Západ aj východ Slovenska dostanú nové vlaky. V hre je švajč

Moderátor: Moderátori

Západ aj východ Slovenska dostanú nové vlaky. V hre je švajč

Odoslaťod mirecko255 » 18. Aug 2021 18:16

Západ aj východ Slovenska dostanú nové vlaky. V hre je švajčiarska kvalita

V súťaži na poschodové vlaky na juhu uspela poľská dcéra švajčiarskeho gigantu. Poddodávku im bude robiť známa firma z Vrútok.

Meno firmy Stadler rezonuje v poslednom čase najmä v spojení s tatranskou zubačkou.

Nedávno sa začali pri Štrbskom Plese testovacie jazdy dvoch nových mašín a do februára tu má jazdiť dokopy päť vozidiel od švajčiarskej firmy. Tá mala naposledy úspech na slovenských tratiach pred 20 rokmi.

Hoci sa odvtedy naďalej v súťažiach zúčastňuje, spravidla ich vyhrá Škoda alebo ŽOS Vrútky. V tomto roku vyhodnotila Železničná spoločnosť Slovensko dva tendre na elektrické jednotky, čo sú v podstate rušne s vozňom v jednom.

V prvom, ktorého výsledok zverejnili v auguste, na prekvapenie po dlhom čase uspel práve Stadler. Presnejšie jeho poľská odnož Stadler Polska. Ide o nákup štyroch poschodových elektrických jednotiek pre koľaje v Nových Zámkoch s predpokladanou hodnotou 77 miliónov eur.

Ponuku podala okrem neho Škoda Transportation. Súťaž ešte nedobehla a stále ju môžu zvrátiť revízne postupy. Subdodávku bude v podiele štyroch percent robiť spoločnosť ŽOS Vrútky, ktorá bude zodpovedať za informačný systém cestujúcich či lokálnu podporu schvaľovania.

Drahé opravy
V druhom tendri z tohto roka stál proti združeniu Škody a ŽOS Trnava švajčiarsky Stadler Bussnang. V hre bolo 11 vlakov do Košíc v hodnote 170 miliónov eur. Tu už uspela Škoda a po námietkach výsledok minulý týždeň posvätil aj Úrad pre verejné obstarávanie. Bývalý riaditeľ železničnej spoločnosti Pavol Kravec šípi za neúspechom firmy Stadler pri štátnych zákazkách v minulosti dohody v zákulisí. „Podľa mňa tam bola vždy v pozadí dohoda veľkých hráčov,“ povedal exriaditeľ štátneho podniku.

Medzičasom došlo aj k zmenám na pozíciách vysokého manažmentu železničného podniku. Miesto generálneho riaditeľa Filipa Hlubockého nedávno obsadil Roman Koreň. Či za úspechom nového hráča môže byť aj tento fakt, Kravec komentoval zdržanlivo. „Sú to podľa môjho názoru špekulácie, ktoré však môžu mať svoje ratio,“ dodal.

Kravec tiež poukázal na to, že železničná spoločnosť si snaží udržať jednotnú techniku kvôli jednoduchším opravám. „Ak je jednotiek málo, bude tu najdrahšia údržba. Dochádza totiž k diverzifikácii. Ja som to videl na Stadleroch, ktoré dodali pred 20 rokmi. Bola tu najdrahšia údržba. Každú súčiastku mohli dodávať len monopolní hráči, hlavne Stadler,“ povedal Kravec. Na druhej strane dodal, že kvalita švajčiarskych strojov je bezpochyby lepšia.

Vozidlá výrobcu síce nepatria k najlacnejším, zato sú podľa šéfredaktorky Železničnej Revue Desany Mertinkovej veľmi spoľahlivé. „V minulosti sa o tom presvedčil aj poľský štátny dopravca PKP Intercity, ktorý nakúpil viacero vlakov pre diaľkovú dopravu od Stadleru, Alstomu a domáceho výrobcu PESA. Presne v tomto poradí vyšla aj ich spoľahlivosť v prevádzke,“ povedala odborníčka na vlaky. Kritika na vysokú kazivosť padala najmä na jednotky 861, ktoré železničiari nakupovali vo Vrútkach. Železničiari však deklarujú, že chybovosť sa medzičasom znížila. Podľa Mertinkovej by problém s poruchovosťou a predraženými opravami mohol rozuzliť zaužívaný koncept zo zahraničia. „Rieši sa to tak, že železničný dopravca si súčasne s novými vozidlami nakupuje aj ich viacročnú údržbu. Napríklad na 10 rokov. Podľa tejto kombinovanej ceny sa vie najlepšie rozhodnúť, ktoré vozidlá sú pre neho najvýhodnejšie, a teda aj najlacnejšie,“ dodala odborníčka.

Náklady na opravy vozidlového parku spoločnosti sú pritom každoročne vyššie. Nový riaditeľ Roman Koreň to v rozhovore pre HN odôvodnil zvyšujúcim sa podielom plánovaných opráv.

Delfíny jazdia už na juhu
Značka Stadler je na trhu od roku 1942. Poľská dcéra vlakového gigantu je na trhu od roku 2007. Stroje stavajú najmä pre domáci trh, ale podľa opisu na oficiálnej stránke podniku majú úspech aj v Nemecku, Estónsku, Maďarsku či Bielorusku.

Švajčiari u nás dodávali naposledy pred 20 rokmi v konzorciu s Bombardierom a ŽOS Vrútky 15 „električiek“ na Popradskú TEŽ, teda Tatranskú elektrickú železnicu. Prvé sa nasadili na prelome rokov 2000 a 2001. Po 20 rokoch ich idú pravdepodobne rekonštruovať v ŽOS Vrútky. Výsledok súťaže je známy, zmluva však ešte nebola podpísaná. Súčasťou tendra bola aj opcia na výrobu šiestich dieselových jednotiek radu 840, známych aj ako Delfín. Tie začali premávať na našich koľajach v roku 2003. Spočiatku jazdili v okolí Zvolena, neskôr na neelektrifikovaných tratiach v okolí Popradu. Vlani ich však železničná spoločnosť stiahla po odchode RegioJetu na trať Bratislava – Komárno.

https://finweb.hnonline.sk/ekonomika/69 ... ka-kvalita
mirecko255
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 412
Založený: 02. Dec 2015 07:38

Naspäť na 2021

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.