Termín dostavby diaľnice D3 sa opäť posúva

Moderátor: Moderátori

Termín dostavby diaľnice D3 sa opäť posúva

Odoslaťod devil » 16. Nov 2021 21:48

Termín dostavby diaľnice D3 sa opäť posúva

Diaľnica D3 na Kysuciach má problém s dokumentáciou, potrebuje nový posudok vplyvov na životné prostredie.

Doprava na Kysuciach je dlhodobo katastrofálna a pripravované rekonštrukcie nosných objektov na medzinárodnej ceste I/11 túto situáciu ešte zhoršujú. Problémy, ktoré sa v poslednom čase ukazujú pri dodržiavaní harmonogramu na príprave D3, nedávajú veľkú nádej na rýchle zlepšenie celej situácie.

Termíny na dostavbu diaľnice D3 sa opäť posúvajú. Podľa predstaviteľov kysuckých samospráv to budú minimálne ďalšie štyri roky zdržania. Najväčším problémom je opätovné vypracovanie EIA, teda environmentálnej štúdie pre posúdenie vplyvu stavby diaľnice na životné prostredie, o ktorú požiadala Národná diaľničná spoločnosť. Ministerstvo životného prostredia rozhodlo 3. júna o novom spracovaní posúdenia.
Zmeny v križovatkách aj chránený vstavač mužský.
Národná diaľničná spoločnosť to zdôvodňuje, že v priebehu spracovania dokumentácie pre stavebné povolenie na úseky Diaľnica D3 Kysucké Nové Mesto – Oščadnica (2010) a Diaľnica D3 Oščadnica – Čadca, Bukov II. profil (2020) nastali oproti riešeniu vypracovanom v minulosti zmeny v smerovom a výškovom vedení diaľnice D3, zmeny v objektoch križovatiek, zmeny v objektoch preložiek a rekonštrukcií ciest, v mostných objektoch a objektoch odpočívadiel mnohé ďalšie zmeny.

Zároveň bol v trase diaľnice D3 zaznamenaný výskyt viacerých chránených druhov. Ide o populáciu druhu čeľade vstavačovitých, vstavač mužský, ohrozeného druhu slovenskej flóry vachta trojlistá.

Zároveň argumentuje, že vzhľadom na časový odstup, zmeny legislatívy, ale aj metodiky spracovania prieskumov (hluková a exhalačná štúdia, inventarizácia drevín rastúcich mimo lesa, inventarizácia biotopov európskeho a národného významu) stratili závery minulých prieskumov výpovednú hodnotu.

Niektoré prieskumy a štúdie sa v tom čase vôbec nerealizovali, alebo boli vypracované len pre časť stavby (primerané posúdenie, posúdenie rizík súvisiacich so zmenou klímy, posúdenie podľa Smernice o vodách, migračná štúdia). Ďalším problémom je výrazne oneskorené obstarávanie štúdie realizovateľnosti. Tá sa začala obstarávať až v roku 2021.
Zhustenie dopravy po spustení diaľnice z Poľska

Dostavba diaľnice D3 má pre Kysuce, no aj celý Žilinský kraj významný potenciál v oblasti ekonomiky a služieb. I s ohľadom na úzku spoluprácu s Moravskosliezskym krajom a Sliezskym vojvodstvom.

Tranzitná kamiónová doprava z Čiech a Slovenska a pribúdajúce autá zaťažujú už aj tak kolabujúcu dopravu. Ani sa nenazdáme, a naši severní susedia dokončia rýchlostnú cestu S1 Bielsko Biała – Žywiec – Zwardoń, ktorá sa nachádza v koridore VI. transeurópskej dopravnej siete, spájajúcej Baltické more a krajiny južnej Európy.

Zároveň predstavuje významné spojenie v rámci siete dopravnej siete TEN-T vytvárajúcej cestnú os na linke Gdaňsk – Bratislava – Viedeň.

Dostavbou tohto úseku nadviaže spomínaná rýchlostná cesta na slovenskú diaľnicu D3 v Skalitom. Po dokončení sa intenzita kamiónovej dopravy opäť zvýši, dopravcovia sa presunú z prechodu Oravská Polhora do Skalitého.
Spochybňujú trasovanie

„Niektoré mimovládne organizácie a tretí sektor chcú, aby projekt zastavil, až kým nebude spracovaná nová environmentálna štúdia a štúdia uskutočniteľnosti a boli zapracované pripomienky, ktoré z týchto dokumentov vzídu,“ hovorí primátor Krásna nad Kysucou Jozef Grapa.

