Pri prvej etape obchvatu Prešova hrozí pokuta, druhú nesúťaž

Moderátor: Moderátori

Pri prvej etape obchvatu Prešova hrozí pokuta, druhú nesúťaž

Odoslaťod mirecko255 » 04. Jan 2022 07:10

Pri prvej etape obchvatu Prešova hrozí pokuta, druhú nesúťažia pre chýbajúce peniaze

Doležal hovorí o obavách z NAKA.

PREŠOV. Ministerstvo dopravy a výstavby chce v tomto roku pokračovať s opravami ciest prvej triedy.

Medzi priority zaradilo aj druhú časť prešovského obchvatu, ktorý by mal definitívne odkloniť tranzitnú nákladnú dopravu z mesta. Začiatok verejnej súťaže sa pritom odkladá už dlho.
 
Problémy so súťažou nastali aj pri prvej etape (Prešov – Veľký Šariš). Spustili ju na konci decembra 2017 a s výstavbou sa začalo v lete 2019.

Najnovšie rozhodnutie Rady Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO) potvrdilo pochybenie pri súťaži.

Rada zamietla odvolanie Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) v prípade prvej etapy rýchlostnej cesty R4 Prešov a potvrdila rozhodnutie ÚVO.

Ten podmienku účasti – požiadavka na skúsenosti kľúčových odborníkov so zmluvnými podmienkami FIDIC, vyhodnotil ako neprimeranú, neodôvodnenú a diskriminačnú.

Výhoda, ale nie nevyhnutnosť

Aj jeden zo záujemcov o zákazku podľa rozhodnutia ÚVO žiadal o nápravu a poukázal na neprimeranosť požiadavky, v zmysle ktorej mal hlavný stavbyvedúci preukázať odbornú prax so zmluvnými podmienkami FIDIC.

Podľa uchádzača to malo byť výhodou, nie však nevyhnutnosťou pre samotnú realizáciu.

Aj podľa definitívneho rozhodnutia Rady ÚVO mohli byť touto podmienkou diskriminované subjekty, ktorých osoby zodpovedné za riadenie stavebných prác sa zameriavali na projekty podľa iných zmluvných podmienok ako FIDIC.

Rezort: Košice a Prešov neporovnávajme

Podobné pochybenie ako pri prvej etape R4 pri Prešove nastalo aj pri obchvate Košíc.

ÚVO nedávno zrušilo súťaž NDS pred podpisom zmluvy s víťazom zákazky na výstavbu rýchlostnej cesty R2 Košice, Šaca - Košické Oľšany.

Tender vyhrala Eurovia patriaca do francúzskeho koncernu Vinci s cenou 132,6 milióna eur bez DPH.

ÚVO vyčítal diaľničiarom, že v požiadavkách bol len FIDIC, pričom v nich malo byť umožnené splniť alternatívne iný existujúci ekvivalent štandardizovaných zmluvných podmienok.

„Nepovažujeme za adekvátne porovnávať rozhodnutia ÚVO v prípade R4 Prešov - severný obchvat s rozhodnutím v prípade R2 Šaca - Košické Oľšany II. úsek. ÚVO totiž pri súťaži severného obchvatu Prešova identifikoval viacero rozporov, kým v prípade R2 Šaca išlo iba o jediné zistenie, ktoré spočívalo v neuvedení 'alebo ekvivalent' k FIDICu,“ reagoval hovorca ministerstva dopravy Ivan Rudolf.

Pri obchvate Košíc ministerstvo tvrdí, že slová „alebo ekvivalent" nemajú na súťaž žiaden vplyv a obstarávanie prebehlo bez žiadosti o nápravu.

Podľa rezortu dopravy žiaden ekvivalent v tomto prípade neexistuje.

„Zároveň pripomíname, že predmetné verejné obstarávania sa líšia počtom a obsahom predložených ponúk, ako aj samotným predmetom obstarávania,“ dodáva Rudolf.

