Cele: Arogantné, nepravdivé, reaguje šéf ÚVO na útok Doležal

Moderátor: Moderátori

Cele: Arogantné, nepravdivé, reaguje šéf ÚVO na útok Doležal

Odoslaťod DrX » 10. Jan 2022 16:32

Arogantné, nepravdivé, reaguje šéf ÚVO na útok Doležala pre obchvat Košíc

Hlivák: Zlyhali, chcú odpútať pozornosť.

Michal Lendel
Michal Lendel, TASR
Redakcia, Tlačová agentúra
Miroslav Hlivák.
Miroslav Hlivák. (Zdroj: TASR)
Písmo:A-|A+
diskusia (60)
[ Nechajte si posielať Denný newsletter Korzára na e-mail.
Aktivujte si odber jedným klikom. ]
Križovatka Ľudvíkov dvor - prepojenie R2 s priemyselnou zónou U. S. Steel.
Vizualizácia R2 Šaca - Košické Oľšany (5 fotografií)

Správu aktualizujeme.

BRATISLAVA, KOŠICE. Predseda Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO) Miroslav Hlivák reagoval v pondelok na tlačovej konferencii na kritiku od ministra dopravy a výstavby Andreja Doležala (nominant Sme rodina).

Jej dôvodom bol fakt, že Hlivákov úrad v decembri zrušil súťaž Národnej diaľničnej spoločnosti na zhotoviteľa výstavby obchvatu Košíc - rýchlostnej cesty R2 Košice, Šaca - Košické Oľšany.

Doležal na margo tohto rozhodnutia ÚVO ešte pred Vianocami povedal, že je bezprecedentné, neodborné a mimo aplikačnú prax.
Súvisiaci článok Kauza košickej R2: Diaľničiari sami vyvrátili Doležalove tvrdenia Čítajte

Hlivák teraz označil ministrove slová slová za arogantné, zavádzajúce a nepravdivé.

Podľa šéfa úradu išlo pri týchto Doležalových tvrdeniach o snahu odvrátiť pozornosť od zlyhania rezortu i ľudí, ktorí súťaž pripravovali.

Hlivák vysvetlil, že nie je pravda, čo vyhlásil Doležal, teda že neexistuje ekvivalent k štandardom FIDIC, že prvostupňové rozhodnutie úradu v uvedenej súťaži je protizákonné, mimo aplikačnú prax a že ide len o šikanu zo strany úradníkov.

Zrušenie súťaže na obchvat Košíc má byť aj predmetom utorkového mimoriadneho zasadnutia hospodárskeho výboru Národnej rady.
Súvisiaci článok Poslanci idú riešiť obchvat Košíc s ministrom i šéfmi diaľničiarov a ÚVO Čítajte
Ide o dve slová „alebo ekvivalent"

Rozhodnutie ÚVO, podľa ktorého boli podmienky zrušenej súťaže na obchvat Košíc pre dve chýbajúce slová „alebo ekvivalent" popri štandardoch FIDIC-u diskriminačné, je v súlade s usmerneniami Európskej komisie (EK), rozhodnutiami krajského súdu či zisteniami európskych audítorov, tvrdí Hlivák. EK podľa neho aj v konzultácii potvrdila, že rozhodnutie bolo posúdené správne.

„Nie je pravda, že neexistuje ekvivalent k FIDIC-u. Ekvivalentov je hneď niekoľko - ide o medzinárodne uznávané podmienky Európskej banky pre obnovu a rozvoj, Európskej investičnej banky, Svetovej banky alebo ekvivalent, ktorý sa používa v Nemecku alebo v Dánsku," povedal šéf ÚVO s tým, že napríklad Národná diaľničná spoločnosť (NDS) či Železnice Slovenskej republiky ich použili v iných súťažiach.

Na dôležitosť spojenia „alebo ekvivalent" upozorňuje podľa Hliváka na svojom portáli samotné ministerstvo dopravy.

Za nepravdu tiež označil tvrdenie, že používanie štandardov FIDIC a ekvivalentov takto posudzujú len zamestnanci ÚVO. Pripomenul, že na druhý deň po vystúpení Doležala na brífingu krátko pred Vianocami diaľničiari podpísali zmluvu so zhotoviteľom na výstavbu privádzača na Kysuciach na diaľnicu D3, kde akceptujú okrem FIDIC-u aj ekvivalent. Minister predtým tvrdil, že ekvivalent neexistuje.

Ďalej šéf ÚVO priblížil, že na Slovensku začal platiť tzv. ekvivalent v zákone od roku 2000. NDS bola podľa Hliváka v rokoch 2012 a 2013 účastníkom súdnych konaní, kde aj krajský súd povedal, čo je to ekvivalent.

Doplnil, že rada úradu v roku 2016 definovala, čo je FIDIC a čo je porušenie princípu nediskriminácie. Pripomenul aj záverečnú audítorskú správu z 5. apríla 2019, keď európsky audit prvýkrát na Slovensku definoval, že použitie FIDIC-u bez ekvivalentu je porušenie európskeho práva.
Hlivák: Súvisia útoky s voľbou nového predsedu?

