Érsek: Diaľnica Bratislava-Košice do 2026 nebude. Fandím aj

Moderátor: Moderátori

Érsek: Diaľnica Bratislava-Košice do 2026 nebude. Fandím aj

Odoslaťod mirecko255 » 04. Nov 2021 08:22

Érsek: Diaľnica Bratislava-Košice do 2026 nebude. Fandím aj maďarskej vláde

Prešov bude mať 30 rokov pokoj, tvrdí.

Bol pri tom, keď sa začal stavať juhozápadný obchvat Prešova, presadil začiatok výstavby tejto cesty. Árpád Érsek bol v tom čase ministrom dopravy za Most-Híd v tretej vláde Roberta Fica zo Smeru.

Stavbu kritizovali analytici tímu Hodnota za peniaze (dnešný Útvar hodnoty za peniaze) i viaceré médiá, označili ju ako zbytočnú a predraženú. Tento názor zdieľali aj vtedajší prezident Andrej Kiska či minister financií Peter Kažimír (vtedy Smer). Naopak, za ministrom stáli prešovskí regionálni a lokálni politici, bez ohľadu na politickú príslušnosť.

Napokon v máji 2017 predsa len Érsek poklepal základný kameň stavby, o ktorej sa hovorilo už viac ako dvadsať rokov. O dva roky stál aj pri základnom kameni severného obchvatu. „Prajem zhotoviteľom, aby tu mohli v termíne strihať pásku. Chcel by som aj ja, ale uvidíme, ako to celé dopadne,“ povedal vtedy priam prorocky. Prvý z dvojice obchvatov je už dokončený. Árpád Érsek, ktorý jeho výstavbu presadzoval a začal, pri otvorení nebol. Už poldruha roka je na dôchodku.

Keď ste klepali základný kameň, spomínali ste, že je možné, že už pri otvorení nebudete. Čo hovoríte na túto stavbu?

- Predpokladal som, že toto dielo sa nedokončí v čase, kým budem minister. O to mám väčšiu radosť, že sa to - až na drobné meškanie pre covid - ukončilo včas. Teraz vidno, aké je to obrovské dielo. Pamätám sa, keď to Národná diaľničná spoločnosť podpisovala, boli obrovské výhradheje to predražené a tak ďalej. Teraz vidno, že to nie je len osem kilometrov. O tom sa stále hovorilo, že čo stojí kilometer. Ale ide o dielo, aké sa ešte na Slovensku nestavalo. S takým premostením a križovatkou. Takže si myslím, že to zvládli dobre. Počas môjho ministrovania som tam chodil na kontrolné dni. Život je taký, že ministri sa menia, ale cesty ostávajú. Takže som rád, že táto cesta už slúži Prešovu ako západný obchvat.

Vy osobne ste presadzovali, aby sa čím skôr začala výstavba. Čo stavbu najviac blokovalo?

- Pokiaľ sa pamätám, vyšiel článok od tímu Hodnota za peniaze, koľko peňazí sa dalo usporiť. Nebolo to reálne. To by sme v Prešove museli všetko začať robiť od nuly, severný i západný obchvat Prešova. Navyše zabudli na jednu vec. Chceli presunúť celý obchvat, ale zabudli na to, že tam sú ešte stále dutiny, ktoré ostali po soli. Takže naše rozhodnutie ponechať západnú trasu, ktorá je, bolo správne. A pokračovať tým severným obchvatom, ktorý sa podľa mňa na budúci rok - do roka môže dokončiť.

Keď hovoríme o severnom obchvate a komunikácii R4, to je ďalší neuralgický bod v okolí Prešova. Cesta R4 má byť súčasťou medzinárodnej trasy Via Carpatia. Maďari majú diaľnicu od hranice s nami až po Bratislavu, aj Poliaci už sú pri našej hranici, ale Slovensko stále mešká. Prečo je to tak?

