Bratislava - Košice za hodinu a 20 minút? Mohlo to už byť, hovorí pre HN dopravná expertka Radičová
S Macronom a ďalšími európskymi lídrami rokovala o dopravných megainvestíciách.
Expremiérka Iveta Radičová nedala politike úplné zbohom a už piaty rok sa venuje koordinácii európskych projektov v oblasti železníc.
Najčastejší dôvod, prečo vás vyhľadávajú novinári, sú asi záležitosti na slovenskej politickej scéne. Málokto však vie, že sa už dlhší čas venujete aj dopravnej agende, a to v európskom meradle. Konkrétne ide o transeurópske koridory. Čo to znamená?
Funkcii koordinátorky pre transeurópske dopravné koridory sa venujem už piaty rok. Je to skôr politická agenda ako technická. Do funkcie ma v rámci viacstupňového výberu vybral Európsky parlament a Európska komisia. Som koordinátorka pre vyjednávanie možností čo najrýchlejšieho fyzického prepojenia členských krajín. Do hry vstupuje klimatická zmena a obrovský tlak na green deal. Ide o maximálne odbremenenie životného prostredia od emisií, ktoré produkuje najmä automobilová doprava. Najväčší znečisťovatelia z hľadiska prepravy sú však lietadlá a zaoceánske lode. Hneď za nimi je kamiónová a osobná.
Aký je teda cieľ Únie?
Zámer je čo najskôr zrušiť krátke letecké spojenia medzi európskymi metropolami a pasažierov presunúť z lietadiel na železnicu. To isté platí aj pri tovare, ktorý sa má premiestnť z kamiónov do vlakov. Tie sú totiž ekologicky vyhovujúce. Je tiež nevyhnutné rozmýšľať v koncepte prepojenia hlavných európskych prístavov. A tých máme veľa. Sme totiž polostrov. Musíme pripojiť zaoceánsku prepravu s vnútrozemím, a to k hlavným ťahom, ktoré by prepájali východ so západom a juh so severom Európy.
Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 92% na dočítanie.
https://slovensko.hnonline.sk/17995327- ... 4YD9HHgA5c