Poukázal na to, že v posledných dňoch niektorí vládni politici spustili cielený útok, aby ľudí „poštvali" proti úradu. „Za viac ako štyri roky, čo som vo funkcii predsedu, som nezažil také arogantné vystúpenie politika na adresu úradu a jeho zamestnancov," poznamenal Hlivák.
Súvisiaci článok Úrad pre obstarávanie vyčíta Doležalovi, že pri obchvate Košíc najprv nekonal a teraz kritizuje Čítajte

V súvislosti s tým pripomenul, že sa v tomto roku volí nový predseda ÚVO. „Súvisí tento tlak a útoky na úrad s voľbou nového predsedu? Bude takých útokov na úrad ešte pribúdať?" pýta sa šéf ÚVO.

Skonštatoval, že keď boli vládni politici v opozícii, úradu „tlieskali" za to, že je odvážny. Predseda ÚVO zdôraznil, že úrad sa nepozerá na to, kto je vo vláde, ale rozhoduje nezávisle.

Na utorkový parlamentný výbor, ktorý sa má venovať tejto téme, príde. „Osobne sa teším na tú debatu. Verím, že budú prevládať fakty nad emóciami," dodal. Je však podľa neho škoda, že sa výbor koná v čase, keď je konanie ešte „živé".
Na ťahu je Rada Úradu pre verejné obstarávanie

ÚVO vydal rozhodnutie 20. decembra 2021, zatiaľ však nie je právoplatné. Teraz ho bude ešte skúmať Rada ÚVO a z jej konania je Hlivák, ako informoval, vylúčený.

Doležal v reakcii na rozhodnutie ÚVO uviedol, že ho považuje za bezprecedentné, neodborné a mimo aplikačnej praxe. Verí, že uspejú s odvolaním proti tomuto rozhodnutiu. Ak neuspejú, plánuje dať podľa ministra prípad na súd.

Odvolanie voči rozhodnutiu ÚVO o zrušení súťaže podala NDS koncom minulého roka, rada úradu by mala rozhodnúť do 45 dní.

Realizácia tejto stavby financovanej z eurofondov aj napriek pochybeniam vo verejnom obstarávaní by podľa Hliváka predstavovala riziko korekcií vo výške od 7 do 34 miliónov eur (5 až 25 percent z celkovej ceny) i ďalších pokút.

Zrušenie tejto súťaže by zas znamenalo výrazné zdržanie výstavby pre nové obstarávanie a hrozbu prepadnutia eurofondov, čiže iné riešenie financovania.
Súvisiaci článok Doležal neriešil, kto bude zodpovedný za zmarené eurofondy pri obchvate Čítajte
Politológ: Je to zbabelé

Michal Cirner z prešovského Inštitútu politológie upozornil, že ÚVO bol kritizovaný počas rôznych vládnych garnitúr aj v minulosti.

„Nikto nechce byť prichytený pri zlyhaní, preto sa politici často uchyľujú k presmerovaniu prúdu hnevu verejnosti na nejakú inštitúciu. Je to v podstate veľmi zbabelé,“ povedal politológ.

Podľa jeho slov ide v takýchto prípadoch o bežnú snahu ʹvyviniť saʹ.

„Pri zverejnení informácií, že súťaž na stavbu obchvatu Košíc bude zrušená, hrozí ministrovi Doležalovi i hnutiu Sme rodina, ktoré ho nominovalo, reálna politická škoda, preto je z ich pohľadu nutné nájsť iného vinníka,“ uviedol Cirner.

Upozornil, že spochybňovanie odbornosti ÚVO môže ešte viac prehĺbiť krízu dôvery verejnosti v štátne inštitúcie.

„Sme svedkami, že bežní ľudia neveria štátu ani jeho inštitúciám a odborníkom. Vidíme to pri téme pandémie či pri kauzách, ktoré riešia polícia, prokuratúra a súdy. Ľudia potom hľadajú rôzne alternatívne zdroje informácií a konšpirácie,“ povedal Korzáru Cirner.
Súvisiaci článok Fico s rachotom riešil Krajniaka, Doležal o stámiliónoch len habká Čítajte
Fakty o R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany

Verejné obstarávanie na zákazku Rýchlostná cesta R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany II. časť bolo vyhlásené v decembri 2018 ešte za ministra dopravy Árpáda Érseka (Most-Híd).

Predpokladaná hodnota zákazky bola stanovená na 138 miliónov eur bez DPH.

Vyhodnocovali štyri predložené ponuky, z ktorých bola v júni 2021 prijatá ako víťazná tá od Združenia Eurovia – R2 Šaca vo výške takmer 132,6 milióna eur bez DPH.

Druhé skončilo Združenie R2 Košické Oľšany s hlavným členom Hochtief SK, ktorého ponuka bola takmer 132,9 milióna eur bez DPH.

Združenie firiem Colas Slovakia a Váhostav-SK ponúklo takmer 139 miliónov eur a ako štvrtá bola vyhodnotená ponuka od Združenia Skanska – SAKO vo výške viac ako 140 miliónov eur.

Rýchlostná cesta R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany (I. a II. úsek) má po vybudovaní spolu s diaľnicou D1 vytvoriť juhovýchodný obchvat Košíc, ktorý odľahčí mesto od tranzitnej dopravy. Zabezpečí tak napojenie na diaľnicu D1 a rýchlostnú cestu R4 Košice – Milhosť.

(bri, tasr)

Čítajte viac: https://kosice.korzar.sme.sk/c/22817469 ... kosic.html
Slovakia - the Bratislava-centric banana republic with the worst regional disparities in the EU and OECD (aktualizácia maj 2023)
DrX
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 11
Založený: 08. Feb 2005 19:45
Bydlisko: KE

Naspäť na 2022

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.