Obchvat Košíc brzdí skôr chyba diaľničiarov než ÚVO..

Moderátor: Moderátori

Obchvat Košíc brzdí skôr chyba diaľničiarov než ÚVO..

Odoslaťod duro_z_dediny » 02. Jan 2022 13:30

Obchvat Košíc brzdí skôr chyba diaľničiarov než Úrad pre verejné obstarávanie

Obrázok


  • Národná diaľničná spoločnosť urobila chybu v tendri na stavbu juhovýchodného obchvatu Košíc.
  • Tvrdí, že ide o vecne správnu formalitu bez dosahu na tender, a tlačí na Úrad pre verejné obstarávanie, aby sa kontrakt dotiahol.
  • Úrad už nariadil zrušenie súťaže, ale na ťahu je jeho odvolacia rada.

Rok 2022 sa ešte ani nezačal a už hrozí, že jedna z jeho očakávaných udalostí sa toho roku nebude konať vôbec alebo bude prinajmenšom meškať. Reč je o začiatku výstavby juhovýchodného obchvatu Košíc.

Ten bol na spadnutie, o čom svedčí už fakt, že diaľničiari si 14,3-kilometrový úsek (Šaca – Oľšany II) predbežne do svojej pracovnej mapy zakreslili červenou, čo v ich reči značí rozostavaný úsek.

Optimizmus diaľničiarov mal dva hlavné dôvody. Súťaž ťahajúca sa od Vianoc 2018 bola vo finále a víťaznú Euroviu delila od kontraktu za 132,6 milióna eur bez DPH už len posledná kontrola na Úrade pre verejné obstarávanie (ÚVO).

Škrt v plánoch prinieslo diaľničným manažérom práve rozhodnutie ÚVO, ktorý prikázal súťaž zrušiť. Rozhodnutie nie je nikde zverejnené, keďže zatiaľ nie je právoplatné, a tak skoro ani nebude. Štát sa proti nemu totiž odvolá.

Avizoval to minister dopravy Andrej Doležal (Sme rodina), ktorý po rozhodnutí úradu zvolal pred Vianocami narýchlo tlačovú besedu. Na nej úradníkov z ÚVO obvinil z úradníckeho rozhodovania od stola. Podľa ministra totiž v podmienkach tendra chýbali iba dve slová, a to: „alebo ekvivalent“.
O čo ide a kto má pravdu

Išlo o to, že v časti, kde diaľničiari vymenúvali, aké všetky zručnosti má mať riaditeľ stavby či jeho zástupca (hlavný stavbyvedúci), spomenuli okrem skúseností z náročných diaľničných stavieb aj to, že tieto stavby sa mali spravovať podľa takzvaného FIDIC-u.

FIDIC je štandard zmluvných podmienok pre veľké stavby.

„Je to vzorová zmluva, ktorá sa na Slovensku a v niektorých krajinách používa pri väčších stavebných prácach,“ vysvetľuje právnik Miroslav Cák z advokátskej kancelárie AGM, ktorý pôsobil aj ako firemný právnik v nadnárodnej stavebnej spoločnosti.

Problém je v tom, že FIDIC nie je jediný zmluvný štandard na svete.

„Vzorových zmlúv je na svete, ale aj priamo v Európskej únii používaných viacero, pretože niektoré štáty majú svoje vlastné obchodné podmienky, ktoré preferujú pri svojich projektoch. Takéto stavebné referencie nebolo možné v súťaži použiť,“ opisuje Cák, kde asi vidí ÚVO problém a prečo v princípe postupovali jeho úradníci správne, keď poukázali na chybu.

V praxi podľa Cáka nič nebránilo tomu, aby Národná diaľničná spoločnosť do podmienok pridala k časti o FIDIC-u slovné spojenie „alebo ekvivalent“. Ideálne by však podľa neho bolo, keby referenciu na FIDIC pri riaditeľovi stavby a hlavnom stavbyvedúcom vôbec nevyžadovali. Dodržiavanie zmluvných pravidiel na stavbách totiž obvykle riešia zmluvní advokáti, stavební právnici alebo kontrakt manažéri. Riaditeľ projektu a hlavný stavbyvedúci majú byť zdatní najmä technicky a manažérsky, pričom výklad a aplikácia zmluvy nie je ich zodpovednosťou.

