.

Na záver natiahnu vrstvu vozovky, namontujú informačný systém a dopravné značenie, dokončia vegetačné úpravy a zrekultivujú okolité prostredie.

Pre informovanie verejnosti o postupe prác na stavbe košickej R2 vytvorila NDS špeciálnu webstránku www.kosicenaokolo.sk. Na jednom mieste budú publikované najčerstvejšie správy, rozhovory, fotografie a videá zo stavby.

„Súčasťou stavby II. úseku budú 3 mimoúrovňové križovatky, 13 mostných objektov, 7,2 km protihlukových stien a 52 preložiek inžinierskych sietí. Vybuduje sa aj odpočívadlo Valaliky, ktoré bude slúžiť ako veľké jednostranné odpočívadlo napojené z oboch smerov s kapacitou viac ako 120 vozidiel. Objem odkopanej a navezenej zeminy bude približne 2,5 milióna m3. Stavebné práce potrvajú približne 3 roky,“ poskytla základné údaje o stavbe hovorkyňa zhotoviteľskej firmy Eurovia SK Simona Tančáková.
Výstavba I. úseku musí počkať. Sú iné priority

Kedy by sa mohol vybudovať aj I. úsek košickej časti R2, zatiaľ nie je známe.

Jeho začiatok od mimoúrovňovej križovatky (MÚK) Košice, juh tvorí spoločná a už prevádzkovaná časť R2/R4 v dĺžke 2,7 kilometra až po budúcu MÚK Haniska. Odtiaľ sa má postaviť jeho zostávajúca časť v dĺžke vyše 6,8 kilometra, ktorá povedie severne popri areáli U. S. Steelu cez budúcu MÚK Ludvikov Dvor až po MÚK s cestou do vstupného areálu tejto fabriky v Šaci.

„Dôvodom rozdelenia stavby na dva úseky boli zložité pomery v území na I. úseku stavby, a to veľké množstvo inžinierskych sietí v okolí U. S. Steelu. I. úsek má právoplatné územné rozhodnutie a je takmer celý majetkovoprávne vysporiadaný. V súčasnosti sa projektuje realizačná dokumentácia a po jej odovzdaní sa požiada o stavebné povolenie,“ informovala Korzár 31. marca hovorkyňa diaľničiarov Eva Žgravčáková.

Generálny riaditeľ tejto štátnej akciovky Vladimír Jacko bol v pondelok na brífingu po slávnostnom poklepaní základného kameňa v Košiciach ešte o niečo nekonkrétnejší. Prednosť majú z hľadiska získavania financií iné úseky diaľnic a rýchlostných ciest.

„Touto časťou sa zatiaľ nezaoberáme, lebo pred nami je mnoho ďalších úsekov, ktoré musíme prioritne dostavať. Či už je to najprv dostavenie II. úseku R2, ďalšie na D1 i D3 a potom sa môžeme vrátiť k I. úseku pri U. S. Steele,“ konštatoval Jacko.

„Jasnou prioritou zostáva dostavba kľúčových úsekov D1 Hubová – Ivachnová, čiže obchvat Ružomberka a tunel Višňové. Určite na vyššom stupni priorít je i D3 na Kysuciach ako vlajková loď čerpania eurofondov v budúcom programovacom období. Potom nasleduje Via Carpathia, teda dostavanie R4 zrejme cez PPP projekt a zo štátneho rozpočtu úsek D1 Turany – Hubová. Nevidím reálne, že by sa I. úsek juhovýchodného obchvatu Košíc dostal pred niektorý z týchto projektov,“ doplnil minister Doležal.
Polaček je za napojenie Slaneckej priamo na R2

V závere marca sa Korzár podrobne venoval juhozápadnému obchvatu Košíc. Dopravný inžinier Pavel Titl vtedy spomenul niekoľko vecí, ktoré by vylepšili dopravnú obslužnosť územia popri novej košickej R2.

Mrzelo ho napríklad, že sa do projektu nezahrnulo napojenie akurát rozširovanej Slaneckej cesty v mestskej časti Nad jazerom priamo na R2 v mieste budúcej MÚK Krásna.

Vznikol by tak obchvat mestskej časti Krásna, ktorá je preťažená, lebo cez ňu prechádza hlavný ťah medzi Košicami a Slancom s pokračovaním na južný Zemplín.

Zaujímalo nás, či sa za to chystá primátor Polaček zalobovať.

