Zápchy pri Žiline by mohli skončiť, dolinu chcú napojiť na d

Moderátor: Moderátori

Zápchy pri Žiline by mohli skončiť, dolinu chcú napojiť na d

Odoslaťod Miro » 20. Apr 2022 09:25

Zápchy pri Žiline by mohli skončiť, dolinu chcú napojiť na diaľnicu

LIETAVSKÁ LÚČKA. Rajecký privádzač je opäť v hre. Ministerstvo financií po rokoch aktualizovalo štúdiu uskutočniteľnosti projektu napojenia Rajeckej doliny na diaľnicu D1 a uznalo, že výstavba novej komunikácie, ktorá odbremení obce pri Žiline, je nevyhnutná a ekonomicky rentabilná.

Cesta prvej triedy z Rajeckých Teplíc do Žiliny je najmä v ranných hodinách paralyzovaná vysokou frekvenciou áut. Denne ich prejde týmto úsekom asi 16-tisíc. Čím bližšie k Žiline, tým sú zápchy častejšie a priemerné rýchlosti vozidiel klesajú na 10 až 20 km/h.

Predpokladá sa, že doprava v ďalších rokoch porastie a hustá doprava po Bytčici a Lietavskej Lúčke ochromí aj obec Porúbka.

Národná diaľničná spoločnosť má už osem rokov v zásuvke projekt diaľničného privádzača, ktorý by spojil Rajeckú dolinu s diaľnicou D1 pri Lietavskej Lúčke. Chybný investičný odhad projektu spôsobil, že diaľničiari rajecký privádzač odpísali.

Hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti Eva Žgravčáková priznala, že príprava projektu bola pozastavená pre vysoké náklady. Rezort dopravy však aktualizoval štúdiu uskutočniteľnosti, aby zistil, či je takzvaný obchvat Porúbky ekonomicky efektívny.

„V prípade súhlasného hodnotenia ministerstva financií a zabezpečenia finančného krytia zo strany ministerstva financií, nielen na prípravu a majetkovoprávne vysporiadanie, ale aj na samotnú realizáciu, budeme v príprave projektu pokračovať. Investičné náklady sú na úrovni približne 50 miliónov eur,“ zverejnila odhad Eva Žgravčáková.

Posudzovali dva varianty

Veci sa začali hýbať. Keď po rokoch dali analytici ministerstva financií na papier plusy a mínusy výstavby takmer štvorkilometrového úseku, uznali, že projekt je nevyhnutné oprášiť a pokračovať v ňom.

Uvažujú s pôvodným variantom, ktorý by sa začínal v lokalite Slnečné Skaly okružnou križovatkou a končil v budúcej križovatke Lietavská Lúčka, ktorú vybudujú v rámci výstavby diaľnice D1. Na 3,8 kilometrovej ceste by bolo päť mostov.

V hre je aj lacnejší variant B. Privádzač by sa začínal za Porúbkou na mieste križovatky s cestou tretej triedy, ktorá vedie do Lietavskej Svinnej. Obchvat by bol dlhý len 1,6 kilometra, no i tak by na ňom bolo treba postaviť štyri mosty.

Priemerná denná intenzita sa pohybuje približne medzi 12-16 tis. vozidlami, čím bližšie k Žiline, tým je intenzita vyššia.
Približne 85 % dopravy tvoria osobné automobily, podiel ťažkej dopravy (vrátane autobusov) je iba približne 10 %.
Až približne 90 % dopravy nameranej pri obci Porúbka je tranzitnou dopravou, ktorá touto lokalitou iba prechádza. Veľká časť tejto dopravy zároveň začína/končí v Žiline.
Približne 20 % dopravy nameranej v Bytčici nemá začiatok/cieľ v Žiline a pokračuje ďalej. Z toho približne 1200 vozidiel smeruje na Bytču a Martin, čiže využije napojenie na D1 v Lietavskej Lúčke (po dobudovaní celej D1).

Drahý kilometer

Prvé odhady hovoria, že pôvodný variant A vyjde na vyše 52 miliónov eur bez DPH. Jeden kilometer tak postavia za 13,7 milióna. Skrátený variant B by mal stáť 27,4 milióna eur, pričom za kilometer zaplatí investor 17,2 milióna.

Jednotkové ceny na jeden kilometer sú podľa ministerstva financií výrazne vyššie ako ceny za výstavbu ciest prvej triedy v rámci iných projektov. Pod vyššie náklady sa podpisuje najmä náročný terén.

Povzbudivé sú výsledky analýzy nákladov a prínosov, takzvaná CBA. Štúdia dokazuje výrazne pozitívny socioekonomický dopad na región. V prípade variantu A by každé investované euro vrátilo dvojnásobok, v prípade variantu B až takmer trojnásobok. Oba varianty sú tak ekonomicky uskutočniteľné.

Analytici sa však predsa len prikláňajú k pôvodnému variantu, ktorý už prešiel procesom EIA a má vypracovanú projektovú dokumentáciu pre stavebné povolenie, čo by proces prípravy výrazne zrýchlilo.

Prvý krok

Predseda Oblastnej organizácie cestovného ruchu Rajecká dolina Peter Slyško tvrdí, že kompetentní dlhodobo poukazovali na význam diaľničného privádzača pre región, v ktorom intenzita dopravy je už dávno za hranicou únosnosti. Teší sa, že malo význam iniciovať rokovania o dobudovaní privádzača.

„Ide o prvý, ale nesmierne dôležitý krok. Teraz bude v zmysle legislatívy nasledovať posúdenie tejto novej štúdie zo strany Útvaru hodnoty za peniaze a následne môže byť projekt privádzača zaradený do harmonogramu projektov cestnej infraštruktúry. Pred samotnou výstavbou bude veľmi pravdepodobne potrebné ešte zaktualizovať dokumentáciu pre stavebné povolenie,“ poznamenal Peter Slyško.

https://myzilina.sme.sk/c/22889016/zavr ... ml?ref=trz
Miro
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 5
Založený: 12. Jún 2005 19:47

Naspäť na 2022

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.