„Je to, ako keby od právnika chceli doložiť, že sa podieľal na stavbe, ktorá zahŕňala most s dĺžkou 250 metrov a šírkou pruhov 22,5 metra. Nedáva to zmysel, pretože právnik s technickými vlastnosťami stavebného projektu nič nemá,“ prirovnáva Cák.

V skutočnosti sú si však rôzne svetové zmluvné štandardy veľmi blízke a ich štandardizované podmienky sú v prostredí komplikovaných a drahých stavieb vítaným návodom na obojstranne vyvážené zmluvné vzťahy.

Na Slovensku sa bežne používa vzorová zmluva FIDIC, za posledné desaťročia zrejme nie je stavba, ktorá by sa nezazmluvňovala v tomto režime.

To bude zrejme dôvod, pre ktorý zostali z rozhodnutia úradu rozčarovaní na ministerstve dopravy, kde pripomínajú, že v celej súťaži sa na štandardy FIDIC nikto nepýtal. Podľa Doležala dokonca existujú aj iné zmluvné obchodné podmienky, „napríklad Svetovej banky, ale je nezmysel postupovať podľa nich v stavebnom sektore“.

Tím okolo ministra Doležala by si zrejme prial, aby ÚVO prižmúril oči, označil chybu za chybu, ale neprikázal tender rovno zrušiť.

To by ÚVO teoreticky aj mohol urobiť, ak by chyba nemohla mať vplyv na priebeh a výsledky súťaže. A tomu, že by chyba v podkladoch mohla mať vplyv na priebeh a výsledok súťaže, nič zjavné podľa Cáka nenasvedčuje. No úrad by k tomu teoreticky mohol aj dodať, že vylúčiť sa to nedá.

Cák pripomína, že nepoznáme celé rozhodnutie úradu a že požiadavky na riaditeľa stavby a jeho zástupcu sú zvláštne aj pre iné než pre spomenutý FIDIC bez jeho ekvivalentov – napríklad pre kumuláciu požiadaviek o tom, že potrebné sú skúsenosti zo stavieb v hodnote vhej než 75 miliónov eur v kombinácii s mostami či autostrádami konkrétnych rozmerov.

Výsledkom súťaže je, že za víťaza označili spoločnosť Eurovia s cenou 132,6 milióna eur bez DPH. To je o necelých 6 miliónov eur menej, než pôvodne odhadoval ako maximálnu cenu štát.

Ďalšie ponuky v súťaži boli:


  • Hochtief a SMS: 132,9 mil. eur,
  • COLAS – Váhostav: 139 mil. eur,
  • Skanska: 140,6 mil. eur.

Rozdiely boli teda mimoriadne tesné – medzi víťazom a druhým v poradí ide iba o približne 300-tisíc eur, čo je na pomery výstavby diaľnic výnimočné.

Bez ohľadu na to môže byť rozhodnutie ÚVO veľkým škrtom pre víťaznú Euroviu. V stavebnej praxi je bežné plánovanie kapacít, Eurovia nedávno dostavala juhozápadný obchvat Prešova a aktuálne stavia v konzorciu úsek R2 Kriváň – Mýtna.

Pre ministra Doležala zasa môže byť kľúčové, že by v budúcom roku nemusel poklopkávať základný kameň na žiadnom súvislejšom úseku autostrády.
Jeho tím tvrdí, že stavať je najdôležitejšie, aj keď sú si vedomí komplikácie v súťažných podkladoch. Trvajú však na tom, že išlo o nepodstatnú záležitosť.

„Ešte nikdy sa nestalo, že by ktorýkoľvek uchádzač nahrádzal skúsenosti s FIDIC-om akýmkoľvek ekvivalentom, čo potvrdzuje naše tvrdenie, že žiadny takýto ekvivalent podľa nás neexistuje. Preto sa NDS rozhodla oprieť svoje stanovisko o odborné posudky a vyvrátiť možnosť ekvivalentu aj do budúcna,“ tvrdí ministerstvo dopravy s tým, že ak sa bude musieť súťažiť zrušiť a vypisovať nanovo, stratíme podľa ministerstva viac času aj peňazí.

