Nová diaľnica je zatiaľ zdarma. Orbán o pomoci pre KE a PO

Moderátor: Moderátori

Nová diaľnica je zatiaľ zdarma. Orbán o pomoci pre KE a PO

Odoslaťod DrX » 26. Okt 2021 21:24

Nová diaľnica je zatiaľ zdarma. Orbán hovorí o pomoci pre Košice i Prešov

Do Miskolca ušetrí Slovákom polhodinu.

26. okt 2021 o 21:30 Kristián Sabo, Judita Čermáková

Maďari otvorili nový 57-kilometrový úsek diaľnice M30.
Maďari otvorili nový 57-kilometrový úsek diaľnice M30. (Zdroj: Korzár/Judita Čermáková)
Písmo:A-|A+ 0
[ Dostávajte Denný newsletter Korzára e-mailom:
Prihláste sa na odber jedným klikom. ]
Slávnostné otvorenie novej maďarskej diaľnice, 26. 10. 2021 (19 fotografií)

KOŠICE, TORNYOSNÉMETI. Na východe Maďarska v utorok slávnostne otvorili nový úsek diaľnice M30 dlhý 56,6 kilometra. Spája Miskolc s maďarsko-slovenským hraničným priechodom v Tornyosnémeti.

Novú diaľnicu spustili do prevádzky za účasti maďarského premiéra Viktora Orbána (Fidesz), ale aj košického primátora Jaroslava Polačeka (nezávislý) či župana Rastislava Trnku (nezávislý).

Základný kameň k výstavbe položili pred tromi rokmi a diaľnica cez maďarské územie prepojila aj Košice s Bratislavou.

K otvoreniu došlo priamo na diaľnici neďaleko hraničného priechodu so Slovenskom.
Súvisiaci článok Košice už majú diaľnicu do Bratislavy, vedie cez Maďarsko Čítajte
Orbán si na pódium zavolal aj robotníkov

Predseda maďarskej vlády pred davom stoviek účastníkov vystúpil s príhovorom.

Uviedol, že cestná infraštruktúra bola a je prioritou maďarských orgánov.

Na pódium si zavolal aj robotníkov, ktorí diaľnicu budovali.

Nakoniec za prísnych bezpečnostných opatrení prestrihol pásku a oficiálne otvoril diaľničný úsek pre verejnosť.
Súvisiaci článok Maďari skrátia cestu z Košíc do Bratislavy a o Slovákoch žartujú Čítajte
Maďarský úsek je kompletný, má 221 km

Generálny riaditeľ Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (Spoločnosť pre rozvoj národnej infraštruktúry a.s.) Róbert Nagy na otvorení uviedol, že počnúc utorkom spája Miskolc a Košice diaľnica dlhá 56,6 kilometra.

„Medzi týmito mestami bude možné sa pohybovať rýchlejšie. Tento úsek je súčasťou dopravného koridoru Via Carpatia spájajúceho Baltické more s Rumunskom až po grécky Solún v dĺžke 3 300 kilometrov. Maďarský úsek sa otvorením tejto časti stáva kompletným, má 221 kilometrov,“ vraví Nagy.

Doplnil, že sa výstavbou úseku od štátnej hranice po Miskolc zaoberali dlhé roky.

Spočiatku bola predstava, že pôjde o dva súbežné dvojprúdové úseky rýchlostnej komunikácie.
Súvisiaci článok Diaľnica Košice - Bratislava má byť hotová ešte tento rok, už na nej finišujú. Maďari Čítajte
Stavba za 500 miliónov eur

„Potom vláda rozhodla, že je nutné vybudovať plnohodnotnú diaľnicu. V roku 2016 sa začala stavba v blízkosti hraníc a v roku 2018 začali s realizáciou tohto úseku. Hodnota stavby sa pohybuje na úrovni 180 miliárd forintov (približne 500 miliónov eur), je sčasti financovaná z európskych fondov, ako aj z domácich zdrojov,“ povedal Nagy.

V Encsi je diaľničné riaditeľstvo, odkiaľ budú vykonávať všetky údržbárske práce.

Podľa Nagya už kolegovia z Maďarskej správy ciest s týmito prácami začali.