- Ako to ja vidím, tak pripravený je aj druhý úsek severného obchvatu. Neviem už teraz dôvod, či Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP) alebo kto do toho zasahuje, ale pamätám sa, že pán minister podľa mňa pozitívne rozhodol o tom, že nemení plný profil, hoci vraj tam navrhoval ÚHP pokračovať v polovičnom profile. To sa týka aj tunelových rúr, ktoré sa tam majú stavať. Nebol som zástancom razenia jednej tunelovej rúry. Veď aj tak musíte vedľa postaviť únikovú šachtu. To už nie je až taký rozdiel v nákladoch pri plnom profile a ten za 10 - 15 rokov určite bude potrebný. Je to Via Carpatia, ktorá má spájať celú Európu, takže aj my musíme k tomu tak pristupovať. Myslím, že chýbajú tri úseky. Neviem, ako sú projekčne pripravené na ďalšie konania. Už je dlhá doba, čo tam nie som. Za mojej éry sa nič nebrzdilo, všetky kroky išli. Preto je aj ten druhý úsek obchvatu Prešova podľa mňa pripravený na podpis. Neviem, kde to viazne, ale to už nie je otázka na mňa.“

Vráťme sa ešte k D1. Niekde ste spomínali, že celá slovenská diaľnica z Bratislavy do Košíc by mohla byť otvorená do roku 2025. Platí to?

- Niekto povedal, že do 2010, potom do 2020. Vtedy som povedal - a to si pamätám - že ak sa maximálne prioritne bude pristupovať k úseku Turany - Hubová, vtedy by sme mohli hovoriť o tom, že sa to môže ukončiť v roku 2025, 2026. No ako teraz vidím, zasa sa tam na niečo čaká. Na druhej strane, otázka je postavená tak, že ľudia, ktorí okolo bývajú, už možno ani nechcú, aby tade išla diaľnica… Keby sme povedali, že ešte tento rok alebo začiatkom budúceho ideme súťažiť dodávateľa, tak poviem, že s odretými ušami sa to dá stihnúť. Ale teraz podľa môjho názoru nie.

Čo hovoríte na to, že diaľnica sľubovaná do roku 2010 stále nie je? Vy ste so Smerom, ktorý ju takto sľuboval, sedeli vo vláde. Čo bol problém?

- Viackrát sa to prekresľovalo. Ale keď som ja preberal ministerstvo, nikdy som sa nepozeral dozadu. Mal som vytýčené ciele, ktoré treba spraviť pre to, aby to išlo týmto smerom, ako to išlo v okolí Prešova. Nechcem hodnotiť, čo bolo predtým. Na mieste štátneho tajomníka som sedel dva roky za pani Radičovej. V tom čase som toto neriešil. Riešil som R7. Chvalabohu, aj tá sa dokončila. Spolu s D4.

Ako hodnotíte vášho nástupcu?

- Na to sú iní, aby hodnotili prácu ministra. Máme dobrý vzťah s pánom ministrom, niekedy sa pýta na môj názor. Komunikujeme spolu. Ministra sa pýtajú pri odchode, ako plnil programové vyhlásenie vlády.

Čo ste mali v programovom vyhlásení vlády napísané vy?

- Mali sme tam cesty D1, D4, R2, R7. Toto boli hlavné veci, keď sme nastúpili so Smerom do vlády a keď som prebral ministerstvo. D4, D7 je dokončená. D1 pri Prešove je dokončená. R2 je rozostavaná, aj časť R4. Takže viac som tam nemohol spraviť. Áno, je pravda, že Turany - Hubová ostávala pri nejakých neustálych zmenách, protestoch, odvolaniach. Ale na to si môžeme na Slovensku zvyknúť. Niekedy sa mi chlpy na ruke zježia z tých komentov. Každý má právo na svoj názor. Ja ho akceptujem, ale viem, aká je realita. Čo všetko treba spraviť. Pamätáte sa napríklad na 15-kilometrový úsek Budimír - Bidovce? Klepal som kameň, strihal som pásku, to sa ministrovi málokedy podarí.

Ešte sa to niekde stalo?

