Doprava na R1 trpí pri Trnave aj Nitre.

Moderátor: Moderátori

Doprava na R1 trpí pri Trnave aj Nitre.

Odoslaťod aquila » 01. Sep 2021 18:44

Cesta zo smeru od Nitry na metropolu sa pre šoférov v nedeľnej špičke čoraz častejšie stáva nočnou morou. Na R1 pri Vlčkovciach sa tvoria kolóny, v ktorých nervózne predvádzajú slalom a vznikajú tu nepríjemné situácie.
Niektorí si cestu na základe odporúčania navigácie skracujú cez neďaleký priemyselný park. Situáciu monitorujú aj diaľničiari s políciou a pracuje sa už na riešení, ktoré by počet kolízií na tomto úseku mohlo znížiť.

Vzdialenejšia budúcnosť by však mohla priniesť aj prestavbu samotnej križovatky. Prevádzkový riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Peter Peťko prezradil, že už majú naplánovaný projekt na vybudovanie informačného systému diaľnice, čo by dopravnú situáciu na problematickom úseku malo upokojiť.
„Najprv musí prebehnúť verejné obstarávanie. Teoreticky môžeme hovoriť o troch rokoch, keď by mohol byť takýto systém vybudovaný. Ide konkrétne o systém, ktorý umožní informovať vodičov o dopravnej situácii včas,“ tvrdí Peťko.
Problémy sa začínajú pri Vlčkovciach
Tiež dodal, že diaľničná spoločnosť už osadila premenlivé značky, ktoré na kolóny upozorňujú vodičov. Plánovaný informačný systém má spĺňať podobný účel, a teda v reálnom čase informovať vodičov o vzniknutých prestojoch. Len za prvých sedem mesiacov tohto roka došlo na tomto mieste až k 13 škodovým udalostiam, pri ktorých však nebol nikto zranený.
Neevidujú sa teda ako nehody. Podľa hovorkyne trnavskej krajskej polície Zlatice Antalovej ide o jeden z najrizikovejších úsekov R1, kde evidujú najviac škôd na autách. „Vodiči najmä nerešpektujú dopravné značenie, medzi sebou majú krátke rozstupy a pri jazde sa dostatočne nesústredia. Policajné hliadky vykonávajú počas takzvanej dopravnej špičky zvýšený dohľad nad bezpečnosťou a plynulosťou cestnej premávky v úzkej spolupráci s Národnou diaľničnou spoločnosťou,“ povedala hovorkyňa.
Dopravný analytik Jozef Drahovský vidí problém ešte v úseku pred križovatkou na smery Trenčín a Bratislava, a to pri Vlčkovciach. Je tam pravotočivá zákruta s protihlukovými stenami, v ktorých je aj čerpacia stanica.
„Je to veľmi neprehľadné miesto. Deje sa tam totiž taký dynamický efekt, že pri Vlčkovciach, konkrétne v oblasti čerpacej stanice, všetci pribrzdia a následne už nie všetci pridajú. Tu chcú dynamickejší vodiči tých pomalších predbehnúť a vznikajú tu zbytočné kolízie,“ povedal odborník, ktorý tvrdí, že je tam aj veľmi nešťastné vodorovné dopravné značenie.
„Samotná čerpacia stanica je tam situovaná nešťastne. Na tomto mieste je daná historicky. Kedysi tu bola klasická cesta, z ktorej sa neskôr urobila diaľnica,“ dodáva analytik. Vznik problémových miest na R1 teda vysvetľuje tým, že pôvodne išlo o cestu prvej triedy, ktorá sa rozšírila. Polomery zatáčok, stúpania či klesania však kopírujú starú cestu.
Drahovský kritizuje aj označenie križovatky R1 s D1 a tvrdí, že väčšinu problémov tu zapríčinia šoféri, ktorí križovanie ešte nepoznajú. Ako riešenie kvituje osadenie nových značiek, ktoré by o situácii včas informovali. Tie však prejazdnosť pri vzniku kolón neovplyvnia, nebude to totiž riadenie dopravy v tom zmysle, ako sa napríklad teraz zavádza v hlavnom meste, kde bude v určitých časoch obmedzovaný vstup na niektoré cesty.
V budúcnosti by tu však podľa Peťka malo dôjsť aj k väčším zmenám. „Z dlhodobého časového horizontu sa plánuje prestavba tohto križovatkového uzla,“ povedal riaditeľ prevádzkového úseku. Drahovský tvrdí, že križovatka zo stavebného hľadiska zatiaľ postačuje a význam prestavby vidí až v momente, ak by došlo k rozšíreniu D1 na osem pruhov. Zvýšeniu plynulosti by pomohli fyzicky oddelené pruhy smerom na Trnavu od odbočovacích pruhov ostrovčekom alebo aspoň zvodidlom.
Križovatku odmietajú prevziať
Ďalší problém s rýchlocestou sa črtá v Nitre. Ten sa však už netýka diaľničiarov. Päťdesiatdvakilometrový úsek medzi krajským mestom a Banskou Bystricou stavala pred desiatimi rokmi Granvia, ktorá dostala dielo do prevádzky v rámci PPP projektu na 30 rokov. Stále tu však robí problém križovanie na juhu Nitry.
Zjazdy z diaľnice sa totiž zbiehajú do téčkovej križovatky s cestou druhej triedy. Tá je tiež dejiskom nebezpečných dopravných situácií. Predseda kraja Milan Belica hovorí, že župa tento objekt dodnes neprevzala. Bojí sa totiž, že ak tak urobí, problém by sa dostal na vedľajšiu koľaj a nedošlo by k urýchlenému riešeniu.
Tým by mala byť takzvaná turbo okružná križovatka. „Pri väčšom zahustení dopravy sa upcháva R1 smerom na Banskú Bystricu. Autá stoja na samotnej R1, a to je nebezpečné. Ja som ochotný za kraj prevziať správu kruhového objazdu, zainvestovať však musí štát. My môžeme investovať len do majetku, ktorý vlastníme, a toto je už nadradená infraštruktúra,“ povedal Belica.
Štát pôvodne sľuboval, že by sa s výstavbou objektu mohlo začať koncom tohto roka, nateraz však skutočnosti nenaznačujú, že by sa stavba mohla realizovať tak skoro. Problémom totiž je, že prestavba bude zasahovať do existujúceho PPP projektu. „Predmetnú záležitosť aktívne riešime s koncesionárom tejto stavby. Prestavba križovatky sa nateraz javí ako uskutočniteľná, problémom sú však finančné zdroje,“ povedal hovorca ministerstva Ivan Rudolf.
Rezort mal žiadať o pridelenie finančných prostriedkov na projekt v návrhu rozpočtu na rok 2020, ako aj 2021. Peniaze však pridelené neboli. „V návrhu rozpočtu na rok 2022 sme opätovne stanovili potrebu alokácie financií na riešenie tohto problému. Za priaznivých okolností očakávame, že v roku 2022 by sa mohlo začať s prípravou rekonštrukcie tejto križovatky,“ dodal Rudolf.

https://finweb.hnonline.sk/ekonomika/80 ... iesit-stat
Obrázok používateľa
aquila
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 577
Založený: 03. Feb 2005 18:08
Bydlisko: doma :)

Naspäť na 2021

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.