Pri obchvatoch Prešova hrozia pokuty

Pre pochybenia pri verejnom obstarávaní hrozí, že nebudú preplatené eurofondy pri už sprevádzkovanom západnom diaľničnom obchvate Prešova, ktorý stavalo združenie firiem Eurovia, Doprastav a Metrostav.

Vybudovaný bol za vyše 356 miliónov eur bez DPH, z toho 85 percent malo byť financovaných z eurofondov (vyše 327 miliónov).

Korekciu odhadol minister rezortu dopravy Andrej Doležal (nominant Sme rodina) do výšky 200 - 250 miliónov eur, pričom o jej konečnej sume musí ešte rozhodnúť orgán auditu, teda ministerstvo financií.

Aj napriek pochybeniam pri súťaži na prvú etapu R4 podľa rezortu dopravy naďalej platí, že čiastočne sa bude financovať aj vďaka európskym peniazom.

Nenávratný finančný príspevok predstavuje takmer 68 miliónov eur, pričom pri vyhodnotení súťaže mal celú hodnotu vo výške 143 miliónov eur bez DPH (zhotoviteľ Váhostav-SK a TuCon) zaplatiť iba štát.

NDS však bude musieť zaplatiť aj pokutu za pochybenie pri verejnej súťaži. O jej výške majú ešte len rozhodnúť.

„Úrad vykonáva úkony smerujúce k začatiu správneho konania o uložení pokuty,“ reagovala hovorkyňa ÚVO Janka Zvončeková.

Doležal: Status quo

Druhá etapa severného obchvatu (Veľký Šariš – Kapušany) už niekoľko mesiacov stojí na rovnakom bode – tesne pred vyhlásením verejnej súťaže.

Problémom je finančné krytie stavby.

Aj keď začiatkom decembra Doležal hovoril, že situáciu vyriešia schválením rozpočtu v Národnej rade, nakoniec súťaž nebola vyhlásená ani do konca roka 2021.

„Platí status quo. Národná diaľničná spoločnosť nemôže vyhlásiť verejné obstarávanie,“ povedal 23. decembra Doležal.

Stavba stále nemá finančné krytie na celé obdobie výstavby.

„Pri rigidnom výklade NDS nevie nadobudnúť túto právnu istotu. Štatutári sú trestne stíhateľní, ak by porušili zákon a vyhlásili verejné obstarávanie R4 bez krytia,“ vysvetľoval Doležal.

Diaľničiari sa boja zásahu NAKA

V minulosti podľa Doležala bolo medzi ministerstvom financií a ministerstvom dopravy spísané memorandum o tom, že štát nájde prostriedky na financovanie stavby v predpokladanej hodnote zákazky počas celého obdobia výstavby.

Situáciu zmenili trestné stíhania a zásahy NAKA v NDS.

„My aj ministerstvo financií môže dať v súčasnosti len prísľub, že v rámci možností rozpočtu verejnej správy bude táto stavba v rokoch 2024, 2025 a 2026 rozpočtovo krytá. Štátny rozpočet sa rozpočtuje na jeden rok. Nevieme dať formálny záväzok na ďalšie obdobie. NDS si vykladá zákon veľmi opatrne. Dnes sú predvolávaní na NAKU za veľmi podobné delikty bývalí štatutári a zamestnanci,“ vysvetľuje Doležal.

Štatutári sa pre zásahy polície boja vyhlásiť súťaž bez finančného krytia.

„Situácia sa zmenila, kontrolovanie práva je veľmi striktné. Keď budem tlačiť NDS k podpisu zmluvy, tak mi štatutári dajú výpoveď, s tým, nech si to podpíše niekto iný. Budeme hľadať veľmi rýchlo a urgentne riešenie. Tento status je dlhodobo neudržateľný,“ dodal minister dopravy.

S ministerstvom financií preto hľadajú nový model, ako by mohli zabezpečiť finančné krytie na celé obdobie výstavby.

Podľa ministra by sa mohol zmeniť aj zákon.

https://presov.korzar.sme.sk/c/22814178 ... niaze.html
mirecko255
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 412
Založený: 02. Dec 2015 07:38

Naspäť na 2022

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.