„My sme zásadne proti, projekty pre stavebné povolenie na všetky tri úseky mali byť hotové už v roku 2023 a malo sa začať súťažiť. Ak by sme dovolili, aby to bolo inak, vybudovanie diaľnice by sa o niekoľko rokov oneskorilo,“ vysvetľuje Grapa a dodáva, že niektoré mimovládky, dokonca aj ľudia z úradu vlády spochybňujú trasovanie diaľnice, čo by posunulo realizáciu ešte dozadu a bolo by potrebné opäť robiť nové územné rozhodnutia.

Kysuce vždy doplácali na to, že nemajú na správnych miestach osobnosti, ktoré by pomohli vyriešiť tento dopravný rébus. Nepochádza odtiaľto žiadny minister, štátny tajomník, žiadna politický silná osobnosť, ktorá by sa za dostavbu D3 postavila. So zmenou vlády prichádzajú noví ľudia, ktorí presadzujú svoje záujmy v regiónoch, z ktorých pochádzajú. Tak sa objavujú vyjadrenia, že stavba je drahá, že treba využiť existujúcu cestu I/11, aby sa ušetrilo. A peniaze, ktorých je stále málo, mohli ísť inam. Hlavnú cestu I/11 je však nutné zachovať ako spojnicu pre regionálny život na Kysuciach. Aj štátne expertízy, prepočty jasne hovoria, že 1/11 nad Krásnom musí byť zachovaná.
Zrušenie cesty 1/11 nie je riešením

Úsek Kysucké Nové Mesto - Oščadnica sa projektuje so zachovaním cesty pri meste Krásno nad Kysucou. Ak by sa to zmenilo, celý proces zastane a bude sa opäť projektovať, posudzovať odznova. To celý projekt v tomto úseku posunie o desaťročie. Bolo by dobré, aby sa tí, ktorí chcú stavbu diaľnice opäť oddialiť, prišli pozrieť priamo do centra problému, kde sa o naliehavosti riešenia môžu osobne presvedčiť.

Katastrofálnu situáciu na ceste I/11 a zdržiavanie dobudovania diaľnice D3 riešili zainteresovaní aj na stretnutí v stredu 10. novembra v Krásne nad Kysucou.

Rokovania sa zúčastnili zástupcovia Slovenskej správy ciest, ktorá je investorom rekonštrukcie mostu v Radoli a v Lieskovci, zástupcovia Dopravných inšpektorátov z Čadce a zo Žiliny, predseda dopravnej komisie ŽSK Matej Fabšík, poradca županky pre výstavbu D3 a rýchlostných komunikácií Ľubomír Janoška a primátor mesta Krásna nad Kysucou Jozef Grapa. Všetci sa zhodli na tom, že Kysuce čakajú ťažké časy. Nikto z nich si nevie predstaviť, že by sa malo zmeniť trasovanie diaľnice a projektová dokumentácia.
„Zažívame prvý zo série veľkých problémov, ktoré nás trápia na ceste I/11. Je ním rekonštrukcia mosta vo Vraní. No tým to zďaleka nekončí. Až do ukončenia výstavby diaľnice budeme každoročne zažívať takéto situácie. Stačí spomenúť rekonštrukciu mosta v Radoli, ktorá bude trvať od osem do jedenásť mesiacov. Súbežne s ňou začne štvormesačná rekonštrukcia mosta v Kysuckom Lieskovci. Popri tom výstavba privádzača v Kysuckom Novom Meste a spustenie poľskej diaľnice,“ vysvetlil predseda dopravnej komisie Žilinského samosprávneho kraja Matej Fabšík.

Podľa jeho vyjadrenia až do výstavby diaľnice, ktorej dokončenie je plánované na roky 2028 – 2030, budú kysuckí vodiči zažívať ťažké situácie. Preto je dôležité vyriešiť nielen plynulosť dopravy na samotnej ceste, ale aj zvýšiť bezpečnosť a možnosť hladšieho radenia sa na cestu a z cesty zo všetkých priľahlých obcí.

„Predostreli sme nejaké návrhy, no nechceme ich posudzovať my. Dostali sme prísľub od Slovenskej správy ciest, že vyčlení z rozpočtu peniaze na vypracovanie projektu, ktorý bude komplexne riešiť dopravu od Kysuckej brány až po Krásno nad Kysucou. Vypracované projekty budú posudzovať dopravné inšpektoráty a jednotlivé samosprávy,“ povedal Fabšík.

Jedným z návrhov, ktorý na stretnutí padol, je aj vybudovanie priraďovacích pruhov a stredových ostrovčekov, ktoré by cestu sprehľadnili. Stredový pás by bol otvorený a tým by sa zvýšila aj bezpečnosť pri prechode chodcov cez vozovku, čo potvrdili aj policajti z dopravných inšpektorátov, a vytvára možnosť priraďovať sa a odbočovať do jednotlivých obcí.
Cez Kysuce cesta zarúbaná

Primátor mesta Krásno nad Kysucou však poznamenal, že toto riešenie však pomôže len čiastočne.