„Hoci korekcia by pre nás znamenala finančnú pokutu, obchvat Košíc by sa staval a samotná korekcia by bola s veľkou pravdepodobnosťou lacnejšia než nová súťaž, ktorá by pri súčasnej situácii v stavebnom sektore a na trhu so stavebnými materiálmi vygenerovala výrazne vyššiu cenu. Do dnešného dňa pritom v takýchto prípadoch nikdy neprišlo k 100-percentnej korekcii. Podľa auditu NDS z roku 2019 je za nevyužitie ekvivalentu k FIDIC-u ukladaná korekcia maximálne v intervale 5 – 10 %,“ píše ministerstvo dopravy.

Či by to tak dopadlo, nie je jasné. Pravdepodobnejšie je, že ak by aj ÚVO nechal problém bez povšimnutia, všimla by si ho Európska komisia. Cák upozornil na známe usmernenie Komisie, ktoré medzi neoprávnené a/alebo diskriminačné podmienky v súťaži radí aj „splnenie určitej odbornej normy bez použitia výrazu ‚alebo rovnocenné‘ [napr. noriem stanovených Medzinárodnou federáciou konzultačných inžinierov (FIDIC), globálnych noriem Medzinárodnej federácie sociálnych pracovníkov… atď.]“.
Inde takú chybu neurobili

V ohrození sú tak eurofondy, na obchvat Košíc z nich má ísť okrem kofinancovania stavby aj na ďalšiu prípravu a výkup pozemkov dokopy 140 mil. eur.

O tom, že stavebné štandardy nie sú len FIDIC, pritom veľmi dobre vedia aj v Národnej diaľničnej spoločnosti a bežne volia voľnejšiu formuláciu.

Inak by napríklad do súťažných podkladov pre výstavbu diaľničného privádzača na Kysuciach pred rokom nenapísali, že riaditeľ jeho stavby má mať v referenciách projekty, kde „zmluvné podmienky vychádzali zo zmluvných podmienok FIDIC, respektíve ekvivalent, napríklad VOB/B (používané v Nemecku), AB a ABT 93 (používané v Dánsku), DRP (používané v Taliansku) a podobne“.

Ministerstvo dopravy dáva ako protichodný príklad úsek R2 pri Zvolene (od Kriváňa po Mýtnu), ktorý sa už stavia a podľa ministerstva sa v ňom neuvažovalo s ekvivalentom FIDIC-u. Podklady k tomuto tendru však už online dostupné nie sú a v tomto prípade ani nejde o zákazku financovanú z eurofondov.

„V danej zákazke úrad nevykonával kontrolu, respektíve ex ante posúdenie pred vyhlásením verejného obstarávania. Úrad nemal zákonné kompetencie vykonať ex ante posúdenie, keďže daná zákazka nepodliehala financovaniu z európskych fondov. Dovoľte mi tiež uviesť, že úrad listom zo dňa 28. 6. 2018 vzhľadom na absenciu všetkých informácií týkajúcich sa opisu predmetu zákazky NDS odporučil, aby venovala opisu predmetu zákazky dostatočnú pozornosť, a to tak, aby boli uchádzači schopní, a to aj so zreteľom na zamýšľanú aplikáciu zmluvných podmienok FIDIC (žltá kniha), predložiť relevantné a vzájomne porovnateľné ponuky a aby boli zároveň schopní tieto svoje ponuky aj riadne oceniť,“ zareagoval pre Denník E riaditeľ odboru dohľadu na ÚVO Tomáš Lepieš.

U Doležala tak zrejme od ÚVO žiadajú, aby prižmúril oko a zvolil benevolentnejší prístup k výkladu európskych regúl, a hľadajú najrôznejšie argumenty.

Na druhej strane je to však ÚVO, ktorý potom bude niesť za svoje rozhodnutia zodpovednosť napríklad v očiach Európskej komisie, prípadne na súde.