Vybudovali odpočívadlá, na diaľničnom úseku je šesť dopravných uzlov, pri piatich možno z diaľnice zísť a vyjsť.

Zároveň je postavených šesť priechodov pre divú zver, štyri nad cestou a dva pod ňou.
Súvisiaci článok Maďari a Poliaci úseky Via Carpatia rýchlo dokončujú. Na Slovensku vznikne lievik Čítajte

„Súčasťou je taktiež sedem okružných križovatiek a okrem toho na ôsmich miestach možno prejsť pod diaľničným úsekom. Súčasťou stavby je aj 13 nadjazdov ponad diaľnicu, osadených bolo 1 515 dopravných značiek a vysadili sme viac ako 6 000 stromov a 760-tisíc kríkov. Dohromady je na spomínanom úseku osadených aj 6,5 kilometra protihlukových stien. Dobrou správou je, že do konca roka je diaľnica bezplatná,“ doplnil Nagy.

Informoval, že maďarská Spoločnosť pre rozvoj národnej infraštruktúry odovzdala v tomto roku do užívania 103 kilometrov diaľnic a podobne dlhú trasu dostali do užívania vodiči aj vlani.

„Nová diaľnica skráti cestu z Košíc do Miskolca o 30 minút. Do roku 2010 sme mali spojené s hranicami tri rýchlostné cesty, dnes ich je deväť,“ uzavrel Nagy.
Súvisiaci článok Orbánova vláda skúpila lukratívne nehnuteľnosti v centre Košíc Čítajte
Orbán: Diaľnica spojí Slovákov a Maďarov

Maďarský premiér sa všetkým poďakoval, že prišli na slávnostné otvorenie ďalšieho úseku maďarských diaľnic.

„Diaľnica pomôže rozvoju tohto regiónu. V smere od Poľska cez Košice až po Miskolc prebiehal historický obchodný styk. Dochádza k výmene rôznych poľnohospodárskych produktov práve na tomto trhu. Práve údolie Hornádu niekedy rozkvitalo a tiahla sa tade obchodná cesta medzi Sedmohradskom a Baltickým morom," povedal Orbán pred pozvanými hosťami.

Dodal, že je to dôležitá trasa, ktorá spája Slovákov, Maďarov, ale aj Litovcov či Chorvátov.

„Do ciest sme investovali miliardy forintov, táto trasa pomôže návštevníkom aj z Prešova či Košíc, ktorí sa dostanú do Miskolca rýchlejšie. Iste dôjde aj k vzniku nových pracovných príležitostí, čo je obrovský benefit.“
Súvisiaci článok Poslanec za SMK: Presadzovanie maďarských záujmov na Slovensku? Nafúknutá bublina Čítajte
Polaček: Žiadny nacionalizmus, pomôže všetkým

Košický primátor zdôraznil, že otvorenie diaľnice je skvelou správou pre Košičanov.

„Miskolc sa nám priblížil o 30 minút (doteraz táto trasa trvala niekedy aj hodinu a pol - pozn. red.) a obchádzky okolo tejto cesty boli neznesiteľné. Určite to ocenia všetci Košičania, ktorí pôjdu v lete na dovolenku do Chorvátska. Možno sa zdá byť tridsať minút málo, ale ide o obrovský krok vpred. Naša vláda nám sľubovala diaľnice už dlhé roky. Maďari nám to splnili, hoci trochu meškali,“ komentoval Polaček.

Na druhej strane však fandí našim a verí, že bude postavený aj obchvat Košíc. Vraví, že o niekoľko dní otvoria obchvat okolo Prešova, čo skráti cestu do Tatier.
Súvisiaci článok Predčasne otvorili ďalší výjazd na diaľnicu pri Prešove. Pozrite si fotky Čítajte

„Ak sa nechceme dívať na tento počin skrz politiku, treba povedať, že to bude mať význam pre obchod, turizmus, ale aj samotné Košice a ich rozvoj. Ak pôjdem do Bratislavy smerom na Petržalku, iste sa vyberiem po tomto novootvorenom úseku. Nemusím ísť silou-mocou po našich cestách, pre mňa je čas extrémne dôležitý a každá úspora sa ráta. Treba zobrať do úvahy aj bezpečnosť. Nacionalizmus tu nemá miesto, dôležité je, že to pomôže všetkým,“ uzavrel primátor Košíc.
Súvisiaci článok Politológ o nákupoch budov Maďarmi: Zásah Korčoka je vhodný, paranoja je na mieste Čítajte
Trnka: Diaľnicu na Zemplín už Maďari nepostavia

Župan Trnka uviedol, že po diaľniciach, ktoré prepoja východné Slovensko so svetom, sa volá už roky.