„Diaľnicu na Kysuciach treba. Odďaľovanie termínov výstavby troch úsekov diaľnic je pre Kysuce samovražda. Už sa nebude hovoriť, že cez Kysuce vedie cesta smrti, ale že je tam cesta zarúbaná. Opäť sa po sľuboch všetkých ministrov dostávame na začiatok," povedal Jozef Grapa.

Situácia s nedostavanou diaľnicou vníma ako neúnosnú aj primátor Kysuckého Nového Mesta Marián Mihalda. Práve v Kysuckom Novom Meste sa tvorí dopravný lievik, a obyvatelia mesta, ako aj cestujúci do mesta za prácou sú frustrovaní.

„Svoju nespokojnosť dávajú otvorene najavo, nekonečné kolóny im uberajú na kvalite života v podobe trávenia voľného času so svojimi rodinami. Ako plnohodnotný oddych po práci nemôžeme považovať státie v dvojhodinových kolónach na 10-kilometrovom úseku. Som nahnevaný a vyzývam tých, ktorí boli v minulosti za toto konanie zodpovední, aby sa vyjadrili a ospravedlnili tisíckam ľudí, ktorých životy sú beztak ťažké, keďže pracovné možnosti v regióne sú obmedzené, a občania sú nútení cestovať za prácou aj do vzdialenejšieho okolia, aj do zahraničia. Zodpovední si veľmi dobre musia uvedomovať, koľko jednotlivé procesy vyhotovenia EIA trvajú a považujem za vrchol arogancie a neprofesionality neustriehnutie si termínu, od ktorého závisia ďalšie procesy spojené so samotnou výstavbou diaľnice a privádzača.“ Vyjadril sa Mihalda.

O stanovisko sme požiadali aj Národnú diaľničnú spoločnosť. "Aktuálne sa zabezpečuje vypracovanie štúdie realizovateľnosti pre stavbu Diaľnice D3 Žilina, Brodno – Čadca, účelom ktorej je samostatne vyhodnotiť doterajší proces prípravy úsekov diaľnice D3, ktorých výstavba sa ešte nezačala, a teda úsekov D3 Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto, vrátane samostatnej stavby privádzača, D3 Kysucké Nové Mesto – Oščadnica a D3 Oščadnica – Čadca, Bukov, 2. profil. Vyhodnotenie má za cieľ zhrnúť uskutočniteľnosť zvolenej alternatívy so zameraním sa na najdôležitejšie aspekty, a to inštitucionálny, technický, environmentálny, ekonomický, aspekty týkajúce sa zmeny klímy, ako aj podrobného vyhodnotenie všetkých rizík," uviedla hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková a dodala, že je dôležité podotknúť, že štúdia realizovateľnosti má priniesť optimalizáciu trasy, nie novú trasu.

"Hlavným cieľom štúdie je vyhodnotiť socioekonomickú, respektíve spoločenskú návratnosť pripravovaných alternatív prostredníctvom nástroja nákladovo-výnosovej analýzy (CBA analýza) v zmysle aktuálne platnej metodiky a vypracovať maticu rizík, ktorá sa stane základom pre manažment rizík pre budúci proces prípravy, výstavby a prevádzky vyššie uvedených úsekov. Takisto je v rámci tohto procesu dôležité uviesť, že spracovanie štúdie realizovateľnosti je jednou z podmienok pri podaní žiadosti pre financovanie úsekov ťahu D3 z finančných zdrojov EÚ. Proces posudzovania vplyvu stavby na životné prostredie je potrebné opätovne zrealizovať z dôvodu rozhodnutia MŽP SR," povedala Žgravčáková.

Aj keď mnohí slovenskí politici sľubovali, že je vybudovanie diaľnice na Kysuciach ich prioritou, v zásade ide všetko po starom, čo znamená, že diaľničné prepojenie nebude možno ani v roku 2030.
Príprava úsekov je v nasledovnom štádiu:

- D3 Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto – vypracovávame dokumentáciu k stavebnému povoleniu

- D3 privádzač Kysucké Nové Mesto – Verejné obstarávanie na zhotoviteľa stavby

- D3 Kysucké Nové Mesto – Oščadnica – vypracovávame dokumentáciu k stavebnému povoleniu

- D3 Oščadnica – Čadca, Bukov, 2. profil – vypracovávame dokumentáciu k stavebnému povoleniu

Čítajte viac: https://mykysuce.sme.sk/c/22783227/term ... ubana.html
a kedze starostka v okoli dediny nevidela ziadne stavebne stroje pytala sa NDS co sa deje...
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 135
Založený: 04. Feb 2005 07:32

Naspäť na 2021

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.