NDS si podľa štúdie nechá predražený mýtny systém a SkyTollu

Moderátor: Moderátori

NDS si podľa štúdie nechá predražený mýtny systém a SkyTollu

Odoslaťod bzzi » 03. Dec 2021 21:55

NDS si podľa štúdie nechá predražený mýtny systém a SkyTollu dá 10-miliónový darček

https://e.dennikn.sk/2636369/nds-si-podla-studie-necha-predrazeny-mytny-system-a-skytollu-da-10-milionovy-darcek/

    Slovenský mýtny systém je extrémne predražený. Náklady (80 miliónov eur) pohltia tretinu, respektíve dlhodobo až polovicu peňazí, ktoré platia kamionisti za používanie ciest. Vláde potom chýbajú peniaze na výstavbu a údržbu ciest.
    Diaľničiari tvrdia, že o rok zavedú lepší systém a SkyToll odstavia.
    Lenže zároveň zverejnili štúdiu, ktorá hovorí opak: Predražený SkyToll so svojimi šialene vysokými províziami tu má byť ďalšie štyri roky.
    Pripomeňme, že mýto je tretia najväčšia štátna zákazka v dejinách Slovenska, za ktorú už štát zaplatil SkyTollu približne 1 miliardu eur.

Minister dopravy Andrej Doležal oznámil pred mesiacom novinárom zdanlivo skvelú správu: O rok vypnú predražený mýtny systém spoločnosti SkyToll a zavedú nový, ktorý bude mať veľmi lacnú prevádzku.

Keby to bola pravda, štát by zrazu získal obrovské sumy, ktoré by sa dali použiť na opravovanie a výstavbu ciest. Doteraz kamionisti zaplatili za používanie ciest od roku 2010 približne 2 miliardy eur. Z toho zhruba 1 miliarda išla na provízie IT firmám, najmä SkyTollu.

47631

Lenže sú dobré správy od Doležala pravdivé? Národná diaľničná spoločnosť zverejnila štúdiu uskutočniteľnosti, ktorá hovorí presný opak.

Čo vieme určite

Doležal aj štúdia sa zhodujú v tom, že štát by mal dokúpiť od SkyTollu rozšírenie mýtneho systému o nový modul, ktorý na konci roka 2022 prejde do rúk štátu.

Modul má slúžiť na to, aby sa do slovenského systému mohli pripojiť zahraniční dopravcovia cez takzvanú Európsku službu elektronického mýta (EETS).

Cieľom EETS je, aby mohol jeden kamionista po celej Európskej únii jazdiť s jednou palubnou jednotkou – s malou krabičkou, ktorá odosiela mýtnemu systému dáta o pohybe auta, na základe ktorých potom systém posiela dopravcom faktúry.

Službu EETS poskytujú v únii rôzne firmy, napríklad Shell alebo Eurowag, ktoré využívajú rôzne palubné jednotky.

Nový modul EETS má slúžiť na to, aby slovenský mýtny systém dokázal spracovávať dáta z rôznych palubných jednotiek a od rôznych dodávateľov.

Výhodou má byť to, že poskytovatelia EETS si budú z vybratého mýta sťahovať nižšie provízie ako SkyToll aj poplatky za transakcie klesnú. Ako bude rásť ich trhový podiel na úkor SkyTollu, náklady mýtneho systému majú klesať.

Modul EETS má slúžiť ako plán B pre prípad, že štát nestihne včas vybrať dodávateľa nového mýtneho systému v štandardnej verejnej súťaži. Tento prípad už nastal. Súťaž vyhlásili pred rokom a NDS si doteraz ani len nevyžiadala cenové ponuky, keďže v súťaži sú námietky. Najbližší termín na predkladanie ponúk je 31. január 2022.

Keďže do plánovaného nasadenia nového mýtneho systému zostane menej ako 11 mesiacov, je vylúčené, že sa to podarí.

Preto NDS prichádza s plánom B.

Lenže Doležal a šéf úseku spoplatnenia Jaroslav Ivanco opisujú tento plán B úplne inak ako spomínaná štúdia uskutočniteľnosti.

Provízie by zostali vysoké

túdia, konkrétne variant 2, hovorí, že NDS pripravuje projekt EETS ako záložné riešenie pre prípad, že sa nepodarí kúpiť nový mýtny systém v otvorenej súťaži, takže „bude nutné zabezpečiť výber mýta predlžením služieb SkyToll na nevyhnutne nutnú dobu“.

Doležal aj Ivanco ale tvrdia, že SkyToll o rok skončí.

Druhý rozpor: Variant 2 hovorí, že náklady na systém budú v rokoch 2023 – 2026 v priemere 68 miliónov eur ročne.

Doležal hovorí o nákladoch niekde medzi 10 – 20 percentami mýtnych výnosov, čo vychádza na zhruba 20 – 40 miliónov eur.

Ako vznikli tieto rozpory?

Verejná a neverejná štúdia

Šéf úseku spoplatnenia NDS Jaroslav Ivanco pre Denník E povedal, že ich riešenie nie je zahrnuté do žiadnej štúdie, a trvá na tom, že so SkyTollom už nepočítajú. „Na zber a vyhodnocovanie dát z EETS postačí komponenta, ktorú NDS objednáva a prejde do jej vlastníctva a správy, tak je koncipovaná táto časť systému. Nie je tam kritická nutnosť doobjednávať si tieto služby od aktuálneho poskytovateľa,“ napísal Denníku E Ivanco.