„Každý úsek, ktorý prispeje k zlepšeniu dopravnej dostupnosti do nášho kraja, je pre východniarov dobrou správou. Vďaka takmer 57-kilometrovému úseku diaľnice M30 medzi Miskolcom a Tornyosnémeti môžu obyvatelia nášho kraja využívať priame diaľničné spojenie Košíc s Maďarskom,“ vysvetlil Trnka.

S Orbánom sa podľa župana zhodli, že maďarská vláda pomohla nie jednej slovenskej vláde splniť si domácu úlohu.

„Pre nás je naďalej dôležité dobudovanie diaľničného úseku D1 na Zemplín, keďže náš kraj sa nekončí v Košiciach. V tomto prípade sa však nemôžeme spoliehať na to, že to za nás urobí niekto iný.“
Súvisiaci článok Od Maďarov prídu do Košíc milióny. Zasponzorujú výstavbu futbalovej akadémie Čítajte
Konkoly so Schusterom lobovali za diaľnicu

Starosta prihraničnej obce Kechnec Jozef Konkoly (nezávislý) vníma otvorenie diaľnice, ktorá spája Košice s Miskolcom, ako možnosť rozvoja regiónov v strednej Európe.

Podľa jeho slov roky bojoval za to, aby táto cesta stála a uľahčila tak presun ľudí, ale aj tovaru medzi oboma mestami.

„Keď mal prezident Rudolf Schuster 80 rokov, prišli po mňa, že prichádzajú významní ľudia, a stretol som sa tam s maďarským premiérom Viktorom Orbánom. Vedel o mne a povedal mi, že mal v pláne ma navštíviť. Tvrdil, že bol päťkrát v priemyselnej zóne v Kechneci a vie, čo som urobil, ale aj to, čo som musel podstúpiť pri výstavbe mosta cez Hornád,“ vysvetľuje Konkoly.

Hovorí, že premiérovi Maďarska povedal, že prečo preferuje Dunajskú Stredu, Komárno či Galantu, teda západ Slovenska.

„Vravel som mu, že aj na východe je menšina, ktorá si zaslúži pozornosť. Bol v obraze a spýtal sa ma, čo by sme radi. Povedal som mu, že nič pre seba, ale diaľnicu Miskolc smer štátna hranica. Prezident Schuster prikývol, že by to pomohlo. Orbán vtedy sľúbil, že ju postavia, a dnes je hotová.“
Súvisiaci článok Konkoly vyhral deviate voľby, je najdlhšie pôsobiacim starostom v kraji Čítajte
Orbán vraj príde do Kechneca na slaninu s cibuľou

Konkoly hovorí, že diaľnica výrazne pomôže priemyslu a pracovným príležitostiam.

„Musíme byť ústretoví k zamestnancom, ktorí tak môžu byť bližšie k práci. Diaľnica k tomu prispeje. Som rád, že sa to podarilo.“

Starostu Kechneca na otvorenie diaľnice nepozvali, no vraví, že im to nemá za zlé.

„Ja sa nehnevám. Viem, že majú iné starosti. Každopádne sa s maďarským premiérom stretneme a podebatíme. Nechal mi odkaz, že príde, ale nech mám vyúdenú slaninu a cibuľu. To má rád,“ dodal s úsmevom Konkoly.
Slávnostné otvorenie M30 v úseku Tornyosnémeti - Miskolc (19 fotografií)



Čítajte viac: https://kosice.korzar.sme.sk/c/22771397 ... resov.html
Slovakia - the Bratislava-centric banana republic with the worst regional disparities in the EU and OECD (aktualizácia maj 2023)
DrX
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 11
Založený: 08. Feb 2005 19:45
Bydlisko: KE

Naspäť na 2021

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.