Ďalšia stránka veci je tá, že by mohol porušiť predvídateľnosť svojich vlastných rozhodnutí, ak na jednej strane povie, že ekvivalenty sú nutné, ale na druhej strane nebude striktne trvať na ich uvádzaní v podkladoch aj za cenu výrazných sankcií.

Celý spor vygradoval aj v radoch parlamentných poslancov. Viacerí žiadajú o zasadnutie špeciálneho výboru.

ÚVO sa nemôže vecne vyjadrovať k rozhodnutiu, ktoré nie je verejné. Reagoval však na politické vyhlásenia s tým, že stav ciest na východe preň nie je nedôležitý, ale nemôže sa riadiť prianím politikov.

„Aj zamestnanci úradu pochádzajú z východného Slovenska, aj oni tam cestujú za svojimi blízkymi a priali by si, aby táto stavba bola dokončená. Občania majú legitímne právo požadovať dokončenie stavby, no politici im už nehovoria o ich ďalšom legitímnom práve. Tým právom je nárok na to, aby všetky súťaže boli v súlade so zákonom, teda aby sa s peniazmi občanov svojvoľne nemrhalo. Ak eurofondová súťaž nie je v súlade so zákonom, občania zaplatia ešte aj ‚pokutu‘ (korekciu) od Európskej komisie za chyby úradníkov, ktorí súťaž vyhlásili,“ povedala hovorkyňa úradu Jana Zvončeková.

Doležalovmu tímu úrad zároveň už skôr odkázal, že mu nič nebránilo v tom, aby dali podklady k tendru skontrolovať skôr a nie až tesne pred podpisom zmluvy.

Ministerstvo zasa môže oponovať, že tender spísali ešte v ére Doležalovho predchodcu, teda v roku 2018.

„Toto rozhodnutie (ÚVO) má ďalší dominový efekt, pretože tým, že by sme túto stavbu stavali z budúceho programového obdobia, tak sa odsunú bokom ďalšie obchvaty miest a obcí, ktoré sme plánovali stavať z budúceho programového obdobia,“ rečnil Doležal.

Bežné je, že peniaze určené na aktuálne programovacie obdobie by mali byť bez komplikácií použiteľné na projekty hotové v roku 2023. Obchvat Košíc sa má stavať tri roky a podľa Doležala sa mali prvé dva roky financovať z tohto eurofondového obdobia a zvyšok z ďalšieho.

Zostávajúci čas môže byť krátky na to, aby sa stihli peniaze určené na najbližšie dva roky minúť inde, a ministerstvu sa zároveň do značnej miery rúcajú plány. Nedávno sa totiž ukázalo, že problém s dokončením v roku 2023 môže mať aj tunel Višňové.

V skutočnosti môže byť jedným z najväčších precedensov, že minister radí úradu, ktorý kontroluje najväčšie stavebné zákazky, ako o nich má rozhodovať.

Na rade je teraz odvolací orgán Rada ÚVO, na ktorú sa Doležalov tím obracia s argumentmi o tom, že súťaž nebola chybnou formuláciou ovplyvnená a že krajine hrozí strata eurofondov pre nezmyselné požiadavky na formulácie podmienok.

Odvolacia rada bola roky nekompletná a len pomaly sa zapĺňa.

Kľúčová stolička jedného z dvoch podpredsedov ÚVO (zároveň člen Rady ÚVO) zostáva stále neobsadená. Ide o post, na ktorý vymenúva vláda človeka, ktorého nominuje predseda ÚVO. Ten už nomináciu vláde oznámil, ale stále sa o nej nerozhodlo.

Zato sa rozhodlo o niekoľkých iných členoch rady spomedzi tých, ktorých si vyberá vláda sama, spôsob výberu kritizujú mimovládne organizácie. Rada rozhoduje nadpolovičnou väčšinou.

30.12.2021 Daniela Krajanová
Zdroj:Denník N, portál http://dennikn.sk
https://e.dennikn.sk/2663469/obchvat-ko ... /?ref=list
Obrázok používateľa
duro_z_dediny
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 207
Založený: 18. Jún 2009 10:46

Naspäť na 2022

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.