Doležalov hovorca Ivan Rudolf tiež trvá na tom, že neplánujú ďalej pokračovať so SkyTollom.

„Rozpor v tvrdeniach, na ktorý sa pýtate, je spôsobený faktom, že štúdia uskutočniteľnosti sa skladá z verejnej a neverejnej časti. Zatiaľ čo verejná časť štúdie obsahuje len jednu alternatívu, neverejná časť určená najmä pre odbornú verejnosť obsahuje viacero možností. Akékoľvek ďalšie verejné spochybňovanie nového mýtneho systému preto budeme považovať za účelové alebo plynúce z nedostatku informácií,“ hovorí Rudolf.

Čo na to Kapsch

NDS sa chystá objednať si modul EETS od SkyTollu za 6 miliónov eur. Potom mu má platiť každý rok takmer 1 milión eur za jeho prevádzku. Do roku 2026 má ísť spolu o zhruba 10 miliónov.

NDS to prezentuje ako dobrú cenu. Rakúska firma Kapsch, konkurent SkyTollu, nesúhlasí. „Ceny za dodávku a údržbu EETS sa nám zdajú byť dosť vysoké,“ napísal Denníku E Kapsch.

Druhá otázka je, prečo NDS kupuje modul priamo od SkyTollu a nie v otvorenej súťaži. „Takýto modul by mohla dodať ktorákoľvek známa spoločnosť, ktorá sa zaoberá dodaním a prevádzkou systémov určených na elektronický výber mýta,“ píše Kapsch.

Podľa Ivanca by bolo časovo náročnejšie, keby sa mal do systému SkyTollu integrovať modul od iného dodávateľa. A teraz už na to nemajú priestor.

Dve litrové nádoby alebo jedna dvojlitrová

Tretia pochybnosť Kapschu vyplýva z toho, že NDS ide objednať modul EETS od SkyTollu, aj keď druhý modul EETS dostane spolu s veľkým mýtnym systémom, na ktorý práve teraz prebieha spomínaná verejná súťaž.

Takže NDS bude mať dva moduly EETS. „Keďže očakávaný nový systém výberu mýta, ktorý musí byť pripravený na EETS, prinesie rovnaký modul s rovnakými funkciami, potom potreba rozšíriť starý systém o EETS nám nie je jasná,“ hovorí Kapsch.

Jaroslav Ivanco hovorí, že v budúcnosti chcú využívať oba systémy EETS a že sa budú navzájom dopĺňať. Má na to dva argumenty: Ak budú potrebovať zapracovať nejakú inováciu, na jednej časti zákazníckej bázy budú robiť úpravu a druhá bude vďaka dvom modulom nedotknute fungovať. Potom budú môcť robiť úpravu na druhej časti zákazníckej bázy. A druhý: „V novom mýte nebudem musieť budovať EETS taký robustný. Máte dve litrové nádoby alebo jednu dvojlitrovú,“ hovorí Ivanco.

Dôležitá je aj otázka, kedy sa 6-miliónová kúpa EETS od SkyTollu štátu vráti. Závisí to od toho, koľko poskytovateľov služieb EETS vstúpi do slovenského mýtneho systému. Poskytovatelia EETS majú dostávať oproti SkyTollu nižšie provízie. Keď budú mať veľký trhový podiel, celkové náklady na systém klesnú a investícia do EETS sa vráti.

Variant 2 v štúdii vychádza z vízie, že poskytovatelia EETS postupne zvýšia svoj podiel na trhu na 20 percent v roku 2024 a na 35 percent v roku 2026.

Odborník na mýtne systémy Jiří Kopecký hovorí, že tento nárast a teda aj pokles celkových nákladov je veľmi nadhodnotený. V EÚ je podľa neho len hŕstka EETS poskytovateľov, ktorí majú jadro biznisu v západnej Európe. „Nie sú informácie od nikoho z nich, že by súčasťou ich zákazníckeho kmeňa boli slovenskí, českí, ukrajinskí alebo poľskí dopravcovia, ktorí tvoria väčšinu mýtneho obratu na Slovensku,“ hovorí Kopecký, ktorý niekoľko rokov pracoval pre SkyToll a predtým aj pre konkurenčný Kapsch.

Lenže názory Kopeckého aj Kapschu sa vzťahujú na spomínajú štúdiu uskutočniteľnosti, ktorá podľa zástupcov štátu neplatí. Podľa nich majú iné riešenie s výnimočne nízkymi nákladmi, o ktorom síce verejne hovoria, ale zatiaľ si ho neobhájili.

Skôr alebo neskôr budú musieť – v ideálnom prípade ešte predtým, ako podpíšu 10-miliónový zmluvný dodatok so SkyTollom s otáznym významom.

Zmluva so SkyTollom je tretia najväčšia štátna zákazka v dejinách Slovenska (po súkromných diaľniciach pri Nitre a Bratislave).

SkyToll v rokoch 2010 – 2020 dosiahol vďaka nej súhrnný zisk bez daní, úrokov a odpisov (EBITDA) 570 miliónov.

A lídri Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) a ministri dopravy sa sťažujú na to, že nemajú peniaze na výstavbu diaľnic.
bzzi
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 549
Obrázky: 30
Založený: 13. Máj 2010 16:35

Naspäť na 2021

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.