- Na R7 som klepal kameň ešte ako štátny tajomník ministra Romana Brecelyho (Sieť). Dotiahlo sa to teraz do úspešného konca, ktorým je 59 kilometrov diaľnice okolo Bratislavy, ktorá prechádza stredom mesta. Fandím aj maďarskej vláde. Je dobrá vec, že dotiahli až na hranice cestu, ktorá má 53 kilometrov. Ale nie je jedno stavať cestu na rovine alebo stavať od roku 2016 do tohto roku 59 km diaľnice, kde máte most cez Dunaj a množstvo premostení. Aj takto to treba hodnotiť.

Sú tam vraj nejaké problémy.

- V októbri 2016 sa klepal kameň, v októbri 2021 pustili celú D4/R7 do prevádzky. S vyňatím tej križovatky, ktorú každý rieši. Viem, prečo je to tak, tá sa tiež vyrieši, a tá nebola v tom PPP projekte, čo stavali Španieli. Taká istá situácia bola aj u vás v Prešove, keď som neustále chodil a pýtal sa, ako stojíme s harmonogramom prác. Termíny išli tak, ako treba, a vyrástla z toho jedna krásna križovatka a jeden obchvat Prešova. Ten, ako zasa zdôrazňujem, nie je len 8 kilometrov, ale je to skoro 20 kilometrov diaľnic, ciest a križovatiek a tunelov.

Chodili ste do Prešova často. Pozvali vás? Nechceli ste prísť na otvorenie?

- Nepozvali, ale to ma nebolí. Veď už rok a pol nie som ministrom. Mám z toho o to väčšiu radosť, lebo Prešov vie, že čo som ja tam spravil. Nielen túto cestu v Prešove. Aj všetky križovatky, ktoré boli opravené, čo robila Slovenská správa ciest, sú na európskej úrovni. Vždy som hovoril, že keď sa dostavia západný i severný obchvat Prešova, tridsať rokov tam nebude musieť ísť minister. Doprava bude plynulá.

Čiže to neberiete ako krivdu?

- Určite nie. Aj ja som svojho času niekde pri Detve otváral diaľnicu, s ktorou som nemal nič spoločné. Ministri odchádzajú, ale cesty ostávajú. Od odchádzajúceho ministra sa očakáva odpočet, v tomto mám čisté svedomie. Čo sa týka diaľnic a rýchlostných komunikácií, tak čo bolo v programovom vyhlásení vlády, sa dokončilo alebo rozostavalo.

Vy osobne ste ostali politicky činný?

- Nie. Politicky nie som aktívny. Keď zanikol Híd, povedal som, že nemienim ďalej pokračovať. Samozrejme, v politike nikdy nehovor nikdy, to ani nepoviem. Ale teraz sa tých straníckych vecí nezúčastňujem.

Ani v komunálnej či regionálnej politike v Šamoríne ako kedysi?

- Na budúci rok budú komunálne voľby. Uvidím. Zatiaľ si v zdraví užívam dôchodok. Dnes som na cirkulári rezal drevo do pece, mám čo robiť. Mám aj nejaké svoje projekty, v ktorých by som chcel pokračovať. To mi momentálne stačí. Mne to dobre vyšlo, z politiky som vybehol prakticky do dôchodku. Mám 40-ročné skúsenosti zo šermu. Teraz vnuk chodí na šerm, učím ho, pomáham pri tréningoch s mladými v Šamoríne. To ma zabáva, lebo som sa tým vrátil ku koreňom. Moja desaťapolročná politická éra sa skončila. Nemám žiadne výčitky. Myslím, že vždy som robil s maximálnym nasadením.

Chystáte sa pozrieť si nový obchvat?

- Som pozvaný do Prešova na ochutnávku vín a tam pôjdem, pretože víno mám rád. Víno je život.

https://presov.korzar.sme.sk/c/22775681 ... vlade.html
mirecko255
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 412
Založený: 02. Dec 2015 07:38

Naspäť na 2021

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.