Otvorili obchvat Prešova. Kollár chce hovoriť s Matovičom o

Moderátor: Moderátori

Otvorili obchvat Prešova. Kollár chce hovoriť s Matovičom o

Odoslaťod mirecko255 » 29. Okt 2021 05:10

Otvorili obchvat Prešova. Kollár chce hovoriť s Matovičom o pokračovaní R4 k poľským hraniciam cez PPP projekt

Juhozápadný obchvat Prešova sa odovzdal a región čaká na ďalšie kilometre diaľnic. Východ ich má stále najmenej.

Duchovenstvo a rocková hudba. Otváranie vytúženej cesty pri metropole Šariša stálo na týchto dvoch pilieroch. Okrem vystúpenia kapely Heľenine oči s jej známym hitom o obchvate predchádzal prestrihnutiu pások aj náboženský obrad v podaní arcibiskupov Bernarda Bobera a Jána Babjaka.

Tí sa tešili veľkej pozornosti najmä zo strany meškajúceho predsedu parlamentu Borisa Kollára, ktorý tvrdil, že nielen pokračovanie obchádzky krajského mesta na severe, ale aj dokončenie rýchlostnej cesty R4 k poľským hraniciam cez PPP projekt budú témou jeho rozhovorov s ministrom financií Igorom Matovičom.

Slávnosť pri západnom portáli novootvoreného dvojkilometrového tunela Prešov sa paradoxne niesla vo väčšej pompe než otvorenie niekoľkonásobne rozsiahlejšieho projektu obchvatu Bratislavy.

V hre je R4 ako PPP

K dvojkilometrovému tunelu, ktorý nesie meno župného mesta, sa blížime po mohutnej križovatke Vydumanec. Tá je najzložitejším dielom svojho druhu na Slovensku. Osem kilometrov novej štvorprúdovky, ktorú stavalo združenie na čele s Euroviou, je po krátkom meškaní kvôli problémom s koronavírusom hotové.

Denne by vodičom mohlo podľa prepočtov inštitútu INEKO ušetriť 7 minút, aj keď odhady diaľničiarov sú optimistickejšie a počítajú až s takmer dvadsiatimi minútami. „Od Košíc sa teraz dostanete súvislou diaľnicou až po Tatry,“ odznie v príhovoroch hostí.

Príspevky politických elít však naruší štipľavý dôvetok prešovskej primátorky Andrey Turčanovej. Tá otvorený úsek víta, no druhým dychom zároveň dodáva, že najväčšie prešovské sídlisko Sekčov sa od dopravy odbremení až vtedy, keď sa dostavia aj druhá etapa severného obchvatu mesta.

Tá sa však ešte ani len nezačala súťažiť. Podľa ministra dopravy Andreja Doležala by k vyhláseniu súťaže malo dôjsť v najbližších týždňoch. Šéf diaľničiarov Juraj Tlapa dopĺňa, že kým nebudú mať finančné krytie z Matovičovho rezortu, s vecou v tejto chvíli nevedia pohnúť.

Problémom je však aj ďalšie pokračovanie rýchlostnej cesty na severovýchode krajiny. Niektoré jej časti má rezort dopravy v prioritách umiestnené vysoko, no v ich príprave aktivity aj napriek tomu aktuálne nenapredujú. Ide pritom aj o dokončenie medzinárodného koridoru Via Carpathia, ktorý má prepojiť Balkán s Pobaltím. „Na Via Carpathii nerobíme nič. Bohužiaľ, nedostali sme na to žiadne prostriedky. Nepracujeme,“ sťažuje sa Tlapa.

„Mám dohodnuté stretnutie s ministrom financií. Budem chcieť spojiť jednotlivé úseky a budeme ich riešiť ako celok,“ vysvetľuje Doležal s tým, že dielo ako celok by malo byť financované formou verejno-súkromného partnerstva ​PPP.

V praxi to znamená, že asi 60 kilometrov ďalšej rýchlocesty R4 smerom na poľské hranice, bolo doteraz rozdelených na niekoľko častí. Situácia sa však komplikuje v tom, že kým niektoré sa umiestnili v zozname priorít veľmi vysoko, dokonca v prvej desiatke, iné sú na konci rebríčka.

Ďalší problém je ten, že úseky sú v rôznom stupni rozpracovanosti a kým niektoré majú len posúdenie od envirorezortu, iné majú aj územné rozhodnutie. Ďalšie stupne projektovej prípravy sa nerobia ani pri jednom z úsekov.

Podľa informácií HN ich má po novom posúdiť ako celok nová štúdia realizovateľnosti, ktorá môže určiť aj nové umiestnenie celistvej R4 v zozname priorít. Diaľničiari by na nové posúdenie mali v krátkej dobe žiadať krytie z eurofondov.

Maďari nás predbehli, Poliaci nás dobiehajú

Okrem tlaku, ktorý vychádza z vlastného prísľubu, že sa diaľnice budú riešiť na základe objektívnych priorít, pociťujú minister, ako aj stranícky šéf Sme rodina, tlaky z Poľska. Kollár pripomenul, že sa mu okrem ministra dopravy ozval už aj poľský prezident Andrzej Duda.

„Poliaci už o dva roky budú na našej severnej hranici a Maďari na nej na juhu už sú. Všetci tak budú čakať iba na nás. Plánujem o tom osobne hovoriť s ministrom financií Igorom Matovičom,“ povedal predseda parlamentu.

Zatiaľ čo u nás sa odovzdala len jedna časť prešovského obchvatu, naši južní susedia začiatkom týždňa dokončili “diaľničný obchvat Slovenska“ cez Budapešť a Miškovec. Prešov tak získal aj diaľničné napojenie na maďarskú infraštruktúru a po novom 60-kilometrovom úseku autostrády M30 sa z krajského mesta dostanete južnou okľukou po štvorpúdovke až do Bratislavy.

Okolo výstavby odovzdaného juhozápadného ochvatu Prešova vznikala kontroverzia už od jeho súťaženia. V čase tendrovania projektu prebiehalo viacej súťaží na rôzne atraktívne diaľničné úseky.

Vtedajší výsledok však niesol podľa analytika INEKO Jána Kovalčíka znaky kartelových dohôd. To malo za následok, že bola víťazná cena príliš vysoká. Podľa analytika sa mohlo ušetriť až 50 miliónov eur.

Súťaž vtedajšie vedenie rezortu po podozreniach nezrušila a obchvat išiel do výstavby. Víťazom spomedzi troch uchádzačov sa stalo združenie Eurovie, Doprastavu a Metrostavu. Zoskupenie ponúklo, že stavbu urobí za 356 miliónov eur. Kvôli chybám z minulosti dnes štátu hrozia korekcie, ktorých výška ešte známa nie je. V hre je aj možnosť, že za dielo budeme doplácať stovky miliónov eur.

https://slovensko.hnonline.sk/12059602- ... pp-projekt
mirecko255
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 412
Založený: 02. Dec 2015 07:38

Naspäť na 2021

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.