„To nie je o lobingu, ale o zdravom rozume. Tá doba príde. V tejto chvíli máme pred sebou množstvo výziev, ktoré súvisia práve aj s R2, aby sa naplnili vízie, že Košičanom nedáme len obchvat, ale aby sme im dali komfort aj na vnútorných cestách, ktoré ten obchvat prinesie. Áno, táto otázka je otvorená a chceme s ňou pracovať. Existujú historicky rôzne štúdie,“ odpovedal primátor.
Napojenie obcí na odpočívadlo Valaliky musia prepočítať

Obyvatelia Valalík, Kokšova-Bakše, Geče či Čane v okrese Košice-okolie sa dostanú na budúci obchvat len po nevyhovujúcej a nehodovej ceste III/3416 Valaliky – Barca s pokračovaním na Šebastovce, za ktorými je mimoúrovňová križovatka R2/R4 Košice, juh.

A to napriek tomu, ako nedávno upozornil Titl, že sa len kúsok od cesty III/3416 a aj cesty do košickej spaľovne vybuduje na R2 most a aj priamo naň napojené odpočívadlo Valaliky aj s čerpacou stanicou.

Takže by stačilo potiahnuť od niektorej z tých dvoch ciest krátke napojenie na príjazdové komunikácie odpočívadla a obyvatelia z okolia by mohli odtiaľ vyjsť na obchvat v smere na Prešov/Michalovce i v smere na Maďarsko, neskôr po výstavbe I. úseku aj na U. S. Steel a Rožňavu.

„Čo sa týka napojenia obcí, cieľom výstavby diaľnic a rýchlostných ciest nie je napojenie okolitých dedín, ale prevedenie tranzitnej dopravy v území. Najbližšia križovatka je križovatka Košice, juh,“ kontrovala vtedy NDS.

Zisťovali sme u župana Trnku, či by takéto možno len 100-metrové dodatočné napojenie neskúsil presadiť.

„Na to by musela dať odpoveď nejaká štúdia, lebo musíme porovnávať cenu nákladov s prínosmi takéhoto riešenia. Samozrejme, každá obec by chcela napojenie na diaľnicu, ale to nie je možné. Čiže keď budú tieto čísla, potom sa tým môžeme zaoberať. Nejde v tomto prípade o to, či je to len sto metrov, ale dôležitá je dosiahnutá hodnota za vynaložené peniaze,“ poznamenal Trnka.
Košický obchvat - napojenie na D1 Budimír - Bidovce (19 fotografií)
Trasa II. úseku košického obchvatu

Druhý úsek juhovýchodného obchvatu Košíc, čiže rýchlostnej cesty R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany, sa začína od mimoúrovňovej križovatky Košice-juh pri Šebastovciach. Prepája spoločný úsek R2 a R4 Košice – Milhosť s cestou I. triedy I/17 Košice – Milhosť (hraničný priechod s Maďarskom).

Trasa bude pokračovať východným smerom severne od obce Valaliky, pričom cez vybudovaný most bude križovať cestu III/3416 z Valalík do Barce a železničnú trať Košice - Hidasnémeti.

Následne pretne prístupovú cestu k čistiarni odpadových vôd (ČOV) a košickej spaľovni, pre ktorú sa nad R2 vybuduje mostný nadjazd.

Obchvat potom povedie pomedzi priemyselný areál (ČOV, spaľovňa, areál Správy mestskej zelene) a obec Kokšov-Bakša. Pre cestu, ktorá ich spája, sa takisto postaví mostný nadjazd nad R2.

Rýchlocesta prejde areálom na pestovanie drevín, cez most prekoná najprv rieku Hornád a následne aj železničnú trať Košice – Čierna nad Tisou.

Zhruba o pol kilometra ďalej sa vybuduje mimoúrovňová križovatka Krásna, ktorá prepojí R2 s cestou II/552 Košice-Krásna – Slanec a juh okresu Trebišov.

Za križovatkou bude obchvat trasovaný severným smerom v údolí rieky Torysa západne od obcí Nižná a Vyšná Hutka i Košická Polianka. Pre existujúce cesty od týchto obcí sa nad R2 vytvoria nadjazdy.

Opäť zo západu obíde R2 tesne Zdobu cez mostný objekt ponad údolie potoka a cestu III/3410 z obce Sady nad Torysou do Košickej Novej Vsi.

Trasa potom pokračovaním na sever prechádza úzkym hrdlom v dotyku zľava so záhradkárskou osadou a sprava s riekou Torysa.

Po necelom kilometri sa obchvat napojí na už čiastočne vybudovanú mimoúrovňovú križovatku Hrašovík západne od obce Košické Oľšany, ktorá je prepojením R2 s úsekom diaľnice D1 Budimír (smer Prešov) – Bidovce (smer Michalovce) a cesty I/19 Košice – Michalovce.

Čítajte viac: https://kosice.korzar.sme.sk/c/22893685 ... kosic.html
Slovakia - the Bratislava-centric banana republic with the worst regional disparities in the EU and OECD (aktualizácia maj 2023)
DrX
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 11
Založený: 08. Feb 2005 19:45
Bydlisko: KE

Naspäť na 2022

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.